Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Meinaatko, että poikasista jää osa henkiin samassa akvaariossa aikuisten kanssa? Vai miksi riski?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Meinaatko, että poikasista jää osa henkiin samassa akvaariossa aikuisten kanssa? Vai miksi riski?
Alkuperäiset poikaset kasvoivat lähes siirtokokoon asti vanhempiensa seurassa, kertaakaan en nähnyt vanhempien poikasia syövän. Poikueita taisi olla 4 kpl, eivätkä myöskään isommat poikaset syöneet pienempiään. Se että isoiksi ei kasvanut enempää kuin 17 kpl johtui oletettavasti suuhun sopivan ruuan puutteesta poikasten ensimmäisinä päivinä. Poikaset oli kuitenkin niin selvästi eri kokoisia, että varmuudella sanon niiden olevan eri poikueista. Eli hyvin saattavat selvitä tuolla aikuisten seassa, jos vain löytävät syömistä. Altaassahan ei hendrojen lisäksi ole muita kaloja kuin nuolimonnit.

Samanlaisia kokemuksia on myös löytynyt internetistä:
https://m.youtube.com/watch?v=Xl59B9v3wVE

Mene ja tiedä, mutta riski on olemassa, että selviäisivät. Tämän videon tehneellä herralla on kyllä selvästi poikasten ruokinta paremmin hanskassa kuin allekirjoittaneella. :mrgreen:

Muoks* Tuskin itsekkään uskoisin jos en olisi omin silmin nähnyt, etteivät tosiaan syö edes pieniä poikasia kun ne lähtevät uimaan pesästä. Ihme kaloja ovat kyllä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ihmekaloja tosiaan!

Sillä, että isoksi selviää vain pieni osa, on se hyvä puoli, että vialliset tai liian heikot karsiintuu itsekseen eikä tarvii myöhemmin miettiä, mitä tehdä niiden kanssa. Voisi olla myös haasteellista löytää uusi koti sadalle terveellekin hendralle. Ovatko kaikki poikaset kehittyneet ilman kehityshäiriöitä, kuten mutkallisia selkärankoja tai puuttuvia/viallisia eviä? Sellaisethan ovat vaarana, jos eivät saa alussa tarpeeksi ruokaa.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Ihmekaloja tosiaan!
Ovatko kaikki poikaset kehittyneet ilman kehityshäiriöitä, kuten mutkallisia selkärankoja tai puuttuvia/viallisia eviä? Sellaisethan ovat vaarana, jos eivät saa alussa tarpeeksi ruokaa.
Muistelisin, että yksi poikanen oli jotenkin poikkeava, olikohan selkä jotenkin vino. Epäilin sen joutuneen lappoon tms pienenä, mutta tämä yksilö karsiutui ihan itsekseen pois porukasta. Saattoihan tuo johtua ruokinnastakin tai jostain muustakin kyllä. Useampi poikanen kuitenkin kävi ämpärin kautta siivotessa, kun olivat niin pieniä ettei niitä nähnyt lapotessa sameasta muovilootasta millään.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

No niin, eilen lähti kauppaan 5 kpl nuoria koiraita.
Sain samalla pääluvun tarkastettua, kun poistin kaikki juurakot akvaariosta kalojen pyydystämisen ajaksi ja hendroja löytyi altaasta edelleen 18 kpl. Altaaseen jäi siis jäljelle 7 koirasta ja 6 naarasta. Yllättäen kalat eivät tällä kertaa alkaneet piilottelemaan altaan mylläyksen jälkeen, vaan ovat niin hyvin esillä, ettei kalojen vähenemistä äkkiseltään edes huomaa. Ainoa muutos on se että naaraat ovat ottaneet yhteen eilen ja tänään melko näyttävästi, olisikohan joku jäänyt nyt sulhoa vaille, kun osa koiraista lähti tai sitten tulin sotkeneeksi heidän reviirien rajat kun laitoin juurakot takaisin. Eivät siis kuitenkaan revi toisiaan, enemmänkin kyse on irvistelystä joka päättyy yleensä siihen, että toinen poistuu pikapikaa paikalta lähimmän sammalpuskan kautta. Harkinnassa on siirränkö naaraat myöhemmin pikkualtaaseen vai kokeilenko lisätä tuohon altaaseen muutaman tulimakkarakalan tms pikkupedon. Mitään isoja kalojahan tuohon ei mahdu, koska laskumallilla 1 litra / 1 cm kalaa, tuosta 90 litrasta on nyt 85 litraa käytetty, kun lasketaan mukaan 5 kpl nuolimonneja ja 13 hendraa. Kaikki hendrat ei toki ole vielä 5 cm pitkiä ja naaraat tuskin edes tätä kokoa saavuttavat vaan näyttävät jäävän koiraita pienemmiksi. Pienen altaan laittamista jarruttaa innostuksen puute, koska sekin pitäisi tumpata melko täyteen juurakoita ja kasveja, että viitsisin naaraat noikin pieneen vesitilaan keskenään laittaa. Tämä ajatus ei vaan nyt jostain syystä inspiroi. Pikku-allas on siis kooltaan vain 54 litraa ja pitäisin sen mielummin karanteenina tms vara-altaana.

