Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tinttarella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 14:33, 23.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja tinttarella »

Hei!
Olen pitkään seurannut myynnissä olevia akvaarioita (käytettyjä) ja kovasti mietin olisiko minusta oman akvaarion perustajaksi. Ihastukseni kohteena on juwelin kalusteakvaariot, onko hyvä valinta? Jalustalla oleva olisi kovin näppärän näköinen kokonaisuus. Uskallanko käytettyä ajatella (esim4v), mitenkä yleensä silikonit kestävät, pitääkö niitä uusia. Onko kenelläkään akvaario joka 5v tai uudempi ruvennut vuotamaan? Olisiko 100l hyvä vasta-alkajalle ja kuinka paljon kaloja olisi mahdollista siinä pitää? Miljoonakalat ja levätetrat ainakin tulevat asukkaiksi, onko hyvä jos kaloja ensin 2kpl kutakin sorttia? Kovasti kirjoja nyt lueskellaan ja asiaa pohditaan. Vinkkejä mieluusti kuunnellaan. :D
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Itsellä Juwel rio 180l. Oikein hyvin on ainakin tähän saakka toiminut, siistihän se on kuin mikä -> kaikki kamat saa kaapistoon piiloon ja kehyksissä on reiät letkuille ja johdoille, jotka tarvii saada altaaseen. Itse jännäsin, kun minulla on nimenomaan tuo vanhempi malli, jossa t8-putket, että riittääkö valoteho, vaan pmddllä, easycarbolla, kiljulla ja noilla perusputkilla näyttää viihtyvän kasvit papukaijalehdestä hapsurotalaan. Ja punaisena pysyy. Oikein olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen valintaani. Harmittaa vaan, kun meillä kokonaisuus ei mahtunut olkkariin, missä kaikki voisi ihailla sitä :mrgreen:

Jos allas on käytössä, niin silikonit kesätävät pitkäänkin. Jos allas on seisonut varastossa/tyhjillään pitkään, ovat silikonit kuivaneet ja saattavat vaatia jo vaihtoa, vaikka altaalla ei olisi paljonkaan ikää. Kun silikonit alkavat tuntua kovalta ja näyttävät kuivilta/siltä, että alkavat repaloitumaan, on vaihto viimeistään ajankohtainen. Ihan sormikopelolla voi tutkia, antaako periksi painellessa ja onko siitit.

100 litraa on jo ihan OK, nyrkkisääntönä on pidetty, että mitä suurempi, sen helpompi aloittelijalle. Vesiarvot on helpompi pitää sitä vakaampana, mitä enemmän on litroja. Toinen noinsuurinpiirteinmitta on 1lira kohti yhtä kalasenttiä. Eli periaatteessa voisit laittaa altaaseesi noin 100cm kalaa (ei kuitenkaan yhtä tai kahta isoa vonkaletta vaan enemmän ja pienempiä). Kalamäärään vaikuttaa myös se, millainen suodatin paketissa on. Pieni sisäsuodatin ei riitä isolle kalastolle, kun taas ulkoinen suodatin kestää jo vähän enemmän kuormitustakin. Samaten jos kaloja on paljon, voi vettä vaihtaa hieman useammin, kun taas hyvin vähäisellä kalastolla vedenvaihto väli voi olla pidempikin (1krt/2vko tmv.)

Miljoonakala on parvikala (vähintään 6, mieluummin paljon enemmän) ja viihtyy neutraalissa tai hieman emäksisessä ja kovassa vedessä (pH 7-8,5, gH 10-30). Levätetrasta en ole koskaan kuullutkaan, tarkoitatkohan levytetraa tai kenties leväbarbia? Levytetra ei sovi 100litraiseen, kuten ei leväbarbikaan. Kirjoja sellaillessasi katsele millaisessa vedessä kalat viihtyvät ja näin sopivatko toistensa seuraan (tärkeä arvot lämpötila, pH (hapanta vai emäksistä vettä) ja kovuus eli GH). Sitten vaan samoissa oloissa sopivista lajeista kasaamaan altaan kokoon sopiva ja omaa silmää miellyttävä kokonaisuus, siitä se lähtee. Sitten yhdessä täällä voidaan hioa parvien kokoja ja muuta.

Vinkkejä käytetyn altaan ostajalle http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... a#p6896719

Onnittelut uuden harrastuksen johdosta :)
Viimeksi muokannut villimilli, 15:12, 23.02.2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä en oo löytäny omistamastani enkä lukuisista myymistäni (ex-duuni) mitään vikaa.

