Kiekkokalojen lääkityksiä!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Kiekkokalojen lääkityksiä!

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Laitan kalojen lääkityksiä tähän uuteen topiciin ja lykkään perään lukon siitä syystä ettei näihin kerry muita juttuja. Trv. Timppa.

Olen sitä mieltä että vettä saa muualta halvemmalla kuin akvaarioliikkeistä. Vuosia akvaariota harrastaneena teenkin lääkkeeni itse, joka on huomattavasti edullisempaa kuin liikkeistä ostetut, eikä ole läheskään niin paljon vettä seassa. Akvaarioliikkeiden lääkkeet sisältävät jopa 95% vettä. Annan tässä yhden hyvän yleislääkkeen ohjeen, joka on täysin turvallinen oikein annosteltuna, eikä tuhoa akvaarion bakteerikantaa. Lääke tehoaa pilkkutautiin, homeisiin, evärutoon, ulkoisiin bakteerisairauksiin jne. On niin sanotusti hyvä yleislääke.

TEET TÄMÄN LÄÄKKEEN JA KÄYTÄT SITÄ KUMMINKIN OMALLA VASTUULLASI. MUISTA VAROA, LÄÄKE VÄRJÄÄ VOIMAKKAASTI, EIKÄ LÄHDE POIS KUIN KULUMALLA, JOTEN KÄYTÄ MIELELLÄÄN SUOJAHANSKOJA JA VARO TIPUTAMASTA LÄÄKETTÄ ESIMERKIKSI LATTIOILLE.

LÄÄKKEEN TEKO OHJE APTEEKKIIN. 50 millilitraa 36-40% formaliinia, siihen lisätään 0,1 gramma metyleenisini jauhetta ja 0,1 gramma malakiittivihreäoksalaatti jauhetta.

Lääkettä käytetään 1,2 millilitraa/100 litraa akvaariovettä tarvittavaan tautiin. Lääkkeen annetaan vaikuttaa 4 vuorokautta, sitten tehdään suuri veden vaihto ja tarvittaessa annostus uusitaan. Lääke värjää vettä melko voimakkaasti muutamia tunteja.
(Kiekkokaloilla lämpötila lääkityksen aikana korkeintaan 28c astetta.)

Lääke säilytetään huoneen lämmössä, valolta suojatussa paikassa. Lääkettä on ravistettava voimakkaasti ennen käyttöä.

Lääkettä on tuon ohjeen mukaan täysin turvallista käyttää ja lääke käy melkein kaikkiin akvaariokalojen ulkoisiin sairauksiin. Tehokas yleislääke, antaa anteeksi monta kertaa tietämättömyyden. Jos näkee kalalla/kaloilla ulkoisia oireita taudista, mutta ei tiedä mikä tauti on lääke tehoaa melkein kaikkiin ulkoisiin oireisiin.
MUITA LÄÄKKEITÄ EI TULE KÄYTTÄÄ YHTÄAIKAA !.

Itse henkilökohtaisesti en koskaan kiekkokaloilla lääkettä käyttäessäni poistanut lääkejäämiä aktiivihiilellä, mutta ei se ole pahastakaan. Itse hoidin lääkeaineiden poistot useilla erillisillä vedenvaihdoilla. Jopa kolme kertaa viikossa lääkityksen loppumisen jälkeen.

______________________________________________________________________


Hoito-ohje sisäloisiin suoraan kalan suuhun.

Ensin valmistatte sankoon suolaliuosveden akvaariovedestä ja karkeasta merisuolasta. 5 litraa akvaariovettä puhtaaseen sankoon. Sitten liotetaan kuumaan kraanaveteen ~ litraan 1 dl karkeaa merisuolaa. Kun merisuola on liuennut ja jäähtynyt otetaan akvaariosta 5 litraa akvaariovettä sankoon ja kaadetaan suolaliuosvesi sinne + laitetaan ilmastus.

Tätä ennen olette valmistaneet flubenol jauheesta lääkeruttaan lääkkeen. Lääke valmistetaan seuraavasti: laitetaan pieneen erilliseen puhtaaseen kuppiin ~tulitikun rikkipään kokoinen määrä flubenol jauhetta ja perään vajaa 1 ml vettä. Sekoitetaan ja lääke imetään ruttaan.

Tässä vaiheessa teillä on vesi + suolaliuos sankossa ja siellä ilmastus valmiina.

Nyt otetaan pahnanpohjimmainen varovasti haaviin. Tähän tarvitaan kaksi aloittelijaa... Minulla se menee jo yksinkin.

