Riutta akvaarion lääkittäminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vici84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 12:42, 03.02.2012
Akvaarioseurat: ei seuraa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karjaa

Riutta akvaarion lääkittäminen

Viesti Kirjoittaja vici84 »

Onko harrastajilla kokemuksia erillaisista "riuttaturvallisista" lääkkeistä?

Tein eilen päätöksen lääkitä yhtä mun riutoista koska hienoin ja arvokkain kala oireilee pahasti johonkin sieniinfektioon.
Nyt pitää sanoa että kalaa on yritetty parantaa vitamiineillä, vsipulilla ja kaikella mahdollisella ja menee aina vaan pahempaan suuntaan, päätös ei ole pelkkä päähänpisto kun laittaa monta tonnia likoon yhden kalan hyvinvoinnin takia.
Lääke on nimeltään RubyReef Rally. Koko allas muuttu vihreäksi ensimmäisen annostuksen jälkeen joka pikkasen pisti harrastajan paniikkiin :)
Kohta vuorokausi mennyt, ei uhreja ja kalassa huomattavissa parannuksia. Vielä pitää antaa 2 päivää lääkkeitä ja sitten hiilen vaihto ja luulen että teen kans vähintään 20% vedenvaihdon.
Riutassa on kaikkea mahdollista esim. Rapuja, hummeri, 5 eri etanaa, tähtiä, koralleja (SPS, LPS ja pehmeitä), vuokkoja ja macroleviä.

Mielenkiinnolla odotan mitä tämä päätös tuo mukanaan. Saattaa kaikki selkärangaton kuolla tai sitten kaikki menee hyvin. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa oma kokemus ylös jos siitä olisi jollekin apua tai sitten tästä tulee varoittava esimerkki siitä mitä ei kannata tehdä :)

Jos kenelläkän on kokemuksia riutan lääkittämisestä niin kertokaa.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Riutta akvaarion lääkittäminen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kokemusta ei ole riutta-altaan lääkityksistä, mutta tuon valmistajan tuotekuvauksen lauseet antaa hyvinkin luotettavan kuvan.
Toki aineiden yhteisvaikutuksia voi olla, mutta uskoisin että ne on saatu testattua tuon kolmen vuoden aikana. Olettaen, että tuotekuvaus on todenperäinen.
"After three years of development and testing, RALLY ™ has been on the market for fourteen years, and has been unequivocally proven to be safe for fish, corals, invertebrates and plants."

Kerrohan kuinka sitten kävi. Tällaiset on arvokasta tietoa.
vici84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 12:42, 03.02.2012
Akvaarioseurat: ei seuraa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karjaa

Re: Riutta akvaarion lääkittäminen

Viesti Kirjoittaja vici84 »

Nyt mennyt 2 vuorokautta ja siis kaksi lääkeannosta ja ei vielä uhreja. Xenia on lopettanut pulssaamisen mutta muuten näyttää hyvinvointiselta. Scolymnia sp. on vetäytynyt mutta elossa vielä. Muut näyttää normaalilta. Kalassa ei muutosta eilisestä, vielä on sienikasvustoa huolestuttavan paljon. Onneksi kala syö ja nyppii kiviä ja on muuten reipaan oloinen.

Olen antanut vain noin 60% suositus annoksesta koska vain yksi kala oireilee. Suositus on 0,29dl per 40 litraa ja olen laittanut 1,5 desiä kun riuttakokonaisuudessa on vettä kierrossa noin 380 litraa.
vici84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 12:42, 03.02.2012
Akvaarioseurat: ei seuraa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karjaa

Re: Riutta akvaarion lääkittäminen

Viesti Kirjoittaja vici84 »

Nyt on mennyt 2 viikkoa ja yhtään selkärangatonta ei ole kuollut joten voi rohkeasti sanoa että aine on riuttaturvallinen.
Salarias kuoli lääkityksen yhteydessä mutta luulen että sillä vaan tuli kilometrit täyteen tai sitten tukehtui ruokaan koska oli sellainen ahmatti ja läski :)

Kala jota olin hoitamassa voi mainiosti ja huomattavia parannuksia tilaan on tullut, ei ole vielä täysin toipunut infektioista mutta suurin osa kuitenkin on mennyttä, parempaan päin siis.

En ole montaa artikkeliä kyseisestä aineesta löytänyt mutta ne kun löytää ovat yleensä negatiivisia. Pitää muistaa että jos koko allas oireilee niin saattaa olla että on jotain muita ongelmia järjestelmässä kun vaan yksi tauti. Minun allas on hyvin stabiili vesiarvoiltaan ja kaikki muut elukat olivat terveitä. En mene nyt sanomaan että lääkittäkää vaan altaitanne tämän kokemuksen perusteella. Jos on ongelmia niin yrittäkää ensin tutkia ja korjata kaikki mahdollinen mitä voi olla vikana, sitten jos ei onnistu/parane tilanne niin voi alkaa miettimään lääkitystä. Minunkin altaassa tämä oli viimeinen keino. Saa nähdä tuleeko kalalle vielä onnelinen loppu.

Pakko kai se on laittaa yksi kuva kalasta jota yritän parantaa niin ehkä kaikki ymmärtää miksi riskeerasin yhden riutan kalan takia ;)
Liitteet
Keittiöriuttan%20jalokivi%202.jpg
Keittiöriuttan%20jalokivi%202.jpg (120.31 KiB) Katsottu 2190 kertaa
MiTa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:34, 06.05.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Riutta akvaarion lääkittäminen

Viesti Kirjoittaja MiTa »

Olisko tässä vihdoinkin tullut markkinoille riuttaturvallinen lääke esim. aina niin ihanaan pilkkutautiin?
POLYPLAB MEDIC 33 g

Kokemuksi kehiin heti kun ensimmäinen uskaltaa kokeilla...

http://www.aquapro2000.de/en/Problem-So ... 11424.html
Suolavettä pyörimässä: 330x70x70 pää allas,170x80x70 sivu allas, 175x50x35 tekniikka allas ja 125x50x55 korvausvesi allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”