Kokolasi- vai kehysallas riutta-akvaarioon?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hanna T.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:01, 27.02.2002

Kokolasi- vai kehysallas riutta-akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Hanna T. »

Moi,

Olen suunnitellut riutta-akvaarion hankkimista ja ensimmäisenä alkoikin mietityttämään itse altaan valinta, eli kumpi on parempi vaihtoehto, kokolasi vai kehys? Olen kuullut molempien huonoista puolista, että kehysakvaariota pitää tilkitä silikonilla etteivät kehykset ala kärsimään ja että kokolasiakvaario ei kestä yhtä hyvin iskuja jne., mutta onko silti jompikumpi suositeltavampi?

</hanna>
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Valitsisin meriakvaarioksi kehyksettömän juuri suolan takia.

-Holzig-
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä kokolasi on juuri meriakvaariota varten,aloitin itse juuri harrastuksen ja ostin kuitenkin kehysakvaarion,kokolasi allasta on aika vaikea löytää ja se on noin tuplahintainen kehysakvaarioon verrattuna.Täytyy pitää vaan kehykset puhtaana,yhdessä kaupassa oli myyjällä kotona kehysakvaario ja sanoi että on jo pari vuotta toiminnut ihan hyvin. Tiedysti jos saat jostain kokolasiakvaarion ja homma ei ole rahasta kiinni,niin ilman muuta semmoinen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Olen hankkimassa itelle uuttaa valkuaisvaahdottaja,joten nykyinen on myynnissä,täysin kunnossa ja toimii hyvin,mukana kaikki tarvittava,riittää n.800 l astii.Jos kiinnostaa niin soittele,olen laittamassa sitä kohta pörssiin. 050-3665751.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Suosittelisin kokolasia jos on varaa. Kuten Rambi mainitsi noin tuplasti kalliimpia ja juuri siksi olen itse hommannut perus kehysakvaarion. Mulla oli aikaisemmin kehysakvaario (alumiini,muistaakseni aquastabil) merikäytössä eikä mennyt miksikään muutaman vuoden aikana. Kehykset pitää kuitenkin pitää puhtaana suolavedestä! Silikonia on hyvä lisätä yläreunaan akvaarion sisäpuolelle josta suolavettä on mahdoton pitää poissa.
Jos kiinnostaa niin Pengerkadun liike myy käytettyä kokolasiakvaariota 190cm pitkä (tosi kapea, muistaakseni 45cm) halvalla (jotain 3000mk).
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Suosittelisin kokolasia jos on varaa. Kuten Rambi mainitsi noin tuplasti kalliimpia ja juuri siksi olen itse hommannut perus kehysakvaarion. Mulla oli aikaisemmin kehysakvaario (alumiini,muistaakseni aquastabil) merikäytössä eikä mennyt miksikään muutaman vuoden aikana. Kehykset pitää kuitenkin pitää puhtaana suolavedestä! Silikonia on hyvä lisätä yläreunaan akvaarion sisäpuolelle josta suolavettä on mahdoton pitää poissa.
Jos kiinnostaa niin Pengerkadun liike myy käytettyä kokolasiakvaariota 190cm pitkä (tosi kapea, muistaakseni 45cm) halvalla (jotain 3000mk).
Ei ole tuplasti kalliimpi jos joku "hyvä" kaveri omaa lava-auton/vast suht tilavan auton jolla pääsee henkilöauton hinnalla Tukholmaan. Mikäli tankki ei ole iso niin kyllähän henkilöautokin käy. Sitten vaan nokka kohti akvarielagretia, ja eiköhän ala tankki löytymään suhteellisen halvalla. Kuulemma merielävätkin on ihan inhimillisissä hinnoissa... Tätä ennen nyt kannattaa käydä tilaamassa tankki että se varmasti löytyy kun menee käymään http://shop.akvarielagret.se
http://www.akvarielagret.se

Akvarielagret toimittaa tankin kyllä Helsinkiinkin (lähetyskuluista ei hajua, ilmeisesti halvalla) mutta tämä on riippuvainen siitä meneekö niiltä kamaa tänne (aqualifelle) Kysyminen ei maksa mitään.

