Voiko milli ja platy risteytyä?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Voiko milli ja platy risteytyä?

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Hassu kysymys, mutta onko se mahdollista? Aloin ajattelemaan asiaa, kun ostin viime viikolla uuden milli koiraan (punaisen), joka on "hulluna" platyihin eikä ole huomaavinaankaan oman lajinsa edustajia...Ovela yksilö.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Ei.
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viestit: 165
Liittynyt: 12:08, 14.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Minun serkullani on millejä ja platyja. Heille on alkanut ilmestyä oransseja miljoonakaloja. Onko tämä vain sattumaa?

-----------
Jos ei olisi vettä, kukaan ei oppisi uimaan ja kaikki hukkuisivat.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Esim. miekkapyrstöt ja platyt voivat risteytyä, mutta miljoonakalat ja platyt ei. Niillä on hieman erilainen se lisääntymissysteemi, en tämän tarkemmin nyt jaksa/osaa selostaa. Olen 99% varma tästä tiedosta, olen sen joskus vuosia sitten lukenut jostakin akvaariokalakirjasta.
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viestit: 165
Liittynyt: 12:08, 14.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Jaa, no ole sitten varma.

En nyt jaksa tästä hirveää mekkalaa nostaa, vaikka ne oranssit miljoonakalat ihmetyttääkin.

-----------
Jos ei olisi vettä, kukaan ei oppisi uimaan ja kaikki hukkuisivat.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Sanoin etten ole varma muuten kuin 99%:sesti. Tietoni perustuvat yhteen ainoaan kirjaan, joka kyllä silloin (kun olin vasta 14 vuotias) tuntui vakuuttavalta, ja jonka nimeäkään en edes muista.

Sen lisäksi tietysti on myös kokemusta monien synnyttävien pitämisestä reilun kymmenen vuoden ajalta.

Ja muuten, miljoonakaloja on aika miljoonaa eri värimuotoa, eikä poikasten väri välttämättä ole mitenkään verrattavissa emojen väriin.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Minun serkullani on millejä ja platyja. Heille on alkanut ilmestyä oransseja miljoonakaloja. Onko tämä vain sattumaa?


Miljoonakala ei ole kovin läheistä sukua platylle (toisin kuin ne jo mainitut miekkapyrstöt). Ovat siis lajeina sen verran erilaisia, että niillä tuskin on mahdollisuuksia risteytyä. Koskaan en ole kuullut edes spekulointia tuollaisesta mahdollisuudesta.

Onko varma, että "uudet millikset" ovat milliksiä, eivätkä nuoria platyja..?


t. Kati
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viestit: 165
Liittynyt: 12:08, 14.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pizku »

quote:
Onko varma, että "uudet millikset" ovat milliksiä, eivätkä nuoria platyja..?

Jaa, no niin tuo serkku ja täti minulle väittivät. Minähän en erota noita poikasia toisistaan. Mutta kyllä ne platyn poikaset vähän tukevampia minusta ovat olleet...

-----------
Jos ei olisi vettä, kukaan ei oppisi uimaan ja kaikki hukkuisivat.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Mäkin olen kuullut etteivät risteytyisi keskenään ja mitä niitä nyt pari vuotta olen pitänyt, eivät ole risteytyneet, mutta eipä ole ennen ollut yksilöitäkään jotka olisivat niin kiinnostuneita toisista.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Voiko milli ja platy risteytyä?


Eivät voi.

Milli voi kyllä mollin ja platy miekkapyrstön jne.

-Holzig-
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Milli ja molli voi risteytyä keskenään? En olekkaan koskaan kuullut. Tapahtuuko moinen yhtä helpolla, kuin platyjen ja miekkapyrstöjen? Minkä näkösiä poikasista mahdollisesti tulee?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

quote: Milli voi kyllä mollin

Enpä usko, kokoerokin on jo semmoinen että tuskin...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
>>Milli voi kyllä mollin
Enpä usko, kokoerokin on jo semmoinen että tuskin...


En minä siinä mitään menetä vaikket uskoisikaan. Ei ole pakko.

Tuo kokoero perusteena on kyllä aika huvittava puhuttaessasi synnyttävistä.



-Holzig-
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

quote:Tuo kokoero perusteena on kyllä aika huvittava puhuttaessasi synnyttävistä.

Minä yksinkertainen ihmislapsi ajattelin että kokoerolla olisi jotain merkitystä, kuten esim. pienen ja suuren koiran yhteisten pentujen elinkelpoisiksi kehittymisessä voi olla vaikeuksia.

Noh, enivei, olis kiva kuulla millä perustelet sen että ne pystyvät risteytymään? Onko jossain kirjassa tms. kerrottu tästä, vai omia kokemuksiako on? Mielelläni kuulisin (tai siis lukisin), olen aina valmis oppimaan uutta

Itse olen ollut siinä luulossa että mollit kyllä voisivat risteytyä platyjen ja miekkapyrstöjen kanssa, mutteivat miljoonakalojen. Luulisi että ne olisivat lajeina vähintäänkin yhtä erilaisia kuin miljoonakala ja platy.

Muokattu - Eeva on 05/03/2002 14:01:08
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Minä yksinkertainen ihmislapsi ajattelin että kokoerolla olisi jotain merkitystä, kuten esim. pienen ja suuren koiran yhteisten pentujen elinkelpoisiksi kehittymisessä voi olla vaikeuksia.


