400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Pitkäaikainen haaveeni, vihdoinkin sain "ison" altaan n. 400l. 150*45*60cm, josta viimeinen siis korkeus. Kiekkoja olen aina haaveillut hankkivani ja nyt se on vihdoin mahdollista.

Valaistuksena on T5 2*80w loisteputket. Mahtaakohan tulla ongelmia tuon valon määrän kanssa? Toinen vaihtoehto olisi ollut T8 2*36w, mutta tultiin liikkeessä siihen tulokseen että se valon määrä ei välttämättä olisi riittänyt kunnolla pohjalle asti. Ei nyt enää rahat riittäisi mihinkään hiilari lisään tai sitten jää kiekot ostamatta :mrgreen:
Suodatuksena tällä hetkellä ainoastaan eheim 2217, mutta sisäsuodattimeksi olen ajatellut powerlinea, sitten kun sellaisen jostain käytettynä löydän. Vai hommaanko saman tien toisen 2217\2215 ja unohdan sisäsuodattimen? Kalastoksi kiekkojen lisäksi olen ajatellut ihan vain kardinaalitetraa, helmimonnista ja muutama nätti pleko. Onko 8-10kpl kiekkoja ok?

Nyt pään vaivaa aiheuttaa kypsytys. Vanhasta altaasta, ennen kuin myin sen, siirsin 20l:seen hiekkaa, suodattimen (aquaball pienin malli) ja yksi partis ja 2 haarniskamonnia. Eli uudessa altaassa nyt hiekat (aitoa yyterin laatua :mrgreen:), lämppäri, valot ja ulkosuodatin. 20l altaasta pesin pikkusuodattimen vanun tuolla uuden altaan vedessä ja lisäsin 130ml safestarttia. Lisäksi sukkahousuissa vanhaa soraa ja tietty joukossa kalankakkaa. Tajusin että eihän tuo safestartti riitä, sitähän olisi pitänyt olla yli 300ml, jos annostus on 5ml\6l... Mutta pärjäänkö näillä, voinko parin päivän päästä siirtää altaaseen partiksen ja haarniskat? Tietysti tämän jälkeen tarkka vesiarvojen seurailu. Vai kannattaako ostaa vielä pari purkkia safestarttia?
Ja lämppäri on jägerin 300w, tarkoitettu 600-1000l. Vähän pelottaa jos se "keittää". Pahimmassa tapauksessa siis lämmittää melko helposti tuon 400l aivan liian lämpimäksi. Mutta kuinka usein näin oikesti mahtaa tapahtua...?

http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... C00350.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... C00349.jpg

Täytän kyllä altaan tulevaisuudessa aivan täyteen asti [;)] Jätin sen nyt vain vajaaksi kun ei ole vielä kansilaseja ja pelkään että haarniskat tulevat hyppimään tuolta ulos muuten. Kun yksi jo löytyi kuivuneena pöydältä kun en ollut ehtinyt vielä tuota 20l peittämään...
kiekkola+pohjan asukit
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kiekkojen luonnonmukaisessa elinympäristössä ei paljoa kasveja ole, eli kiekot ei siitä valosta, tai sen vähyydestä hermostu. Sun hermot tosin saattaa mennä jos haluat paljoa kasveja, nehän siinä ratkaisee. :mrgreen:
Itselläni on kiekkolassa kokonaiset 4 kasvia (770L) ja järjettömän kokoisia juurakoita. Tykkään itse, mutta jokainenhan tekee omasta altaastaan silmäänsä miellyttävän. 8-10 nuorta kiekkoa on ok, mutta varaudu henkisesti luopumaan osasta kun kasvavat aikuisiksi ja alkavat kutea. Käy tila ahtaaksi jos kaksikin paria päättää samaan aikaan ja sit tulee ruumiita :(
Nano Riutta <3
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Tarkoituksena ei olekaan allasta kasveilla täyttää vaan tosiaan noita juurakoita jonkin verran. Eli ei mitään viidakkoa :mrgreen: Kävin jo metsästä hakemassa muutaman käppyrän, katajaa ja männyn juuria. Ovat viime talvena kaatuneista puista ja pari viikkoa liotellut niitä kuorittuna saavissa ja nyt jo uppoavat! Täytyisi ne vielä pestä...
Mietin kyllä kun juurakoita tuolla takapihalla perjantai-iltana kuorin että mitäköhän naapurit mahtaa ajatella. Sama juttu kun hain Yyteristä tuota hiekkaa ja siitä käveli yksi puoli tuttu jätkä ohi, nyt sekin pitää mua varmaan ihan hulluna :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei liene viisasta laittaa havupuuta altaaseen. Fenoleilla, pihkalla ja tervalla voivat kiekot saada ikävän myrkytyksen. Kokemusta ei ole, mutta kirjoituksia asiasta riittää. Hiekan noutaminen Yyteristä on kielletty. Se on muutenkin virtsa-aineiden kyllästämää ja haisee vastenmieliselle.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

