taistot ja 56l allas

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nalaneiti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 22:23, 13.06.2014
Sukupuoli: Nainen

taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja nalaneiti »

Jos mitään muuta altaassa ei ole niin mahtuuko ko. altaaseen kolme taistonaarasta?
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

nalaneiti kirjoitti:Jos mitään muuta altaassa ei ole niin mahtuuko ko. altaaseen kolme taistonaarasta?
Riippuu altaan sisustuksesta, mallista ja kalojen luonteesta. Taistonaaraat ovat persoonia, osa tyytyy vain ohimennen näykkäisemään sitä liian lähelle tulevaa ''naapurin'' akkaa, ja toisetkin vain jahtaamaan korkeintaan lyhyen matkan. Olen silti tavannut muutaman kiukkuisen akan, joille se oikea koko muiden kalojen, siis muidenkin kuin taistojen kanssa oli +80 litraa.

Periaatteessa voisin ajatella, että mahtuu. Kolme on parempi kuin kaksi koska silloin agressiot jakautuvat ja itsestään selvyys että tiheäkasvillisuus on suotavaa, sekä kantoja kiviä ym. jonne pääsee väistelemään sinä päivänä huonolla tuulella olevaa ''naapurin akkaa''.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mielestäni ei mahdu kolmea naarastaistoa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Taavetti kirjoitti:Mielestäni ei mahdu kolmea naarastaistoa.
''Luonnossa taistelukalat elävät oikeasti pikku lätäköissä, jotka sateettomana aikana saattavat kuivahtaa miltei kokonaan. Yle näytti viime keväänä, vai olisiko ollut talvena tästä dokumentin.''

Ehkä, riippuu tilanteesta, näissä on aina hyvä pitää optiona a) mahdollisuus edelleen sijoittaa keskenään kiistelevät kalat b) varallisuus isompaan akvaan. Luonnon olosuhde ei tuossa kuivahtamistapauksessa ole ihanne, mutta luulisi luonnon ''jalostaneen'' lajia niin että ne ovat kuivalla kaudella tottuneet olemaan suht tiiviisti.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tässä taistelukala-asiassa on minulla ollut tosiaan epäjohdomukaisuutta. Nykyään suositus yhdelle taistolle on 50-litraa, toisin kuin muistelin vanhaa 40-litraa. Tässä keskustelussa siis: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... A#p7207016.

Rupesin miettimään sitä, että jo pohjamatsku vie käytännössä litroja pois.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Taavetti kirjoitti:Tässä taistelukala-asiassa on minulla ollut tosiaan epäjohdomukaisuutta. Nykyään suositus yhdelle taistolle on 50-litraa, toisin kuin muistelin vanhaa 40-litraa. Tässä keskustelussa siis: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... A#p7207016.

Rupesin miettimään sitä, että jo pohjamatsku vie käytännössä litroja pois.
No köh.. [:I] kyllä itse kukin *katsoo peiliin* on välistä epäjohdonmukainen. Etsin edelleen sitä kultaista keskitietä.

Toisaalta mulla voi vielä sotkea asiaa se, että erottelen taistojen kohdalla uroksen ja naaraan ihan eri kategoriaan.
Mun henk.koht minimini taistokoiraalle on edelleen se 80 litraa. Naaraita taasen voisin kuvitelle sen kolme 56 litraan.tosin kernaasti 60 litraa, tiedän että ero on piskuinen, mutta silti. Koiras kumminkin partioi jatkuvasti, ne suojelevat reviiriään tai pesää ja siksi ne liikkuvat enemmän. Näkeehän niitä lepäämässä kannon päällä tai pumpun päällä, mutta silti ne on tavallaan aina valppaina.
Naaraat taasen ovat kohtuu laiskoja liikkujia, niiden ei tarvitse..sillä niillä ei ole reviiriä ja koiraan ne kyllä löytävät jos haluavat. Toisekseen naaras on yleensä pienempi sekä pituudessa että korkeudessa vaan ei leveydessä.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Hyvin menee vaikka 10, jos vaan sattuu soppelit luonteiltaan.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: taistot ja 56l allas

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

nastamuumio kirjoitti:Hyvin menee vaikka 10, jos vaan sattuu soppelit luonteiltaan.
Toki ukkoo ei sit enää sinne saakkaan heittää, pääsee hengestään reppana. Akkojen kanssa oma "mutu" fiilis on että mieluummin yli kuin ali, auttaa siihen että jonkinasteinen "tasapaino" säilyy paremmin. Tämä siis ihan kokemusperäisesti tullut koettua riittävän monta kertaa ja kuvittelisin näin maalaisjärjellä että tilanne on silloin myös parempi itse kaloille. Luonteet on ongelma, joskus se 3 on enemmän liikaa kuin 6 tai enemmän, riittävä akka määrä myös helpottaa vaikeimpien yksilöiden osalta, koska huomio jakaantuu paremmin. Litra sinne tai tänne on toki iso prosentuaalisesti pienessä pytyssä mutta loppujen lopuksi riittänee kun pysytään jossain järkevässä litramäärässä huollon kannalta, eli 50+ l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”