400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

En menetä yöuniani jos pidän 5-7cm kalaa, joka ei liiku mihinkään, pari päivää\viikkoa tuon kokoisessa.
Olen selaillut tuota discus foorumia ja siellä annetaan aika yleisesti ensiapu ohjeeksi tuo suolakylpy. 2tl\40l vettä ja päivittäin vedenvaihto. Kaipa sitä täytyy kokeilla jos tuolla lämpötilalla ei tule mitään tuloksia. Tuskimpa ainakaan mitään menetän.

Kaikilla ei muuten ole kellaria. Ei ainakaan tälläisessä rivarikaksiossa [;)] Olen tietoinen että uuden kalan myötä saattaa kaikki kuolla. Siksi hankin koko parven kerralla+muutama ylimääräinen. Saattaisihan tuohon pöydälle karanteenialtaaksi vähän isompi sopiakin, mutta mies tulee siinä vaiheessa vastaan. Täytynee varmaan hankkia uusi mies joka vähän ymmärtäisi enemmän tätä harrastusta :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

olkaa vihaisia tai mitä vaan mutta mä en ole koskaan karanteenannut kaloja. Vasta lähiakoina lukenut juttua siitä hommasta. Ei ole mitään ongelmia ollut. Perhoskirjoahvenet hyvinvoivia ja tiesin hankkiessani kiekot että ovat terveitä. tietty ainahan stressi siirron myötä voi jotain aiheuttaa. mäkin hankin kaikki 8 kiekkoa yhtäaikaa eikä paikkaa olisi ollut edes karanteeniin. Meillä kiekot nyt jo yli kaksi kuukautta olleet ja vieläkin ovat tosi arkoja. Valon suhteen kylläkin luulen koska esiin tullaan heti kun toinen lamppu illalla sammuu.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tuon karanteenauksen tärkeyden yleensä oppii kantapään kautta :-) Mistä muutenpäättelit, että ostamasi kiekot olivat terveitä?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Sain ne ihan suomalaiselta kasvattajalta ja hänellä kiekot ovat olleet terveitä ja on jo kauan harrastellut kiekkojen kanssa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

jenniliini82 kirjoitti:Sain ne ihan suomalaiselta kasvattajalta ja hänellä kiekot ovat olleet terveitä ja on jo kauan harrastellut kiekkojen kanssa.
Juu, minäkin olen varannut tulevat kiekkoni suomalaiselta kasvattajalta; olen ymmärtänyt että näin on paras mahis saada terveet kalat!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Lämpö pääaltaassa nyt 32c ja perhoskirjoahvenet hengittävät tosi kiivaasti, muuten näyttävät ainakin vielä voivan normaalisti. Nyt seitsemästä kiekosta se viimeinenkin piilottelija tulee päivälläkin muiden mukaan etulasille. Tiedä sitten johtuuko tuosta lämpötilasta vai mistä, mutta paremmalta ainakin näyttää :)
Pikkualtaassa kalan vointi ei ole mennyt mihinkään suuntaan. Tosin nyt tuli sellainen ongelma etten saa siellä lämpötilaa nostettua kuin 31c:seen vaikka lämppäri on täysillä ja valo palaa koko ajan. Lämppäri on hydor merkkinen enkä löytänyt mistään ohjetta jotta voisi kokeilla auttaisiko kalibrointi...
kiekkola+pohjan asukit
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja heisku »

Vähän päivitystä tuon pikku kiekon kuulumisiin. Nyt näyttää tältä:
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 9e8c96.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... a42268.jpg
Vähän epäselviä, mutta näkyy hyvin miten eviin on alkanut tulemaan väriä. Eihän tuo raukka tarvinnut kuin ruokaa, muutama verimato ja sen jälkeen oli kuin eri kala. Viikon sisällä piristyi niin paljon että päästin muiden sekaan koska mitään loisiinkaan viittaavaa ei ilmennyt. Edelleenkään ei syö muuta kuin pakastetta, mutta pääasia että jotain syö. Pitää jo jopa hyvin puolensa muiden kiekkojen kanssa vaikka pienin onkin! Pieni kala, suuri ego :mrgreen: Ehkäpä tämä tästä lähtee rullailemaan...
kiekkola+pohjan asukit
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 400l tuleva kiekkola, apuja ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla on sellanen kokemus noista "kirpuista" ettei niistä ikinä kunnon kalaa tule. Mulla ollut useaampi tollainen ja ne pikkuhiljaa laihtuu ja kuihtuu pois. Mulla on nytkin 2 tollasta. Ne on lääkitty loisia vastaan meille tullessaan, syövät kuin hevoset, mutta laihtuvat. :(
Nano Riutta <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”