kirahvi1 kirjoitti: Ei liene viisasta laittaa havupuuta altaaseen. Fenoleilla, pihkalla ja tervalla voivat kiekot saada ikävän myrkytyksen. Kokemusta ei ole, mutta kirjoituksia asiasta riittää. Hiekan noutaminen Yyteristä on kielletty. Se on muutenkin virtsa-aineiden kyllästämää ja haisee vastenmieliselle.
No ohoh...Ilmoita vaan johonkin että sieltä on haettu luvattomasti kolme ämpärillistä hiekkaa. Ja toisekseen, 6km pitkä ranta ja leveyttäkin ties kuinka paljon, mikä mahdollisuus että juuri siinä kohtaa on ollut jonkun "kusipaikka"? Käytkö useinkin Yyterissä haistelemassa hiekkaa? Samalla tavalla jostain hiekkakuopasta voi saada ties mitä kakkaa.

Mutta asiaan.. Täältä löysin jonkun keskustelun jossa oli paljon kokemuksia esim. katajasta akvaariossa, eikä silmiini pistänyt yhtään kokemuksia kuolemista. Toki en mitään riskejä ota jos näin on...
Ja osaisiko joku nyt sanoa jotain tuohon suodatus asiaan? Eli sisäsuodatin vai toinen ulkosuodatin?
kiekkola+pohjan asukit
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Parin viikon liotuksella en pistäisi havupuita altaaseen. Juurista liukenee tanniineja altaaseen jotka mahdollisesti aiheuttavat myrkytyksen. Jos kuivaat, liotat, kuivaat, liotat ja välillä kuumennat että pihka tulee ulos niin sitten...ehkä?
Itse olen liottanut reilun vuoden katajan juuria.
Mut nää on vain omia ajatuksiani, en kuitenkaan uskaltaisi laittaa vähään aikaan, mut laittaisin myöhemmin kuiteskin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Mitä tuossa puun karahkan alla on kuvassa? Ne mitkä pitää sen ylhäällä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Taitaa olla sukkahousut täytetty hiekalla jotta saisi pysymään pinnanalla.
On muuten hyvän näköinen käkkänä!
Itse tosiaan liotin katajan juurta yli vuoden ja on edelleen likoamassa, tosin yli vuoden sai olla veden alla ennenkuin upposi ilman painoja.
Suodatuksesta sen verran että sisäsuodatin on ehdoton roskien kerääjä, powerline 2048 on sopiva tuohon pyttyyn ja miksikä ei jopa kaksi. Kiekot kun eivät ole siisteinpiä kaloja.
Itselläni on 700L Kaksi sisäsuodatinta ja kaksi ulkopönttöä ja tuntuu silti että voisi olla parempikin suodatus, onhan niitä tietysti tehokkaampia...
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Tuo karahka on ihan akvaarioliikkeestä ostettu, jostain alennus kasasta :mrgreen: Ja painona on siis sukkahousut joissa on hiekkaa vanhasta altaasta.
Ronie kirjoitti: Itse tosiaan liotin katajan juurta yli vuoden ja on edelleen likoamassa, tosin yli vuoden sai olla veden alla ennenkuin upposi ilman painoja.
Se katajan oksa pysyy ilman painoakin jo pohjassa vaikkei tosiaan ole ollut vasta kuin pari viikkoa vedessä. Sulla ei ilmeisesti kataja ole aiheuttanut mitään vahinkoa?
Kippasin tuonne altaaseen tänään nyt sitten partiksen ja haarniskat, laitoin myös 20 litrasesta suodattimen tuonne pörisemään. Nyt vain tarkka vesiarvojen mittailu ja toivotaan ettei tule kuolemia... :roll:

