Viljelykokemuksia kirjoviuhkapyrstöstä?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moikka

Se poikasruokinta vastakuoriutuneille babyille on on tärkeä ja haastava. EI liikaa mutta riittävästi ja ruokinnan jälkeen ylimääräiset ja kuolleet Artemiat poistetaan ja uutta vettä vaihdetaan päivittäin.
Nothopranchiukset syövät melkein kaikki heti kuoriuduttuaan Artemian vasta kuoriutuneita toukkia, käytän kuitenkin itse alussa Etikkamikromatoja ja Sera Micronia lisäruokana.
Killiharrastajat käyttävät yleensä Artemian kasvatuksessa lisänä hieman Sera Micronia Artemia tankissa se monipuilistaa Artemiasta saatavaa ravintoa poikasille.

Harvemmin tarvitsee omantunnon tuskia kärsiä koodikalojen epäonnistuneesta kuoriuduttamisesta sillä tuskin kukaan myy populaation viimeisiä munia tuntemattomalle ostajalle.
Esiintyy kyllä tapauksia että joku ei myy jotakin populaatiota esim. sen takia että Englannista tai jostakin muusta maasta koko kanta on loppu ja sinne on sovittu populaation uudelleen virittämisestä.
Tämmöistä tämä Killiharrastus on, IHANAA yhteispeliä harrastajien kesken ympäri maailmaa.

ik
annikki kirjoitti:Työstä se käy killin munien etsiminen tosiaan.
Ihanaa, kun saa tuota kieliataitoaankin kartuttaa; neljää kieltä kun solkkaa lukien ja kirjoittaen saa olla tarkkana. Oikein mukavaa, että oppii neljällä kielellä killinharrastuksen. :)

No. nyt olen sopinut kaupat kahden killistin kanssa kolmesta killilajista. Saksasta, Itävallasta ja Ruotsista tein sondeerauksia.
Ostossa munat olevat ovat koodittomia, vielä. Ei tunnu niin pahalle ajatus, että epäonnistuessani mahdollisesti tapan jonkun hienon sukupolvityön.

Myytävistä satseista sanoivat, että munat on kerätty kudusta, jossa on ollut useita pareja mukana. Tällöinhän geeniaines on jo varsin kirjavaa.

Sitten onkin syvennyttävä ruokinta-asioihin, joista santanaekin kirjoitti, samoin yksi munien toimittaja painotti ruuan merkitystä varsinkin poikasvaiheessa.

Seuraan vielä noita N. guenthereitani, josko niillä vielä olisi intoa kutuun, vaikka ikä läheneekin yhtä vuotta.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Sisu, tilasin Nothobranchius guentheri, N. steinfordi ja Amphysemion australe 'Orange'. Yhtä lajia jäin vielä etsimään, tai ehkä pariakin. :)
Josko näistä nyt syntyy kaloja ja edelleen munia, voisimme alkaa vaihtaa niitä. Vai?

Pitääkin aloittaa tuon artemian kasvatus. Mulla on ollut varmaan vuoden semmonen lepomuna-suolaseospurkki. Phonimukselta tilasin elävän ruuan ymppejä. Eiköhän noista jokin onnistu ja kaikki kalani alkavat voida entistä paremmin. :) 'toiveekkaana'.

Santanae, millaista yhteydenpitoa suomalaisilla killiharrastajilla on? Onko jokin seura tms olemassa ja jos miten se toimii? Olen huomannut, että pidät ajoin luentoja killiharrastuksesta. Onko tiedossa, missä ja milloin mahdollisesti seuraavan kerran, jotta sinne voisin laittautua paikalle kuulemaan. Keväiseen HAS:n tilaisuuteen en päässyt ja harmitti pahasti.
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moro

Olethan selvillä että A. australe on kasvikutija munat kuoriutuvat n. 14 vrk ja yleisesti ottaen kasvikutijoiden munat kestävät huonosti posti ym. toimituksia ja näin ollen esim. Perssonit ovat sanoneet etteivät toimita niitä lainkaan koska ne eivät kestä toimitusta. Ne tulisi hankkia kaloina.

Suomalaisten KIlliharrastajien piiri on tosi pieni ja omatkin harrastaja yhteyteni ovat Ruotsiin, Tanskaan ja Eurooppaan. Henkilösuhteet lähinnä SKS-jäsenistöön Euroopassa.
Muutamia henkilöitä suomessa Killit kiinnostavat ja toivottavasti jengi kasvaa harrastuksen tasolle. Vain minä ja Kari dahlblom Jyväskylästä olemme käyneet Kööpenhaminassa säännöllisesti ja SKS:n toiminnassa mukana.
Markku Savolaisen (MR. Heckell ) kanssa olemme kiinnostuneita luomaan Killipiirin suomeen jossa voisimme oppia ja jakkaa lisää tietoa ja kokemuksia Killeistä ja Killiharrastuksesta.

Luentoja Killeistä ja Killiharrastuksesta olen pitänyt:
Haminassa
Turussa
Helsingissä
Jyväskylässä
Kuopiassa
Lahdessa
Tampereella

joten en tiedä tällä hetkellä mahdollisista tulevista tilaisuuksista jos emme itse niitä järjestä.
Markun kanssa oli puhetta mahdollisesta Killi kokoontumisesta tulevaisuudessa.
SKS - Killishow on Kööpenhaminassa 14-16.9 2007 sinne olisi kiva mennä mutta tämän vuoden ole omistanut KILLIEN KASVATUKSELLE ja näin ollen en voi lähteä nyt, ehkä ensivuonna jos löytyy Tulkki matkaan ( Englanti).
Matkasta saa eniten irti menemällä omalla autolla Köpikseen ja sopimalla pari vierailua esim. Perssoneille sekä menomatkalla poikkeamalla Tukholman ja Nortsöpingin laatuakvaariokaupoissa tutustumassa niiden valikoimiin ( ei killejä myynnissä ) tosin kun Jan Western saa Killinsä toimimaan Tukholmassa sekin on oiva retkikohde .
Edellä kertomani Köpiksenretki vie noin 1 viikon joten se rajaa ihmisten mahdollisuuksia osallistua. Tietenkin sinne voi omatoimisesti lentää tai muuten mennä mutta jotta pääsee hyvin perille siitä ympyrästä on mielestäni syytä olla mukana joku joka tunnetaan ja joka tuntee lähes kaikki SKS:n jäsenet Euroopasta edes ulkonäöltä. (Minä ja Kari Dahlblom) silloin on helppo tutustua ja keskustella ihmisten kanssa sekä on tapahtuman sisällä kulussa eikä tunne itseään ulkopuoliseksi. ( näyttely, tuomariarvostelu, illallinen, esitelmät, huutokauppa, SKS-shop, kuuluisuudet ( tunnetut Killiharrastajat ).
Minun Volvossani kulkee 5 ihmistä matkatavaroineen(Farkku).
Olen aina käynyt siellä omalla autollani koska se mahdollistaa nuo vierailut sekä Killien tuonnin.