Vaihdossa kaloista sain kaupasta elävää artemiaa ja daphiniaa joita en ollutkaan aiemmin kokeillut. Elävällä ruualla oli menekkiä ja tuli hippasen vauhtia hendrojen ruokailuun, kun ruoka yrittikin uida karkuun. Osa artemioista oli niin isoja ettei meinannut nuorimpien naaraiden suuhun edes mahtua, mutta kaikki tuli kuitenkin syödyksi mitä annettiin. :D Luultavasti ostan näitä tulevaisuudessakin herkuiksi kaloille. Aiemmin ovat saaneet elävänä vain pientä itse kasvatettua artemiaa silloin kun poikasia oli kasvamassa, hyvin sekin maistui poikasten vanhemmille jotka olivat samassa altaassa.

Poikasista tulikin mieleen, että yhtään hendran poikasta en ole kudun jälkeen nähnyt ja toivottavasti en näekkään, kun viimein sain hendralan väkimäärän pudotettua vähän järjellisemmälle tasolle.
Alkoihan tuolla vähän ahdasta olemaankin jo, toivottavasti myös hendroilla on nyt hippasen mukavammat olot.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Meinasit siis siirtää naaraat toiseen akvaarioon siksi, etteivät lisäänny sisaruksiensa kanssa. Eikö olisi parempi ratkaisu viedä osa kaloista - sekä naaraita että koiraita - kauppaan ja ostaa tilalle jostain pari-muutama uutta, jotka eivät olisi sukua sinun nykyisille.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Meinasit siis siirtää naaraat toiseen akvaarioon siksi, etteivät lisäänny sisaruksiensa kanssa. Eikö olisi parempi ratkaisu viedä osa kaloista - sekä naaraita että koiraita - kauppaan ja ostaa tilalle jostain pari-muutama uutta, jotka eivät olisi sukua sinun nykyisille.
:mrgreen: Tämä oli suunnitelmissa joskus ja olisihan mulla nytkin 2 koirasta jotka ei ole sukua poikasille (jolleivät ole auttamattomasti liian vanhoja kutuhommiin). Tosiasia on kuitenkin, että poikasten menekki on ollut sen verran vaisua, että on juuri nyt parempi etteivät lisäänny laisinkaan ja vielä vähemmän sisarustensa kanssa tietty. [;)]
Itse kuitenkin tykkään näistä kovin ja mielelläni pidän molempia sukupuolia, kunhan ei synny mitään väestönräjähdystä hendralassa sen seurauksena, koska en tiedä mihin ne kalat laittaisin.

Mainittakoon vielä, että vaikka hendrat sietävätkin toisiaan ihan ok, niin aika ahtaat tuntui olevan olot kahdelletoista koiraalle noissa nykyisissä litroissa kun poikaset alkoi saada lisää kokoa. Eikä nuo poikaset edes ole täysikokoisia vielä, nuo mun ensimmäiset koiraat taisi vuoden aikana tuplata kokonsa ja massansa sen jälkeen kun tulivat mulle ja olivat tullessaan ihan himpun pienempiä kun mulla kasvaneet poikaset on nyt.

Summasummaarun, mun mielestä nämä on erittäin kauniita ja kestäviä kaloja joiden lajinomaista käytöstä on kiva päästä seuraamaan ja hyvin epätieteellisesti esim. täällä raportoimaan. Sitä lajinomaista käytöstä ei vaan mielestäni voi oikein havainnoida, jos kalat joutuu elämään niin ahtaasti, ettei hajurakoa naapuriin voi ottaa lainkaan. Aika näyttää riittääkö tämä harvennus, vai tuleeko myöhenmmin vielä harvennus no.2.

*Lisäys
Koska olen nipo en myöskään mielellään myy näitä nuoria naaraita ja koiraita samassa setissä, ettei käy niin, että joku niitä ilman parempaa tietoa kudettaa keskenään. Yhden harrastajan kanssa on ollut puhetta, että olisi tilannut tukusta kalan ja ostanut multa sille poika- tai tyttökaverin, riippuen kumpi olisi tukusta ensin tullut. Tämähän olisi huippuratkaisu, varsinkin kun näiden sukupuolijakauma tukusta on mun kalojen kohdalla ollut 3 koirasta ja 1 naaras kahdessa kahden kalan tilauksessa. Eli oletettavasti tukusta saa todennäköisemmin koiraan, tosin otanta on todella pieni. :P :roll:
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ymmärrän hyvin, että tila alkaa käydä ahtaaksi. Siksi saattaisi olla (edelleen tuntematta lajia), ettei poikasia jäisikään enää henkiin. Jonkun muun pikkupedon lisääminen voisi myös olla hyvä idea, kuten sanoit.