Tässä oli oletusarvona Hanna T:n kotipaikka eli Helsinki, jos asuu kovin kaukana ei välttämättä enää kannata.

Muokattu - jusa on 28/02/2002 18:40:31
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Saksasta kyselin aquaristic.net putiikista kehyksettömän akvaarion toimitushintaa suomeen. Vastauksena tuli että 100-200 € per akvaario tilavuudesta riippuen. Tulisi aika kalliiksi, kun lähetys on enemmän kuin itse pönttö, pienien ja keskikokoisten kohdalla. Isoissa sitten tuo 200 € inkin jo vähän pienempi osa.
Hanna T.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:01, 27.02.2002

Viesti Kirjoittaja Hanna T. »

Kiitos tiedoista, kokolasiakvaario tuntuu kyllä olevan aika hintava... Kyselin Pengerkadun akvaarioliikkeestä kokolasiakvaarioiden hintoja, myyjä sanoi että ne ovat halvempia kuin kehysakvaariot. Sitten kun niitä hintoja alettiin tarkistelemaan niin selvisikin, että hinnat ovat tosiaan n. kaksinkertaiset kehysakvaarioihin verrattuna. Joten taidan päätyä kuitenkin siihen kehykselliseen versioon, ellen nyt sitten löydä jostain järkevän kokoista kokolasia käytettynä.

Rambi: se sinun vaahdottimesi taitaa olla hiukan liian iso 200-300 litran akvaarioon?

Sitähän minun piti vielä kysymäni että mitä tekniikkaa riutta-akvaarioon tarvitsee? Lampun ja valkuaisvaahdottajan tietenkin, mutta entäs pumppu (jossain akvaarioliikkessä sanottiin että elävä kivi korvaa pumpun?) ja lämmitin?

</hanna>
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Rambi: se sinun vaahdottimesi taitaa olla hiukan liian iso 200-300 litran akvaarioon?
Jos ei fyysiset ulkomitat häiritse, niin ainakin minä olen käsittänyt että merivesiakvaariossa vaahdotin ei voi olla liian tehokas...

(niin no löytyyhän niitä todella isoja vaahdottimia)
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kiitos tiedoista, kokolasiakvaario tuntuu kyllä olevan aika hintava... Kyselin Pengerkadun akvaarioliikkeestä kokolasiakvaarioiden hintoja, myyjä sanoi että ne ovat halvempia kuin kehysakvaariot. Sitten kun niitä hintoja alettiin tarkistelemaan niin selvisikin, että hinnat ovat tosiaan n. kaksinkertaiset kehysakvaarioihin verrattuna. Joten taidan päätyä kuitenkin siihen kehykselliseen versioon, ellen nyt sitten löydä jostain järkevän kokoista kokolasia käytettynä.

Rambi: se sinun vaahdottimesi taitaa olla hiukan liian iso 200-300 litran akvaarioon?

Sitähän minun piti vielä kysymäni että mitä tekniikkaa riutta-akvaarioon tarvitsee? Lampun ja valkuaisvaahdottajan tietenkin, mutta entäs pumppu (jossain akvaarioliikkessä sanottiin että elävä kivi korvaa pumpun?) ja lämmitin?

</hanna>
Ei se vaahdottaja ole iso 200l akvaarioon, ostin sen käyttäjältä, missä oli käytössä n. 200 l Juwel akvaario, yhdistelmä oli toiminut 3 vuotta ja hyvin (valo oli kyllä aika huono siinä), joten jos kiinnostaa ota yhteyttä ja pääset sitä katsomaan (se on tällä hetkellä kovassa käytössä), siitä vaahdottajasta voi säätää virtaustehoa akvaarion koosta riippuen.
Yritin äsken etsiä sinulle puh nroa. mistä sen vaahdottajan ostin, kun sinne jäi 200 l Juwel kokolasiakvaario, mitä en huolinut mukaan ja varmasti saisit sen sieltä sopivaan hintaan. Paikka oli kyllä Vammala joten sieltä joutuisit hakemaan, mutta kun ei numeroa enää löytyy, jos löydän niin lähetän mailitse.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Sitähän minun piti vielä kysymäni että mitä tekniikkaa riutta-akvaarioon tarvitsee? Lampun ja valkuaisvaahdottajan tietenkin, mutta entäs pumppu (jossain akvaarioliikkessä sanottiin että elävä kivi korvaa pumpun?) ja lämmitin?

