Pantterikiipijäkala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Eli onko kellään kokemusta kyseisestä kalasta??
Ajattelin hankkia omaan akvaarioon,mutta kirjoista ei pahemmin tietoa löydy.

Kiitos,jo etukäteen
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itsellä on noita kolme.

Aivan mahtavia persoonia, olen niihin todella tykästynyt !

Liikkuvat hitaasti ja "vaanivat" pöheiköissä, niiden tapa uida on todella mielenkiintoinen...liukuvat eteenpäin ja pysähtyessään pysyvät aivan paikallaan pitkän aikaa kelluen, sitten voivat syöksähtää ruuan kimppuun ja perääntyvät yhtä äkisti vaanimispaikalleen..uinti on siis sulavaa, niiden vartalo on jännän mallinen lätty kuin lahnalla ja evät erikoiset.

Pystyvät myös seisomaan akvaarion pohjassa evien varassa,ikään kuin jaloillaan pohjassa seisoisivat.

Kiipijä nimitys niillä tuleekin siitä, että voivat kiivetä vaikka kuivalle maalle evien varassa, siis kotiseudullaan Afrikassa.

Ovat aika kookkaita ja kiipijöitä ei voi laittaa muuta kuin isohkojen kalojen seuraan, etteivät allas kaverit tule syödyiksi.

Pantterikiipijää täytyy muutenkin ruokkia hyvin, ettei sille tule mieleen syödä allaskavereita, on petokala joka saa melko isoja kaloja syötyä jos nälkä kurnii suolessa.

Allaskaveriksi sopii isohkot ja suht rauhalliset kalat, sellaiset jotka eivät häiriköi kiipijöitä vaan antavat niiden olla rauhassa.
Kiipijä ei myöskään itse häiriköi mitenkään muita kaloja eikä ole niistä yhtään kiinnostunut - paitsi jos on suuhun mahtuvia sinttejä...kokemusta tästäkin on, pari sinttiä nielivät ennekuin tajusin mikä seura niille käy ja mikä ei.

Mutta muuten kiipijä ei näyki eikä kiusaa niitä kaloja jotka eivät ole selkeästi sapuskaa sen mielestä.

Ruokinnan siis oltava monipuolista, tarvitsevat "liharuokaa" elikkäs surviaista tai kuivattuja/pakasteötököitä säännöllisesti, pelkillä hiutaleilla eivät pärjää eikä hiutaleet oikein maistukkaan.

Pantterikiipijä kammoaa kasvitonta allasta, mutta jos laitat sille kasvipuskia ja luolia, se menee niihin välillä piiloon, mutta rohkenee tulla näkyvillekin paremmin, ainakin ruokaa tahtoessaan.Hyvin sisustettu akvaario tekee siis näistä rohkeampia, samoin muiden kiipijöiden seura.

Älykkään oloinen kala, selvästi tunnistaa ihmiset ja tulee lasin takaa hellyttävästi katsomaan ja kerjäämään, kun näkee että henkilö joka niitä ruokkii, on lähettyvillä.

Veden kiipijöillä on oltava pehmeää,humuspitoista, turveuute on niille mieleen.
Itse olen laittanut paljon kantojakin, nekin pehmentävät vettä. Ja vaatii siis sekä kasvitiheikköjä että uintitilaa.

Akvaariokeskuksen sivuilta:
Rauhallinen, mutta aivan pienimmät ja hitaimmat kalat voivat joutua suupaloiksi. Erittäin mielenkiintoinen, ei niin tavallinen laji. Lihansyöjä: hiutaleiden lisäksi pakastettuja ja kuivattuja hyönteisten toukkia ja muuta vesieliöstöä lähes päivittäin.

Tässä vielä ote Markku Varjon kirjasta;

koko aikuisena 12cm
akvaarion suosituskoko +200l
parvi
pH 6-7,5
+24..28C

Hitaasti virtaavaan akvaarioon, viihtyy parhaiten tiheäkasvuisessa akvaariossa, Sopii muiden itsensä kokoiseten kalojen seuraan. Suuressa akvaariossa tulee luottavaisemmaksi ja on enemmän esillä.
Kaikki ruokainen, syö myös pieniä kaloja, kalan poikasia.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Kiitos tosi paljon,vaikuttaa ihanalta kalalta :D
Pystyykö muuten piikkisilmät asustamaan näitten kanssa,vaikka ei oo Afrikasta? Ja onko sulla muita,kaloja näitten kavereina?

Kiitos
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Epäilen kyllä suuresti että piikkisilmät päätyisivät kiipijän lounaslistalle...
En suosittele testaamaan kun koko ero on kuitenkin näillä niin suuri.

Itsellä kiipijöiden kanssa on nyt isoja pohjakaloja, kaksi okamonnia ja kaksi haarniskamonnia.
Aiemmin pidin näiden kanssa erilaisia kirjoahvenia , ovat kokonsa puolesta sopivaa seuraa, kun vain katsoo pehmeässä vedessä viihtyviä lajeja näiden seuraan.