Se paljon parjattu juwelin suodatin on mitä täydellisin laite. Erään rahan ahneen yrittäjän innoittamana ihmiset on niitä altaistaan irroitelleet jotta yrittäjä saa myytyä siihen kalliin ulkosuodattimen tilalle.
Tex
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 10:45, 23.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Tex »

Teemu Salonen kirjoitti:Se paljon parjattu juwelin suodatin on mitä täydellisin laite...
Komppaan tätä. Suodatusmassaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi, puhdistus äärimmäisen helppoa (ei tarvitse esisuodatusvanua lukuunottamatta edes puhdistaa kovin usein), eikä tarvitse sähläillä imukuppikiinnitysten kanssa. Isohan se on, mutta sulautuu altaaseen mielestäni paremmin kuin irtonaiset imukuppihärpäkkeet.
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 00:21, 27.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Katselin itse Juwel Visonia (450 litraa) yhdessä liikkeessä. Aika iso mollukkahan se suodatin oli. En väitä etteikö olisi hyvä ja pätevä suodatin, mutta omasta mielestäni sen kokoluokan sisäsuodatin vie hirmuisesti käyttötilaa kuitenkin. Eikä se niin esteettinen ole... ("naiset..") Mutta muuten oli todella tyylikäs kokonaisuus.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
-Mettika-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 07.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja -Mettika- »

Itse tykästyin tuon Juwelin akvaarion ulkonäköön ja kansimekanismiin. Pikkulapsiperheessä ja kissoja ajatellen tuo kansimalli (umpinaisuus, ei tarvitse nostella/siirrellä kansilaseja) tuntui käytännölliseltä ja vaivattomimmalta puhdistuksen ja päivittäisten rutiinien suhteen. Pidempi aikaista kokemusta minulla ei ole, koska tuo 240 litrainen Juwel Rio on ollut meillä vasta reilun kuukauden, mutta olen erittäin tyytyväinen valintaani :) Akvaario pysyy tukevasti omalla jalustallaan ja on meillä osa sisustusta. Käytettynäkin katselin, mutta jälleenmyyntiarvo tuntui olevan melko hyvä tai ainakin noiden isompien pyyntihinnat, joten vertailin liikkeiden hintoja ja ostin uutena alennuksesta.

Samalla mielin olen tuosta suodattimesta, kuin aiemmat kommentoijat.
Akvaarion ostoa harkitessa ei voinut olla törmäämättä juuri noihin kommetteihin, ettei sillä Juwelin paketin mukana tulevalla omalla suodattimella tee mitään. Ja sama olisi jo ostaessa irroittaa se kotelo akvaariosta. Paikallisen akvaarioliikkeen myyjä tosin kehotti kokeilemaan ensin tuolla omalla suodattimella, koska hänen kokemuksen mukaan tuo suodatin on ihan ok ja turhaan parjattu. Hänhän olisi toki pystynyt kauppamiehenä puhumaan toisen suodattimen hyödyistä ja myymään mulle aloittelijalle siihen rinnalle/tilalle jotain muuta. Jätin tuon suodattimen koteloineen akvaarioon. Katselen ja kuulostelen, jos ei tehot riitä niin saahan siihen aina myöhemmin ostettua toisen suodattimen rinnalle. Isoltahan se aluksi tuntui, mutta kaikki on siellä kotelon sisällä piilossa poissa katseilta ja nätisti se asettuu akvaarioon, kun on kalastoa ja kasveja.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Altaat siistejä ja hyvin tehtyjä, suodatin ihan ok kevyelle kalastolle, valokannet siistejä, vaikkakin aika paljon teknisiä ongelmia ja kaapit perusrumia lastulevykasoja. En huolisi omaan asuntoon.
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Kirjoittelin 6.3.2008 tällaista:

Mulla on uudemman mallinen juwel rio 180 T8 putkilla, ostettu 2004 loppuvuodesta.

Ihmettelin jokunen viikko sitten, miksi kansi ei osu enää kunnolla kehykseen. Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin, että muovinen keskituki on irtoamassa kiinnityksestään lasiin. Laskin vedenpintaa ja otin yhteyttä myyjäliikkeeseen -> takuu ei enää voimassa. Otin myös yhteyttä valmistajaan, joka lähetti samantien ilmaiseksi uuden keskituen.