</hanna>
Perustekniikka sisältää:
- pönttö
- valot X^2 W
- vaahdottaja
- mekaanisen suodatuksen (esim. ala-altaassa tai ulkosuodatin)
- elävänkiven
- lämppäri
- kiertovesi pumput (n.10-20 x tilavuus)

Nämä siis perusvaatimuksena...
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Sitähän minun piti vielä kysymäni että mitä tekniikkaa riutta-akvaarioon tarvitsee? Lampun ja valkuaisvaahdottajan tietenkin, mutta entäs pumppu (jossain akvaarioliikkessä sanottiin että elävä kivi korvaa pumpun?) ja lämmitin?

</hanna>
Perustekniikka sisältää:
- pönttö
- valot X^2 W
- vaahdottaja
- mekaanisen suodatuksen (esim. ala-altaassa tai ulkosuodatin)
- elävänkiven
- lämppäri
- kiertovesi pumput (n.10-20 x tilavuus)

Nämä siis perusvaatimuksena...
Muuten olisin samoilla linjoilla, mutta tuota mekaanista suodatusta kritisoidaan nykyään kovasti. Useat harrastajat eivät käytä sitä lainkaan ja monien mielestä se on haitaksi mikäli ei ole valmis puhdistamaan esim. ulkosuodatinta lähes päivittäin. Lisäksi kannattaa perehtyä syvien hiekkapetien käyttöön, ne ovat viime aikoina saaneet suuresti suosiota, eikä syyttä.

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ihmettelen että mikä sen pa...n siitä akvaariosta sitten pois suodatta,olen lukenut myös että ne filtterit ei ole suositeltavia meriakvaarioon,imaseeko se vaahdottaja sen jätteen siihen kuppiin,tällä hetkellä minulla on syöttöpumpussa filtteri joten en tiedä kumpi sen akvaarion puhtaana pitää,toisaalta siihen vaahdottajan kuppin jäävä vesi on kyllä täysin likaista.
Lämppäri on mielestäni turha ellei sitten asu jossain jääkaapissa,tällä hetkellä lämmöt pysyy 24 asteen lukemissa ja kesällä varmaan nousee jo sen verran että joutuu miettimään miten sen sais alas.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Elikkä vaahdottajan tarkoitus on poistaa hajoamattomat kuona-aineet. Tankille myrkyllinen p...an merkittävin hajoamistuote on NH3. Pelkistetysti elävän kiven ja hiekkapedin bakteerit hajottavat sen NO2-:ksi ja edelleen NO3-:ksi. Lopulta anaerobiset bakut hajottavat NO3-:ksen (nitraatin) typpikaasuksi, joka haihtuu ylhäältä pois. Merivesiakvaarion typpikierto on siis hyvin toimiessaan melko täydellinen. Vedenvaihdot ja vaahdottaja hoitavat epätäydellisyyden.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Muuten olisin samoilla linjoilla, mutta tuota mekaanista suodatusta kritisoidaan nykyään kovasti. Useat harrastajat eivät käytä sitä lainkaan ja monien mielestä se on haitaksi mikäli ei ole valmis puhdistamaan esim. ulkosuodatinta lähes päivittäin. Lisäksi kannattaa perehtyä syvien hiekkapetien käyttöön, ne ovat viime aikoina saaneet suuresti suosiota, eikä syyttä.