On hyvä ajatus olla teettämättä poikasia sisaruksilla. Kaikki eivät näin pitkälle ajattele ja lisäävät yhtä ainoaa perhettä sukupolvesta toiseen. Sitten joskus voi alkaa tulla epämuodostumia ja heikkoja poikasia. Minusta kyllä vastuu siitä, ettei osta sisaruksia kutua varten, on ostajalla. Jos ostan kaupasta tai harrastajalta uroksen ja naaraan, en voi olettaa, että ne olisivat eri sukua. Siksi minusta voi hyvin omatunnoin viedä kauppaan sisarusparven. Muutoin olisi kalojen myyminen aika vaikeatata. Kuulee myös sanottavan, että kaloilla sukurutsa ei ole niin vaarallista kuin nisäkkäillä. Toisaalta kuulee myös sanottavan, että joidenkin kantojen heikkenemisen syynä on sisäsiitos.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

kr70 kirjoitti:Kuulee myös sanottavan, että kaloilla sukurutsa ei ole niin vaarallista kuin nisäkkäillä. Toisaalta kuulee myös sanottavan, että joidenkin kantojen heikkenemisen syynä on sisäsiitos.
Jep, ja epämuodostumat.

Jakulaari: upean näköisiä kaloja.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kiitos toukopouko, minustakin ovat kauniita. :) Ja kiitos myös kr70 kiinnostuksesta aiheeseen. :)

Ehkä olen tosiaan vähän nipo, mutta sikäli kun nämä mun kalat on mahdollisesti ainoat suomeen tuodut yksilöt, niin en toivoisi, että kanta alkaa heti vinoutumaan, mielelläni kuitenkin myisin kaloja villeistä taistelukaloista kiinnostuneille harrastajille. Sitähän en voi edes tietää millaiset sukulaissuhteet tolla parilla joista nämä poikaset syntyi on, joten jos sisäsiitosta voi minimoida, niin mielunnin teen niin. Kuitenkin syy siihen miksi siirryin splendenseistä villeihin oli jalostetuilla taistelukaloilla esiintyvät kasvaimet ynnä muut terveysongelmat ja luonneviat. Joku voi olla sitä mieltä, että kyseessä on lajiin kuuluvat ominaisuudet, mutta minusta vaikuttaa siltä, että taistelukalat on ainakin osittain jalostettu pilalle toistuvalla sisäsiitoksella tiettyjen ulkoisten ominaisuuksien vakiinnuttamiseksi. Kuten olen varmaan jo kyllästymiseen asti toistellut, hendrat ovat osoittautuneet ainakin mulla ällistyttävän terveiksi ja kestäviksi kaloiksi.

Hendralassa naraat vaikuttavat nyt rauhoittuneen tai ainakaan en ole nujakoitia enää nähnyt. Naaraa ovat myös enemmän näkösällä, mutta en osaa sanoa johtuuko tämä väen vähenemisestä vai elävän ruoan tarjoamisesta. Nämähän siis osaavat "kerjätä" tai ovat ainakin ilmeisen tietoisia, että mun haahuilu akvaarion liepeillä saattaa tietää sapuskan tuloa. Yksi jännä piirre hendroissa on muuten se, että vaikka koiraat ja naaraat saattavat nujakoida keskenään, en ole nähnyt koiraiden osoittavan agressiota naaraita kohtaan. Edes silloin kun pariskunta kuti yllättäen 30 litran vetoisessa karanteenissa jossa ei ollut pohjahiekkaa tai kasveja ja piilojakin oli melko maltillisesti en nähnyt mitään väkivataa tai vauriota kaloissa. Naaras tosin lähinnä piilotteli kannon alla koiraan vahtiessa kutua ja tuli näkösälle vain kun ruokaa oli tarjolla. Tosin en ole ihan varma pelkäsikö se minua vai koirasta tuolloin, kun kalat olivat aika vasta tukusta saapuneet. :roll: Tässä nykyisessä altaassa olen usein nähnyt miten joku naaraista seurailee jotain tiettyä koirasta monta päivää ja koiraat näyttävät sietävän tätä oikein hyvin. Kalat siis näyttävät melkeinpä pariskunnalta ja olen tästä päätellyt, että hendrat jossain määrin valitsevat parinsa tai pariutuvat ainakin hetkellisesti.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Vitsi kun mielenkiintoisia pikkukaloja, ja niin kauniita! Tuleeko nää suoraan luonnosta ja millaiset luonnonkannat näillä on? Mulla ei ole betoista ollu kun joskus perustaistoja, mutta projektisi muistutti mua lakritsigurameista joille mulla oli aiemmin lajiallas. Samaan tapaan tyylikkäitä kaloja.

