Limaa veden pinnalla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaana77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 20:00, 25.04.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Limaa veden pinnalla

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Mitä sellainen voi olla, että akvaarion pinnalle kertyy ikäänkuin limaa. Olen yrittänyt pyyhkiä limaa pois paperilla, mutta se on tavallaan lohkeavaa. Väriltään tämä on valkoista.

Akvaarion tiedot: koko 60 litraa, vasta perustettu, hiekka pohja, kypsytetty ulkosuodatin Eheim ecco, ei muita asukkaita kuin kierteiset, kasveja kourallinen, valaistus vähäistä (ei omaa lamppua akvassa, mitä nyt viereisestä työtason valosta valoa tulee), sisustuksena vain kasvit ja kiviä.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Se on bakteerikalvo. Lisää pintavirtausta niin asian pitäisi korjaantua sillä. Itse painin saman ongelman kanssa tällä hetkellä :| .
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Onko tutun näköistä?:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... eerikal%2A
Tuolta löytyy kuvaa ^
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... eerikal%2A
Ja tuolta ^ paljon tietoa siitä [;)] .

Joskus voi tulla myös sellaista limahöttöä vaikka kantoihin tai kiviin, varsinkin uudessa altaassa, joka sekin on jotain bakteerikasvustoa ja lähtee kyllä ajan ja altaan bakteeritasapainon edetessä pois.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Onko tuosta bakteeri kalvosta muuta haittaa, kun se että se on ruman näkönen?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

miljoonakala84 kirjoitti:Onko tuosta bakteeri kalvosta muuta haittaa, kun se että se on ruman näkönen?
Jos pinnalla on paksu bakteerikalvo, se voi estää kaasujen tehokkaan siirtymisen vedenpinnan ja ilman välillä. Kalat eivät siis saa veteen kunnolla happea eikä hiilidioksidi pääse pois vedestä. Usein kalvo vielä ilmestyy sellaiseen altaaseen, jossa pintavedenkierto on valmiiksi heikompi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Se estää kaasujen vaihtumista veden pinnassa, eli happea ei pääse veteen ja hiilidioksidi ei pääse pois niin hyvin. Ongelmia ei aiheuta jos ei ole kaloja, mutta jos on kaloja, voivat ne kärsiä hapenpuutteesta.

Kalvo lähtee hyvin imeyttämällä sanomalehteen (ei iha npäivän tuoreeseen, ettei mustetta liukene). Laittaa pinnan täyteen hetkeksi ja nostaa pois -> bakteerikalvoa tulee mukana, voi toistaa muutaman kerran parina päivänä, niin jo pitäisi poistua koko kalvo.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Jaana77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 20:00, 25.04.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Ahaa, siis se on bakteerikalvo (olisin varmaan osannut sitä haullakin hakea, jos olisin tiennyt mikä se on). Mutta kiitos kun valaisitte.

Kokeilen nyt tuota sanomalehteä ensihätään, vaikka se taitaakin olla pintakasveille ikävä kokemus.

Se mua ihmetyttää, että mun altaassa on ollut kova pintavedenkierto koko ajan. Tuo ulkosuodatin kun on tarkoitettu 200 litraiseen akvaan ja se kiertää täysillä tuossa 60 litraisessa (joskin pumppu on vanha, joten kierto ei ole ihan samaa luokkaa kuin uudessa vastaavassa). Tuloputken olen suunnannut vain pari senttiä pinnan alapuolelle. No, eilen säädin sitä niin, että suihku osuu suoraan veden pintakalvoon. Saas nähdä auttaako tämä asiaa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Joo miekii oon ihmetellu tuota kalvoo mun akvaarion vedenpinnalla.
Miula on sisäsuodatin ja se kierrättää vettä 700L tunnissa. Vesivirta osuu hyvin vedenpintaan
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kannattaa poistaa sitä kalvoa vaikka jonkun näköisellä vesikauhalla [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Imujon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 14:50, 02.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Minä kokeilin aikoinaan kaikenlaista kauhomista ja imeyttämistä kalvon poistoon, mutta ehdottomasti helpoimmaksi tavaksi poistaa kalvo toimi ilmastus. Parin tunnin ilmastuksella päivässä kalvo lähti ja pysyi poissa. Suosittelen kokeilemaan tätäkin jos ilmapumppu vain löytyy.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Kalvon härppiminen paperilla/astialla saattaa tosiaan suurella todennäköisyydellä olla loppumaton urakka. Hermoja säästävin konsti on ilman muuta reippaan pintavedenkierron varmistaminen tai ilmapumppu (esim. öisin).
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”