-Mikko
Totta jos mekaaninen suodatin on, se pitää pestä vähintään 1 krt viikossa. Perussääntönä: biologista puhdistusaktiviteetta vain elävässä kivessä.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

...
Lämppäri on mielestäni turha ellei sitten asu jossain jääkaapissa,tällä hetkellä lämmöt pysyy 24 asteen lukemissa ja kesällä varmaan nousee jo sen verran että joutuu miettimään miten sen sais alas.
Mulla on yks akvaario lämmittämättömässä autotallissa ja pöntössä 600 W lämmitys teho. Tämä ehkä syynä miksi tuli mainittua tuo lämitin. . Kesällä olen muuten käyttänyt viilentämiseen tuuletimia ja purjeveneen jääboxin kylmälaitetta (Peltier).
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Kiitos tiedoista, kokolasiakvaario tuntuu kyllä olevan aika hintava... Kyselin Pengerkadun akvaarioliikkeestä kokolasiakvaarioiden hintoja, myyjä sanoi että ne ovat halvempia kuin kehysakvaariot. Sitten kun niitä hintoja alettiin tarkistelemaan niin selvisikin, että hinnat ovat tosiaan n. kaksinkertaiset kehysakvaarioihin verrattuna. Joten taidan päätyä kuitenkin siihen kehykselliseen versioon, ellen nyt sitten löydä jostain järkevän kokoista kokolasia käytettynä.

</hanna>
Oliko tuo tupla hinta kotimaiselle akvaariolle vai tuontitavaraa ? Ja oliko se jotain Juwelin sarjaa kaikilla turhilla mausteillavai ihan pelkkä pönttö ?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kiitos tiedoista, kokolasiakvaario tuntuu kyllä olevan aika hintava... Kyselin Pengerkadun akvaarioliikkeestä kokolasiakvaarioiden hintoja, myyjä sanoi että ne ovat halvempia kuin kehysakvaariot. Sitten kun niitä hintoja alettiin tarkistelemaan niin selvisikin, että hinnat ovat tosiaan n. kaksinkertaiset kehysakvaarioihin verrattuna. Joten taidan päätyä kuitenkin siihen kehykselliseen versioon, ellen nyt sitten löydä jostain järkevän kokoista kokolasia käytettynä.

</hanna>
Oliko tuo tupla hinta kotimaiselle akvaariolle vai tuontitavaraa ? Ja oliko se jotain Juwelin sarjaa kaikilla turhilla mausteillavai ihan pelkkä pönttö ?
Kun olin itelle akvaariota etsimässä niin kehysakvaarion hinta oli noin 3000 mk ja kokolasi 5500 mk, ihan mittatilaustyönä tehty.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Kun olin itelle akvaariota etsimässä niin kehysakvaarion hinta oli noin 3000 mk ja kokolasi 5500 mk, ihan mittatilaustyönä tehty.
Ja kukahan niitä tekee ??? On nimittäin suomessa kiven alla kaikki tekijät. Jos semmosen joku tekee, niin vaihtoon lähtee tuo kehyksellinen, kun vielä voi vaihtaa.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Ja kukahan niitä tekee ??? On nimittäin suomessa kiven alla kaikki tekijät. Jos semmosen joku tekee, niin vaihtoon lähtee tuo kehyksellinen, kun vielä voi vaihtaa.
Ainakin Turun Akvaario tekee altaita mittojen mukaan, sitä en tiedä että tekevätkö myös kokolasi-altaita. Soittamalla sinne se selviää.

Tässä vois olla jotain fiksua tekstiä...
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 15:17, 14.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ja kukahan niitä tekee ??? On nimittäin suomessa kiven alla kaikki tekijät. Jos semmosen joku tekee, niin vaihtoon lähtee tuo kehyksellinen, kun vielä voi vaihtaa.
Laita Simppu yhteystiedot alla olevaan sähköpostiin niin lähetän sinulle tankintekijän yhteystiedot. Itse kävin eilen hakemassa kotia 5-kulmaisen kokolasisen vähän alle 400 litraisen.
Mikael@pp1.inet.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”