En malttanut odotella keskituen saapumista, vaan tyhjensin koko altaan ja päätin parannella rakennetta omin päin. Silikoonasin 6 millin lasista pitkittäis-ja poikittaistuet alkuperäisen tuen lisäksi. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta homma toimii nyt hyvin.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img956152.jpg

En aio ostaa uutta juwelia koskaan vaikka valmistaja väittikin, että keskituella ei ole merkitystä kestävyyteen. Ei sitä huviksenkaan ole tuohon laitettu? Keskitukiongelmaisia löytyy googlella muitakin.

PS. valmistajan lähettämä keskituki oli tietenkin väärä, vanhempaan malliin.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja paul »

Itselläni ollut Juwelin allas ja tuskin toista ostan.
Alustaa ei voi säätää eli jos lattia on vino niin on myös allas vinossa sekä mielestäni tuo levyviritelmä ei ole niin tukeva kuin se vois olla.
Kannet ovat epäkäytännöllisiä kun esim vertaa minun nykyiseen akvastabiliin.
Myös näissä kalusteakvaarioissa on yleinen ongelma se, että ovat aika kapoisia, mutta korkeita. Tästä johtuen pohjapinta-ala jää yllättävän pieneksi.

Kun joskus seuraavan altaan ostan niin teetän sen ja teen itse alustan tai upotan akvaarion talon rakenteisiin. Saapahan sen kokoisen ja muotoisen kun haluaa. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Käytetyn Juwel Rion ostossa on se vaara, että valokansi pamahtaa pimeäksi juuri sopivasti, kun takuuaika on mennyt umpeen. Sytytintä ei voi uusia, koska on rakennettu valokannen sisään, eli joutuu ostamaan kokonaan uuden valokannen.
Uudemmista malleista en tiedä, onko tullut parannusta tuohon sytyttimeen.
Näin kävi minulle, kun omani ostin pari vuotta vanhana.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja sani »

Surkeaa tekniikkaa ainakin, sillä ensin pamahti lämmitin, sitten suodattimen moottori, sitten taas uusi lämmitin (takuuta vastaan saatu) ja lopulta se valokansi :x Sähkömies yritti sitä valaisinta korjata, mutta on tehty sellaiseksi että mahdoton homma. Liian paljon olen lueskellut täältä samanlaisia juttuja että tekniikka pimahtaa. Ja tietty ne joille osuu kestävät pelit niin kehuvat...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Uskomatonta, että tota rikki mennyttä tekniikkaa on noin paljon. Voisko olla kyseessä jonkunlaiset "piraatit"? Mä oon myyny noita kymmeniä, jollen satoja, eikä ainakaan sinä aikana ku töissä olin, tullu yhtään palautusta.
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Joo todettakoon että mulla ei ole käytössä tuo juwelin oma suodatin, koska käytetyn altaan mukana tuli ulkosuodatin, joka riittää. Eli suodattimen toimivuudesta en osaa sanoa juuta, en jaata. Lämmittimen säätönamiska oli rikki ostaessani paketin, jumittunut 25C, joten ostin uuden jägerin ja se pelittää. En osaa taas sanoa, onko tuo mennyt edellisellä omistajalla rikki mistä syystä. (Valaisinkannen pimahtamista siis ootellessa, allas on reilu 2v vanha)

Itse tykkään tuosta tummanpuun värisestä kaapistosta, se pyökkinen tuo liikaa mieleen Jyskin kaapit :mrgreen: Mutta mustat ja tummatpuut on mielestäni hyvännäköisiä.

Se, että altaat ovat aika kapoisia (180l 40cm), on ikävää omasta mielestäni, mutta sekin on makuasia minkämallisen altaan haluaa. Itse tykkäisin pitkistä, matalista (40cm) ja syvistä (50 tai enemmän), koska tykkään monnikaloista. Korkeampi muotoilu taas sopii toisille kaloille paremmin.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja narm »

2 Rio;a löytyy .Toinen ostettu uutena(240) ja toinen käytettynä(180). Ja hyvin pelittää ja lisäksi ovat vielä hienon näköisetkin.
Aiemmin ollu pari muutakin Rio;a(125 ja 180) -eikä niissäkään mitään valittamista.Toi 180 oli silloin n.5 vuotta vanha,kun se minulle tuli.Muut ovat alle 2 "vuotiaita".
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mulla on ollut Rio 180, Rio 300 ja Lido 120. Minulla ei ole itse akvaarioista mitään negatiivista sanottavaa, hyviä ovat ja peruskäyttöä kestävät normaalisti. Tosiaan niinkun joku jo mainitsikin, Juwelin omalla tekniikalla ei tee yhtään mitään, etenkin suodattimet ovat onnettomia. Suodatinboksit olen aina repinyt irti terävän veitsen kanssa ja vaihtanut akvaarioon jonkun kunnollisen suodattimen (Eheim).
Fishy fella.
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 10:59, 26.06.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: tampere