Killejä voin myydä ehkä loppuvuodesta, Annuaalien munien suhteen haluan olla varma että munia todella on turvepussissa joten niitä tarvitsee vielä harjoitella varmuuden saamiseksi.


ik
annikki kirjoitti:Sisu, tilasin Nothobranchius guentheri, N. steinfordi ja Amphysemion australe 'Orange'. Yhtä lajia jäin vielä etsimään, tai ehkä pariakin. :)
Josko näistä nyt syntyy kaloja ja edelleen munia, voisimme alkaa vaihtaa niitä. Vai?

Pitääkin aloittaa tuon artemian kasvatus. Mulla on ollut varmaan vuoden semmonen lepomuna-suolaseospurkki. Phonimukselta tilasin elävän ruuan ymppejä. Eiköhän noista jokin onnistu ja kaikki kalani alkavat voida entistä paremmin. :) 'toiveekkaana'.

Santanae, millaista yhteydenpitoa suomalaisilla killiharrastajilla on? Onko jokin seura tms olemassa ja jos miten se toimii? Olen huomannut, että pidät ajoin luentoja killiharrastuksesta. Onko tiedossa, missä ja milloin mahdollisesti seuraavan kerran, jotta sinne voisin laittautua paikalle kuulemaan. Keväiseen HAS:n tilaisuuteen en päässyt ja harmitti pahasti.
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kyllähän se vaihto käy, kunhan sais onnistumaan nuo kasvatukset ja sitten ne kudetukset. Pitääkin alkaa katselemaan kun aika antaa myöten nuita uusia "tilauksia" ennen talvea.

Onnea sinulle kalojen ja artemian kasvatuksissa. Kerrohan kuulumisia.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei santanae!
Olen tietoinen A australen kasvikutemisesta ja olen pohdiskellut lukiessani saitteja, miten ne munina selviävät, vaikuttaa, ettei ole harvinaista, että kasvikutijoiden munia on myynnissä, mutta siitä huolimatta päätin kokeilla. Toimittaja sanoo, että ovat ferttiilejä ja saa nyt katsoa, miten Saksasta tänne selviävät ja miten mitä siitä eteenpäin sitten.

Osallistuminen tai paikallaolo vaikutteille altistumassa SKS:n vuositapaamisessa olisi varmasti elämys. Ja varmasti enemmän saa irti, jos voi olla kokeneemman mukana. - Pitää pistää ens vuos hautumaan ja varata aikaa ja rahaa sitä varten.

Nyt on sitten elävää ruokaa tuloillaan; viinietikkamatoja, vesikirppuja, änkyrimatoja ja artemiaa. - Voi, kun onnistuisi tuo kasvatus. Nuukasti olen yrittänyt annettuja ohjeita noudattaa.
Ostin yhden satsin Seran artemia-mixiä, muuta ei ollut saatavillaankaan, jotta olisi tuoreempaa kuin vanhat ylivuotiset munat, jotka ovat olleet huoneenlämmössä. Niitäkin kokeilen vielä. Mulla oli huoneen lämmössä seisoneen veden arvot pH 7.5, KH 4 ja GH 8. En lisännyt mitään sen valmiin seoksen lisäksi . Ilmapumpulla ajan iltaa purkkiin. Lämpötila ei nyt ole ongelma.
Eikö sitä sinun käyttämää ja hyväksi tietämää artemiaa saa muualta kuin SKS-putiikista?

Sisu, minkä merkkistä artemiaa sulla on? Vois näitä vertailla.

Nyt sitten vain odottelen munien saapumista, matkalla ovat kaikki.
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moikka

Kyllä sitä Artemiaa on jossakin päin maailmaa ihan vapaasti myynnissä koska Jenkkien purkittamaa se on mutta me SKS:n jäsenet voimme ostaa sitä seuran kioskista 90% kuoiriutuva 1 litra 300 dkr + postimaksu.
Kun artemiaa käyttää joka päivä ei tippa purkeista ole apua pitkälle. Eli jos löytyy useampia käyttäjiä kannatta tehdä kimppa ostos.
Katselin tänään Anitan ja Alfin sivuilta mitä lajeja he hakevat niin olihan siellä monia kasvikutijoitakin myös munina toivomuksena. Mutta kun on valmis kasvattamaan vaikka vain muutaman poikasen saadakseen kantavanhemmat voi se olla ainoa keino. Eli ei aivan mahdoton sekään tapa ole, tosin niinä muutamina kertoina joina olen saanut munia vedessä ei poikastuotto ole päätä huimannut.
Jos en aiemmin kertonut niin nuo A.australen jalostusmuodot ovat jatkuvasti olleet myynnissä Tukholmassa ja Nortsöpinkingissä akvaariokaupoissa ja Tukholman lähellä on SKS jäsen joka kasvattaa ja myy niitä jatkuvasti. Eli jos ei onnistu niin voit kääntyä Jan Erik Söderberg Trångsundsvägen 35 SE 14263 Trångsund tif: 08/7719912
En tiedä puhuuko Englantia, luultavasti kyllä, Ruotsia ainakin.
hänellä nykyy olevan nyt myynnissä kaloina:
A. australe "brun"
A. australe "gold"
Chrom.bitaneitaum "Lagos"
Fp. scheeli
Src. geryi "Abuko"
SKS-jäsenhinta on 40 skr / pari
noudettuna häneltä, mutta jos kiinnostaa kysy lähettääkö hän tai jos käyt Tukholmassa niin toimittaako hän sovittuna aikana Jan Westernin liikkeeseen Södermalmille. Katso myös Janin kaupan sivuilta mitä hänellä on myynnissä tai kysy myisikö hän jo Harrasta Killejään, hänellä oli 2 vuotta sitten 300 lajia Killejä Kellarivarastossaan. ( ei ollut silloin akvaarioliikettä vielä vaan on harrastanut Killejä yli 20 vuotta aktiivisesti).
Mikä vesikirppulaji sinulle on tulossa ja saatko kasvatusohjeet myös, ota selvää kasvatuksesta etukäteen jottei tule kiire keräämään "Hevonmunkkeja". Viinietikkamatojen kasvatusohje on hieman erilainen kuin kotimainen ohjejakelu ja toimii paremmin.
Jos haluon suuri ja aikaa löytyy autoreissuun Köpikseen ei kustannus ole kovin suuri kimppakyydillä ja majoitus tiloja löytyy 250-300 dkr / henkilö retkeilymajasta ja kotimajoituksesta kun ajoissa varaa. Eli henkilömäärästä riippuen matkan kustannus on ollut 250-400 euroa ( lautat, bensat, majoitu, yhteisillallinen ja ruat, Killit on maksaneet aina enemmän.

ik

annikki kirjoitti:Hei santanae!
Olen tietoinen A australen kasvikutemisesta ja olen pohdiskellut lukiessani saitteja, miten ne munina selviävät, vaikuttaa, ettei ole harvinaista, että kasvikutijoiden munia on myynnissä, mutta siitä huolimatta päätin kokeilla. Toimittaja sanoo, että ovat ferttiilejä ja saa nyt katsoa, miten Saksasta tänne selviävät ja miten mitä siitä eteenpäin sitten.

