AquaSafen lisäys tappoi kalat?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: AquaSafen lisäys tappoi kalat?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

cambe kirjoitti: 16:05, 12.05.2021 Vielä sellainen tuli mieleen että onkohan tuo sun akva liian pieni tollaselle laumalle kaloja, en oo mikään ekspertti mutta voisiko olla. Että voiko ees väliaikaisesti panna noin pieneen.
Voi. Väliaikaisesti pakon edessä kalat voi majoittaa vaikkapa pariin SmartStoren muovilaatikkoon riippuen ajasta, minkä joutuvat niissä olemaan.
cambe kirjoitti: 23:11, 12.05.2021 Ei tuossa kuitenkaan oltu noudatettu aquasafen käyttöohjetta ku vanhaan veteen pantiin sitä.

Yhden asian oon vielä huomannut omassa akvaariossa eli kasvien hyvinvointi on tosi tärkeetä koska ne tuottaa sitä happea ja hajottaa hiilidioksidia. Mulla esim kasvien juuret mätäni hiekkapohjaidessa akvaariossa, joten jouduin vaihtamaan takaisin sora-hiekka-sekoitukseen.

Virheistä oppii!
cambe kirjoitti: 23:11, 12.05.2021 Lisäksi ei kannata laittaa yhtäkkiä noin paljon aquasafea josset edes vaihda vettä. Jos siis vesi on ollut jo 3vko vanhaa ja viimeksi 1vko sitten vaihdoit osan vedestä, olisi nyt ollut varmaan jo aika vaihtaa osa vedestä ja lisätä hiukan aquasafea sen mukaisesti.
cambe kirjoitti: 23:11, 12.05.2021 Olitko laittanut alkuvaiheessa denitrol- ainetta tmv bakteeriymppiä? Minulle akvaariota perustaessa neuvottiin laittamaan molempia ja odottelemaan olikos se 1-2vko ennenku lisäsin kalat. Ois kannattanut toimia tolleen ku perustit tilapäisallasta.
Itse en näe mitään, mistä ap:ta oikein voisi moittia. Akvojen ja elämän kanssa tulee kaikenlaisia yllättäviäkin tilanteita ja sitten vain pitää koittaa toimia parhaansa mukaan siinä ohessa. Aquasafen annosteluohjeen noudattamiseen sellainen pointti, se ei ole kaloja tappanut ellei aineessa itsessään ole ollut jotakin todella pielessä. Joskus kun olen enemmänkin laittanut kaloja maailmalle, oli ihan normaalia lorauttaa pussiin Aquasafea nimen omaan stressin ja limakalvojen hoitoon.

Olin ymmärtävinäni myös, ettei tämä ns. tilapäisallas ollut uusi vaan jo 5(?) vuotta pyörinyt allas, jossa kalat olivat olleet nyt 3 vkoa ja viimeksi vettä oli vaihdettu 1 vko sitten, joten tässäkään ei mitään erikoista ole.

Mietityttää tuo, miten kalakuolemat ovat "sattumanvaraisesti(ko)" osuneet juuri AquaSafen lisäämisen yhteyteen. Ja jotenkin vielä ymmärtäisi jostakin virheestä/sähköistä/pölyistä/mistälie sattuneen osan kalastosta kuolleen, mutta totaalinen Armageddon. Nimittäin vaikkapa NO2/NO3 ongelmat olisi voineet ajoittua tuohon aikajanaan, mutta koska nekin oli testattu, niin ... (vaikkakin liuskoilla :twisted: , tosin kirjoittaa "labraliuskoilla, ei akvaliikkeen" ja niihin en tiedä ottaa kantaa).

Merkillinen juttu. Ap, veitkö pullon takaisin? Jos, niin mikä oli vastaanotto? Onko nyt kuitenkin ollut niin, että AS-nesteessä on ollut jotakin pahasti pielessä? Silloin luulisi, että vastaavia tapauksia tulisi esiin lisää. Itse kiikun todella viallisen (ei riitä enää vanhentuminen) AquaSafen ja jonkin remontin aiheuttaneen välillä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: AquaSafen lisäys tappoi kalat?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Niin, tosiaan, piti vielä Cambelle kirjoittaa, että on mukavaa huomata, että olet ottanut asioista selvää ja perehtynyt akvanhoidon perusasioihin. Kaikki, mistä kirjoitat, sisältää kyllä totuuden siemenen. Iloa sinulle myös harrastuksen pariin.

T: Bou
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
mervi74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 15:33, 30.06.2005

Re: AquaSafen lisäys tappoi kalat?

Viesti Kirjoittaja mervi74 »

Täällä olikin vielä kirjoittelua aiheesta :D
Bakteeriymppiä en laittanut, olen ymmärtänyt, että sitä laitettaisiin vain uuteen, perustettavaan akvaarioon.
Olin yhteydessä AS myyneeseen liikkeeseen, he eivät olleet kuullet vastaavasta tai tullut reklamaatiota kyseisestä erästä.

En usko liikaruokintaan, koska pidin paastoa ja ruokin todella niukasti, sen minkä söivät heti.

Merkillisintä on, että altaassa on hengissä piikkisilmä (ikäloppu, parven jämä) ja juovaperhosnuoliaiset olivat ehtineet tehdä poikasia :D
Samoin 2 salamatkustaja hammaskarppia on hengissä siellä ja porskuttavat hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”