Ulkosuodattimen siivous

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Ulkosuodattimen siivous

Viesti Kirjoittaja ratti »

Minulla on ulkosuodatin joka suorastaan unohtui nurkkaan keväällä. Suodatin on siis likaisena maannut käyttämättömänä (vettä täynnä) nurkassa viimeiset 4-5kk.
Mitenköhän minun kannattaisi se nyt pestä, jotta saan siitä vielä toimivan ? Siis lähinnä että onkohan sinne muodostunut nyt jotain kaloja tappavaa bakteeria vai pesenkö sen vaan normaalisti haalealla vedellä ? Hyödylliset bakteerit lienee menetetty?
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kanattaa pestä normaalisti, mutta voit puristella vaahtomuovia, huuhdella "makaroonit", jne.

Hyödylliset bakteerit ovat jo kuolleet, suodatin pitää kypsyttää uudestaan.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Huh huh, eikö se haise? 8O

Itse putsaisin todella hyvin, koska sieltä on ehdottomasti kaikki hyödylliset bakteerit kuitenkin menetetty; vaihtaisin kaikki suodatuslevyt, liottaisin "makaronit" kuumassa vedessä useita päiviä vettä välillä vaihtaen ja harjaisin kaikki osat hyvin.

Eilen löysin yhdestä pikkusuodattimesta korennon toukan tai vastaavan, ja mulle meinasi jo se olla liikaa... Varaudu vähemmän kivoihin yllätyksiin; jos suodattimeen on sen toiminnassa ollessa joutunut esimerkiksi kalanpoikasia, voi haiskahdus olla melkoinen.
Imujon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 14:50, 02.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Minä vaihtaisin varmaan myös biologiset massat, ainakin jos suodatin on ollut pitkään toiminnassa eikä niitä ole aiemmin vaihdettu. Ei välttämättä ole niin hyvin kasvutilaa uusille bakteereille jos kuolleet bakut on tukkinut ne.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Avaa se suodatin ja katso miltä näyttää kyllä haju ja järki sanoo mitä niille sisuksille pitää tehdä. :o
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Ulkosuodattimen siivous

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

ratti kirjoitti:Mitenköhän minun kannattaisi se nyt pestä
Tekisi mieli melkein sanoa että ulkona, painepesurilla ja kaasumaskiin pukeutuneena :mrgreen: .

Itse juuri laitoin altaaseen 20 kg juhannuksesta märkänä ja p*skaisena muovipusseissa maannutta hiekkaa. Yllättävän vähäinen haju, ei kannata siis heittää kirvestä kaivoon. Huutelu kannattaa tehdä haalealla/viileällä vedellä, haju pysyy paremmin kurissa kuin kuuman kanssa pelatessa. Jos sisukset eivät lähde puhtaiksi (=lopeta haisemasta mädältä raadolta) niin ei aina muuta kuin ostaa uudet materiaalit.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”