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Mulla on Vision 180 ja ikää 2,5 vuotta. Hyvin on pelannu paitsi että yksi suodattimen moottori hirtti kiinni...ei ollut likainen eikä käynnistetty kuivana...sain uuden takuuseen. Lämmitin pelaa hyvin myös...samoin valokansi ainakin toistaiseksi. Silikonit pitää eikä keskitukikaan oo osottanu mitään irtoilun merkkejä.
Mulla on ulkosuodatin tuon Juwelin suodattimen lisäksi käytössä...alakaapisto on aika nafti Proffalle kylläkin...jos valita saisin niin ottaisin isomman altaan isommalla kaapilla :mrgreen: Mutta kun ei olkkariin mahdu [;)]
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

240 Rio ollu reilut kaks vuotta, omalla tekniikallansa. Suodattimen motti kajahti kerran, muuten ei mitään vikaa vikaa. Ihan asiallinen ja toimiva systeemi ainakin mulle.

Tytöllä ollu vuoden 76 litranen juweli, omalla tekniikallaan. Ei mitään ongelmia. Tosin tuossa mallissa kansi on huoltotoimenpiteitä ajatellen melko /c:stä, kun se kansi pitää aina käytännössä nostaa lattialle, jolloin ei ole valoja yms.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja paul »

Vielä lisätäkseni.
Kyllähän nuo nätin näköisiä on ja kyllä ne on kestäneet, mutta ne on vain niin epäkäytännöllisiä.
Ne kannet on sellaisia heppoisia muoviläpyköitä jotka jää helposti käteen. Ja tosiaan tuo kaapiston suurin miinus on juurikin se, että niissä ei ole mitään säätöjalkoja.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä mieltä juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

sani kirjoitti:Surkeaa tekniikkaa ainakin, sillä ensin pamahti lämmitin, sitten suodattimen moottori, sitten taas uusi lämmitin (takuuta vastaan saatu) ja lopulta se valokansi :x Sähkömies yritti sitä valaisinta korjata, mutta on tehty sellaiseksi että mahdoton homma. Liian paljon olen lueskellut täältä samanlaisia juttuja että tekniikka pimahtaa. Ja tietty ne joille osuu kestävät pelit niin kehuvat...
Suodattimen moottori on todella surkea kapistus. Meillä sitä joutuu jatkuvasti tarkkailemaan. 2v vanha pumppu alkaa välillä toimimaan puolella teholla. Koska pumppua ei saa avattua, voi vain koputella kuorta lusikalla toivoen, että se lähtee taas kunnolla pyörimään. Onneksi tulee pian uusi akvaario johon hankin kaikki laitteet erikseen. En suosittele paketteja koska niissä on vaikea vaihtaa nopeasti osia jos jotain yllättävää tapahtuu.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

kyllä ton 1000l/h pumpun ainakin saa auki. Niin että saa pestyä kaikki sisältä (siis roottorin yms saa pois.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
tinttarella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 14:33, 23.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Juwel vielä mietityttää

Viesti Kirjoittaja tinttarella »

Kiitos, tuli kovasti mielipiteitä Juwelista. Olin ajatellut 100l Juwelia kalusteakvaariota, jolla sellaiset tolpat jalustana (2). Olisin käytettynä ostanut 4v vanhan ja vain yksi loisteputki. Nyt mietityttää kovasti, tuntuu jokaiselta hajoavan suodattimet yms. Ja mitenhän tuo valokansi, onkohan yksi lamppu riittävä. Pitäneekö vielä tuumata asiaa. Ja mikä olisi aloittelijan paras akvaario 100-128l ja mielellään kiva olisi kaapin tai jalustan päällä (en oikein innostu metallisista jalaksista, ei ole mun juttu). Onko tuo valokansi aina otettava pois kun jotain akvaariossa touhuaa? Täytyy nyt hiihtoloman aikana yrittää kovasti kiertää liikkeitä ja katsella niistäkin vertailua. Tuo 100litranen olisi ollut vain niin helposti saatavilla ja mukavan näköinen,hintakaan ei paha. Riittääkö 100l sisäsuodatin? Onko valokannet arvokkaita, voiko niitä vaihtaa? Ollaan siis vasta akvaario asiasta innostuneita(ei mitään aiempaa kokemusta), ja nyt hirveellä vauhdilla kirjoja tutkiskellaan, ja voi olla että minä äitinä olen se innokkain [;)] . Kalavaihtoehdotkin jo alustavasti listattu! Mitkä olisi mahdollisia kunhan se akvaario ensin saadaan. Täältä tuntuu saavan mukavasti tietoa.
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Juwel vielä mietityttää

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Heippa!

