Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei pitkästä aikaa! Mul on nyt 2 astiaa. Vanhassa astiassa on nyt noin 6 triopsia ja uudessa astiassa on 3 triopsia. Siinä uudemmassa on 1 triops joka on kaikista isoin ja se vaihtoi tänään kuorta! Huomasin kuoren vedessä nimittäin. 4 päivää sitten mul alko triopsit kuolla ja ehin jo pelästyä, että kaikki kuolee, mutta ilmeisesti johtui nälästä. Nyt sain tetramin hiutaleita ja syötän niitä triopseille + kasviksia ja näyttää kelpaavan! Ootan kunnes ne kasvavat vielä niin voisi siirtää tohon altaaseen. Toi vanha astia on jo aika likanen tarkoitan nyt sitä vettä ja ruokaa mikä siellä on. En oikein pysty siivoamaan sitä koska siellä on vielä niin pieniä triopseja, että pelkäänpä et siivoan neki mennessään! Mutta siinä toisessa astiassa mis on 3 triopsia niin siivoan sitä säännöllisesti, koska siellä ei ole mitään muuta kuin ruokaa ja vettä niin on helppo siivota, kun näkee triopsitkin.
villimilli
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 19:28, 27.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Heip.

Entä jos yrittäisit hyvin ohuella letkulla (samanlainen kuin ilmastimen letku, onko se nyt 4/6mm?) imea isoimpia roskia astiasta? Saisit ruuan pois, ettei ala pilaantumaan ja samalla vaihdat uutta vettä tilalle. "Lappoa" pikkuletkulla vesi toiseen astiaan/lasiin, niin voit pelastaa pikkutriopsit vielä siivouksen jälkeen, jos olet niitä vahingossa imaissut pois kodistaan. Vaikka tuo 4/6mm letku kyllä imee kovin hitaasti, joten letkuun joutumisen vaara on kovin pieni. Samalla tavalla hoidetaan altaita, joissa on pienen pieniä kalan poikasia. Puhdas vesi on tärkeää.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Pitkästä aikaa taas eksyin tänne triopsi keskusteluun ja heti alkoi taas innostaa :D
Viimeksi taisi olla yli vuosi sitten triopseja ja ajattelinkin nyt etsiä taas "välineet" ja laittaa hiekkaa "kuoriutumaan". Aiemmat aikuiset munivat melkoisesti ainakin kun viimeksi laitoin ihan vähän niiden hiekkaa ja vuorokauden päästä oli jo monta uiskentelemassa..
Tästä se kevät taas lähtee!
Heli oulusta :mrgreen:
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Joo pistä vaa triopsit kasvamaan ja tuu tänne kertomaan! Mun yks triopsi on tänään vaihtanut jo 2 kertaa kuorta! o.O
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

