Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

https://www.akvaariokauppa.fi/new/p7784 ... me-fi.html

Hei, kyselisin onko kellään kokemusta tästä vedenparannus aineesta?
Onko ollut yhtä hyvä, mitä muut markkinoilla olevat aineet on?
Kun näyttäisi olevan riittoisin/halvin aine.
Havuja p*rkele!!!
JermeA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 03:51, 08.09.2019
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Röykkä

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JermeA »

On hyvä ja riittoisa.
Jos haluat vielä riittoisamman löytyy Seachem safe jauhemuodossa.
https://www.seachem.com/safe.php
Siirryin käyttämään täysin tätä kun löysin.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Thanks, ostaa seuraavan kerran tuota ainetta sit :D
Havuja p*rkele!!!
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Käytössä täälläkin, hyvin riittää/toimii. Ja kiitos jauhevinkistä! :D
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Miten muuten olette todenneet että on hyvä. Riittoisa tuo tosiaan on mutta hieman perusteluita kaivattaisiin sen hyvyydestä. Oletteko testeillä mitanneet että vedenparannusaine poistaa haitallisia aineita vedestä.

Itsellä tuo Seachen Prime oli vuosia sitten kokeilussa ja kokeilu loppui siihen kun kalat kelluivat väärin päin pinnalla. Tästä on keskustelu jossain täällä Aqua-Webissä ja samasta ongelmasta oli muistaakseni puhetta ulkomaisilla keskustelufoorumeilla. Yhden mielipiteen pohjalta ei koskaan pidä tehdä sen suurempia johtopäätöksiä. Jos yksi sanoo se on hyvä ei kannata heti mennä kaupoille ja lurauttaa ainetta akvaarioon. Ei yhden henkilön tässä tapauksessa minun huonosta kokemuksestakaan kannata sen enempää päätöksiä tehdä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Okey... Jätän sit purkin kaupan hyllylle..
Mietin vain jos tuo kyseinen veden parannus aine ei toimi, miksi sitä myydään?

Iso miinus tulee kyllä kukkaroon, jos tuon aineen takia kaikki kalat kuolee..

Ootko koomikko tehny testejä tuolla aineella miten vaikuttaa veteen?
Havuja p*rkele!!!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

En ole tehnyt testejä mutta silloin kun tuota ainetta kokeilin se oli ainut muuttuja akvaariossa. Voihan kuitenkin olla että akvaariossa tapahtui jotain muuta mistä kalat eivät tykänneet. Paljon tuonta ainetta on kehuttu mutta eriäviäkin mielipiteitä on. Mielestäni vedenparannusaineiden arvostelu täällä menee mututuntumalla. Harva oikeasti tietää mitä aine tekee omassa akvaariossa vai tekeekö mitään. Onpa itsellä vedenparannusaine ollut tauolla pari kuukautta eikä tällä ollut mitään vaikutusta mihinkään kalaan tai muuhun elävään. Vedenparannusta tulee vaan käytettyä varmuudenvuoksi ei siitä yleensä haittaakaan pitäisi olla.

Kysyy sitten mitä vaan kannattaa vasta usean eri henkilön vastauksien pohjalta tehdä ratkaisut. Olemme täällä kuitenkin täysin tuntemattomia ihmisiä toisillemme. Mielestäni tämänkin keskustelun alku näytti pahalta. Kysytään onko hyvää. Yksi vastaa että on hyvää ja kysyjä lähtee ostoksille ja lisää ainetta akvaarioon.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prologi »

Olen itse käytänyt Tetran AquaSafea, JBL:n Biotopolia ja Seachem Primea. Minkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, edes sukarapuje ja kotiloiden kanssa. En ole huomannut mitään eroa niiden välillä.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

prologi kirjoitti:Olen itse käytänyt Tetran AquaSafea, JBL:n Biotopolia ja Seachem Primea. Minkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, edes sukarapuje ja kotiloiden kanssa. En ole huomannut mitään eroa niiden välillä.
Ite oon käyttäny tuota tetran ainetta, mutta ei oo hirveen riittosa puteli. Mietin että voisin ostaa seuraavaks tuon JBL:n putelin,
ainakin yks myyjä sano että on riittosa aine.

