Tulipuikkokala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

glubbe1984
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 22:04, 29.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja glubbe1984 »

jemppa kirjoitti:Itselläni on vähän yli 50cm pitkä tulipuikkokala.Ikää kaverilla on noin 1,5 vuotta ja on ostettu poikasena.Paksuudeltaan on ranteen luokkaa.Itse olen syöttänyt Puikkikselle kokonaisia katkarapuja,menee iloisesti jalkoineen ja päineen useampa kappale kerrallaan.Asustelee tällä hetkellä 850 litrasessa purkissa.

Onkohan mulla jotenki kitukasvunen ku mulla samoja ikiä ja noi paljo pienempi...taidan olla syöttäny jotenki huonommin...onks noi katkaravut ihan pakasteruokakamaa vai?
jemppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 21:42, 11.11.2007

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja jemppa »

glubbe1984 kirjoitti:
jemppa kirjoitti:Itselläni on vähän yli 50cm pitkä tulipuikkokala.Ikää kaverilla on noin 1,5 vuotta ja on ostettu poikasena.Paksuudeltaan on ranteen luokkaa.Itse olen syöttänyt Puikkikselle kokonaisia katkarapuja,menee iloisesti jalkoineen ja päineen useampa kappale kerrallaan.Asustelee tällä hetkellä 850 litrasessa purkissa.

Onkohan mulla jotenki kitukasvunen ku mulla samoja ikiä ja noi paljo pienempi...taidan olla syöttäny jotenki huonommin...onks noi katkaravut ihan pakasteruokakamaa vai?
Ihan ovat kaupan pakastealtaasta kotoisin.Välillä menee myös sinisimpukoita.Itse olen ruokkinut noin joka toinen päivä.Yleensä tulee kyllä itse tuijottamaan etulasiin kun alkaa taas olemaan nälkä :mrgreen:
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja herle »

Meidän puikkoa on hieman hankala mitata, kun se luikertelee ja liikkuu koko ajan. Tai sitten se on kantokasassa parkissa. Se on tällä hetkellä n. 80 cm pitkä ja paksuutta on enemmän kuin minulla ranteessa. On komea veijari. Ruokin sitä n. kolme kertaa viikossa. Tällä hetkellä maistuvat katkaravut ja simpukat. Satunnaisesti voi joku kalapala mennä suuhun, mutta yleensä se sylkäisee kalapalat ulos suusta.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
glubbe1984
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 22:04, 29.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja glubbe1984 »

herle kirjoitti:Meidän puikkoa on hieman hankala mitata, kun se luikertelee ja liikkuu koko ajan. Tai sitten se on kantokasassa parkissa. Se on tällä hetkellä n. 80 cm pitkä ja paksuutta on enemmän kuin minulla ranteessa. On komea veijari. Ruokin sitä n. kolme kertaa viikossa. Tällä hetkellä maistuvat katkaravut ja simpukat. Satunnaisesti voi joku kalapala mennä suuhun, mutta yleensä se sylkäisee kalapalat ulos suusta.


Saisitko otuksesta mahdollisesti kuvaa tänne palstalle?Kuinka vanha veijari on ja minkälaisessa altaassa elelee?
jemppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 21:42, 11.11.2007

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja jemppa »

Osaako kukaan kertoa pystyykö tulipuikon sukupuolta erottamaan mistään?
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja herle »

Itse olen joskus selvitellyt sukupuoliasiaa, enkä löytänyt vastausta mistään. Ilmeisesti sukupuolen tunnistaa vasta paritteluvaiheessa, jos sellaisen sattuu näkemään. Mikä on hankalaa, kun isot puikot eivät viihdy samassa altaassa...
Pitää ottaa jossain vaiheessa uusia kuvia puikosta. Tulipuikko elelee n. 1150l altaassa.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja try-out »

Sukupuolesta:
"Distinguish the sexes can be difficult, but a mature female is plumper than the male."
http://www.aquaticcommunity.com/mix/fireeels.php

Että hankalaa voi olla erotella, ainakin jos molemmat vielä eri hoidossa (meinaa vasta hommata toista tms).

Hieno kala vaikka vähän suureksi voi tulla. Oma "vasta" 40cm luokkaa ja paksuus ei mitään ranteen luokkaa, pikkunakin ohi paksuudessa pyyhkinyt kuitenkin jonkin matkaa. Ehkä käristeen paksuus alkaa kohta olla lähimaastossa. Kädestä syöttämisen jo lopetellut, kun hyppii niin hanakasti sormille (ei vahinkoa tule, mutta helpommin noukkii jo vedestä ruokansa).
Cyberman2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:42, 16.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja Cyberman2 »

Hienoa Onneksi en ostanut kivan näköistä kaveria.
Kuopiossa oli/on myynnissä muutama akvaliikkeessä.