Mitä altaalle nyt kuuluu? Saattaisin myös olla kiinnostunut ostamaan näitä jossain vaiheessa kun saan akvaarion tulille... Tulimakkarakalat on yks vaihtoehto mutta harrastajalla kasvaneet yksilöt on aina houkuttelevimpia.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kerttu kirjoitti:Vitsi kun mielenkiintoisia pikkukaloja, ja niin kauniita! Tuleeko nää suoraan luonnosta ja millaiset luonnonkannat näillä on? Mulla ei ole betoista ollu kun joskus perustaistoja, mutta projektisi muistutti mua lakritsigurameista joille mulla oli aiemmin lajiallas. Samaan tapaan tyylikkäitä kaloja.

Mitä altaalle nyt kuuluu? Saattaisin myös olla kiinnostunut ostamaan näitä jossain vaiheessa kun saan akvaarion tulille... Tulimakkarakalat on yks vaihtoehto mutta harrastajalla kasvaneet yksilöt on aina houkuttelevimpia.
Moi.

Olen siinä käsityksessä, että ensimmäiset 2 kalaa jotka tilasin olisi olleet luonnosta pyydettyjä. Toisen parin kohdalla tukku ei antanut mitään infoa alkuperästä, joten saattoivat kohtuullisen helposti lisääntyvinä kaloina olla viljeltyjäkin.

Betta Hendra on IUCN punaisella listalla merkitty kriittisesti vaarantuneeksi lajiksi: https://www.iucnredlist.org/species/91309930/91309935
Syyksi on mainittu lähinnä hyvin pienen elinympäristön mahdollinen tuhoutuminen, mutta kalojen pyydystäminen akvaariokaloiksi on myös mainittu mahdolliseksi uhaksi. Itseä kyllä huolestuttaa enemmän tuo hyvin pieni alue Borneolla joilla Hendroja elää, koska jos tuo habitaatti tuhoutuu ei näitä kaloja löydy välttämättä mistään muualta. Joka tapauksessa näiden kalojen kohdalla jokainen toimikoon oman omatuntonsa mukaan. Itse toivon, että hendroja tilataan erittäin harkitusti, koska kyseessä ei ole seura-akvaarioon sopiva kala. Kyseessä on siis lähinnä lajiakvaariossa pidettävä kala, joka vaatii tummaa ja hapanta vettä, joten en usko, että lajista tulee koskaan super-suosittua akvaariokalaa. Itsekkin olen välillä miettinyt mitä järkeä on pitää tummassa vedessä ja osittain pilkkopimeässä akvaariossa pieniä tummia kaloja, jota näkee hyvin vain sattumalta joskus. Itse en ole löytänyt mitään kalaa, joita näiden kanssa voisi järjellisesti pitää samassa altaassa, muutamaa olen siis kokeillut vailla mainittavaa menestystä.
Ei sillä nämä ovat olleet kyllä monella tapaa mielenkiintoisia otuksia ihan itsekseenkin.

Altaalle kuuluu juuri nyt vähän vaihtelevia oloja, koska olen ollut todella sairaana koko loppukesän. Allas oli siis useamman kuukauden pelkällä ylläpitohoidolla. Nyt kun hiljain pääsin viimein taas jaloilleni ja aloin levän valtaamaa allasta syynäämään tarkemmin, niin löysin ikäväkseni kolme jo hyvin hajonnutta kuollutta kalaa juurakoiden takanta ja huomasin pH:n kipuileen taas 7,2:een mikä on hendroille liian korkea. Jouduin myös lopettamaan yhden kalan, jolla oli huomattava home/bakteeritulehdus kiduksissa. Olen soimannut itseäni tästä onnettomuudesta ihan loputtomasti, mutta elämä ei kaiketi aina mene niin kuin on suunnitellut. :(
Kalat vaikuttivat melko vaisuilta ja pelkäsin hetken menettäväni kaikki kalat, mutta usein toistetuilla vedenvaihdoilla, hiljattaisella pH:n tiputtelulla ja elävällä + pakastetulla ötökköruualla kalat piristyivät muutamassa päivässä. Veden happamuudella tuntuu olevan näille sikäli suuri merkitys, että kalat muuttuvat selvästi aremmiksi jos pH on yli 7, eli ilmeisesti eivät siis voi hyvin tällöin. Luonnollisesti hendrat myös sairastuvat niin kuin muutkin kalat, jos vesi on liian kuormittunutta, kuten minulle kävi tässä. Muita mahdollisia syy-seuraussuhteita en ala tässä nyt perkaamaan, koska sitä romaania ei kukaan jaksa lukea.

Päivittäin näkösällä on nyt katastrofin jälkeen ollut 2 naarasta ja 2 koirasta, mutta altaan sisustuksesta johtuen kaloja voi olla tuplasti enemmän ilman että niitä koskaan näkee samaan aikaan. Ainoa varma tapa laskea pääluku olisi purkaa koko sisustus, mutta en viitsi alkaa sotkemaan allasta enempää juuri nyt.