Osallistuminen tai paikallaolo vaikutteille altistumassa SKS:n vuositapaamisessa olisi varmasti elämys. Ja varmasti enemmän saa irti, jos voi olla kokeneemman mukana. - Pitää pistää ens vuos hautumaan ja varata aikaa ja rahaa sitä varten.

Nyt on sitten elävää ruokaa tuloillaan; viinietikkamatoja, vesikirppuja, änkyrimatoja ja artemiaa. - Voi, kun onnistuisi tuo kasvatus. Nuukasti olen yrittänyt annettuja ohjeita noudattaa.
Ostin yhden satsin Seran artemia-mixiä, muuta ei ollut saatavillaankaan, jotta olisi tuoreempaa kuin vanhat ylivuotiset munat, jotka ovat olleet huoneenlämmössä. Niitäkin kokeilen vielä. Mulla oli huoneen lämmössä seisoneen veden arvot pH 7.5, KH 4 ja GH 8. En lisännyt mitään sen valmiin seoksen lisäksi . Ilmapumpulla ajan iltaa purkkiin. Lämpötila ei nyt ole ongelma.
Eikö sitä sinun käyttämää ja hyväksi tietämää artemiaa saa muualta kuin SKS-putiikista?

Sisu, minkä merkkistä artemiaa sulla on? Vois näitä vertailla.

Nyt sitten vain odottelen munien saapumista, matkalla ovat kaikki.
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Annikki minulla on sen nimistä kuin Hobby artemixiä. Laitoin kokeeksi äsken ämpäriin sitä ja löyty ylimääräinen eheimin kiertovesipumppu, josta pitäis saada aikaseksi tehdä mattosuodatin yhteen isoon altaaseen, katsotaan josko nyt tulis sitä artemiaa enemmänkin.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Ensimmäiset munat saapuivat, N, steinfordi. Laitoin turpeen muovilaatikkoon ja seisotettua 20 asteista hanavettä päälle muutaman sentin. - Nyt on kulunut 5 h, ja elonmerkkejä ei ole. Liuta lähinnä valkoisia, läpikuultavia ja kuin kuplia täynnä olevia pallukoita kelluu pinnalla. Joissakin olen näkevinäni silmän, osassa taas en. Ja mikä kummallisinta, jotkut olivat perin suuria ja ruskenkellertäviä ja malliltaan kuin kotilo.
Munien ikä on tasan 15 vkoa ja tälle lajille itämisajaksi luin 12-16 vkoa.
Huomisaamuna kuivaan turpeen oli sitten niin taikka näin.

Artemiapurkkiin heitin hiukka Seran micronia. Huomenna siellä pitäisi olla myös eloa.

Mun pikkupikku koirani on aivan ihmeissään, kun eukko on alkanut kulkea suurennuslasipanta otsallaan ja tirkistelee tavan takaa taskulampun kanssa kippojaan. Ihan koira katsoo jääneensä turhan vähälle huomiolle. :)
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moikka

Tulivatko N. steinforti munat Anita Perssonilta, jos tulivat toin 2kk sitten Anitalta itselleni N. steinforti munia joista kuoriutui eke vesityksessä 30 kpl jotka ovat nyt 2 kk vanhoja ja 1,5 cm mittaisia ne olivat silloin n. 1.5kk "yliaikaisia".
Nothoilla ei tunnu "yliaikaisuus 2 haittaavan.[Joistakin Annuaaleita on kuoriutunut poikasia viela 2 vuotta vanhoista munista, joten olisikohan nuo vielä kehittymättömiä.
Nothopranchiukset ollessaan valmiita kuoriutumaan kuoriutuvat ensimmäiset jo tunnin sisällä useimmilla lajeilla.
Jos huomenna ei ole kuoriutumista tapahtunut kuivaa munat 1 kk.
Kerro kaikki mitä pussin päälle on kirjoitettu ja kuka toimitti niin mietin missä vika voisi olla.
Yksi mahdollisuus on että munat ovat paistuneet auringossa, tuo valkoinen väri voisi johtua siitä.

Silmät täytyy näkyä selvästi ja täysin valmiina, tunnistat kyllä ne nähtyäsi.
Ne kotilon näköiset ovat kotiloita, vain Suomalaiset eivät pidä kotiloita akvaariossa. Killiharrastajat kyllä Suomessakin.

Wet aika pussin päällä on oletus kuoriutumisajasta ja täytyy tarkastaa munia katsomalla, siihen ei voi sokeasti luottaa koska munat kehittyvät hyvin eri pituisen ajan riippuen LÄMPÖTILASTA ja KOSTEUDESTA. Luonnonkalojen munat saattavat puolestaan kehittyä yllättävän nopeasti.

Älkää pitäkö kiirettä vesityksen kanssa eivät Annuaalien munat kuole heti oletuspäivän jälkeen, monet Keski-Euroopan Killiharrastajat säilyttävät munia 26 C lämmössä jolloin joidenkin lajien munien kehitys on jopa 3 kertaa nopeampi kuin säilytettynä 22 C.
Eli malttia, malttia ja Onnea yritykselle.

ik

vettäquote="annikki"]Ensimmäiset munat saapuivat, N, steinfordi. Laitoin turpeen muovilaatikkoon ja seisotettua 20 asteista hanavettä päälle muutaman sentin. - Nyt on kulunut 5 h, ja elonmerkkejä ei ole. Liuta lähinnä valkoisia, läpikuultavia ja kuin kuplia täynnä olevia pallukoita kelluu pinnalla. Joissakin olen näkevinäni silmän, osassa taas en. Ja mikä kummallisinta, jotkut olivat perin suuria ja ruskenkellertäviä ja malliltaan kuin kotilo.
Munien ikä on tasan 15 vkoa ja tälle lajille itämisajaksi luin 12-16 vkoa.
Huomisaamuna kuivaan turpeen oli sitten niin taikka näin.

Artemiapurkkiin heitin hiukka Seran micronia. Huomenna siellä pitäisi olla myös eloa.