Muoks. Nyt vasta huomasin viestin ettei havupuuta näin lyhyellä liotuksella. Eli odottelemme ainakin talven yli ja mietitään sitten uudelleen. Harmittaa kun se olisi niin hieno...
kiekkola+pohjan asukit
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Katajan kiilasin mökkilaiturin alle likoamaan toissa kesänä, jäiden lähdön jälkeen kävin nostamassa katajan vedestä, edelleen kellui, nyt viimein uponnut :-)
Altaissani ei ole kotimaisia puita, reilu vuosi takaperin liotin karahkoja reilut pari kuukautta ja pistin pyttyyn. Vesiarvont alkoivat heittää sen verran häränpyllyä ( ph tipahti 5 ) etten uskaltanut niitä altaaseen jättää.
Ajattelin liottaa juuret oikein kunnolla joessa ja katsoa sitten miten käy.
Itse laittaisin kuiteskin katajaa jos jotain suomalaista lajia pistäisin. Ja pistänkin.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Päätin uskaltaa laittaa katajan tuonne, keskusteluja luin ja aika monella on altaassa kyseistä puuta ilman ongelmia. Ja nyt on vielä hyvä tässä vaiheessa laittaa kun altaassa ei ole kuin kolme kalaa, joten ei ainakaan suurta vahinkoa saa aikaiseksi.

Mikä liikkeissä on yleensä kiekkojen myyntikoko? Kun tuosta paikallisesta liikkeestä sain listan mitä kiekkoja on tilattavissa niin suurin osa on ilmoitettu olevan 5cm, muutama 7cm. Eikös tuo 5cm ole kauhean pieni vai onko ne aina liikkeissä tuon kokoisia?
kiekkola+pohjan asukit
GiantCatFish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:53, 11.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja GiantCatFish »

Meillä ollut nyt reilun vuoden tuo kiekkola.
Itse en havupuuta uskaltanut laittaa, mutta haapaa oli jonkun aikaa kunnes vaihtui kokonaan suojuurakoihin.
Kannattaa sitten varautua menetyksiin, tällä hetkellä 9 hyvinvoivaa kiekkoa ja yhteensä 8 on lähtenyt paremmille vesille. Eli ei ihan halpa harrastus vaikka olen mahdollisimman hyvin yrittänyt hoitaa.
Kerran viikossa 30% vedenvaihto ja ffm+astra torf uute. Ph 7,2 jota en ole lähtenyt muuttelemaan.
Ruokana olen pyrkinyt monipuolisuuteen, omatekoinen mix, kaupan sydän mix, survari, kuiva rakeet+hiutaleet.
450L Kiekkola
GiantCatFish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:53, 11.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja GiantCatFish »

Lisätään vielä ajatuksia.
Itse olen tässä 17 kiekkoa ostaneena tullut siihen tulokseen että kannattaa ostaa pieni silmäisiä, pulleita, parven kingejä!
Kannattaa jättää pahnan pohjimmaiset suosiolla kauppaan!

Meillä on ulkosuodattimen imussa esisuodatin(eheimin oma) joka on osoittautunut käteväksi, kerran viikossa kun sen putsaa niin itse putsari oli vuoden jälkeen hyvinkin puhdas ja virtausta riittää.