- Kiipijä on oikeasti laji johon omistajansa tuskin kyllästyy, sitä on niin mielenkiintoista seurata.
Harmaita hiuksia saa vain jos tekee sen virheen, että laittaa kiipijän seuraan liian pieniä kaloja tai ruokkii kiipijää heikosti...olen kuullut sen nälkäisenä pistäneen jopa ison lehtikalan fileiksi.
:roll:
Itsellä ei sellaista ole tapahtunut,lehtikalatkin on mulla kiipijäaltaassa asustaneet aikaisemmin ilman ongelmia.
Mutta ruokin kiipijät kahdesti päivässä hyvin joten tarvetta metsästää ruoka itse ei siksikään ole.

Minun töppini oli se että annoin kiipijäaltaaseen jäädä kolme kirsikkabarbia joita en saanut kiinni, pakenivat niin haavia..no lopun arvaatkin, kiipijät olivat kylä saaneet ne kiinni erittäin helposti..röyhtäisivät vaan pikku välipalan päälle.

Barbi nyt on oikeasti naurettavan pieni kala kiipijän seuraan,joten tarkoituksella ei sinne tosiaan laitettukaan.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Okei,kiitos tiedosta :D
Leiarius
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:09, 26.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Pantterikiipijät ovat erittäin mielenkiintoisia kaloja, harmi vain että en pysty niitä omassa akvaariossani pitämään.
Sillä isoinkin kiipijä joutuu itse lounaslistalle isojen monnien takia.
Siinä se "ongelma" olikin, eli pienessä akvaariossa se söi kaikki muut pienemmät kalat ja isossa se on niin pieni että tulee itse syödyksi. 8O
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

On paljon monneja jotka eivät syö seuralaisiaan.
Paitsi tietysti ihan pikkuiset kalanpoikaset maistunee joka monnille, muuta niitä nyt syökin kala kuin kala.

Aikuisen pantterikiipijän syöminen olisikin jo aika urakka, ovat sen verran isoja kaloja.
Itselläkin nämä ovat jo ison kiekkokalan kokoisia lätysköjä.

Ja tosiaan seurana melko reilun kokoisia monneja, ainoastaan torakkamonnit on mulla vielä aika pieniä, n. 7 senttisiä vasta.
Nekin saavat touhuta kiipijöiltä aivan rauhassa.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Leiarius
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:09, 26.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Hei, katsoisitko vaikka googlesta lajit Leiarius marmoratus ja Pterodoras granulosus.
Koita sitten sovittaa pantterikiipijää näiden monnien kanssa yhteen... :mrgreen:
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Niin no jos tollasia liki metrin mittaisiksi kasvavia monneja aikoo harrastaa, lienee selvä että kiipijöiden lisäksi kaikki muutkin kalat saa unohtaa. :D

Yhtä hyvin voisi tässä alkaa ohjeistaa, että älä sitten piraijaparvea ota kiipijöiden kanssa samaan altaaseen. :mrgreen:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Meillä pantterikiipijäkalojen pääluku kasvoi äskettäin viiteen. 520-litraisessa on neljä aikuisena saatua, julmetun suurta latuskaa ja 180-litraisessa niiden seuraksi kasvamassa vasta viisisenttinen rääpäle.

Älykkäitä, ahneita ja seurallisia, siinäpä se. Nämä oppivat nopeasti vaatimaan ruokaa ja kerjäämään lasin takana, eikä niitä ihan vähällä huijatakaan. Aika työn takana on, että ruokaa päätyy pohjakaloillekin. Isoille kelpaavat katkarapujen, simpukankappaleiden ja räkmixin kaltaisen tuoremuonan lisäksi myös tablettimuotoiset kuivaruuat ja jostain kumman syystä pakasteherneet. Pieni maistelee kyllä kuivaruokaakin, muttei oikein tunnu tietävän, mitä sille pitäisi tehdä. Otaksun siis, että kuivaruuan kelpaaminen on yksilöllistä. Luulen myös, että lajitoveri tai pari kilpailemassa muonasta lisää kummasti ruokahalua.

Kovaa ruokaa syödessään pantterikiipijäkalat murskaavat sen nieluhampaillaan. Jostain syystä selkäevän etummainen ruoto nykii nieluhampaiden mukana, ja lasin läpi voi kuulua hurja rouske.

Isolehtiset kasvit, kannot ja isot saviputket ovat lättyjen mieleen, sillä niissä ne lepäilevät mieluusti silloin kuin eivät kerjää ruokaa. Nämä tuntuvat viihtyvän toistensa seurassa, joten suosittelen pientä porukkaa yhden sijaan. Tilaa toki täytyy olla vähintään muutama sata litraa.

Aikuiskoko tuntuu olevan epämääräinen juttu. Varjon Akvaariokalat-kirjassa sanotaan 12 cm, useimmilla ulkomaisilla sivuilla taas 15 cm. Omasta porukastani suurimman pituudeksi olen mitannut 17 cm. Markku Varjon mukaan pantterikiipijän ei pitäisi normaalisti akvaariossa kasvaa yli tuon 12 sentin: en tiedä, millaisia hormonihirviöitä nämä omani sitten mahtavat olla. :roll:

Ai niin, varoituksen sanana vielä se, että pienet, piikkiset kalat ovat vielä tavallisia pieniä kalojakin huonompi ratkaisu pantterikiipijäkalojen seuraan. Aiemmalla omistajalla tästä omasta parvestani kuoli käsittääkseni kaksi kalaa siihen, että ne yrittivät niellä partamonnin poikasia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Meilläkin on pantterikiipijöitä. Viehättäviä, tykkään tosi paljon. Isoimman koko on n. 18-19cm.