Jos kerttu päädyt hendroja hankkimaan lajialtaaseen, niin laita yv:tä. Kudetettavaa pariskuntaa en valitettavasti voi myydä, koska en ole varma kalojen sukulaisuudesta enää nyt, kun poikaset ovat kasvaneet isoiksi. Toisaalta epäilen, että ainakaan tuo isoin koiras ei edes hallitse lisääntymistä. Kala siis rakentaa jatkuvasti kuplapesää ja liehittelee tyttöjä, mutta munia en ole pesässä nähnyt kertaakaan. Tämä on kyllä pelkästään hyvä asia kun minulla ei ole tarkoitusta näitä kaloja lisäännyttää, koska edellisillekkään poikasille ei löytynyt uusia koteja. Toki olisin toivonut, että omalla kasvatuksella olisi ollut positiivinen vaikutus akvaariossa pidettävien hendrojen kantaan, mutta harrastajien kiinnostus suomessa on ollut melko vaisua lopulta.

Rehellisyyden nimissä on siis sanottava, että villeistä bettoista löytyy näyttävämpiä ja luultavasti paremmin akvaarioon soveltuviakin lajeja, joten asiaa kannattaa harkita sikäli tarkkaan. Näiden elin-ikä kuitenkin hyvin hoidettuna siinä 4-5 vuotta, joten hetken saa sitä lajiallasta harrastaa, kun sellaisen kerran aloittaa. :mrgreen:
Epäilemättä minun pitäisi yrittää hanakammin myydä näitä fantastisina kaloina, mutta tämä on minun kokemuksiini pohjautuva rehellinen mielipide hendroista akvaariokalana juuri nyt. Tätä pessimismiä voi toki lisätä allekirjoittaneen akvaristin viimeaikaiset takaiskut akvaarion pidossa. [;)]
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tuli mieleen ihan ajatuksena, että voisikohan se, ettei munia ole ilmaantunut pesiin ja että kalat ovat arkoja ja ovat piilossa jatkuvasti, johtua liian korkeasta pH:sta ja/tai kovuudesta tai vaihtoehtoisesti liian viileästä vedestä. Linken labyrinttikalakirjan mukaan hendran luonnonbiotoopin pH on vain 3,95 ja sähkönjohtavuus 6 (eli GH tod.näk. 0). Lämpötila 28,5 astetta. Nuo varmaan tarviis RO-vettä, johon sitten laitettaisiin vielä reilusti jotain humusta (lehtiä, turvetta tms).

Mutta tosi hienoja kaloja nuo on!
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Tuli mieleen ihan ajatuksena, että voisikohan se, ettei munia ole ilmaantunut pesiin ja että kalat ovat arkoja ja ovat piilossa jatkuvasti, johtua liian korkeasta pH:sta ja/tai kovuudesta tai vaihtoehtoisesti liian viileästä vedestä. Linken labyrinttikalakirjan mukaan hendran luonnonbiotoopin pH on vain 3,95 ja sähkönjohtavuus 6 (eli GH tod.näk. 0). Lämpötila 28,5 astetta. Nuo varmaan tarviis RO-vettä, johon sitten laitettaisiin vielä reilusti jotain humusta (lehtiä, turvetta tms).

Mutta tosi hienoja kaloja nuo on!
Kuten mainitsin, niin pH:lla on ainakin näkyvä vaikutus käytökseen. Tosin ainut pariskuntana pidetty pari kuti kuitenkin viikon-kahden välein pH 6,6-7 vedessä, jota ei oltu muokattu tätä allasta enempää. Eli kudetus on hyvin helppoa sinällään. Ennemmin epäilen, että kyseinen herra on liian vanhaksi päässyt ennen kun tyttöjä edes näki, niin ei vaan hanskaa hommaa tai jostain syystä syö kudun. Eihän se kaikilla tavallisillakaan taistelukaloilla vaan aina suju. [;)]
Käänteisosmoosilaitteen hankkiminen saattaisi olla hyvä valinta näiden kanssa kyllä. Itselle on tullut vähän yllätyksenä se miten tiukasti helsingin veden pH pitää pintansa nykyään ja aionkin joskus sitten tulevaisuudessa siirtyä kaloihin joiden vesiarvosuositukset on lähempänä tuon hanaveden arvoja jo lähtökohtaisesti.

Lämpöä on karvan vaille 26 astetta, mikä on esim. seriouslyfish sivuston suosituksen yläpäässä, tosin kesällä lämpö nousee tästä yli väkisin, kun asunto lämpenee, mutta sillä ei ole ollut mainittavaa vaikutusta käytökseen.