:D
Siellä ne nyt on!
Virittelin keittiöön taas samat systeemit kuin jo noin 5 kertaa aiemmin (uskomatonta, että tämä on aina niin mukavaa). Hei olen kuitenkin ns. aikuinen... 31-v. 8O
Eli muovisen jyrsijäterraarion ja sellaisen "klipsillä" olevan lampun 40W.
Lämpömittarin (joka tällä hetkellä näyttää +17 astetta, kun meillä on kylmä asunto ja no, ulkona "vain" -27 astetta)
Rainbow lähdevettä 1,5 litraa
Noin 2dl vettä omasta akvaariosta, missä mukana pintakasveja (en tiedä miksi mutta olen huomannut että poikaset kasvavat nopeampaa?! Olisko jotain pikku eliöitä? Kun enää ei ole kuivuneita lehtiä tms.. ??!! en tiedä.).
Omien triopsien viime vuoden hiekkaa ja vähän oli jäljellä "Phoxinukselta" aiemmin ostamaa hiekkaa (kiitos hänelle muutenkin muutenkin hiekoista ja kymmenistä vastauksista;) ) .
Katsotaan mitä tulee..
Poikasruokaa ei oikein ole kun meidän kissat söi kaikki pussit mitä ostin mutta on mulla kuivattua katkaa, artemiaa ja toki kaikki vihannekset :D
Palaillaan
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Mitäs lajia sä rupeat kasvattamaan? Itsellä, kun ei ollut mitään ruokaa vaan pelkkää hiekkaa jossa triopsien munia niin ne eliöt siinä hiekassa kävivät niille triopseille vähiksi ja ne alkoivat kuolla ja syödä toisia, mutta onneksi ehin tehdä jotain! Otin palmusta lahoneita lehtiä ja ripottelin niitä astiaan ja nyt näytäis et ne kasvavat. Mun astiassa on vielä 1 triops toukka, joka ui silleen nykivästi ja jotain 2pv vanhoja pikku triopseja + vähän vanhempia ja semmonen isohko triops, joka on jo vaihtanut 2 kertaa kuoren ja syö tetramin hiutaleita! Noi triopsini olivat vähän hitaita ja laiskoja kunnes sain noit hiutaleita ja annoin niitä niin heti alkoivat kasvaa ja ovat virkeämpiä! Riippuu varmaan siitä, kun ne hiutaleet sisältävät jotain 30% proteiinia mikä on ilmeisesti aika hyvä triopseille kasvuksi!
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Triops longicaudatuksia olen aina kasvatellut ihan hyvällä menestyksellä (öhöm.. kuulostipa fiksulta;) )
Hyvin ovat munineet sitten muutamien "alku" kokeilujen jälkeen.
Nyt lämpötila on (klo 22.45) +19 astetta ja tarkoitus olisi että se nousisi tänään vielä jotain +22 astetta. Sitten valo kiinni yöksi.
Kuoriutumisesta noin 4-5-7 päivään olen laittanut ilmapumpun ilmastuskivineen ja kivasti on triopseja uinut.
Vettä vaihtelen parin päivän välein (ja silloinkin välillä akvaariovettä ja kasveja) ja ruokaa ne kyllä syö paljon. Itse olen kasvissyöjä joten meillä ovat syöneet kalojen kuivajuttuja ja vihanneksia.
Enkä todellakaan ole mikään kasvattelija, ihan itseni iloksi näitä hauskoja "sammakkomaisia" otuksia kasvattelen.
Ehkä se innostus aina onkin niin suuri kun kasvavat niin nopeaa, ovat persoonallisia ja hauskoja ja kuolevat :cry:
Sitten taas uusi jälkikasvu kasvamaan..

-----------------------------------

Kirjoittaja Hejoki » 23:32, 18.02.2010

Tarkoitin siis.. Triopsit ovat mukavia,sympaattisia ja veikeitä otuksia, joita kauheana odottaa kasvavan. Mutta valitettavasti elävät niin vähän aikaa ja haluaa tarjota niille kaikkea mukavaa sen lyhyen elämän aikana.
Ja tottakai mulle oli hienoa että sain omista kasvateista kasvatettua uusia ja taas uusia:)
En siin tykkää että kuolevat..
Kello 23.24 lämpötila +21 astetta, laitan kohta lampun kiinni.. Taidan olla seonnut kun kirjoittelen tänne :roll:
Huomenna lisää..
Heli
(selän takia sairaslomalla, ei elämää.. muitten mielestä;) Triopsit ei selkää paljon vaivaa :D
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja line »

Heippa!

No nythän täällä alkoi löytymään kirjoittelijoita! :D otti päähän tuossa aiemmin yksin keskustella, kun ei ketään missään!
Mulla on nyt kahden päivän ikäisiä 14 ja siirsin ne pois omasta altaastaan, koska siellä on vielä munia, ja kolme pikkuista, jotka popsittaisiin heti makoisiin suihin, jos jättäisin samaan...
Sitten on vielä hiukka isompia, viikon vanhoja 5 kpl.

