Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mittasin äsken meidän vesiarvot JBL:n tippatesteillä.
pH ( 6,0-7,6 testillä) jos osasin tulkita väriä oikein, niin se olisi saattanut olla 7,0 ja 7,2 välillä, tai sitten 7,2 ja 7,4 välillä. Ei pysty sanomaan.
Ei kuitenkaan 7,6, siinä oli jo niin suuri väriero vihreään päin .
KH = 4
GH = 5

Onko tämmönen pH ongelma? Uuteen altaaseen tulee kuitenkin runsaasti mangrovea, jonka pitäisi alentaa pH:ta? Jotain turveuutteita tietysti vois lisäillä, mutta minkään kemikaalien kanssa en ala tissuttelemaan.

Kuitenkin mitä olen ulkomaisiakin kiekkkofoorumeita lukenut, niin kiekot näköjään menestyvät jos jonkunlaisessa vedessä ja lämmössä.
Esim. Tässä lainaus Discus Madness.com-palstalta :
" ... All Discus though, will thrive in a much wider range of water parameters, as long as the changes are not done suddenly they will adjust to ranges of PH, from 6.0 to 7.6, and hardness, from 50 to 450 PPM.."
Mikä kasvien vaikutus pH arvoon on?

Tämä alkoi ahdistamaan kun täällä tuntuu olevan järjestään ihmisullä joku 6,4 - korkeintaan 7 ph ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Itselläni on kiekkoaltaassa pH 6,6-6,8 välillä, JBL tippatestillä mitattu. KH 3 ja GH 4
Mielestäni tärkeintä ei ole se onko pH 6,2 vai 7,0 vaan se, että pH arvo pysyy tasaisena, eikä heittele ees taas 6 ja 7 väliä.

Toi turve uute kannattaa itse valmistaa, valmiit uutteet tulevat suhteettoman kalliiksi.
Itse pidän pH vakaana hiilari systeemillä. Muutamia juurakoita/kantoja on myös, joista liukenee humusta...toivottavasti riittävästi :)

Kiekot tuntuvat ainakin viihtyvän :P
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja heisku »

Juurakot alentavat tehokkaasti pH:ta. Meillä hanasta tuleva vesi on 8 paikkeilla ja altaassa se on aina ollut 7-7.5. Nyt kuitenkin laitoin 400l kaksi isompaa juurakkoa, n.50x50cm ja vähän pienemmän. pH on sen jälkeen pysytellyt 6.5:ssä. Olen ymmärtänyt että myös kalojen kakka tms. laskee pH arvoa? Eli oikean arvon saat vasta kun altaassa on asukit. Viisaammat toki korjatkoon jos olen aivan vääärässä :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Hillittömän googlettamisen jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että nuo turveuutteet ovat kutakuinkin yhtä tyhjän kanssa tässä tarkoituksessa :? , sensijaan tällaiset laitettuna ulkosuodattimeen toimivat paremmin ja tasaisemmin eivätkä värjää vettä samalla tavalla:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444209993

Mulla kyllä tulee se allas aika täyteen juurakkoa, joten katsotaan ... olen kyllä jo katsellut sitä Seran täysautomaattista hiilidioksidi-
järjestelmää pH-säätökeskuksella! Se vaan on hiukka arvokas; mutta tehokkaan näköinen :mrgreen:
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

"Turveuute" on juuri niin tehokasta tai tehotonta kuin millaiseksi sen tekee (samoin kuin PMDD:kin, tai mikä tahansa muu DIY-litku). Nämä "turvetiivisteestä valmistetut turverakeet" näkyvät olevan yhtä lailla turvetta kuin mikä tahansa muukin turve josta uutetta voi tehdä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Meidät turkulaiset ollaan siunattu hanaveden ph 8 ja yli. Mullakin on isoja kantoja kiekkolassa ja ph aina hiukan yli seiskan. Olen unettomien öiden jälkeen tullut siihen tulokseen että viljellyt kiekot tottuu kyllä. Voihan sitä yrittää säätää, mutta jos et paineistettuja hiilarivehkeitä hanki uskon että ainainen yli 7 on parempi kuin hatarat kanto/turveuute yritykset joissa se heilahdus on vain ajan kysymys.
Nano Riutta <3
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Maisu kirjoitti:"Turveuute" on juuri niin tehokasta tai tehotonta kuin millaiseksi sen tekee (samoin kuin PMDD:kin, tai mikä tahansa muu DIY-litku). Nämä "turvetiivisteestä valmistetut turverakeet" näkyvät olevan yhtä lailla turvetta kuin mikä tahansa muukin turve josta uutetta voi tehdä.
Niin minäkin ymmärsin että samaa pa*kaa, mutta eri paketissa, mutta ihmisten käyttökokemukset kertovat että tuo ns. turvesuodatus on toimivampi. Tuntuu ainakin, että tuollaisten palleropussien suodatinkoriin laittaminen on käytössä yksinkertaisempaa kuin tuo uutteen laittaminen? Pitänee kokeilla ainakin :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Milsku kirjoitti:Meidät turkulaiset ollaan siunattu hanaveden ph 8 ja yli. Mullakin on isoja kantoja kiekkolassa ja ph aina hiukan yli seiskan. Olen unettomien öiden jälkeen tullut siihen tulokseen että viljellyt kiekot tottuu kyllä. Voihan sitä yrittää säätää, mutta jos et paineistettuja hiilarivehkeitä hanki uskon että ainainen yli 7 on parempi kuin hatarat kanto/turveuute yritykset joissa se heilahdus on vain ajan kysymys.
Kauanko sulla on ollu tuo kiekkola käynnissä? Jos meillä tuo hanavesi nyt on sen joku lähelle 7,4, niin tuon kantovirityksen pitäisi sitten laskea sen reilusti alle 7. Kuinka pitkään nuo kannot sitte erittää veteen sitä autuaaksitekevää ainetta sitä en ole saanut selville .,..