Mutta onko voinu olla mahdollista että Seachem Primea on tullu jotain yksittäisiä kappaleita, jotka on menny pilalle jo tehtaalla esim? Tai päiväys on menny?
Vai onko näitä kala kuolemia ollu sitten enemmänkin kuin yksittäis tapauksia?
Havuja p*rkele!!!
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mulla ei valitettavasti oo tällä hetkellä klooritesteriä, mutta tarkoitus on hankkia koska haluaisin tarkentaa annostelua. Ja olisihan se muutenkin kiva tietää paljonko hanavedessä oikeasti on klooria/klooriyhdisteitä. :)

Mut tosiaan meillä hanavesi haisee voimakkaasti kloorille(?) ja kun siihen kaataa sekaan vedenparannetta haju häviää välittömästi. Jos taas unohtaa laittaa vedenparannetta kalat haukkovat henkeä ja hinkkaavat itseään hiekkaan (kylmän veden suomuttomia kaloja). Vedenparanteen lisäyksen jälkeen kalat rauhoittuvat. Joten näiden pohjalta olen tehnyt oletuksen, että vedenparanteen käytöstä on enemmän hyötyä kuin haittaa (omassa altaassani). Yksi kotiloiden joukkokuolema ja nitrifikaatiobakujen massasurma tuli myös kun unohdin kipata vedenparanteet, mutta ne ovat voineet johtua monesta muustakin tekijästä, joten voi olla ettei unohduksella ollut isoa merkitystä. :)

Mutta varmasti riippuu paljon hanavedestä, vedenvaihtojen suuruudesta ja tiheydestä yms onko vedenparanteelle tarvetta. Meillä tällä hetkellä viikottainen vedenvaihto on 80% luokkaa, mutta toivottavasti isompaan altaan siirron myötä päästään vähentämään hanaveden osuutta. :)

Ja haluan vielä tarkentaa, että se että itse käytän tyytyväisenä seachemia tällä hetkellä ei luonnollisesti tee muista vedenparanteista huonompia. Ja luonnollisesti olisihan se hienoa jos vedenparanteiden toimivuudesta saisi laboratoriotason vertailut tehtyä. :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

SiriusAng kirjoitti:Mulla ei valitettavasti oo tällä hetkellä klooritesteriä, mutta tarkoitus on hankkia koska haluaisin tarkentaa annostelua.
Jos tarkoitat mitoittaa annostelun siten, että kaikki kloori juuri ja juuri häviää, niin kehottaisin kuitenkin jättämään REILUT turvamarginaalit. Vesilaitokset annostelevat klooria ja muuta sen mukaan, mikä raakaveden laatu juuri sillä hetkellä on. Eli jos olet mitoittanut vedenparanteen normaalitilanteen mukaan, voi olla, että jos raakaveden laatu myöhemmin huononee vähäksi aikaa, onkin vesijohtovedessä enemmän klooria eikä vedenparanteen määrä riitäkään.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Joo totta hyvä huomio! Lähinnä haluaisin tietää onko annostelu nykyisellään riittävä vai pitäisikö annos esim. tuplata (valmistaja suositteli tupla annosta jos klooria/tms on vedessä "paljon"). Ainakin aistinvaraisesti laatu heittelee paljonkin (raakavesi on käsittääkseni järven pintavettä johon sekoitetaan ajoittain ns. huonolaatuisempaa vettä). Joinainpäivinä hanasta tulee liki hajuton ja mauton vesi.. ja toisina päivinä kaikkea muuta. :mrgreen:
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Olen käyttänyt jo vuosia Seachem Primeä, mutta olen aika ajoin törmännyt erääseen väittämään. Sen mukaan Prime aiheuttaisi kalojen limakalvon ärsytystä ja siten lisäisi liman eritystä. Pidemmän ajan kuluessa ei siis olisi hyvä juttu. En siis tiedä, onko asia näin. Minulla on vasta viime vuosina tullut vähän vaativampia kaloja, kirjoahvenia, ja tuntuu että niillä on koko ajan jotain pientä vaivaa. Mainittakoon nyt reikätauti, jonka sain hoidettua lääkkeillä. Toki reikätauti voi olla oire monesta eri asiasta, mutta mene ja tiedä sitten. Ehkä tuon nykyisen pullon ehdyttyä voisin kokeilla jotakin muuta vedenparannusainetta, ehkä Tetran Aquasafea. Onko ehdotuksia kokeilulle? :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

JBL:n Biotopol. On riittoisampaa ja tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin AquaSafe. Kannattaa ostaa isoja pehmeitä refill-pulloja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

On halvempaa mutta onko parempaa vai huonompaa?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

kr70 kirjoitti:JBL:n Biotopol. On riittoisampaa ja tulee pidemmän päälle halvemmaksi kuin AquaSafe. Kannattaa ostaa isoja pehmeitä refill-pulloja.
Itse miettinyt että ostaisin tätä seuraavaksi. Koska tuo tetra veden parannus aine ei oo hirveen riittoisa.
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Seachem Prime vedenparannus aine, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Koomikko kirjoitti:On halvempaa mutta onko parempaa vai huonompaa?
Ei ole mitään vertailutestejä minun tiedossa. Yleisesti ottaen JBL:n tavarat taitaa olla keskimäärin laadukkaampia kuin Tetran vastaavat, mutta eihän se välttämättä kaikkia tavaroita koske. Minä olen ollut pitkään Biotopolin tyytyväinen käyttäjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”