Kalojen arkuus ja piilottelu kuulunee myös lajin luonteeseen, nämä nyt vaan eivät ole mitään "seurakaloja" varsinaisesti, vaikka oppivatkin, että ihminen + vedenpinnan liike = ruokaa. Ilmeisesti hendran mielestä paras tapa viettää päivää on kuitenkin möllöttää jossain oksan varjossa odottamassa, että jotain syötävää uiskentelisi näkösälle. Tai sitten rakentaa kuplapesää juurakon taa akvaarion ahtaimpaan koloon, johon kukaan ei näe. [;)] Myös kalojen määrä vaikuttanee, koska liian näkösälle änkeävät pienemmät kalat saa kyllä melkoisen hanakat lähtöpassit lähimpään pusikkoon isommiltaan, varsinkin silloin kun isoimmalla herralla on kuplapesä tekeillään. Tähän on sitten ratkaisuna sisustaa altaaseen paljon piiloja, mistä seuraa se, että osa kaloista on piilossa. :mrgreen:
Minusta kyseessä ei siis välttämättä ole vika vaan ominaisuus. [;)] Huolissani olen silloin jos yhtään kalaa ei näy, mutta se että niitä näkyy vain muutamia on mun käsityksen mukaan varsin normaalia. Enhän tokikaan tiedä miten käytös muuttuisi jos pH:n saisi tiputettua sinne 5 tuntumaan.

Mutta, mutta.. tämä pH ongelma on juurikin yksi syy miksi näitä en välttämättä akvaariokaloiksi suosittele, jollei nyt jollain satu olemaan oman kaivon pehmoinen vesi tai se käänteisosmoosilaite käytössä. :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Epäilyttää vähän, voiko seriouslyfishin hoito-ohjeisiin aina luottaa, varsinkin siksi, että samoja tekstejä on usein kopioitu useille saman suvun lajeille ja joskus jopa kaloille, jotka eivät ole keskenään mitään sukua (esim. Ancistrus <-> Sewellia). Mutta seriouslyfishissäkin lukee, että luonnonbiotoopin lämpö oli 28,5. Tätä taustaa vasten lämpötilasuositus 22-27 vaikuttaa liian matalalta (sama suositus monella muulla Bettalla). Mutta jos sanot, ettei käyttäytyminen muuttunut, kun lämpö nousi, niin ei kai sillä sitten ole niin suurta merkitystä.

Minulle itsellenikin RO-laitteilla pelaaminen menee jo liian pitkälle ja otan itselleni vain kaloja, joita voi pitää ilman sellaisia.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Tuo on kyllä hyvä huomio seriouslyfishiä koskien. Noita suosituksia on lähteestä riippuen kuitenkin aika monenlaisia tullut nähtyä lämmön ja muiden vesiarvojen suhteen, joten siitä ei välttämättä löydy mitään järkähtämätöntä totuutta ihan lähivuosina. Itsellänikin on vain omia kokemuksia vuoden 2017 lopusta näiden kalojen suhteen, joiden perusteella olen tehnyt päätelmiä. Olen myös välttänyt maksimi korkeuksia lämmössä, koska korkeammat lämpötilat usein myös nopeuttaa bettojen aineenvaihduntaa ja näin ollen lyhentävät elinikää. Saattaisihan se tosin vaikuttaa aktiivisuuteenkin näin ollen.

Joissain nettilähteissä väitetään hendrojen kestävän myös jopa 7,6 pH: ta, mutta omien kokemusten mukaan yli 7 on kyllä jo liikaa. Itsellä tavoite 6,5 pintaan, mikä ei takavuosina ole ollut mikään ongelma ja allekkin on menty ihan kirkkaan veden altaissakin aikanaan. Liekö vesilaitos muuttanut veden käsittelyä, vai onko mulle vaan sattunut 2 eri pohjamateriaalia jotka molemmat puskuroi pH:ta jotenkin. :?
Mutta juuri tästä omasta typeryydestä viisastuneena kerroin siis oman mielipiteeni tämän kalan haasteista. Kyllähän mulla on hendrat hengissä ja terveinä pysyneet, jos nyt ei lasketa tätä viimeisintä katastrofia, joka olisi ollut kohtalokas mille tahansa kaloille. Mutta mahdotonta on tietää miten hendrat itse elonsa ja olonsa kokevat todellisuudessa.

Halusin myös kertoa avoimesti sen, että vaikka kyseessä on erittäin sievä kala, niin on hyvinkin mahdollista, että niitä ei akvaariossa aina näy. Tai että kalojen liikkuminen akvaariossa voi olla hyvin kausittaista ja lisääntymisaikeista riippuvaista ja niitä lisääntymisaikeita voi olla ihan jatkuvasti. Myös kuteva pariskunta oli hyvin piilottelevaa sorttia kutiessaan aikanaan, tosin tuolloin epäilin sen johtuvan vain uuden ympäristön aiheuttamasta hämmennyksestä, mutta ehkä kyse oli juuri kutemisen aiheuttamasta käytöksestä. Sinänsä käytös on kääntynyt päälaelleen, koska ennen näin enemmän koiraita kuin naaraita ja nykyään tilanne on toisin päin.