Mun pikkupikku koirani on aivan ihmeissään, kun eukko on alkanut kulkea suurennuslasipanta otsallaan ja tirkistelee tavan takaa taskulampun kanssa kippojaan. Ihan koira katsoo jääneensä turhan vähälle huomiolle. :)[/quote]
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei!
Munat tulivat Anita Perssonilta. Ja pussin päällä merkinnät " N. steinforti. Eggs collected 11 April".
Turve oli kosteaa ja kun pakkauksen avasi, se oli huoneilmaa viileämpää.

Ne pinnalla kelluneet osoittautivat tosiaan kaikki kotilonkuoriksi, tyhjiksi.

Ja nyt näkyi yksi poikanen!
Onpa hyvä tietää, että eivät ole niin nuukia päivämääristä.
En usko noiden olleen auringonvalossa, mutta muuten lämpötilasta ei oikein voi tietää, tosin ei nyt helteitä ole sen paremmin Ruotsissa kuin Suomessakaan. Toimitus kesti maanantaista tähän aamuun, tosi nopsa postin toimitus.

Saksan killiseuran killifoorumilta just sattui silmiin, että jollakulla oli tosi vaikeeta saada munia kuoriutumaan. Oli kokeillut varsin monenlaista konstia, tuloksetta. Joku suositteli varovasti pistämään kaksi neulaa munaan ja avaamaan sen niiden avulla. Tietoa sitten ei kyllä ollut, mikä oli lopputulos. Ja kyse oli Nothoista.

Ei tässä hätää ole. On se vaan niin, että ekaa kertaa toimiessa saa huomata, mitä tarkoittaa, että on harjaantumaton silmä. Mutta se vikahan korjaantuu, kun ei anna periksi.
Tuula
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moi

En suosittele kirurkiksi ryhtymistä. jos ei ole koulutusta 8O . Väkisin kuoriuduttaminen synnyttää usein keskosia joista ei kunnon kaloja saa aikaiseksi.
Tarkkailepa tilannetta vielä vähän aikaa ja kuivaa sitten munat.
11.4 kerättyjen munien wet eri lähteiden mukaan olisi 11.6-11.7 mutta onvarmuutta ei saa tarkastamatta munia.
Minun N. steiforti munat jotka toin Anitalta olivat kerätty 4.10.2006 ja vesitin ne 16.5.2007 eli n. 4kk myöhässä ja tulos oli mielestäni hyvä.
Eli sinun munasi pitäisi kestää kuivakautta vielä pitkään säilytettynä pimeässä ja huoneen lämmössä 22 - 26 C.
Anita Perssonin kokemuksella ja persoonalla en usko hänen lähettävän pilaantuneita munia tietoisesti, EN.
N. steinfortin munat ja poikaset ovat pieniä ja vaikeita löytää turpeen joukosta mutta uskon niitä olevan kehittymättöminä turpeessa vielä paljon, uskoa asiaan niin hyvin se menee.
Ei kukaan voi olla seppä syntyessään, harjoitus tekee mestarin. Sveitsiläinen Annuaalien mestari kasvattaja sanoi esitelmässää:
Usko asiaan, kokeilkaa lisää kyllä se ennemmin tai myöhemmin vielä onnistuu. Vika voi olla niin monessa asiassa.
Minun kommenttini:
Tilaa lisää munia jotta voit opiskella Annuaalien kasvatusta, vain sillä tavalla voit oppia homman.
Minusta Nothopranchiukset ovat helppoja poikasia kasvattaa koska ne syövät heti Artemiaa ja etikkamicroja ja hetken kuluttua kuivaruokaa. Nothojen kanssa on tietenkinn tuo suolan kanssa pelaaminen hieman outoa mutta kun saa kasvit tottumaan suolaan ei siinäkään ole mitään kummallista ja ovathan Nothopranchiukset upeita kaloja .

ik
annikki kirjoitti:Hei!
Munat tulivat Anita Perssonilta. Ja pussin päällä merkinnät " N. steinforti. Eggs collected 11 April".
Turve oli kosteaa ja kun pakkauksen avasi, se oli huoneilmaa viileämpää.

Ne pinnalla kelluneet osoittautivat tosiaan kaikki kotilonkuoriksi, tyhjiksi.

Ja nyt näkyi yksi poikanen!
Onpa hyvä tietää, että eivät ole niin nuukia päivämääristä.
En usko noiden olleen auringonvalossa, mutta muuten lämpötilasta ei oikein voi tietää, tosin ei nyt helteitä ole sen paremmin Ruotsissa kuin Suomessakaan. Toimitus kesti maanantaista tähän aamuun, tosi nopsa postin toimitus.

Saksan killiseuran killifoorumilta just sattui silmiin, että jollakulla oli tosi vaikeeta saada munia kuoriutumaan. Oli kokeillut varsin monenlaista konstia, tuloksetta. Joku suositteli varovasti pistämään kaksi neulaa munaan ja avaamaan sen niiden avulla. Tietoa sitten ei kyllä ollut, mikä oli lopputulos. Ja kyse oli Nothoista.

Ei tässä hätää ole. On se vaan niin, että ekaa kertaa toimiessa saa huomata, mitä tarkoittaa, että on harjaantumaton silmä. Mutta se vikahan korjaantuu, kun ei anna periksi.
Tuula
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei!

Kiitos kannustuksesta! :)
N. steinforti-munista ei ole kuoriutunut elämää, en enää löydä sitä yhtäkään, jonka eilen näin. Päätin antaa turpeen olla vedessä huomiseen ja katsoa, alkaako pikkusia ilmestyä.
En minäkään uskoa tarkoituksellisesti epäkuranttia tavaraa lähetetyn. Ja jos ei mitään synny, vika voi pikemminkin minun toimissani. Katsotaan. Ja kuivataan.

Tänään tuli sitten Saksan munat: N. guentheri ja A.australe.

Guentheri pussin teksti:
N. gyentheri Zansibar
(8 pairs)
Collected 8/7/07
Wet 8/10/07

Australe pussien (iso ja pieni) päällä:
A. australe Gold
42 eggs ison päällä
(leftover from counting) pienen päällä
Collected 23/7/07
Wet 6/8/07
Myös nämä munat ovat turpeessa.

Tulivat minusta oikein siivosti pakattuna ja vakuutettuna 3 vrk:ssa.

Artemia on alkanut hyvin hetätä. Samoin änkyrimadot näyttävät olevan elossa ja liikkeessä (jääkaapin ylimmällä hyllyllä).
Myös Moina-vesikirput ovat alkaneet lisääntyä. Näiden viljelyn tein Jukka Järven ohjeisen mukaisesti ruokkien kuivahiivalla. Levien kasvun edistämiseksi on suositeltu huonekasvilannoitteen käyttöä, mitä en ole ainakaan vielä laittanut.
Omenaviinietikkamadoista en saanut selvää, lasipurkissa ja pimeässä tiskialtaan aluskaapissa ovat muhimassa.