Ja mitä kiekkojen elin alueeseen tulee, niin tulva aikana asuvat kirjaimellisesti viidakossa( vesi voi nousta jopa pari metriä) ja kuivana kautena mangrove juurakoissa. Tämä juurakko käsitys lähtee siitä että amatzonilla on erittäin vaikea liikkua tulva aikaan jolloin ei myöskään kiekkotutkijat ole siellä liikkuneet. Näin olen jostain lukenut...
Itse tykkään juurakoista enemmän :)
450L Kiekkola
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Eli en uskalla ostaa tuosta paikallisesta liikkeestä kiekkoja, koska tulisivat suoraan tukusta mulle ja näin ollen en pääse valitsemaan "parhaita päältä". Sanoivat kyllä tilaavansa uuden kiekon jos joku sattuu parin päivän sisällä kuolemaan tai jos muuten vain tulee selvästi sairas yksilö tukusta. Mutta mä en kyllä tohon lähde, ainahan siinä on sitten taas se vaara että tämä uusi kiekko tuo taas mukanaan jonkun taudin. Auton nokka jossain vaiheessa syksyä luultavasti kohti Tamperetta :mrgreen: Ajattelinkin että hommaisi heti suosiolla 10kpl niin ei tartte heti hommata uusia jos muutama sattuu kupsahtamaan.
Mies lähti tänään Vantaalle, harmittaa kun tuo allas ei ole vielä siinä vaiheessa että uskaltaa kiekkoja laittaa, olisin pakottanut tuomaan Kurjesta niitä :mrgreen:

Laitoinkin tänään ulkosuodattimen imuputkeen tuollaisen juwelin suodattimesta jääneen vihreän vanun, jospa se vähän pidentäisi puhdistus välejä...
kiekkola+pohjan asukit
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Kiekkolat pitää joka tapauksessa laittaa kotona karanteeni altaaseen, ei koskaan suoraan ilman karanteenia. Vaikka kalat vaikuttaisivat kuinka terveiltä niin ne saattavat kantaa loisia jotka puhkeavatkin uudessa altaassa. Ulkomaan tunneissa on aina suuri riski! Yksi uusi kala altaaseen ja 11 kuollutta, kalliiksi tulee. Kun loisten munia pääsee hiekkaan niin niitä ei helpolla pois saada. Itse en ainakaan tiedä lääkettä joka tuhoaisi munat, kuoriutuessaan kalat ovatkin saaneet uudet loiset sisäänsä.
Joku viisaampi voisi korjata jos puhun omiani!
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Altaassa ollut vedet nyt sitten reilun kuukauden ja vasta vähän aikaa sitten alkoi nitraatit nousemaan. Seran nitraatti testi näyttää nyt jotain 10. Nitriitti piikkiä ei ole näkynyt, jos olisi tullakseen niin eikös sen pitänyt tulla jo koska nitraattiakin on? Altaassa siis oli hiekkaa ja suodatin vanhasta altaasta. Vettä en ole vaihtanut muuta kuin sen verran että pohjalta olen vähän kakkaa imuroinut, eli jotain 20l\viikko. Täytyisikö tehdä jo isompi vedenvaihto vaikkei nitraattia tuon enempää olekaan? En ole oikein koskaan kunnolla sisäistänyt näitä kypsytys juttuja... :roll:

Karvalehden tapaiseen kasviin (en nyt muista mikä oikeasti on..) on alkanut ilmestymään sellaista pitkää karvaa. Vähän niinkuin yksittäisiä hiuksia olisi kasvissa kiinni ja ovat siis jopa 20cm. Tätä ei ole paljon,pari karvaa per oksa. Lisäksi lasit vihertävät, tämä lähtee hyvin raapalla irti. Saa kuitenkin pari kertaa viikossa putsata jos haluaa lasit kirkkaina pitää. Lannoituksena easy-lifen proFito puolikkaalla annostelulla ja pohjalla osaksi cryptoja ja osa jotain Hillerin tekemiä saviturvelannoitteita. Nestemäinen siksi puolikkaalla annostelulla kun tuolla ei niin hirveästi kasvejakaan ole ja uusi allas niin en uskaltanut heti laittaa täyttä annostusta...
Eli onko nämä levät ihan normaaleja uudessa altaassa vai onko odotettavissa levä ongelma? Niin ja pH on 7.

