Uusi allas suosiolla pystyyn?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Andhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:55, 21.05.2011
Sukupuoli: Mies

Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Olen tässä nyt vuoden päivät ihmetellyt tuota hattaralevän peittämää allasta eikä mitään muutosta näy. Eri hävitystapoja olen kokeillut mutta tuloksetta. Kettukalaa olen jonottanut puoli vuotta kaupasta, mutta sitäkään ei ole kuulunut.
Vähitellen on tullut sellainen kutina, että voisi aloittaa koko homman alusta uudella altaalla, mutta haluaisin kuitenkin säästää mahdollisimman monta korallia vanhasta altaasta. Onkohan tälle mitään realistisia mahdollisuuksia vai leviääkö levä vääjämättä myös uuteen altaaseen?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Minkä kokoinen allas? Itse en ole koskaan nähnyt tuota hattaraa altaassa jossa on välskäri. Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikki välskärit aina sitä söisivät. Ei vain ole itselle tullut moista vastaan. ;)
Ja kyllä niitä kettuja saa. Vaatii ehkä hiukan kilometrejä omasta sijainnista riippuen, mutta ihan ns. peruskaloja ne on. Kannattaa kenties antaa hiukan palautetta sille lähikaupalle ja äänestää lompakollaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kyllä niitä kettukaloja näyttäisi olevan tilattavissa tukkurilta joka toimittaa tilauksesta merikalaa Oulun korkeudelle saakka. Saatavuudesta se ei siis ole kiinni vaan jostain muusta.
Andhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:55, 21.05.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Andhh »

400 litraa on altaassa tilaa, ostin puoli vuotta sitten keltavälskärin mutta ei ole kiinnostunut lainkaan levästä. Kauppaankin olen laitettu vihaista palautetta, koska maksoin tilauksen etukäteen. Yritetäänpä tilausta vielä jotain toista reittiä.
Onko tehokkaammasta skimmeristä mitään apua? Opiskelijabudjetilla olen mennyt tähän asti ja käytössä on vain Deltecin mce 600 yhdistettynä tiheään vedenvaihtoon, mutta harkinnassa olisi siirtyä kesällä ala-altaalliseen akvaarioon johon voisi hankkia tehokkaamman laitteen.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Maksoit sen kettukalan etukäteen, mutta et sitä saanut vai sen keltavälskärin?
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Siniriutassa näytti uivan kettukaloja ihan useampi kappale altaassa, mutta 400 litraa on liian skidi allas kyllä sekä ketulle, että keltavälskärille.
jude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:20, 22.04.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja jude »

Siniriutassa näytti uivan kettukaloja ihan useampi kappale altaassa, mutta 400 litraa on liian skidi allas kyllä sekä ketulle, että keltavälskärille.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, millon niitä oli siellä?
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

4 tuntia sitten
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Aqualung kirjoitti:Minkä kokoinen allas? Itse en ole koskaan nähnyt tuota hattaraa altaassa jossa on välskäri. Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikki välskärit aina sitä söisivät. Ei vain ole itselle tullut moista vastaan. ;)
Yllä mainittua seuraten. Mitä itse olen nähnyt niin välskärit kyllä pitää huolen että levää ei liiaksi altaaseen tule. Kannattaa kokeilla olla ruokkimatta kaloja 2-4 päivää voipi auttaa :)
ÄmHoo

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

En tiedä, mitä levää kysyjällä tarkkaan ottaen altaassaan on. Mutta jos se on punaista, saattaa hyvinkin olla samaa, mitä itselläni oli hyvin pitkään. Eikä sitä kyllä syönyt keltavälskäri eikä mikään muukaan otus. Noin vuoden päivät sitä oli, enkä tiedä mikä sen sitten lopulta hävitti. Häviäminen tapahtui samaan aikaan, kun valaistus vaihtui heikoista monimetalleista ledivaloihin. Ehkä sillä oli vaikutusta, ehkä ei. Blogissani asiaa useammankin kerran tuskailin.

M.
Atheris
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:48, 25.11.2007
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Atheris »

Kettuja tosiaan oli tarjolla kun tänään kävin ostoksilla ... eikun hakemaan Siniriutasta :)
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Ai Siniriutassa oli tänään kettukaloja vai? Siellä oli eilenkin niitä...
jude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:20, 22.04.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja jude »

Mulle on yks kettu varattu... :)
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Se voi olla vinksahtanut... Ellei ole sitten virtakäyttöinen?
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Minun ketulla on kans pieni hermojenhallintaongelma. Pikkusen kun tekee allashuoneessa varomattoman liikkeen niin kyhjöttää pelkoväreissä jossain nurkassa. Menee hassun valko/musta pilkulliseksi ja ihan kalpeaksi :D
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Niin ja tulipunaisilla evillä. On ko mikäkin lumileobardipunkkari :mrgreen:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Andhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:55, 21.05.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Ollut hieman liikaa kiireitä vastata tänne, mutta päivitetään tilannetta. Kettukalaa olen kysellyt toiselta paikalliselta myyjältä, josta se on mahdollista tilata. Keltävälskäri puolestaan lähtee, jos kettukala tulee, koska eivät mahdu samaan altaaseen. Levä on siis netistä löydetyn tiedon mukaan hattaralevää (red cotton candy algae) Kuva
Kuva on googlesta bongattu mutta muistuttaa täysin oman altaani levää. Leviää pienistäkin murusista ja venvaihdoista/manuaalisesta poistosta/altaan pimentämisestä/keltavälskäristä ei ole ollut mitään hyötyä. Toivottavasti kettukala auttaa asiaan.

Mutta mutta, lisäkysyttävää olisi vielä hieman toisesta asiasta. Olen muuttamassa muutaman kuukauden kuluttua ja samassa yhteydessä olisi tietysti tarkoitus myös ottaa akvaario mukaan. Olen myös harkinnut kokonaan uuden altaan hankkimista uuteen asuntoon, jolloin pelkästään altaan sisältö pitäisi vaihtaa toiseen. Onko kellään kokemusta miten tämä käytännössä onnistuu vai joutuuko uusi allas käymään normaalin bakteerikierron uudelleen läpi?
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Minkäs kokoinen allas se sitten on, jos sinne ei molemmat mahdu?
Tiedäthän, että kettukala on huomattavasti kookkaampi (jopa lähes 30cm) kuin keltaväskäri, joka sekään ei ole mikään täkykala.
Andhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:55, 21.05.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Nykyinen allas on 400 litraa, uudesta tulee 300-400-litrainen. Jos kettukalaa ei saa mahtumaan onko muita sopivia eläviä jotka söisivät levää?
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Uusi allas suosiolla pystyyn?

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Mä en lähtisi ollenkaan tuolle kalalinjalle...
Ensinnäkin olisi hyvä puuttua syyhyn, ei seuraukseen. Ravinteiden poistoon on monia hyviä keinoja.

Mutta jos kuitenkin sitä levee tulee ja tulee, niin esim. merisiilet, merijänikset, kotilot ynnä muut hoitaa sen homman paljon paremmin kuin yksikään kala. Kun annat selkärangattomien (ja ravinteidenpoiston) hoitaa leväasiat, voit ottaa sellaisia kaloja kuin haluat, eikä niitä joita tarvitset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”