Koirathan tähän vielä kannattaakin sekoittaa.

quote:
Noh, enivei, olis kiva kuulla millä perustelet sen että ne pystyvät risteytymään? Onko jossain kirjassa tms. kerrottu tästä, vai omia kokemuksiako on? Mielelläni kuulisin (tai siis lukisin), olen aina valmis oppimaan uutta


Jos kysyt tarkkaa lähdettä mihin viittaan niin jäät ainakin tältä päivältä pettymään. Muuten kyllä muistelisin jokusessa kirjassa käsitellyn asiaa.

quote:
Itse olen ollut siinä luulossa että mollit kyllä voisivat risteytyä platyjen ja miekkapyrstöjen kanssa, mutteivat miljoonakalojen.


Poeciliat ja Xiphophorukset ovat kyllä sen verran kaukana toisistaan, että väärä numero taas kerran.

quote:
Luulisi että ne olisivat lajeina vähintäänkin yhtä erilaisia kuin miljoonakala ja platy.


Luuleminen ei välttämättä ole se kaikkein vahvin perustelu. Vaikka miljoonakalan sukujuuret tuntevat nykyään nimeä Lebistes niin saattaapa sen joku vielä muistaa Poecilianakin. Kun tarkemmin ajattelee niin ei niin kauhean kaukana molleista sitten kuitenkaan tuo milli vai?


-Holzig-
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Oolrait, Holzig, melkein jo uskon sinua Jahka joskus mieleesi juolahtaa jokin kirjan nimi missä asiaa käsiteltäisiin, ilmoittelisitko vaikka tänne. Olisin kiinnostunut lukemaan asiasta enemmänkin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Oolrait, Holzig, melkein jo uskon sinua Jahka joskus mieleesi juolahtaa jokin kirjan nimi missä asiaa käsiteltäisiin, ilmoittelisitko vaikka tänne. Olisin kiinnostunut lukemaan asiasta enemmänkin.


Helpommalla pääsisi jos uskoisi heti. Ei minulla tapana kirjoitella kauheasti omiani vaikka joku niin on hätäpäissään saattanut olettaa.


-Holzig-
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

quote:
Helpommalla pääsisi jos uskoisi heti. Ei minulla tapana kirjoitella kauheasti omiani vaikka joku niin on hätäpäissään saattanut olettaa.

Eihän kukaan sinua valehtelijaksi ole haukkunutkaan, muisti vaan saattaa joskus tehdä tepposensa fiksummillakin ihmisillä.

--
Not all men are fools...some are bachelors.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Minäkin olisin kiinnostunut lukemaan, kun ei ainakaan toistaseks oo tullu vastaan semmosta kirjaa, missä olis puhuttu jonkun muun mahiksista, kuin platyn ja miekkapyrstön.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Xiphophorukset eli miekkis, platy, kirjoplaty ja se harvinaisempi jengi risteytyy akvaario-oloissa aika iloisesti keskenään. Poikasetkin ovat täysin tai lähes täysin lisääntymiskykyisiä.

Eri mollilajit kuten molli, purjemolli, leveäevämolli ja ne harvinaisemmat samoin. Poikaset kuten edellä. Miljoonakala on riittävän lähellä molleja ja taitaa vaihteeksi olla palannut Poecilia-sukuunkin, joten sen pitäisi voida risteytyä niiden kanssa. Hämärästi muistan nähneeni jossain vanhassa jenkkilehdessä kuvan risteymästä, mutta kun en muista missä niin en yritäkään kaivaa esille.

Millis ja Xiphophorukset tuskin risteytyvät. Aika kaukana toisistaan. En ole ainakaan ikinä kuullut risteymistä.

Koirista: Mihin Eeva perustat väitteesi, etteivät isot ja pienet koirat saisi elinkelpoisia pentuja? Astuminen on niille tietenkin kokoeron takia ongelmallisempaa kuin synnyttäville kaloille, mutta isojen ja pienten sekoituksia on olemassa. Olen nähnyt kuvia luonnonmenetelmällä syntyneestä mäyräkoira-bernhardilaisesta, ja lukenut (ehkä saan kaivettua jostain esiinkin) kokeesta, jossa keinosiemennyksellä tuotettiin onnistuneesti muistaakseni tanskandoggi-chihuahua -pentuja, pienempi koira emona. Samaa lajiahan ne ovat.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kiitos Liisa vahvistuksesta! Jokohan alkaisivat uskoa kun sinulla tuntuu tuota auktoriteettiä löytyvän uppiniskaisimpienkin nulikoiden taltuttamiseen.


-Holzig-
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

quote:Kiitos Liisa vahvistuksesta! Jokohan alkaisivat uskoa kun sinulla tuntuu tuota auktoriteettiä löytyvän uppiniskaisimpienkin nulikoiden taltuttamiseen.
Minut olette jo saaneet vakuuttuneeksi, että miljoonakalan "pitäisi voida" risteytyä mollien kanssa. Todistusta tästä ei tosin vieläkään ole, mutta eivät kai Holzig ja Liisa molemmat voi muistaa päin honkia.

--
Not all men are fools...some are bachelors.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”