Kalastona nyt 2 haarniskamonnia, partis, 3 isoseepraplekoa ja 16kpl kardinaalitetroja. Suodatuksen hoitaa eheim 2217 ja powerline 2252. Powerlineen laitoin 1m letkua joka on porattu täyteen reikiä, pää tukittu ja reiät suunnattu takalasiin. Tosin hyvin sain puhurin taltutettua vaikka usko meinasi jossain vaiheessa loppua :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Kiekot saapuneet! Päädyin sitten hakemaan Turusta Uudesta akvaariosta 8 viljeltyä. 4kpl turkooseja, 2kpl punaturkooseja, 1 pigeon blood ja 1 red melon. Tuo red melon oli vähän "heräte ostos" - oli niin komea ja iso etten voinut jättää sitä sinne vaikka olen vannonut etten sellaista ota :mrgreen:
Yhtä lukuunottamatta kaikki tutkivat jo tunnin jälkeen allasta. Tämä yksi oli tosi vaalea ja kyyhötti evät supussa altaan nurkassa, mutta nyt sekin näyttää jo vähän rohkaistuneen...
Yhdellä turkooseista on jonkinnäköinen silmävamma. Molemmat silmät on yläreunasta vähän kuin kasaan menneet, ehkä mun mielestä näyttää enemminkin synnynnäiseltä vialta. Ei varmaan syytä huoleen kun kyseinen kala kuitenkin on tosi komeissa väreissä ja muutenkin näyttää tosi hyvin voivalta? Laitan kuvan vielä myöhemmin jos vaikka joku osaisi sanoa tarkemmin...

Ja nyt ensimmäistä kertaa kardinaalitetratkin kulkevat tiiviissä parvessa :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^Onneksi olkoon! Mullekin on tulossa kohtapuoliin; ei millään jaksas odottaa 8-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Ronie kirjoitti:Parin viikon liotuksella en pistäisi havupuita altaaseen. Juurista liukenee tanniineja altaaseen jotka mahdollisesti aiheuttavat myrkytyksen. Jos kuivaat, liotat, kuivaat, liotat ja välillä kuumennat että pihka tulee ulos niin sitten...ehkä?
Itse olen liottanut reilun vuoden katajan juuria.
Mut nää on vain omia ajatuksiani, en kuitenkaan uskaltaisi laittaa vähään aikaan, mut laittaisin myöhemmin kuiteskin.
Mä löysin metsästä komeaa kuivaa katajakäppyrää. Olen keittänyt sitä pariin otteeseen pihasaunan muuripadassa ja liotttanut nyt noin kuukauden päivät! Kyllä ajattelin laittaa ne tulevaan kiekkolaan - tai jos kiehauttas vielä kerran :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Se "chipped eye" en tiiä mikä on suomeksi on synnynäinen ja ei parannu, joskaan eipä se kalaa oikeastaan haittaakaan. Mulla on yhdellä kiekolla ja on parven junioreista ilkein ja paksuin kaveri :mrgreen:
Nano Riutta <3
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi 400l kiekkola

Viesti Kirjoittaja heisku »

Milsku kirjoitti:Se "chipped eye" en tiiä mikä on suomeksi on synnynäinen ja ei parannu, joskaan eipä se kalaa oikeastaan haittaakaan. Mulla on yhdellä kiekolla ja on parven junioreista ilkein ja paksuin kaveri :mrgreen:
Arvasin että täältä saa heti apua! :D Googletin ja aivan samanlaiselta näyttää. Olisiko jollain tästä enemmän tietoa, mulla kun ei tuo enkku taivu niin hyvin...
Vähän jännittää nyt tuon yhden puolesta. Kuljetuksen jälkeen oli aivan vaalea, evät supussa, kiersi kyllä tutkimassa altaan. Muilta saa nokkaansa jos liian lähelle menee ja aika lailla oleilee vain paikallaan. Muuten aivan vaalea, mutta tummat raidat näkyvät todella hyvin... Haarniskamonnit löysivät jo kyljille, joten seuraillaan muutama päivä täytyykö niille etsiä uusi koti :frown:
Vesihiisi kirjoitti: Mä löysin metsästä komeaa kuivaa katajakäppyrää. Olen keittänyt sitä pariin otteeseen pihasaunan muuripadassa ja liotttanut nyt noin kuukauden päivät! Kyllä ajattelin laittaa ne tulevaan kiekkolaan - tai jos kiehauttas vielä kerran :-)
Itse heitin tuon katajan oksan mäkeen. Ei sopinut mun silmälle kun oli niin vaaleaa.
kiekkola+pohjan asukit
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi 400l kiekkola