Myyjät olivat sitä mieltä että nämä suloiset pötköt sopii ihan tavalliseen "vähän isompaan" akvaan. n.250l ylös.

Odotan innolla viestiä annetaan ilmaiseksi iso paha susi osastoa lahjoitetaan kala palstalla.
Cyberman2
"jos teet jotain tee se kunnolla"
450L+150L+84L+54L+42L(Kultainen noutaja mallia "valkoinen")
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja herle »

Otin muutaman kuvan puikosta ja rauskuista. Oheisessa kuva-albumissa voi käydä katsomassa niitä. Albumi on aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Albumin lopulla on kuva puikosta pienenä :) Söpöstä pikku puikosta on kasvanut mahtava veijari.

http://www.pixbox.fi/pic_show_id30745571.html
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
Inhotus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 15:25, 08.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja Inhotus »

Minulla on tulipuikkokala timanttipuikon ja nauhapuikon kanssa samassa. Kaikki ovat tosin vasta pienempiä kuin kuulakärki kynä. Ruokinta on sujunut hyvin, survaria, kastematoja, daphniaa, katkarapua ja mysistä. Kaikki kolme tulevat syömään kädestä.
Kaikki kolme oikein reippaita kavereita.
Laitoin useampia koloja niitä varten tuonne altaaseen mutta ei, samaan pitää tunkea. Etenkin tulipuikko ja nauhapuikko ovat koko ajan yhdessä. Timanttipuikko on sitten enemmän itsekseen.

Nauhapuikko siirtyy myöhemmin pienempään altaaseen, tulipuikko isompaan ja timanttipuikko jää tuohon 325l altaaseen.
1 x 30l, 2 x 60l, 2 x 100l, 6 x 120l, 1 x 132l, 2 x 180l, 1 x 300l, 1 x 320l, 1 x 325l, 2 x 450l 2 x 600l, 1 x 670l, 1 x 900l
2 islanninhevosta, isovillakoira ja mopsi
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja try-out »

Tuollahan on kanssa aivan hyvää kokoonpanoa:
http://www.youtube.com/watch?v=LT5r3489 ... re=related

Tulipuikkoa ja arowanaa parit, vähän rauskua pohjalla ja näkyi jotain muutakin kurkkivan.
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja herle »

Olipas mukavan näköistä :) Ihme, että kaksi noin isoa puikkoa viihtyi samassa altaassa.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Täältä löytyy 500l pitkänmallisesta, isolla pohja-pinta-alalla varustetusta altaasta kanssa tulipuikkis. Mukava veijari, mutta kasvuvauhti on kyllä hurja 2 vuotta sitten oli about 30cm nyt jo 55-60cm, melkein ranteen paksuinen jötikkä. Joten se iso allas kannattaa hommata ennen puikkiksen hankkimista...:mrgreen:

Tuossapa vielä kuvia:
http://s1140.photobucket.com/albums/n57 ... 060107.jpg
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja herle »

Kaivelin vanhan tulipuikkokeskustelun esiin.
Meidän tulipuikko tuli tiensä päähän. Se oli todella mahtava lemmikki n. 10 vuoden ajan. Viime vkl se alkoi jäykistyä, näytti osittain halvaantuneen. Olisiko uimarakko vioittunut tai jotain muuta sitten. Viikonlopun aikana sen kunto romahti. Koskettaessa sitä, se tuntui lähinnä tukilta, ei liikkunut ollenkaan. Iho oli alkanut haalistumaan. Rauskut olivat hyvin kiinnostuneita siitä...Ei auttanut muu kuin päättää sen päivät. Harmi kyllä.

Komealle kalalle oli tullut pituutta 90 cm. Painoa oli 2,1 kg. Ikää n. 10 v. Se oli selkeästi paksumpi kuin käteni. Allas tuntuu tosi tyhjältä, kun puikko ei enään seuraile tekemisiäni. Sillä oli tapana tulla kolostaa esille, kun kuljin akvaarion lähistöllä ja se seurasi minua.

Mites muiden tulipuikkokalat? Minkä kokoisia ne ovat nyt?
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulipuikkokala

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

No voi harmin paikka..luin vasta nyt tämän, mutta voin kuvitella tunteen.
Kala kun ei hetkessä kasva tuohon mittaan, on se iso menetys kun siitä joutuu luopumaan.

Itselläni ei tulipuikkoja ole mutta muuten olen lajista kiinnostunut.
Koetan vaan kasvatella seeprapuikkokalojani,kahta niin nuorta otusta että ovat vasta onkimato luokkaa.
Harmi vaan että nää on vielä järjettömän ujojakin, ei puhetta että kädestä söisivät, kun survarit katoaa vasta kun soihdut sammuu ja kaikki väki nukkuu. :cry: Miten nämä nyt kesyttää...
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”