Minulle kalojen näkymättömyys ei ole ongelma, mutta asia tulee esiin kun joku näkee mun akvaarion ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen kysymys on lähes aina, että onko tuolla ollenkaan kaloja? Kun sitten tulen itse katsomaan, niin näen heti 3 kalaa lymyämässä varjoissa, mutta vieraat ei välttämättä niitä näe, vaikka näyttäisin missä ne ovat. [;)] Seuraava kysymys onkin sitten miksi vesi on ruskeaa? :mrgreen:
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Olet kyllä varmaan oikeassa lämpöjen suhteen. Usein neuvotaan käyttämään hieman alempia lämpöjä kuin mitä kalan kotivesissä on. Ajattelin lähinnä, että seriouslyfishin 22 astetta alarajana vaikuttaa aika matalalta, jos luonnossa on 28-29 paikkeilla. Toisaalta jos hendrat elävät aivan pienissä puroissa, voi niissä vesi jäähtyä useitakin asteita yöllä.

Jotkin arat kalat tulevat hieman rohkeammiksi, jos akvaariossa on muita samankokoisia kaloja, jotka liikkuvat vähän enemmän. Ilmeisesti tuollaiset kalat pelkäävät tulla esille vihollisten pelossa, jos akvaariossa mikään ei liiku. Jos ne näkevät saman kokoisten kalojen liikkuvan akvaariossa, ne päättelevät vaistomaisesti, että sinne on turvallista mennä. Mutta tämä ei varmaan päde hendroihin: sanoit jo kokeilleesi muita kaloja akvaariossa.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Olet kyllä varmaan oikeassa lämpöjen suhteen. Usein neuvotaan käyttämään hieman alempia lämpöjä kuin mitä kalan kotivesissä on. Ajattelin lähinnä, että seriouslyfishin 22 astetta alarajana vaikuttaa aika matalalta, jos luonnossa on 28-29 paikkeilla. Toisaalta jos hendrat elävät aivan pienissä puroissa, voi niissä vesi jäähtyä useitakin asteita yöllä.

Jotkin arat kalat tulevat hieman rohkeammiksi, jos akvaariossa on muita samankokoisia kaloja, jotka liikkuvat vähän enemmän. Ilmeisesti tuollaiset kalat pelkäävät tulla esille vihollisten pelossa, jos akvaariossa mikään ei liiku. Jos ne näkevät saman kokoisten kalojen liikkuvan akvaariossa, ne päättelevät vaistomaisesti, että sinne on turvallista mennä. Mutta tämä ei varmaan päde hendroihin: sanoit jo kokeilleesi muita kaloja akvaariossa.
Juu, en näitä alle 24 asteessa itse pitäisi missään nimessä, eli minustakin 22 astetta on liian vähän.

Muiden kalojen kanssa ongelmaksi tulee syöminen, hendrat on tosi hitaita syömään ja jäävät helposti ilman ruokaa nopeampien kalojen kanssa. Vilkkaat kalat kuten rasborat tuntui myös stressaavan hendroja. Tulimakkarakalat olisi saattaneet toimiakkin, kun ne ei häseltäneet niin paljon ja olivat pienempiä, mutta en päässyt siinä kokeilussa oikein puusta pitkälle.

Tulimakkaroihin verrattuna hendrojen ominaisuudet ruokailussa kyllä korostuivat entisestään. Siinä missä tulimakkarat ahvenmaisesti seuraavat aktiivisesti elävää ruokaa ympäri allasta, niin hendrojen ruokailutottumukset muistuttaa enemmän haukien käytöstä. Eli hendrat odottaa jossain sopivassa piilossa, että ruokaa on näkyvillä ja lipuvat sitten hitaasti sopivalle etäisyydelle ja hyökkäävät yhdellä nopealla sykäyksellä lyhyen välimatkan päästä ravintoeläimen kimppuun. Myös pintaruokia vaanitaan samalla tavalla, joten tästä syystä nopeat syömärit ei sovi näiden kanssa samaan purkkiin.

Hendrat ei pääsääntöisesti ole vaikuttaneet mitenkään kiinnostuneilta muista kaloista mitä altaassa on ollut, mikä on vähän jopa hämmentävää. Mitenkään säikyiltä hendrat ei kuitenkaan vaikuta, he vaan tykkäävät hitaasti lipua pintakastien ja juurakoiden seassa hämärissä, joten tämä heille suotakoon. [;)]
Koiraiden piilottelu johtunee myös siitä, ettei hendrat väkisin hakeudu tappeluihin, vaan heikommat yksilöt pyrkivät välttämään vahvempiaan ja pysyvät siksi näkymättömissä. Sillon kun mulla oli vaan 2 koirasta pienessä akvaariossa, niin niitä kyllä näkikin enemmän.

Voisin vielä täsmentää, että tuon korkean pH:n vaikutus näkyy juurikin siinä, että kalat ei tule niin hanakasti syömään, vaikka muuten niitä näkee eniten juuri ruokinnan yhteydessä. Eli silloin, jos en näe kaloja ruoka-aikaan, niin jotain on pielessä. Tosin kuplapesää tekevät koiraat ei aina tule syömään, mutta muut kyllä tulevat.

