Kiekkojen määrä 500l:ssa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Kiekkojen määrä 500l:ssa?

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kertoisitteko hieman mielipiteitänne siitä, kuinka monta kiekkoa voisin/kannattaisi ottaa akvaarioon, joka on 500l ja siinä on 3 x Eheim professionel (2226) ulkosuodatinta, 18 kardinaalitetraa, 1 taistelukala ja pohjakalat? Vesiarvoista ja muista kiekkojen vaatimuksista olen selvillä ja ne ovat ok, mietinnän alla on vain se määrä. Tasaparia suosittelevat jotkut, jotkut sanovat, että tulisi ottaa 1-2 enemmän kuin mitä haluaa mahdollisten karsiutumisten varalta. 8O
kimmoks67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 12:30, 03.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Hei,

Miten olisi 8 kiekkokalaa? 50 litraa/kiekkokala toteutuisi ja muillekin jäisi vielä tilaa? Mahtaako taisto kestää 28-asteista tai lämpimämpää?

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

taistelukala

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

kimmoks67 kirjoitti:Hei,
Mahtaako taisto kestää 28-asteista tai lämpimämpää?
T. KS
Kestää varmaan enemmän kuin kiekot, eli liikaa lämpöä ei voi olla sille akvaariossa [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Taistelukala ja kaikki muutkin kestävät mainiosti 28-29° lämmön, koska akvaariossani on aina ollut kyseinen lämpötila. Onko kokemuksia, kuinka paljon uudesta ostetusta kiekkoparvesta yleensä karsiutuu pois? Olen tosiaan saanut ohjeeksi sellaisen, että jos haluan kuusi kiekkoa, osta 7-8 koska useimmiten joku/jokunen kuolee?

Kysyisin vielä ph-arvon laskemisesta. Miten ph:n saa laskemaan ilman, että kh-arvo laskee samalla? Ja jos kh on laskenut 5:stä jo kolmeen yhdessä ph:n kanssa, nostanko kh:ta? Ja nouseeko vastaavasti taas ph? [:I]
kimmoks67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 12:30, 03.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Hei,

Minulla kuudesta ostetusta on jäljellä viisi. Se "karsiutunut" vain laihtui ja pysytteli piilossa eikä alkanut syödä edes paastopäivän jälkeen.

Sen kaverit kuitenkin pärjäsivät ja pärjäävät edelleen oikein hyvin eli ehkä tuo miinus yksi -sääntö pitää paikkansa?

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkojen määrä 500l:ssa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Onko altaan mitoilla merkitystä? Mulla 500l 200x50x50 eli aika pitkä. Monet ehdottaneet 10-12 kiekkoa ja toiset taas että 8 on hyvä määrä. Mitä tässä sitten uskoa. Kuulemma olisivat rohkeampia heti isommassa porukassa...Suodatusta kyllä voin hankkia lisää. nytkin pörisee jo powerlinen isoin(1000l/H) ja jbl crystal profi greenline(1500l/h)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkojen määrä 500l:ssa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minun tuleva allas on 160*50*60, tuo viimeinen on korkeus. Ajattelin ottaa 10 kpl tuohon, niin jää jonkulainen parvi jos/kun kuolo korjaa heikoimmat .. :|
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”