saamaton helmirihma uros?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
konjamiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 170
Liittynyt: 12:00, 16.03.2014

saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

altaassani uiskentelee hemirihmoja 1u+2n uros vahtii akvan toista kulmaa ja ajaa muut pois jos sinne eksyvät.
kuplia ei oo näkyny missään ja oleskelee enemmänkin pintakasvuston vieressä ja vahtii kiukkuisasti. miksi ei pesää näy? jatkunut nyt toista viikkoa tuo vahtiminen.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

konjamiini kirjoitti:altaassani uiskentelee hemirihmoja 1u+2n uros vahtii akvan toista kulmaa ja ajaa muut pois jos sinne eksyvät.
kuplia ei oo näkyny missään ja oleskelee enemmänkin pintakasvuston vieressä ja vahtii kiukkuisasti. miksi ei pesää näy? jatkunut nyt toista viikkoa tuo vahtiminen.
Muutama asia, joista voisi olla ''vätykselle'' apua.

1. Vedenpinnan korkeus? Useimmat labyrinttikalat aloittavat pesänteon vasta kun vedenpinta on hieman laskenut.
2. Lämpötila?
3. Naaraitten kutuvalmius? Osa vaatii sen ''kypsän'' naaraan ennenkuin ryhtyvät pesän tekoon.
4. Virtaukseton paikka, useimmat labyrintit kieltäytyvät rakentamasta pesää jollei siihen ole tyventä paikkaa.
konjamiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 170
Liittynyt: 12:00, 16.03.2014

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

kansilaseista vedenpinta on noin 7cm alempana,eli ei ihan täynnä.
lämpötila ollut 26 ja turvetta käytän.
noista naaraista en ole ollenkaan varma edes minkä ikäisiä. laitan kuvan tähän jos joku osaa katsoa onko varmasti naaraita nämä.
pinta ei väreile mutta kiertää ympyrää hitusen.
Liitteet
kutu asuinen uros.
kutu asuinen uros.
Naaras?
Naaras?
Viimeksi muokannut konjamiini, 21:38, 25.06.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
konjamiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 170
Liittynyt: 12:00, 16.03.2014

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

onko tämä naaras? ei tappele uroksen kanssa ja hengaa tuon naaraan kanssa. uros kyllä jahtaa molempia. yläevä on silti erilainen kun kutu uroksella..vaikka tälläkin pitkä on mutta pyöreempi..
Liitteet
toinen naaras?
toinen naaras?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minusta tuo toinen "naaraasi" on nuori koiras, hyvää kyytiä siitä on karju kasvamassa, joten varaudu nahisteluihin toisen koiraan kanssa. :)
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
konjamiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 170
Liittynyt: 12:00, 16.03.2014

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

eli vien sen takaisin kauppaan mistä ostin ja vaihdan naaraan tilalle. myyjä vakuutti olevan naaras vaikka sitä epäilinkin. :D
kuinka liikkkumaton pinta tarvii olla että ne kuplat pysyy ehjänä? tuo ukko pulputtaa tuolla avovedessä koko ajan,
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minulla on itselläni kääpiörihmakaloja ja koiras rakentelee jatkuvalla syötöllä noita kuplapesiä, ihan riesaksi asti (jos saan niin sanoa :D ). Millaisia pintakasveja sinulla on? Minulla on akvaarion toisessa takanurkassa Eheimin Pickup-sisäsuodatin, joka aikaansaa aika kovan virtauksen ja vastakkaisessa takakulmassa on ulkosuodattimen ulostulo, jonka virtaus on suunnattu kohti sisäsuodatinta takalasia pitkin. Sisäsuodattimen edessä minulla kasvaa vallisneriaa (taitaa olla sitä jättilajiketta, kun kasvaa mahdottoman pitkäksi). Vallisneria tosiaan kasvaa minulla pitkin pintaa ja sisäsuodattimen virtaus työntää sen lehtiä kohti vastakkaista etunurkkaa. Lisäksi minulla on salviniaa, jota on aika paljon ja nämä salviniat tarttuvat vallisnerioiden lehtiin ja näin akvaarion veden pinnalle syntyy melko liikkumaton alue, johon koiras kuplapesiään rakentaa.

Minulla siis toisessa päässä akvaariota on ihan kohtalaisen kova virtaus, mutta toisessa päässä kasvien avulla on tyyntä ja kuplapesät pysyvät hyvin kasassa. Minun kääpiörihmakalakoiraani käyttää kyllä muutakin kasvillisuutta pesän rakentamiseen. Kuplapesästä löytyvät kaikki kuolleet ja irronneet kasvien lehdet, jaavansammalen paloja, karvalehteä ja argentiinan vesiruttoa. Minulla on se käsitys, että myös nuo koiraan itsensä pesään käyttämät kasvinosat auttavat kuplapesää pysymään koossa.

Pintakasvien määrällä tuntuu olevan yhteys siihen, alkaako koiras pesää rakentamaan ja onnistuuko se. Jos minä karsin liikaa tuota salviniaa, niin pesää ei akvaarioon ilmesty ennen kuin salvinia on lisääntynyt tarpeeksi.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

''Hakkaileeko muuten se toinen uros tuota naarasta?'' Aattelin vaan että jos, se toinen naaras onkin uros, niin se ''oikea'' naaras saattaisi kutea helpommin sen kanssa. Kasvatin helmirihmoja aikanaan ja vanhemmat parit ovat suht pysyviä, toisin sanoen jos se oma pari on pytyssä niin toinen koiras ei kelpaa.
konjamiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 170
Liittynyt: 12:00, 16.03.2014

Re: saamaton helmirihma uros?

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

mullakin on pintakasvia tuolla ja semmosia pöheiköjä pinnassa.tää vaan puhaltelee sinne avoveteen silti! :D pinta liikkuu niin vähän että huolestuttaa tuleeko happikato kohta :) itseasiassa tuo naaraaksi luulemani alkoi juuri tänään myös jahtaamaan tuota ainoota naarasta. eli kumman nyt laitan pois?tuo todella puna asuinen uros on niissä pesän rakennus yrityksissä. molemmat jahtaa nyt sitä mammaa.ihan saamaton kaveri kyllä =)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”