180 rion omaava jatkaa taas :) Eli valaisinkannessa on sellaiset luukut, joista pienet huoltotyöt voi tehdä, kuten ruokkia. Itse myös lappoan niin, että valaisin on paikallaan. Siirrän sen vain taemmaksi ja nostan etummaisen luukun valaisinkannesta ylös. Uudemmissa juweleissa on tuo kansisysteemi erilainen, en ole siihen tutustunut. Kuitenkin, kun kasveja laittelee tmv. niin valaisin kannattaa nostaa kokonaan pois. Ja suositeltavaahan ei ole työntää käsiään altaaseen, jos siinä on sähkövermettä niin lähellä vettä.

100 litraiseen riittää mielestäni sisäsuodatin. Suodattimen tyyppi ja teho on pitkälti riippuvainen kalastosta: jos on paljon kalaa tarvitaan tehokkaampi suodatus.

Juwelin valaisinyksikön voi vaihtaa, mutta se maksaa... Yritin googlailla tarkkoja hintoja, tuon kokoiseen altaaseen Saksasta näyttäisi saavan noin 100 eurolla, lisäksihän tulee tietty lähetyskulut. Suomessa hinnat ovat mielestäni korkeammat. Mutta voihan tähän asentaa esimerkiksi overtank valaisimenkin, ainoa vaihtohto ei välttämättä ole juwelin oma valaisinyksikkö.

Ja kivoja jalustojahan saa, vaikkei allas olisikaan ns. sisustusakvaario. Noin pienen altaan alle voi sijoittaa jonkun tukevan lipaston/kaapiston, joka on käsitelty niin, ettei pienet roiskeet haittaa. Voisit tutustua myös mp akvaarioihin (mustat silikonit, musta valaisinkansi). Kannattaa katsella nettipuljujen sivuja, sieltä saa vähän osviittaa minkälaista kaikkea on tarjolla. Kirjoittaa vain googleen "akvaariot" niin jo löytyy monta nettikauppaa.

Jos se 100litrainen vaikuttaa hyväkuntoiselta (silikonit ok, lasit ok, tekniikka pelaa) ja hintakaan ei päätä huimaa, niin itse päätyisin varmaan siihen. Kysäistähän kannattaa, onko kaikki tekniikka alkuperäistä vai onko myyjä kerennyt jo ostamaan esimerkiksi uutta suodatinta, lämmitintä tmv. Ja joka merkistähän niitä huonojakin kokemuksia on. Kysyitpä mielipiteitä valmistajasta kuin valmistajasta, mallista kuin mallista, niin varmasti löytyy sekä kannattajia että ehdotonta EItä.

Kyllä se sopiva paketti vielä jostain löytyy :)

PS. Tämän voisi varmaan modata saman otsakkeen alle, tuonne Mitä mieltä juwel akvaarioista?
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel vielä mietityttää

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

En halua morkata Juvelin akvaarioita, itselläni ollut sellainen kaksi vuotta. 4vuotta vanhaa pakettiratkaisua en kuitenkaan ostaisi. Myös akvaariot ovat käyttötavaroita, joissa laitteet pyörivät yötä päivää ja kuluvat. Oma pumppuni vetää nyt jo viimeisiään ja loisteputken heijastin murentunut koska on muovia.
Aloittelijalle paketti on kyllä kätevä ratkaisu, mutta niitä kannattaa vertailla. Omassani joudun aina nostamaan valokannen irti kun puuhastelen jotain (kannessa pari vain pientä luukkua ruokintaa varten).
Sopivaa kokoa aloittelijalle on vaikea arvioida. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä pienempi akvaario sitä herkempi ja vaikeampi sitä on hallita koska pienetkin ongelmat suurenevat suhteessa (tippa vesilasissa / tippa valtameressä).
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei mulla ainakaan oo mitään ongelmaa avata 600l/h pumppua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”