Eipä tässä nyt sitten muuta kuin taas etsiä munia, joita vois vesittää.
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Hei

Ei Annikki lannistuta, vaikka tuntuunkin erittäin hankalalta. Kyllä se aurinko paistaa risu kasaankin.
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moi

MOINA
on osoittautunut hyvin hankalaksi kasvattaa, nuo yksin kertaiset ohjeet (JJ) ovat yksitapa mutta liian suppea.
Moinan viljely menystyäkseen tarvitsee jokapäiväistä hoitoa ja huolehtimista.
Itsellänikin on pelko ja huoli niiden menestymisestä kokoajan, pisin yhtämittainen jakso minulla on ollut yksi vuosi sen kasvattamisessa.
Koska Moina elää vain 2-4 vrk, jona aikana se täytyy saada lisääntymään ja uusiutumaan. Netistä löysin amerikkalaisen yliopiston artikkelin jossa esiteltiin 8 tapaa kasvattaa Moinaa. uusi tapoja tutkin parhaillaan itselleni käyttöön koska Anitan tapa on siisti ja hyvä mutta työläs, hän on kasvattanut Moinaa kaikki nämä 7 vuotta jotka olen hänet tuntenut. Hänen metodinsa on seuraava:
Kuivahiiva liotetaan ½ tuntia ennen akvaarioon löaittamista
Sera micron poikasruokaa laitetaan hieman joukkoon ( spirulinalevä)
vedestä hän vaihtaa 20% päivittäin
viljelmiä tulee pitää useita yhtä aikaa käynnissä koska osa niistä kuolee yhtäkkiä ja siksi uusiminen on tärkeätä.
Sinivihreiden levien kanssa yhteiskasvatus tuntuu olevan myös ongelma koska alkaalisuus kohoaa jopa pH 10 ja silloin veden uusiminen on ongelma sillä moina kuolee jos pH laskee yhtäkkiä liikaa.
Moina on hyvä lisä kaloille kunhan opimme sitä kasvattamaan.
Onnea yritykseesi

A. australe
Nämä munat eivät ole Annuaaleja joten ne eivät kestä kuivaa pitkään.
Käsittääkseni ne pitäisi pikaisesti laittaa veteen.
Siis pieneen astiaan esim. 1 litra ja vesikasvia joukkoon Jaavansammal on hyvä, säilytys huoneen lämmössä puoli valoisassa paikassa niin 2-3 viikon kulutta pitäisi poikasten kuoriutua .

N. guentheri "Zanzibar"
Kehittymisajaksi on katsottu 3kk ( oletus ) joka tarkoittaa että silloin niiden oletetaan olevan osan kehittyneitä, mutta kun emme tiedä lämpötilaa ym. on seurattava kehitystä ja jos ei onnistu niin niin laittaisin munat veteen 30.10.2007.

Onnea yritykseen, toivon sinulle mukavia hetkiä poikasten kasvatuksen parissa. Opettele Artemia kasvatus koska nämä kaikki kasvavat niillä hyvin alusta alkaen.


ik



Kiitos kannustuksesta! :)
N. steinforti-munista ei ole kuoriutunut elämää, en enää löydä sitä yhtäkään, jonka eilen näin. Päätin antaa turpeen olla vedessä huomiseen ja katsoa, alkaako pikkusia ilmestyä.
En minäkään uskoa tarkoituksellisesti epäkuranttia tavaraa lähetetyn. Ja jos ei mitään synny, vika voi pikemminkin minun toimissani. Katsotaan. Ja kuivataan.

Tänään tuli sitten Saksan munat: N. guentheri ja A.australe.

Guentheri pussin teksti:
N. gyentheri Zansibar
(8 pairs)
Collected 8/7/07
Wet 8/10/07

Australe pussien (iso ja pieni) päällä:
A. australe Gold
42 eggs ison päällä
(leftover from counting) pienen päällä
Collected 23/7/07
Wet 6/8/07
Myös nämä munat ovat turpeessa.

Tulivat minusta oikein siivosti pakattuna ja vakuutettuna 3 vrk:ssa.

Artemia on alkanut hyvin hetätä. Samoin änkyrimadot näyttävät olevan elossa ja liikkeessä (jääkaapin ylimmällä hyllyllä).
Myös Moina-vesikirput ovat alkaneet lisääntyä. Näiden viljelyn tein Jukka Järven ohjeisen mukaisesti ruokkien kuivahiivalla. Levien kasvun edistämiseksi on suositeltu huonekasvilannoitteen käyttöä, mitä en ole ainakaan vielä laittanut.
Omenaviinietikkamadoista en saanut selvää, lasipurkissa ja pimeässä tiskialtaan aluskaapissa ovat muhimassa.

Eipä tässä nyt sitten muuta kuin taas etsiä munia, joita vois vesittää.[/quote]
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei!
Kysymys santanaelle, jos vielä jaksat.
Laitoin eilen ne A. australen munat (ainakin olin niitä erottavina monia) turpeineen seisotettuun veteen, n litra. Saako ne olla siinä ilman ilmastusta tai muuta? Vettä vaihdoin varovasti pari desiä tänään.

Sain Saksasta etsintäilmoitukseeni vastauksen, siinä tarjottiin etsimäni killisuvun turvesatsia. Vastaaja ei halua rahaa, ehdotti vastavuoroisuutta, että lähettäisin jotain (tarkentamatta) hänelle. Minulla ei ole munia lähetettäväksi. -- Onkohan näissä asioissa kiliharrastajien piirissä jokin etikettimenettely? Jotenkin on vaikea ottaa vastaan silkkaa lahjoitusta, josta tulee kuitenkin lähetyskulut. Onko sopivaa vain lähettää jokin sopivaksi arvioitu summa kirjekuoressa vai loukkaako se taas? Vai voiko se 'jotain' olla aivan muuta?

Hohhoijaa, että se moina voipi olla noinkin hankalaa. Pitää tässä katsoa, millaisia paukkuja siihen on uhrattavissa.
Artemiaa nyt ainakin opettelen kasvattamaan.

Näytti siltä, että voin kohta laittaa vanhus- N. guentherit kutualtaaseen. Ovat pulskistuneet ja liikkuminenkin on vilkasta taas. Kohta saan niille ja Chromaphyosemion bitaeniatum-haaremille syöttää ensimäisen satsin artemiat kutukunnon ja kasvun vauhditukseksi.
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moi Annikki

A. australe
Normaalisti kasvikutijoiden munat laitetaan astiaan jossa on seisotettea vetta pH 6,5-7[, joukkoon hieman Jaavansammalta, joskus kytetään pienipala turvetta joukossa ( kynnen kokoinen ). Munille ei vaihdeta vetta niiden kehitys aikana ellei siihen ole pakottavaa tarvetta.
Mutta todennäköisesti munien mukana on tullut turvetta liikaa ja se voi tappaa munat, siis esim. hapattaa vettä liikaa, ota liika turve pois siten ettei munia tule joukossa ja jos et saa mielestäsi riittävästi turvetta pois on päivittäiset veden vaihdot tärkeitä vedenlaadun pitämiseksi sopivana ( seisotettua vettä ).
Munille ei yleensä laiteta ilmastusta, tietenkin heikko virtaus niilä voisi olla mutta uskuakseni sen laittaminen ei onnistu sillä munat eivät saa pöyriä virran mukana. Parhaiten munat menestyvät jos ripottelet ne Jaavansammaleeseen etteivät ne makaa pohjolla.

