Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Jario »

Joo uusi aihe kun laji vaihtui kesken.
Kysymyksiä seeprapuikkokalasta:
-Altaan koko johon mahtuu 2.
-Saako/pitääkö veden virtaus olla kova?
-PH, ja muut vesi arvot
-Lämpötila


Ps. Tuo altaan koko kysymys koska jos on alle 400 niin voisi säästää rakennuskuluissa. :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Siinäpä kaikki tarpeellinen taisi ollakin.
Virtanen88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 22:21, 25.08.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Taas kaivelen vanhoja aiheita :D

Onko ihmisillä kyseistä kalaa tai tietoa aikuiskoosta? Löytänyt tietoa 15-45cm koosta.

Itselläni löytyy yksi kappale näitä otuksia, on vastoin yleistä tietoa todella paljon esillä. Etenkin vedenvaihdon jälkeen tulee kiertelemään.
Survarit lukeutuu ehdottomiin herkkuihin, ilmeisesti myös muutakin ruokaa syö vaikkei näkyvästi.
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Mahtaako kukaan omistaa näitä?
Mä voisin yhden 840 litraseen asuttaa, mutta millä ruokitte ja kuinka usein?
Harrastus tauolla
---kultakala---
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 20:20, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja ---kultakala--- »

Ihuna kirjoitti:Mahtaako kukaan omistaa näitä?
Mä voisin yhden 840 litraseen asuttaa, mutta millä ruokitte ja kuinka usein?
Täältä löytyy Seeproja 4kpl.
Seeprat ja yleensäkkin puikot ei syö muuta kuin pakastettua (isommat sitten katkarapuja,sinisimpukkaa ja varsinkin pieniä kaloja :mrgreen: )
Itselläni on lajeja seitsemää sorttia.
Nämä pienemmät Seepra (tosi ahne),Timantti,Nauha ym. syö surviaista,diskusta,artenemiaa ja kait sitten mustaa hyttystä kun suuhun osuu.
itse olen huomannut että puikot (pienet)viihtyy parvessa,meillä tosin seka parvessa kun on viittä lajia samassa altaassa.
Joka päivä syödään kädesta survaria ja mitä sitten toiseksi laitan.
Ei pärjää nopeiden kalojen seurassa.
Mitä nyt oma vanhin Nauhapuikkoni asui ensimmäisen puoli vuotta nuoliaisten kanssa ennenkun pääsi muiden kanssa samaan pyttyyn.
Mutta aivan ihania puikot on kunhan ottaa muutaman ainakin ja järjestää hyvät ja rauhalliset olot.
Ja muistaa syöttää päivittäin survaria ym.
Puikot kyllä kiittää olemalla esillä (arkoina menevät jopa soran alle) ja jopa antavat ruokinnan aikana "silitellä" :D
Altaat 1568 L ja 720L.
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Oisivat kyllä ihania!, mutta en tiedä riittääkö isän aika noita ruokitella, kun hän ja akvaario on kuitenkin jopa 40 km päästä minusta, niin en tiiä kerkeääkö ruokkia, pitää kysyä...
Olisi kyllä 2 kipaletta mahtavia, mutta menevätkö yksin, kaksin vai pitkääkö olla useampi?
Harrastus tauolla
---kultakala---
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 20:20, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja ---kultakala--- »

Kaksin aina kauniimpi :D
Itse suosittelen väh. 2kpl omasta kokemuksesta.
Altaat 1568 L ja 720L.
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Joo o, iskä sanoi että katsotaan sitten, jos hänen tyttöystävänsä muuttaa vakituisesti, niin saan sitten 2 tommosta hommata! :mrgreen:
Harrastus tauolla
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Nostellaas vähän tätä ketjua. Meille saapui torstaina seeprapuikkokala joka asustaa 720 litraisessa kiilakirjojen, tiikerinuoliaisten ja muutaman plekon kanssa. Myyjä suositteli vain yhtä kappaletta. Nyt mietin että uskallanko ottaa vielä toisen puikon tuonne? Altaalla on pituutta 2m, leveys 60cm. Haluaisin Macrognathus siamensis (M. aculeatus) kärsäpuikon. Oletteko antaneet eläviä pilkkimatoja seeprapuikolle? Meidän luikero on sen verran pieni että syö vasta survaria ja pilkottua katkarapua. Muutenkin majailee vielä paljon hiekan alla.
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Miksi myyjä suositteli vain yhtä en ymmärrä. Seeprapuikkohan on aika pieneksi jäävä kala. Ja nuo tykkäävät lajitovereiden seurasta. Itselläni on 2 kärsäpuikkoa ja 2 red finiä jotka ovat isompaa lajiketta 240 litraisessa. Tosin nämäkään eivät isoiksi kasva verrattaen dayi, tulipuikko, kirjopuikko ja tinwin joita minulla myös on.

