Akvaarion veden viilennys?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eija1979
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 20:49, 24.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: SALO

Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Eija1979 »

Heips kukkuu!

Millä te hyvät ihmiset saatte akvaarion veden pysymään 23-25 asteisena? Mulla tuntuu vesi lämpiävän vaikka päälläni seisoisin. Vinkkejä? Valoja olen jo vähentänyt.

Eija
Yst.terv. Eija 040 82 74 879
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on käytössä tietokoneentuulettimista ja 12V-muuntajasta rakennettu systeemi. Tuulettimet on laitettu karhuteipillä akvaarion takalaitaan. Tässä pari keskustelua aiheesta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... *#p6836547
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... n#p3473934

Myös pelkkä kansilasien poisto vähentää lämpöä jonkin verran. Haulla löytyy runsaasti lisää aiheesta. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja millia »

Lisää veden haihtumista. Se pudottaa lämpötilaa. Saat pudotettua lämpötilan ilman lisälaitteita (tuuletin tässä tapauksessa) jopa samaan tai asteen viileämmäksi kuin huoneen lämpö. Tuulettimella lämmön saa pari astetta viileämmäksi kuin huoneen lämpö.

Keinoja lisätä haihtumista:
-lisää pintaveden liikettä (suodattimella ja/tai ilmapumpulla)
-poista kansilasit
-nosta valaisinta ylemmäs
-lisää tuuletin
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tuo Aquaristikshop:in tuuletinhan on tosi edullinen. :) Saakohan sen asennettua kehysaltaankin reunalle? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja millia »

Taavetti kirjoitti:Saakohan sen asennettua kehysaltaankin reunalle? :?
Ei saa jos on vähänkään leveät (=normaalit) kehykset. Mä oon jumittanut vaahtomuovilla altaan ja seinän väliin. Ihan ihme viritys, mutta ei se sieltä mihinkään näy. :mrgreen:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Jep, ja viilennystähän tarvitaan useimmiten vain kesäaikana. Eipä tuollaiset viritelmät ainakaan väliaikaisesti haittaa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla on tuollainen käyttämätön kahen pesän tuuletin myytävänä kympillä. YV:tä vaan kehiin.
Hieman hankalampi on kiinnittää jos leveä kehys, mutta säätämällä onnistuu. Nuo tuuletinpesät kääntyy, eli liikkuu jonkinverran eteen ja taakse.
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Lähipäiviksi on luvattu 29-31 asteen lämpötiloja, tämä sai minut toimimaan. Minulla on viileämmän veden kaloja; kardinaalikaloja ja mustatetroja. Samoja asioitahan tässä tulee, kun edellisissä viesteissä, mutta halusin nostaa aiheen esille, koska on ajankohtaista ja aina tulee uusia harrastajia, joille aihe tulee ensimmäistä kertaa vastaan.

- Yöksi mahdollisimman monta ikkunaa ja ovea auki --> sisälämpö aamulla 24 astetta. Suljetaan heti kun aurinko paistaa ja lämpö nousee lähelle 20 astetta.
- Ikkunat peitetään päiväksi paksuilla verhoilla tai muulla kankaalla. (Keittiöön viritin valkoisen pussilakanan, koska siellä ei ole verhoja.)
- Akvaarion valoja en sytytä.
- Kansilasit yöksi pois.
- Normaalin yksireikäisen suodattimen ulostuloputken vaihdoin sellaiseen, jossa on 10 pientä reikää. Päivällä kannattaisi käyttää normiputkea, koska muutenhan lämpö siirtyy taas tehokkaammin akvaarion veteen, kun sisälämpötila kuitenkin alkaa nousta.
- Pienempiä vedenvaihtoja muutaman kerran päivässä.

Siinä siis näitä vähemmän teknisiä keinoja. Otamme luultavasti kamalaa ääntä pitävän siirrettävän ilmastointilaitteenkin käyttöön, mutta näillä aloitetaan.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Akvaarion veden viilennys?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kylmäkallet ovat myös ihan käypä viilennysapu.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”