Huomasin nettiä kahlatessani että nimenomaan Saksassa ja U´SA:ssa on tälläisiä vaihtopörssejä, niiden kanssa en ole ollut tekemisissä luulen että ne ovat "aloittelijoiden konsteja", sillä se on liian sitovaa ja hankalaa ellei k.o ihmistä tunne henkilökohtaisesti. Rekisteröityneiden Killiharrastajien välillä hankinnat hoidetaan rahalla tai lahjoituksena ( yleensä rahalla ).
Myös Venäläiset ovat ehdottaneet minulle Killien vaihtoa, mutta se johtui varmaankin valuutta ongelmista heillä 2002.
Etiketti on rehellisyys ja se mitä sovitaan, muusta en tiedä paitsi se että autetaan kaveria jos voidaan.
Se rahan lähettäminen on arveluttavaa jos hän ehdottaa vaihtoa, maksaa täytyy summa saada sovittua koska Killit hinnoitellaan tarkoituksella halvoiksi ja sitä työtä ja vaivaa mikä menee muutaman poikasen kasvattamiseen on mahdoton laskea rahassa. ( Kilien kasvatuksella ei kukaan rikastu )
Jos voit kirjoittaa hänelle ymmärrettävästi kerra ettet pysty toimittamaan mitään tilalle koska olet vasta aloittamassa Killiharrastusta ja haluat maksaa k.o munat. Katso mitä hän vastaa ja jos munat tulevat postissa lähetä kiitos viesti.
Se jotain on jotain jota en ymmärrä, pyydä täsmentämään että mitä.

Artemiaa kannattaa kasvattaa kahdessa astiassa yhtä aikaa, 2 vrk aloitus välein.

Jos jaksat niin yritä vain kasvattaa Moinaa ja jos onnistut ole itsestäsi ylpeä sillä olet silloin kolmas titämäni henkilö Suomessa.
Omasta kokemuksestani voin sanoa Moinan kasvatuksesta että kerran lähtiessäni viikoksi Tukholmaan opastin vaimoani joka ei ole kiinnostunut kaloista ( hän harrastaa Gorgeja, www.phnet.fi/public/korjula ) miten Moinaa hoidetaan ja palatessani olin aivan varma ettei Moinia olut enää. Koin iloisen yllätyksen Moinat voivat paremmin kuin koskaan , eli te tytöt olette tarkempia asioiden täsmällisyydessä.
Lisää Moina astiaa kotiloita sillä Moina syö niiden ulosteita ja kotilot kuolleet Moinat.

MUISTA MONET KIRJOITTAVAT SUOMESSA AKVAARION HOIDON ERIALUEISTA MUTTA MONET KIRJOITTAJISTA EIVÄT OLE ITSE KOSKAAN KASVATTANEET ELÄVÄÄRUOKAA TAI KALANPOIKASIA JOISTA KERTOVAT. LIIAN MONI ON LAINANNUT TEKSTIT JOSTAKIN KIRJASTA JA NÄIN OLLEN OHJEET EIVÄT PERUSTU KOKEMUKSEEN EIVÄTKÄ SOVELLU VÄLTTÄMÄTTÄ SUOMEN OLOSUHTEISIIN.
Akvaarioharrastuksessa vain kokemus tuo varmuutta asioihin ja lopulta huomaa että kun tietää paljon ei tosiasiassa tiedäkään oikeastaan yhtään mitään. Mitä useamman oven aukaisee niin huomaa että sitä enemmän on auottavia ovia. "TIETO LUO TUSKAA".



Semppiä ik





quote="annikki"]Hei!
Kysymys santanaelle, jos vielä jaksat.
Laitoin eilen ne A. australen munat (ainakin olin niitä erottavina monia) turpeineen seisotettuun veteen, n litra. Saako ne olla siinä ilman ilmastusta tai muuta? Vettä vaihdoin varovasti pari desiä tänään.

Sain Saksasta etsintäilmoitukseeni vastauksen, siinä tarjottiin etsimäni killisuvun turvesatsia. Vastaaja ei halua rahaa, ehdotti vastavuoroisuutta, että lähettäisin jotain (tarkentamatta) hänelle. Minulla ei ole munia lähetettäväksi. -- Onkohan näissä asioissa kiliharrastajien piirissä jokin etikettimenettely? Jotenkin on vaikea ottaa vastaan silkkaa lahjoitusta, josta tulee kuitenkin lähetyskulut. Onko sopivaa vain lähettää jokin sopivaksi arvioitu summa kirjekuoressa vai loukkaako se taas? Vai voiko se 'jotain' olla aivan muuta?

Hohhoijaa, että se moina voipi olla noinkin hankalaa. Pitää tässä katsoa, millaisia paukkuja siihen on uhrattavissa.
Artemiaa nyt ainakin opettelen kasvattamaan.

Näytti siltä, että voin kohta laittaa vanhus- N. guentherit kutualtaaseen. Ovat pulskistuneet ja liikkuminenkin on vilkasta taas. Kohta saan niille ja Chromaphyosemion bitaeniatum-haaremille syöttää ensimäisen satsin artemiat kutukunnon ja kasvun vauhditukseksi.[/quote]
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei taas ja kiitoksia santanae!

A. australen vedessä olleen turvesatsin seuloin suurennuslasin alla pinseteillä ja löytämäni munat siirsin ohjeesi mukaan astiaan, jossa seisotettua vettä ja kasveja (vedensuosikki ja karvalehti, jaavansammalta ei nyt satu olemaan kelvollista). Löysin n 15-20 munaa ja koska myyjä sanoi niitä olevan 40, laitoin turpeen takaisin veteen ja katson, ilmestyykö sieltä mitään.Vaihdan tuon turpeellisen kipon vettä päivittäin happamuuden kurissapitämiseksi, jos sillä nyt enää on mitään merkitystä.

Moina astiassa näytti olevan sellaisia pieniä punertavia mustasilmäisiä tirriäisiä, ne lienevät niitä kirppuja. Onneksi olen tässä kotipiirissä lähiviikot, että voin päivittäin seurata niidenkin tilannetta. Siirrän noita kotiloita akvaarioista (kierteisiä ja postitorvia) moina-altaaseen.