Madot/toukat on puikkojen suosikkia. Joten ei siinä jos ovat viljelty ilman myrkkyjä :) Itse olen syöttänyt puikoille survareita, simpukoita, katkiksia ja kastematoja.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Hain seeprapuikolle kaverin. Toista ei ole pahemmin näkynyt.. Sotketaan tähän ketjuun nyt vielä yksi puikko lisää. Onko kellään kokemusta marmoripuikkokalasta (Macrognathus Pancalus)? Todella vähän löytyi tietoa netistä.

Jatkan haaveilua tulipuikosta... Allas tosin on liian pieni (720 litraa). Isompaa ei mahdu ennenkuin iguanasta aika jättää...
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Menee tulipuikko 720 ihan helposti. Kala myös kasvaa toooooosi hitaasti. Itelle on tulossa 2 pancalusta saa nähdä millaisia ovat :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Kai mun pitää sitten ensi viikolla käydä ottamassa kyytiin yksi tulipuikko ja 2 pancalusta... :mrgreen:
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Eilen tuli pancalus. Kunnon ahdh tapaus verrattuna tulipuikkoon ja seeproihin. Tykkää uida tunnista toiseen virtauksessa. Illalla näkee miten survari maistuu. En edes tarjoa kuiva muonaa...
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mulla pyörii altaissa tällä hetkellä tinwini, dayi, armatus, ehkä myös toinen armatus tai sitten se on yksi pienempi lajike, tulipuikko joka ei vaan kasva, 4 kärsäpuikkoa ja 3 mastacembelus sp. red fin :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Niin jos osaisi kirjoittaa oikein... Tarkoitin että pancalus on kunnon adhd-tapaus. :P Ei kannata näköjään kirjoittaa puhelimella..
Muut puikot ovat piilossa mutta pancalus pitää mulle seuraa.
Sulla on ihanan monta puikkoa. Mä tarviin toisen altaan jos vielä haluan lisää puikkoja. :D
Kyllä noi riittää tältä erää mulle.
Minkälaisia piiloja/putkia sulla on noille? Mistä ostettuja? Plekoputket ovat vähän lyhyitä.
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mulla on itseasiassa ihan kivistä ja kannoista väsätty kaikki piilot. Mikä johtaa siihen että siellä täällä näkyy aina kalan pää. Kun on tommosia murikoita mitkä yksinään painaa 4 kiloa :D Saanut tarpeeksi pitkiä ja jykeviä. Mulla on armatus ja tinwini kokoluokkaa 40-50 senttiä ja dayi on 25 senttinen. Loput on sitten 5-15 :)

Mulla armatus ja tinwini syö kädestä :P Samoin tosin niilinhauet. Mahtavia luonteeltaan kyllä ja ruoaksi kelpaa vain ja ainoastaan sinisimpukat + muu elävä surviaiset jäi liian pieneksi.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Pancalus ja tulipuikko ovat eniten esillä. Seeprapuikot näyttäytyvät vain ruoka-aikana. Tulipuikko tietää mihin aikaan on ruoka-aika. :P
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Seeprapuikkokala (Jatkoa tulipuikkokalasta)

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mulla on ollu älyttömän huonoa tuuria tulipuikkojen kanssa. Joten päätin nyt että saa odottaa päivää parempaa tulipuikon hommaus. Tahi sitten eri tukkurilta ja isommassa kokoluokassa. En halua enään nuiden kuolemia kontolleni. Yksi porhaltaa fiiliksissä jo 8 kuukautta altaassa mutta kolme muuta ovat kuolleet erittäin oudosti 2 viikon sisään. Kun ovat aluksi olleet aktiivisia ja syöneet hyvin eikä mitään muutosta siihen.

Puikot on niin mysteerisiä. Muuten tuolla ui daiy, tiretrack, tinwini, kirjo, 4 timanttia ja red finejä pitäs olla vielä 2 mutta kun ne on niin pieniä ja piilossa. Ja pidempäänkin näitä ollut niin joskus vaan O_O voi ihmetellä mitä tapahtuu.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”