Murtovesiallas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Junttiallas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:33, 27.02.2020
Sukupuoli: Mies

Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja Junttiallas »

Hei,

Olen aloittamassa murtovesi-akvaariota. Ajatuksena on, että saisin kasvit kasvamaan siellä myös. Tosin tämä kokeilu saattaa jäädä lyhyeen mutta päätin kokeilla kuitenkin. Nyt haluaisin saada apua kokeneemmilta. Luin jostain, että jos pikku hiljaa vaihtaa suola pitoisuutta kasvit saattaisivat pärjätä. Minulla oli sellainen idea että joka päivä vaihdan yhden ämpärin vettä (noin9l) johon on lisätty 100g suolaa. Akvaario on 240l. Kasveina on tällä hetkellä vain keihäslehteä(anubias). En nyt muista tarkkaa lajiketta mutta isoa sellaista. Onko ajatuksia mitä kasveja voi murtoveteen laittaa ja miten kannattaisi tehdä.

Muita kysymyksiä mitä tulee mieleen:
- Pärjääkö partamonni murtovedessä?
- Mten on elävän kiven laita?
- Kuinka hitaasti pitää totuttaa kalat, jotka ovat olleet makeassa vedessä murto veteen?

Kaikki apu tässä vaiheessa on tarpeen. :D
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta! Itse en osaa (vielä) murtovesien kanssa neuvoa, mutta suunnitelmissa olisi kokeilla sitä nanon muodossa muuton jälkeen. Partamonneista itselleni on jäänyt mielikuva, että olisi makeanvedenlaji pelkästään. Itsekin ajattelin tehdä kasvien totutuksen suolaan pikkuhiljaa ja toivoa parasta. Tosin itse en ole vielä ihan tarkalleen päättänyt miten suolainen murtovedestä tulee. Elävää kiveä mietin itsekin, mutta jäin siihen käsitykseen, että se vaatisi jo hyvin suolaista vettä, joten kasvien kanssa sulkisivat toisensa pois. Mutta jään stalkaamaan ketjuasi ja toivotavasti joku hyvin murtovedet tunteva antaa perustellut vastaukset. Onnea joka tapauksessa projektiin! :D
Junttiallas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:33, 27.02.2020
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja Junttiallas »

Akvaarioon.com oli Caribea LifeRock missä sanottiin, että voi laittaa myös makeaan veteen jossa ei haittaa vedenkovettuminen esim. Malawiakvaarioihin. Mutta täytyy selvitellä. Pistin sinne viestiä ja he eivät olleet varmoja ja suositteli että ottaisin pienen elävän kiven ja testailisin vedenlaatua. Mahtavaahan olisi jos olisi mahdollista saada molempia samaan tankkiin. :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tervetuloa aqua-webiin!

Viestistäsi saan sen kuvan, että ajatuksenasi on yhdistää makeaveden (kasvit ja kalat) ja meriakvaario (elävä kivi) säätämällä suolapitoisuus makean ja meriveden puoleenväliin. Jos näin, niin en usko, että se tulee toimimaan. Harvat kalat ovat sopeutuneet sekä makeaan että vähäsuolaiseen murtoveteen ja toiset harvat murto- ja meriveteen. Jotkut puhtaat makeanveden kalat voivat pärjätä jonkin aikaa vähäsuolaisessa murtovedessä mutta eivät varmasti ole onnellisia siellä. Jos laitat elävää kiveä, niin varmasti siinä jotain elää mutta varsinaiset meriveden eläimet vain jos suolapitoisuus on lähellä merivettä. Solun suolapitoisuus on noin prosentti. Makeanveden eläimillä ei ole keinoja estää veden pakenemista soluista ja meriveden eläimillä solujen turpoamista liiasta vedestä, jos veden suolapitoisuus on väärällä puolella. Siksi erittäin harvat kalat pystyvät elämään mangrovessa ja kestämään suolapitoisuuden vaihtelua.