Altaassa on isoja kaloja, mutta myös kaksi pientä 5cm. plekoa ja kaksi nuorta kyhmykoskiahventa. Eivät ole tulleet syödyiksi, mutta ruokin kalani kyllä niin ettei kenenkään tarvitse olla nälissään.
Isot onkimadot kohtaavat loppunsa salamaa nopeammin kun kiipijä sen huomaa. Kaikki muukin ruoka kelpaa. Ovat ahkerasti näytillä.
Asuvat 820l. altaassa.
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Joo,kuullostaa mahtavalta.Miten pitkäksi ne sitten kasvaa?
Kiitos vaustauksista.
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

En tiedä lopullista pituutta mutta uskon etteivät paljoakaan, aikojen saatossa millin vuodessa lisää, mutu.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Täytyy vielä sanoa että tässä on yksi sellainen laji joista en ihan äkkiä luovu, ovat ei ainoastaan ulkonäöltään vaan myöskin persoonaltaan niin kivoja.

Joka päivä tulen hyvälle tuulelle kipijöistä, kun ne tulee pitkät nenät lasiin kiinni painettuna katselemaan mitä teen.. ja muljauttelevat pullottavia silmiään , merkiksi että on nälkä ja nimenomaan herkut nyt maistuisivat.

Nää on niitä kaloja, jotka on melkein kuin koiria. Osaavat kerjätä , manipuloimalla ihmisiä. :mrgreen:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Kuullostaa ihanalta :D
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

kannattaa antaa myös pakastesimpukkaa ja pakastekatkarapuja kiipijäkalalle.
Mulla oli näitä aikoinaan 3 isoa yksilöä, ne tykkäs olla yhdessä omassa isossa saviluolassaan (jonka tein itse ja annoin kalojen mukana uuteen kotiinkin), nyt sitten hankin yhden pienen pantterikiipijän koska faunattaren myyjä väitti että ne on arempia(!)porukassa kuin yksin. Huoh mitä kalatietoutta...
Mun kiipijät ei syöneet ketään mutta niiden ruokailutapana kun on imaista ruoka suuhun melkosella voimalla, niin välillä ne imaisivat samalla kimalaispallokakan jotka söi samaa surviaispalaa, kiipijä meni silminnähden hämilleen ja sylki pallon pois suusta samantien. Hassuja kaloja!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
[RiSu]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 10:11, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Mulla on kaks kiipijää ja en minäkään luopus ikinä, aivan kuten kalaa kalaa jo mainitsikin :) ihan parhaita ja hyväkäytöksisiä tosiaan, mutta syö aivan varmasti pikku kalat, joten en laittas piikkisilmiä samaan.
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Okei,minkälaiset seuralaiset sopii?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Nostanpa tätä keskustelua hiukan ylöspäin...

Sellainen asia jäi kovasti vaivaamaan tästä kalasta lueskellessani, että: Onko tosiaan niin, että pidätte tätä parvikalaa yksittäin tai parin kalan kaveruksina, ettekä parvessa? Vaikka nää mussukat eivät näennäisesti muuta tee kuin möllöttävät juurakoiden koloissa, puskissa ja luolissa, niin eivät ne varmasti yksin viihdy. Mulla on parvi jossa kaverukset ovat aina kylki-kyljessä pariin aina muuttuvaan ryhmään jakautuneena. Kaupassakin olen joskus surrut yksittäistä pantterikiipijää ja meinannut ostaa sen vain siksi, ettei kukaan ota yksittäistä omaan pikkukippoonsa.

Altaiden kootkin ovat olleet aika pieniä, kun kasvavat 4 cm:sinä myytävistä vauveleista pelkästään vuodessa 10 cm mittaan. Mitäs sitten kun pääsevät teini-ikään? Ymmärtääkseni eliniän ennuste on kuitenkin jossain 10 vuoden tuntumissa, joten nämä 20 cm:set ovat kuitenkin lähempänä totuutta, kuin mitä Varjon kirja 12 cm väittää!?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
krista_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 17:58, 17.02.2011
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja krista_ »

Samaa minä myös ajattelin. Itellä 720 litranen ja pantterikiipijöitä [;)] tällä hetkellä 8 kipaletta. Ja ovat kyllä ihan onnettoman kokosia vielä mutta kyllä kasvaa. Ihan mahtavia kaloja jotka kyylää heti lasilla jos ohi kävelee. En vaihtais ikinä :)
~Krista~
720 L Ripsimonnit ja Pantterikiipijät
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Pantterikiipijäkala

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Itse ajattelin hankkia tälläisiä,
mutta mietin mikä on sopiva määrä näitä?
Voi kuulemma pitää parina tai sitten ryhmänä.
Havuja p*rkele!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”