Viesti Kirjoittaja heisku »

Tässä kuva siitä silmävikaisesta
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 1809bd.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... e5f830.jpg

Ja sitten vielä kaiken pienimmästä ja ei niin hyvännäköisestä- kiekosta, miten tämän kanssa pitäisi edetä, seuraanko vielä pari päivää? Väillä on aivan tumma ja välillä vaalea kuten kuvissa, kyyhöttää vain paikallaan.
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 6a63e9.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... fe4715.jpg

Tässä vielä tuo silmävikainen ja kyyhkysenveri :)
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 269b63.jpg
kiekkola+pohjan asukit
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi 400l kiekkola

Viesti Kirjoittaja Ronie »

heisku kirjoitti: Ja sitten vielä kaiken pienimmästä ja ei niin hyvännäköisestä- kiekosta, miten tämän kanssa pitäisi edetä, seuraanko vielä pari päivää? Väillä on aivan tumma ja välillä vaalea kuten kuvissa, kyyhöttää vain paikallaan.
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 6a63e9.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... fe4715.jpg
Siirtäisin hyvin nopeasti karanteenialtaaseen, lämpö pääaltaassa 33 - 34 muutamaksi päiväksi, varatoimi. Sama karanteeni altaassa.
Kai karanteenasit kalat ensin?
Muuta en osaa nyt sanoa.
Viisaammat kertokoot tarkemmin.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re:Uusi 400l kiekkola

Viesti Kirjoittaja heisku »

En karanteerannut, koska ei ole kuin sellainen reilu 20l allas enkä siihen viitsi 8 kiekkoa tunkea. Varsinkin kun suurin on n. 12-13cm. Tiedän kyllä että ne olisi ehkä ollut hyvä laittaa karanteeniin [:I] Mutta ei vaan yksinkertaisesti ole tilaa. Joten ei siitä sen enempää...
Siirsin nyt sitten tämän yhden tuohon 20l:seen ja alan nostamaan lämpöä pikkuhiljaa sinne 33-34c. Jos ei ala mitään muutoksia tulemaan niin mites suolakylpy josta olen kuullut? Mihin vaivoihin sitä lähinnä käytetään? Ainiin, laitoin altaaseen myös seran vitamiinitippoja. Tosin niistä oli päiväys jo mennyt, joten tuskimpa niistä mitään hyötyä on.
Olen ihan alusta asti valmistautunut siihen että parvesta saattaa yksi tai kaksi alkuun kupsahtaa. Varsinkin jos ovat kovin pieniä. Ainakin niin olen täältä lukenut että kannattaa tämän takia hommata muutama "ylimääräinen" parveen...

Mitenkähän pääaltaassa mahtaisi muu kalasto ja kasvisto kestää lämmön nostamisen? Löytyy haarniskamonnia, kardinaalitetraa, helmimonnisia, partis, isoseepraplekoja, kultajuovapleko.
kiekkola+pohjan asukit
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Jos kiekot pysyvät terveinä hieno homma, jos meinaat jatkossa hommata altaaseen uusia kiekkoja ilman karanteenausta ja tämä yksi kiekko sattuukin olemaan sairas niin saat varautua kaikkien kiekkojen menetykseen. Kiekot eivät helpolla anna anteeksi ja jos sairastuvat niin se onkin jo ihan oma juttunsa. Jos et voi pitää karanteeniallasta esim kellarissa niin... Ei siitä sit enempää...
Ja minimi koko missä SAA pitää kaloja on 40l, vai oliko se 50?

Ja kyllä muutkin kalat kestävät korkeat lämmöt hetkellisesti.
Eka pitää tietää mikä kalaa vaivaa ennenkuin käy lääkitsemään turhaa!
Itse en laita kiekkoja suolakylpyyn ( en ainakaan usko ), mielestäni on vanhan liiton kikkoja. Nykyään on hyviä lääkkeitä olemassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”