Eli jos olet ajatellut makeaveden kaloja (kuten partamonni), en ymmärrä, miksi laittaisit murtovettä. Mutta oikeilla murtoveden kaloilla siitä tulee mielenkiintoinen projekti. Makeanveden kasveja, jotka kestävät ainakin 6g/l suolapitoisuutta:
https://my-fish.org/suesswasserpflanzen-im-brackwasser/

Kehotan etsimään tietoa netistä hakusanoilla brackish water aquarium tai saksaksi brackwasser aquarium. Tai vielä parempi, jos hankit jonkun kirjan, kun nettitiedosta ei koskaan voi olla varma, kuka on kirjoittanut. Esim.:

Brackish Aquaria, by Michael Gos, published by TFH, 1979, ISBN 0-876665199

Brackish Water Fishes, by Frank Schäfer, published by Aqualog Verlag, 2005, ISBN 3-93602782-X
https://www.aqualog.de/produkte/brackwasserfische/

Brackish Water Fishes, edited by Neale Monks, published by TFH, 2006, ISBN 0-793805643

Brackwasserfische - Alles über Arten, Pflege und Zucht, by Schäfer

Itselläni ei ole kokemusta, mutta yhteen aikaan suunnittelin murtovesiakvaariota, mistä on jäänyt tuo kirjaluettelo ja vähän tietoa.
Junttiallas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:33, 27.02.2020
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja Junttiallas »

Hei,

Nyt tuli todella ammattimaista vastausta wau. Kiitos. Ihan mieletöntä. Noita kirjoja kyllä tilaan jostain. Nettisivuja olen kovasti koittanut kahlata läpi mutta mitään pätevää murtovedestä en ole löytänyt.

Ei siis ole tarkoitus pistää makean veden kaloja murtoveteen. Partamonnia ajattelin sinne koska minulla on niitä noissa muissa tankeissa monta ja jotenkin minusta tuntuu, että ne kestää mitä vain. Mutta en todella halua niitä kiduttaa. Oli vain jostain syystä sellanen kuva, asuvat joessa jolloin ajattelin, että saattavat olla myös murtovesikaloja.

Minulle tulee siis tuonne pantteripallokaloja ja merilippumonneja. Joo tuo on liian pieni merilippumonneille. Mutta tarkoituksena on ensi kesänä rakentaa 1000-2000l allas kellariin. Sinne olisi kiva saada isoja kaloja. Ja jotenkin olen ihastunut tuohon murtovesi ajatukseen. Varsinkin jos sinne tankkiin saisi kasvamaan elävän Mangrove puun.

Kaikki tieto on etukäteen olisi kullan arvoista. Ennen kun teen kaikki virheet ja opin siitä. Mutta tosiaan nyt noissa on vähän tutkittavaa. Edelleenkin kiinnostaisi tietää miten noi kasvit ja elävän kivien laittamainen samaan altaaseen onnistuu ja onnistuuko. :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Junttiallas kirjoitti:Nyt tuli todella ammattimaista vastausta wau. Kiitos. Ihan mieletöntä.
Tuo oli kai ironinen kommentti, kun kirjoitin, ettei ole omaa kokemusta.

Kirjoista viimeinen saattaa olla toisen saksankielinen versio (alkuperäiskieli?). Neale Monksin kirja on ehkä enemmän murtovesialoittelijalle kuin Schäferin kirja.

Mikä on merilippumonni? Tieteellinen nimi? Google ei löydä yhtään hakutulosta.

Miksi haluat elävää kiveä?
Junttiallas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:33, 27.02.2020
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja Junttiallas »

Hei,
En yrittänyt olla ironinen. Minun mielestä oli ammattimainen vastaus. Ei se tarkoita että itsellä pitäisi jotain olla että asiasta tietää. Arvostan tosiaan suuresti apuasi ja itseasiassa tilasin yhden noista kirjoista jo.
Sekoilin tuon nimen kanssa. Oikea nimi on lippumerimonni ja latinan kielinen nimi on Ariopsis seemanni.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hieno juttu, että tilasit kirjan! Sieltä löytyy varmasti kaikki tarvittava tieto. Kun saat kirjan, niin voisitko laittaa siitä lyhyen arvostelun tänne.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Murtovesiallas

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Odotan innolla projektisi etenemistä! Laita ihmeessä siitä myös tuonne projekti puolelle sitten ketjua aikanaan ja toivottavasti kirjasta löytyy paljon ahaa oivalluksia. Mäkin olen törmännyt tuohon elävänkiven laittamiseen kovanveden altaisiin, mutta jos olen oikein käsittänyt, niin se "kuolee" muussa kuin merivedessä. Toki siitä se voi silti tarjota kasvualustan bakteereille yms, mutta todennäköisesti pääset samaan lopputulokseen laavakivellä ja muilla huokoisilla materiaaleilla (jos olen oikein käsittänyt). :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”