Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla on nyt viikon ollut 4kpl n.6-8cm kiekonlapsia. 3 syö hyvin tetra diskusta ja Astacoloria (hiutale). Mutta tämä pienin diiva ei syö kuin ja ainoastaan survaria. Sitä kyllä ahmii oikein olan takaa. Mikään muu pakaste ruoka ei kelpaa, artemia ja mysisrapu testattu sylkee pois. Kuivamuonaan ei edes koske. Olen koittanut muitakin kuivaruokia, mutta muutkaan kiekot eivät niihin koskeneet.
Kala ei ole laiha, apaattinen, tai minun silmään mitenkään sairaan oloinen. On vain hitusen pienempi kuin muut. Kalat on madotettu muutama viikko sitten.
Onko järkeä alkaa vielä sitä pakottamaan syömään kuivaa? Olen nyt ruokkinut 3-4 kertaa päivässä. Heti kun tulen töistä annan kuivaa, kun uskon niillä olevan kovempi nälkä = syövät helpommin kuivaa?
Iltaisin olen antanut ensin testiksi muutaman rakeen kuivaa (jos kuitenki söisi) ja kun ei syö, vaihtelevasti pakasteita.
Pelkään että jos pakotan diivaa se heikentyy ja sairastuu, kun on juuri vasta muuttanut. Mutta toisaalta en halua että koko parven alku oppii nirsoilemaan ja elää pelkällä survarilla.
Mitäs kokeneemmat kiekkoholistit tekisivät tässä tilanteessa?

Tilanne ei ole ainakaan vielä paha, mutta mielummin puutun epäkohtiin ennen ongelmien syntyä. Tai sitten uutena harrastajana hermoilen vain turhaan. [:I]
Nano Riutta <3
Tex
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 10:45, 23.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Tex »

Syövätkö kiekot sydänmixiä tai jotain kaupallista juuri kiekoille tehtyä pakasteruokaa? Omat kiekkoni sain viikkojen turhien yritysten jälkeen syömään kuivaruokaa sekoittamalla sitä pakasteen joukkoon. Sulatin sydänmixiä sen verran, että sain rakeet sotkettua sekaan ja pakastin uudelleen. Osa kiekoista oppi ekana päivänä, loputkin parin päivän aikana. Pelkän surviaisen kanssa metodi voi olla hankalampi, mutta voisihan sitä kokeilla niin, että tarjoaa sen rae-survarisekoituksen jäisenä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Tein ton sekotus mössön ja diiva odotti että muut repi sen pienemmäksi ja poimi sitten pelkkiä survareita.. Eilen päätin että perhana annan vain kuivaa. Illalla otti jo suuhun mutta sylkäs pois. Tänä aamuna söi huonolla ruokahalulla, mutta söi kuitenkin! Olen kovasti tyytyväinen nyt Kiitos neuvosta. =)
Nano Riutta <3
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kuivaruoalle opettaminen vaatii päättäväisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja sitä että unohtaa säälin kokonaan. Tarjoaa vain pelkkää kuivaruokaa ja jos kalat eivät syö, olkoot nälässä. Jos opettamiseen menee pitkä aika (yli viikko), kannattaa välillä antaa pienen pieniä määriä survaria kaloille ajatuksena, että eivät kuole nälkään, mutta niin että niillä kuitenkin myös koko ajan on nälkä. Joskus totutus voi kestää viikkoja, mutta kun on vain sitkeä, se onnistuu kyllä. Toki kalat laihtuvat tämän operaation aikana (saattavat mennä melko kurjankin näköisiksi), mutta se ei mielestäni ole vaarallista sillä alettuaan syödä hyvälaatuista kuivaruokaa ne lihovat nopeasti takaisin entisiin mittoihinsa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Kovasti puhutaan että pitää syöttää pääasiassa kiekoille kuivaruokaa, rakeita yms. Pakasteita ja räkmixiä ei saa antaa kuin kerran kaksi per viikko. Miksi se kuivaruoka on niin paljon parempaa kuin pakaste? Ensinnäkin pakaste maistuu kaikista parhaiten kiekoille. Ja jos tekee hyvän räkmixin niin miksi ei syöttäisi sitä usein. Tietty kalat tottuu tuohon pakasteeseen ja kuivaruoka ei enää kelpaa niin hyvin. Mutta minä en ainakaan lähde pitkille lomille joten kalojen ruokinta onnistuu ainakin kerran päivässä(jos siis automaattiruokinnasta puhutaan).

Meillähän on nyt tosiaan käynyt niin että nirsoileat kuivaruoan kanssa. Mutta miksi sitten pitää nälässä sen takia nuoria kiekkoja?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Itselläni kiekot syövät mitä saavat. Ovat tottuneet monipuoliseen ruokaan. Saavat päittäin kuivaruokaa, hiutaletta ja raetta sekaisin. Surviaista ja mixejä annan viikottain, usein myös päivittäin, eivät ainakaan ole siitä pahastuneet. Kaupan mixiä taikka oma tekemään.
Vesi tietysti kuormittuu näistä mixeistä ja surviaisesta, mutta itse päätämme mitä kaloille annamme.