Sain hommattua ilmapumpun letkun jakokappaleita, takaiskuventtiilejä ja ilmastinkiviä ja nyt voin laittaa artemiaa useampaan astiaan kerralla.

Terveisiä vaimolle; on ihania, hellyttäviä koiria. Minä olen aivan myyty pitkärunkoisiin matalajalkaisiin koiriin. Mulla oli aikoinaan länsi-göötanmaan pystykorva. Siitähän väitellään, toiko viikingit gorgin Ruotsiin vaiko veikö he jöötin Brittein saarille.
Hauska se pentuvideo, mun sekarotuinen Iirikseni oli aivan otettu siitä, en ole milloinkaan nähnyt sen sillä tavalla killistelevän ja kuuntelevan ja katsovan, kuin tuon videon pyöriessä. Iiris on löytökoira, penikoinut löytökoiratarhalla.

Saksan killiseuran kylkiäisenä toimiva killifoorumi ja siellä oleva myynti- ja ostopalstat ovat minusta hyvin asiallisen oloisia. Monella ilmoittelijalla on kotisivut ja ovat sikäläisen seuran jäseniä. http://www.killi.org/cgi/phpBB2/

Olemme sisu65n kanssa aikeissa liittyä SKS:aan, molemmilla on sama ongelma. Miten saada maksetuksi jäsenmaksu, kun se on ilmoitettu liittymistavaksi. Seuran sivuilla on tilinumeroita, jotka eivät ole päteviä sellaisinaan Suomesta maksettaessa. Miten sinä santanae olet hoitanut jäsenmaksun?

:) tk






santanae kirjoitti:Moi Annikki

A. australe
Normaalisti kasvikutijoiden munat laitetaan astiaan jossa on seisotettea vetta pH 6,5-7[, joukkoon hieman Jaavansammalta, joskus kytetään pienipala turvetta joukossa ( kynnen kokoinen ). Munille ei vaihdeta vetta niiden kehitys aikana ellei siihen ole pakottavaa tarvetta.
Mutta todennäköisesti munien mukana on tullut turvetta liikaa ja se voi tappaa munat, siis esim. hapattaa vettä liikaa, ota liika turve pois siten ettei munia tule joukossa ja jos et saa mielestäsi riittävästi turvetta pois on päivittäiset veden vaihdot tärkeitä vedenlaadun pitämiseksi sopivana ( seisotettua vettä ).
Munille ei yleensä laiteta ilmastusta, tietenkin heikko virtaus niilä voisi olla mutta uskuakseni sen laittaminen ei onnistu sillä munat eivät saa pöyriä virran mukana. Parhaiten munat menestyvät jos ripottelet ne Jaavansammaleeseen etteivät ne makaa pohjolla.

Huomasin nettiä kahlatessani että nimenomaan Saksassa ja U´SA:ssa on tälläisiä vaihtopörssejä, niiden kanssa en ole ollut tekemisissä luulen että ne ovat "aloittelijoiden konsteja", sillä se on liian sitovaa ja hankalaa ellei k.o ihmistä tunne henkilökohtaisesti. Rekisteröityneiden Killiharrastajien välillä hankinnat hoidetaan rahalla tai lahjoituksena ( yleensä rahalla ).
Myös Venäläiset ovat ehdottaneet minulle Killien vaihtoa, mutta se johtui varmaankin valuutta ongelmista heillä 2002.
Etiketti on rehellisyys ja se mitä sovitaan, muusta en tiedä paitsi se että autetaan kaveria jos voidaan.
Se rahan lähettäminen on arveluttavaa jos hän ehdottaa vaihtoa, maksaa täytyy summa saada sovittua koska Killit hinnoitellaan tarkoituksella halvoiksi ja sitä työtä ja vaivaa mikä menee muutaman poikasen kasvattamiseen on mahdoton laskea rahassa. ( Kilien kasvatuksella ei kukaan rikastu )
Jos voit kirjoittaa hänelle ymmärrettävästi kerra ettet pysty toimittamaan mitään tilalle koska olet vasta aloittamassa Killiharrastusta ja haluat maksaa k.o munat. Katso mitä hän vastaa ja jos munat tulevat postissa lähetä kiitos viesti.
Se jotain on jotain jota en ymmärrä, pyydä täsmentämään että mitä.

Artemiaa kannattaa kasvattaa kahdessa astiassa yhtä aikaa, 2 vrk aloitus välein.

Jos jaksat niin yritä vain kasvattaa Moinaa ja jos onnistut ole itsestäsi ylpeä sillä olet silloin kolmas titämäni henkilö Suomessa.
Omasta kokemuksestani voin sanoa Moinan kasvatuksesta että kerran lähtiessäni viikoksi Tukholmaan opastin vaimoani joka ei ole kiinnostunut kaloista ( hän harrastaa Gorgeja, www.phnet.fi/public/korjula ) miten Moinaa hoidetaan ja palatessani olin aivan varma ettei Moinia olut enää. Koin iloisen yllätyksen Moinat voivat paremmin kuin koskaan , eli te tytöt olette tarkempia asioiden täsmällisyydessä.
Lisää Moina astiaa kotiloita sillä Moina syö niiden ulosteita ja kotilot kuolleet Moinat.

MUISTA MONET KIRJOITTAVAT SUOMESSA AKVAARION HOIDON ERIALUEISTA MUTTA MONET KIRJOITTAJISTA EIVÄT OLE ITSE KOSKAAN KASVATTANEET ELÄVÄÄRUOKAA TAI KALANPOIKASIA JOISTA KERTOVAT. LIIAN MONI ON LAINANNUT TEKSTIT JOSTAKIN KIRJASTA JA NÄIN OLLEN OHJEET EIVÄT PERUSTU KOKEMUKSEEN EIVÄTKÄ SOVELLU VÄLTTÄMÄTTÄ SUOMEN OLOSUHTEISIIN.
Akvaarioharrastuksessa vain kokemus tuo varmuutta asioihin ja lopulta huomaa että kun tietää paljon ei tosiasiassa tiedäkään oikeastaan yhtään mitään. Mitä useamman oven aukaisee niin huomaa että sitä enemmän on auottavia ovia. "TIETO LUO TUSKAA".
Semppiä ik
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Moi Elokuuta odetellessa

A.australe
Tuskin turpeessa oleville munille on vielä mitäänn tapahtunut, tee niinkuin meinasit ja voihan veden määrää lisätä siten ettei happamuus yllätä ja laita jotakin kasvia siihenkin purkkiin. Ei kasvi kasvien merkillä ole väliä kunhan ne vain elävät siinä valossa johon ne laitat. Tosin Jaavansammalta suositaan koska sen sanotaan kehittävän likoeläimiä veteen.

Moina
Moinan poikaset ovat syntyessään Artemia luokkaa ja käyvät monille kalanpoikasille ruuaksi. Vieläkö aikuisia Moinia elää koko n. 1mm .