Mietiskelisin tässä, että voisin vielä kokeilla turvetta veden käsittelyssä, kuten buttnekkid ehdotti jo aikaa sitten. Mulla on omat nihkeyteni turpeen suhteen, mutta en voi väittää kokeilleenki kaikkea, kun sitä en ole vielä tähän altaaseen kokeillut. [;)]
Mullahan ei myöskään ole varsinaisesti huolta pH:n romauttamisesta enää, kun altaassa ei enää ole muita kaloja, kunhan se nyt ei ihan kerralla rysähdä seiskasta kuuteen tietenkään.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Biotooppikuvauksessa lukee, että veden syvyys noiden kotipurossa oli matalimmillaan vain 5 cm. Kun luin kuvauksesi "he vaan tykkäävät hitaasti lipua pintakastien ja juurakoiden seassa hämärissä", niin tuli elävä mielikuva, kuinka tummat hendrat lipuvat kotipuronsa tummassa vedessä hiljalleen kuolleiden lehtien seassa väijyen veteen pudonneita hyönteisiä. :)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti:Biotooppikuvauksessa lukee, että veden syvyys noiden kotipurossa oli matalimmillaan vain 5 cm. Kun luin kuvauksesi "he vaan tykkäävät hitaasti lipua pintakastien ja juurakoiden seassa hämärissä", niin tuli elävä mielikuva, kuinka tummat hendrat lipuvat kotipuronsa tummassa vedessä hiljalleen kuolleiden lehtien seassa väijyen veteen pudonneita hyönteisiä. :)
Olipa hieno typo, pintakasveja toki tarkoitin. :mrgreen:
Mutta joo tämä on juurikin se pointti mitä hain kalojen luontaisessa käytöksessä. Uskoisin, että tämä kalojen hitaus suojaa niitä myös saalistajilta, hitaasti liikkuvaa tummaa kalaa on tosiaan vaikea nähdä tummassa vedessä tummaa taustaa vasten.

Suurin osa aikuisista hendroista kuvatuista kuvista ja videoista mitä netissä näkyy (myös mun kuvat) on kuitenkin kuvattu kun kalat ovat syömässä tai esittävät itseään toiselle kalalle näyttävästi. Tätä esittelyä näkyy sekä kutukäytöksessä, että kalojen välienselvittelyssä ja se on hyvin mielenkiintoista seurattavaa kyllä, mutta hendrojen osalta tämä käytös on vain murto-osa kalojen elämästä akvaariossa.

90% ajasta mulla on akvaario, joka ensivilkaisulla näyttää siltä, ettei siellä ole ollenkaan kaloja. Minua asia niinkään ei häiritse, koska alkuperäinen syy hendrojen hankkimiseen oli kiinnostus näihin pieniin suotyypin bettoihin ja niiden käytökseen. Halusin kuitenkin tuoda asian esiin, koska tiedän monien haluavan kaloilta enemmän näyttävyyttä ja silloin nämä pienet suotyypin bettat ei välttämättä ole se kalalaji jota kannattaa harkita, varsinkin kun lajiallas on todennäkoisesti paras vaihtoehto näille kaloille. Tietty jos on samalla tavalla vähän outo kuten minä ja tykkää katsella autiota "suota" olkkarissaan ja jatkuva taistelu veden pH arvoja vastaan ei haittaa, niin ehdottomasti suosittelen näitä kaloja. [;)]
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Päivittelyä pitkän ajan jälkeen…
Hendroja on vielä 2 koirasta elossa, jos ovat omia kasvatteja heillä on ikää rapiat 4 vuotta nyt. Viimeinen naaras menehtyi n. 1/2 vuotta sitten ja muut ovat menneet sitä ennen satunnaisesti kalojen taivaaseen.
Vuosi sitten sain päähäni hankkia jotain kaloja mitä näkeekin ja päädyin hankkimaan parin punakääpiöahvenia. Näiden yhteiselo hendrojen kanssa sujui yllättävän hyvin ja ahvenet kasvatti 2 kutua uiviksi poikasiksi asti, joista 7 nuorisolaista kasvoi siirrettävän kokoon ilman akvaristin suurempia ponnisteluja tuolla muiden kalojen seassa. Valitettavasti punakääpiöahven naaras menehtyi taannoin oletettavasti liiallisen kutemisen rasituksesta ja koiras jäi yksin. Yksin jäätyään koiras muuttui säikyksi ja ajoi välillä hendroja, joten hankin nyt pienen parven kirsikkabarbeja altaaseen ns. suojakaloiksi. Nähtäväksi jää miten nämä menee hendrojen kanssa. Ahvenherra saattaa lähteä vielä toisaalle, kun olisi varmaan tyytyväisempi omiensa seurassa, mutta ainakin hän näytti rauhoittuvan parvikalojen ilmaannuttua.
Hendrat vaikuttavat tapansa mukaan lähinnä järkyttyneiltä tästäkin maailmojen mullistuksesta johtuen, ehkäpä päivitän myöhemmin miten yhteiselo sujuu.
Ite oon hämmentynyt siitä, että akvaariossa näkyy kaloja! :P :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”