Mulla on yksi kiekko joka ei aluksi syönyt muuta kuin kuivamuonaa, meni kurjaan kuntoon kun en tajunnut että mikä mättää. Kun tajusin että kuivamuona kelpaa niin jo alkoi paranemaan, nykyään kelpaa kaikki. Tyrkytänkin kaloille nykyään kaikkea mahdollista. Plekoille Algae wafer pellettejä jotka maistuvat myös erittäin hyvin kiekoille.

Automaatit tunkevat kaloille kuivamuonaa, kesällä voin huoletta jättää altaan 2 vk yksin, "talkkari" käy kerran viikossa katsomassa että kaikki näyttää hyvältä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Edelleen en ole saanut kunnon vastausta tuohon edelliseen kysymykseen? Jos kiekolle pitää antaa monipuolista ruokaa niin onko se sitä jos erilaisia pakasteruokia saa antaa vain kerran tai pari viikossa, muuten vain kuivaruokaa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Ronie »

jenniliini82 kirjoitti:Edelleen en ole saanut kunnon vastausta tuohon edelliseen kysymykseen? Jos kiekolle pitää antaa monipuolista ruokaa niin onko se sitä jos erilaisia pakasteruokia saa antaa vain kerran tai pari viikossa, muuten vain kuivaruokaa.
Hitaasti mutta varmasti, jos ei syö muuta kuin mixiä ja surviaista niin anna niitä päivittäin mut vähemmän kuin ennen, kuiva muonaa myös päivittäin. Kyllä ne pikkuhiljaa alkaa syömään sit muutakin. Mulla on kans yks tämmöinen tapaus tällähetkellä altaassa, kyhjöttää suodattimen takana piilossa. Tulee innolla syömään kun annan mixiä, surviainen ei kelpaa. Tänään maistoi ensimmäisenkerran rakeita.

Miksi pakasteita ei saa antaa kuin kerran tai kaksi viikossa?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on tilattuna jo vissiin viidenlaista kiekkoruokaa, vaikkei yhtään kalaa vielä ole kotona :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Vesihiisi kirjoitti:Mulla on tilattuna jo vissiin viidenlaista kiekkoruokaa, vaikkei yhtään kalaa vielä ole kotona :-)
Oletko mistä tilannut?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Ronie kirjoitti:
Vesihiisi kirjoitti:Mulla on tilattuna jo vissiin viidenlaista kiekkoruokaa, vaikkei yhtään kalaa vielä ole kotona :-)
Oletko mistä tilannut?
http://www.aquaristic.net/

Siellä on niitä suosittelemiasi ruokia edullisesti isommissa pakkauksissa.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ tuolta sais tuota TetraDiskus staple foodia 10 litran ämpärin hintaan 59€; eli käytännöllisesti ktsoen ilmasta suomen hintoihin verrattuna! Tuommosen vois tilata kimpassa, ettei väljehdy/happane tjsp ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Ronie kirjoitti:
jenniliini82 kirjoitti:Edelleen en ole saanut kunnon vastausta tuohon edelliseen kysymykseen? Jos kiekolle pitää antaa monipuolista ruokaa niin onko se sitä jos erilaisia pakasteruokia saa antaa vain kerran tai pari viikossa, muuten vain kuivaruokaa.
Hitaasti mutta varmasti, jos ei syö muuta kuin mixiä ja surviaista niin anna niitä päivittäin mut vähemmän kuin ennen, kuiva muonaa myös päivittäin. Kyllä ne pikkuhiljaa alkaa syömään sit muutakin. Mulla on kans yks tämmöinen tapaus tällähetkellä altaassa, kyhjöttää suodattimen takana piilossa. Tulee innolla syömään kun annan mixiä, surviainen ei kelpaa. Tänään maistoi ensimmäisenkerran rakeita.

Miksi pakasteita ei saa antaa kuin kerran tai kaksi viikossa?
Mulle ehdotettiin näin kun kiekot nyt nirsoilee niin paljon tuon kuivaruoan kanssa. Lopettavat kai nirsoilun kun pakastetta annetaan vain harvoin. Alkavat oppia helposti valitsemaan vain sen pakasteen jos sitä antaa usein. Kun kuulemma se kuivaruoka, juurikin hyvälaatuiset rakeet pitäisi olla pääruokana, kun niissä on niitä ravintoaineita enemmän kuin pakasteissa. Eli kyllä nälkä porsaan kotiin ajaa....
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ketään kokeillut tällaista? Onko turvallinen aine?

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0116017503
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Olen syöttänyt mutta en oo varma auttaako se mitään. Tosin mun odotuksetkin oli sellaset et ne suurinpiirtein hyppää altaasta kun haistaa ton. Ihan samalla lailla syövät tota ku muutakin.
Nano Riutta <3
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

kai sitä voi tehdä periaatteessa itekin, pyörittelee rakeet pienessä määrässä vettä missä lillunut valkosipulin kynsiä...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Miten saan kiekkokalat syömään kuivaruokaa?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Joo koitin, ei kannata. Kauhee sotku ja sit meni vahingos vähän valkosipuliakin altaaseen... Voi sitä hajua... 8O
Nano Riutta <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”