DKG
Kun näkee puheenjohtajan on helppo uskoa että seurantoiminta on kurissa ja herrannuhteessa.

SKS

Jäsenmaksun maksaminen Suomesta on ollut pieni ongelma koska aiemmin kaikki tilit olivat postisiirtotilejä ja pankin siirtomaksu korkea, tällöin hoidin jäsenmaksun useimmiten SKS-Killi showssa Kööpenhaminassa käydessäni, maksun voi hoitaa myös 2 vuotta kerrallaan. Minunkin on jäsenmaksun aika ja tilaan myös Killidata 2007 kirja.
Mutta nyt olin katsovinani että Tanskanryhmällä oli pankkitili ja pyydän heitä selvittämääm EURO-MAKSU koodit, katsotaan selviääkö ! Odottakaa hetkinen !

Yksi tapa on lähettää Tasnskan Kruunuja herralle nimeltä Mugens Juhl ja jäsentiedot, oletan ?
Mutta EU- maksu olisi tärkeä saada toimimaan koska Butiikissa on Artemiat, Kirjallisuus ym. joita jokainen varmaankin haluaa ( ainakin minä )

ODOTTAKAA, ÄLKÄÄ HÄTTÄILKÖ
Kerron tilien taustaksi tulevan 3-4 uutta jäsentä Suomesta jospa se saisi vipinää, odotetaan.


ik
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei! :)

Moina-vesikirppuja on edelleen hengissä. Mietin, miten saan vedenvaihdon toimimaan, ettei mene kirput poistettavan veden mukana. Mille sen kasvuston pitäisi haista. Minulla siinä on semmonen mieto pistävä haju (nyt se on parvekkeella). Ja kotilot näyttävät kuin olisivat henkitoreissaan siellä, joten mahtaako olla niille liian väkevä vesi. -- Kuten sanoit, koko ajan tulee uusia kysymyksiä, kun jonkun saa alta pois!

Kyllä minä ainakin oottelen mielelläni, kun selvittelet SKS:n jäsenmaksujuttuja. Tosiaan olisi kiva voida näpsästi saada tilattua SKS:n putiikin valikoimista tarvitsematta erikseen vaivata jotakuta kiikuttamaan kirjekuoressa lähetettyä rahaa postisiirtotilille.
Mitähän se 2007 Killikirja pitää sisällään?
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

annikki kirjoitti:Hei! :)

Kyllä minä ainakin oottelen mielelläni, kun selvittelet SKS:n jäsenmaksujuttuja. Tosiaan olisi kiva voida näpsästi saada tilattua SKS:n putiikin valikoimista tarvitsematta erikseen vaivata jotakuta kiikuttamaan kirjekuoressa lähetettyä rahaa postisiirtotilille.
Mitähän se 2007 Killikirja pitää sisällään?
Samaa mieltä.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

SKS;n kuvagalleriassa oli kiva munankuva:

http://killi.dk/billeder/N_palmquisti_egg.jpg

Silmä näkyy enempi kuin selvästi. Tuollaista silmää en ole vielä nähnyt.

Ja tämmönen siitä pitäisi kehittyä: kuva samasta galleriasta kuin edellinen.

http://killi.dk/billeder/Nothobranchius-Palmquisti.jpg
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tulee hiukan mieleeni nuo punapyrstötokani.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

heipä

Moina
Hyvin toimiessaan tämä Anitan käyttämä tapa ei haise oiken millekään, onham se heilläkin makuuhuoneeseen avautuvassa tilassa.
Mutta Moina elää kyllä jopa haisevassa vedessä, mutta se eiole tietenkään hyväksi kasvustolle.
Omista kokemuksistani johtuen epäilen sinun vetesi kellertävän liiasta hiivasta joka mätänee.
Veden tulisi olla vain hieman samea (harmahtava) ei maitomainen.
Kun teet vedenvaihdo 10-20% ja hiiva/sera micron lisäyksen päivittäin ja edellä kuvatun laisesti ei viljelys haise kuin korkeintaa kevyesti hiivalle.
Älä muuta vedenlaatua äkkinäisesti, Moinat tuntuvat kuolevan herkästi näin meneteltäessä. Ja uuden viljelmän käynnistäessäsi ota vettä Moinineen vanhasta viljelystä ja paranna vedenlaatua siinä maltillisesti mutta määrätietoisesti.
Poistaessasi vettä viljelystä laske se tiheän kirppuhaavin tai sihdin läpi jolloin Moina jää siihen ja voit antaa sen kaloille tai palauttaa altaaseen.

Killi data 2007, af Jean H. Huber on Luettelo kaikista tunnetuista Killipopulaatioista Killiharrastuksen parissa, hinta 250 gkr. Killi data 2006 sisältää paljon muutu informatiota ja paljon Killien kuvia se on värilaser kopio joka maksaa noin 150 euroa.

Toivottavsti tuo EU-maksu toimii jo Tanskaan, pankkien maksut yhtenäistyvät EU- alueella alkaen 2008 ja pitäisi toimia kaikkialle 2010 mennessä ( Nordean sivuilla tietona ).


ik
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Hei!
Moina kasvuston vesi on hieman sameaa ja harmahtavaa, astian reunoilla on vihreää levää ja pohjalla jottai tummempia hötökasautumia. Ja kun tarkemmin haistelin, kasvuston sisätilaan tuotuani, se tuoksuu raikkaan kirpeälle samalla tavalla, kuin oikealla tavalla käyvä hapankaali, mutta ei niin voimakkaasti, haju ei siirry huoneesta toiseen.
Elämän onni koostuu pienistä iloista, tänään mm siitä, että moinia on elossa ja vaavimoiniakin on! :) Hiphurraa.

Kuvia munan kehittymisestä:
http://www.nothobranchius.de/html/zucht.html
santanae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 12:35, 21.06.2007
Paikkakunta: Asikkala kk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santanae »

Heippa Moina monistaja

Onnea ja menestysty edelleen Moina brojektiisi. Muista monistaa Moinaa useisiin kasvatus tankkeihin ettei hyvin alkanut kasvatus pääty eräänä aamuna siihen ettei tankissa ole kuin muutama Moina hengissä, niin jokaisen tankin elämä joskus päättyy.
Katso linkki http://edis.ifas.ofi.edu/FA024


Jos tarkoitit aiemmin näitä munan kehitys kuvia niin nämä kuvat ovat heikkolaatuisia eivätkä kovin selviä sekä kehittyneen kalan silmät näkyvät valmiina samanlaisina kuin alinna olevan poikasen silmät ja kehittynyt poikanen liikkuu munan sisällä kun valo häiritsee sitä. Tarkkuuteen vaikuttaa tietenkin katseluvälineen laatu.

ik
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”