Vaan jos näyttää siltä, että tuo menee kamalaksi säätämiseksi koko ajan yöunien kustannuksella, niin parasta varmaan unohtaa kiekot ja ottaa jotain semmosta mikä menestyy!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Meillä on ph 7, mutta heilahtelee kyllä välillä 7,2. Juurikin vedenvaihdon myötä, kun kraanavesi on siinä 7,5. Välillä olen saanut ph:n laskemaan parhaimmillaan 6,8 kun omatekoinen hiilari porskuttaa kovaa tahtia. Mutta vaikeahan sitä on saada pysymään siinä tahdissa koko ajan. Nyt lisäsin valoa joten täytyis saada hiilaria vaan lisää. Kh: 4 ja Gh 5, tiedä sitten mikä merkitys niillä oli ph varvoon. Kh kertoo kuinka vakaan ph pysyy, niinkö? Kannoista ei mielestäni ole mitään hyötyö ollut vaikka mulla niitä aika paljon on, tosin enimmäkseen moorapuuta. Käytin jossain vaiheessa turverakeita ulkosuodattimessa mutta en nähnyt olevan hyötyä. Tuolla ne kiekot samalla tavalla porskuttaa edelleen. Eikö kumminkin veden puhtaus, lämpö ja hyvä ruoka ole ne tärkeimmät.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

jenniliini82 kirjoitti:Meillä on ph 7, mutta heilahtelee kyllä välillä 7,2. Juurikin vedenvaihdon myötä, kun kraanavesi on siinä 7,5. Välillä olen saanut ph:n laskemaan parhaimmillaan 6,8 kun omatekoinen hiilari porskuttaa kovaa tahtia. Mutta vaikeahan sitä on saada pysymään siinä tahdissa koko ajan. Nyt lisäsin valoa joten täytyis saada hiilaria vaan lisää. Kh: 4 ja Gh 5, tiedä sitten mikä merkitys niillä oli ph varvoon. Kh kertoo kuinka vakaan ph pysyy, niinkö? Kannoista ei mielestäni ole mitään hyötyö ollut vaikka mulla niitä aika paljon on, tosin enimmäkseen moorapuuta. Käytin jossain vaiheessa turverakeita ulkosuodattimessa mutta en nähnyt olevan hyötyä. Tuolla ne kiekot samalla tavalla porskuttaa edelleen. Eikö kumminkin veden puhtaus, lämpö ja hyvä ruoka ole ne tärkeimmät.
Puhtaus, lämpö ja hyvä ruoka kait ne on ylläpitävä voima meille kaikille :-) Olen kolunnut noita ulkomaisia kiekkofoorumeita ja siellä tosiaan ihmisillä menestyy kiekot aika erilaisissa vesiarvoissa, aina pH:n ollessa 7,6.
Tuo seran automaattinen pH controller täytyy vissiin hankkia, etttä saa sielunrauhan. Akvaariokeskuksessa tuolla on hintaa 595€, mutta kaikki harrastaminenhan maksaa 8O
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

kyllä mulla on toiminut noi jbl:n tippatestit, on mielestäni kaikista tarkimpia. Juu kallis on tämä harrastus. tässä taannoi kävin treen akvaariokalassa ja voin sanoa että rahaa palaa, kun sitä haluaa jos jonkinmoista kivaa... :)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mun kiekkola vaihtui isomaan huhti tai toukokuussa, silloin vaihtui 2 kantoa kolmesta joten kai se siitä sit lasketaan =)
Nano Riutta <3
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot ja vesijohtoveden korkea pH?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Kävin ostamassa tämän tulevaan kiekkolaan, niin ei tarvii tästä huolehtia:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?c=285
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”