Kala käännetään haavissa suu kattoa kohti, toisella on lääkeruutta valmiina kädessä, toinen pitää kalaa haavissa suu ylöspäin. Nyt haavimies/nainen painaa kalaa kevyesti sormella suun alapuolelta (jos voisin, sanoisin kurkusta). Kalan suu aukeaa kevyellä painalluksella. Ruuttamies/nainen tiputtaa kalansuuhun tipoittain lääkevettä ruutasta. Kun suu on täynnä, haavimies/nainen päästää sormen pois kalan kurkulta ja antaa kalan hiukan aikaa nieleksiä rauhassa. Taas painetaan kalan suu auki ja tipoittain lääkettä kalan suu täyteen, sormi pois kurkulta. Tätä jatketaan niin kauan, kun kaikki lääke on laitettu ruutasta kalan suuhun.
Viimeinen vaihe.

Kun haavimies/nainen on ottanut viimeisen kerran sormensa pois kalan kurkulta, alkaa laskea sekuntien mukaan 60:neen, kala haavissa suu ylöspäin edelleen. Voin sanoa, että ensimmäisellä kerralla aika tuntuu pitkältä...

Kala kestää kuivilla kolmisen minuuttia ennen kuin sen kidukset alkavat kuivua ja vahingoittua.

Sen jälkeen kala laitetaan suolakylpyyn 30-45 minuuttiksi kalaa seuraten aina välillä. Jos kala ajelehtii sankossa holtittomana, palautetaan kala välittömästi altaaseen. Mutta jos kala on pohjalla kyljellään ja kidukset heiluvat annetaan kalan olla. Kala voi olla myös normaalissa asennossa. Huom, jos ilmapumppu on voimakastehoinen, ei pumppua pidetä täysillä tai ilmastusta pienenetään letkusta kuristamalla.

Kala palautetaan 30-45 minuutin perästä akvaarioon. Huom, kala on altaassa räjähtäneen näköinen, pyrstö ja evät sekä pintalima vaurioituvat, silmät saattavat mennä sameaksi ja kala piiloutuu jonnekkin 3-7 päiväksi, mutta ei paniikkia. Pikkuhiljaa kala alkaa tulla esille piilostaan muiden mukaan ja alkaa osoittaa mielenkiintoa ruokaa kohtaan. Ensin ruokaa tuijottelemalla, pikkuhiljaa ruokamöykkyä suussaan käyttäen ja puhaltelemalla suussaan sitä edestakaisin. Tämä onkin jo yksi tervehtymisen esioireita. Pikkuhiljaa kala alkaa syödä. Päivät jotka kala on lääkkeenannon seurauksena altaassa ovat viitteellisiä, niitä ei voi etukäteen sanoa. Voi mennä pidempäänkin kuin on mainittu.

* HUOM TEETTE TÄMÄN OMALLA VASTUULLANNE KALA VOI MYÖS KUOLLA JOS SE ON PÄÄSSYT LIIAN HEIKOKSI *

Tämä sama ohje sopii myös suuremmille kiekkokaloille, mutta lääkeainemäärä hiukan suurempi, samoin kuin suolaliuos kylpyvesi tuplataan. Nyt on kyseessä noin 6 cm kokoinen kiekkokalan poikanen.

PS. Tippa-pari vitamiinia kalalle annettavaan lääkkeeseen ei tee kalalle pahaa.

Haluaisin lisätä tähän juttuun hiukan. Eli tässä tapauksessa kalanpoikasella roikkui harmaata riekaleita kiduksista, kiduskannet auki normaalia enemmän, sekä kiihtynyt hengitys. Suolakylpy on vain elävien kidusloisten tappamiseksi. Jos kaloillaan epäilee ainoastaan sisäloisia (capilaria), niin suolakylvystä ei ole silloin hyötyä. Lääkityksen voi siis tehdä myös ilman suolakylpyä.


No niin ne jotka ohjeellani onnistuneesti kalansa hoitavat voivat laittaa minulle kalan parantumisen jälkeen sähköpostin, annan tilinumeron jonne voi laittaa koskenkorvapullon hinnan. Olen joutunut paljastamaan yhden ammattisalaisuuksistani ja olen varmaan loppuikäni pikkuhiprakassa...

Olen tällä konstilla parantanut lukuisia kiekon poikasia sekä kutupareja.


-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Lukittu

Palaa sivulle “Kiekkokalat”