Ei tästä mihinkään pääse - näihin kertakaikkisesti jää koukkuun!!! :D
Älkää nyt sitten lopettako kesken, kun sain salasanani uudelleen aktivoitua [:I]

Laitoin kylmästi noille vuorokauden ikäisille jotka siirsin, tuota oikein pieneksi "jauhoksi" murskattua triopsin pussiruokaa, eikös se käy ihan hyvin, kun se teepussi jäi niille kolmelle pikkuiselle...?
Kiva, kun palsta alkoi taas elää :D

Pakkasterveisin line
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Juu, ollaan täällä :D
Vielä ei ainakaan mun silmään näy eloa, mutta meillä kämppä on kylmä kuin pakastin...
Ehkä triopsit on niin järkeviä eikä kuoriudu paukku pakkasilla [;)]
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

line kirjoitti: Laitoin kylmästi noille vuorokauden ikäisille jotka siirsin, tuota oikein pieneksi "jauhoksi" murskattua triopsin pussiruokaa, eikös se käy ihan hyvin, kun se teepussi jäi niille kolmelle pikkuiselle...?
Kiva, kun palsta alkoi taas elää :D
Eiköhän ne kelpaa. Katso, että syövätkö ne pikkuset sitä. Etkö voi ottaa siitä teepussista vähän niitä juttuja mitä siel on ja pistää sit siihen mis on niitä vuorokauden ikäisiä triopseja? Mun noin 2 päivän triops meni tänään jo tetramin hiutaletta maistelemaankiin vaikka on cancriformis jotka kasvavat hitaammin kuin ne longicaudatus triopsit. Noi cancriformisit kestävät jopa 10 asteista vettä, joka on niille minimi ja maksimi on 28 asteta. Mitä lajia sinä muuten kasvatat? Noille triopseille jos ei ole ruokaa ja on jotain kasveja kotona niin jos niis on jotain semmosia tummia lahoneita lehtiä niin niitä voi ripotella astiaan ja triopsit sit syövät niitä, ainakin itse tein sillee ja triopsini selvisivät sen takia.

Mun suurin triopsi vaihtelee aika ahkerasti kuoreja! Eilen jopa 2 kertaa.

Jee kiva et mä herätin tän keskustelun!
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Juuri tulin siskolta kotia ja olihan siellä pikku elämää;)
Nyt nukkumaan ja miettimään ruokia..
Mulla koira on syönyt kaikki triopsi ruoka jutut ja katka jutu sun muut...
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Taisin laittaa aika paljon hiekkaa koska aikas monta pikkuista tuolla vipeltelee.. :roll:
Pitää jauhaa noita ruokia, että pikkuisille on sapuskaa..
Yhtenä päivänä tosiaankin tulin töistä kotia ja meidän ihanuus koira oli syönyt kaikki akvaarioiden ruoat.. 7 purkkia.. Saipahan koira ainakin proteiinia :|
Sitä ennenkin kaikki triopsi ruoat? siis mitä olen saanut oli varastettu ja syöty.. Olen miettinytkin että mitä ne sisältää? Ovatko jotain poikasruokaa tms.
No, nyt ruoat ovat ihan kaapissa..
Katsellaan miten nuo otukset tuolla kasvaa..
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Jostain syystä mun isoin triops ei saa millään väriä? Muut ovat jo ruskehtavia, mutta ton isoimman, joka on toisiksi isomman triopsia 2 kertaa isompi niin sil on semmonen läpinäkyvä kilpi? Muuten noi triopsit voivat ihan hyvin! Niitä oli tänään, kun laskin niin 15 o.O Niitä tulee jostain koko ajan lisää!
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Mulla kans monta poikasta uiskentelee. Huomasin vain tänään että ilmapumppu jonka ajattelin tulevan noille ei enää pelaa... Nyt jo pinta alkaa "tukkoistuun" vaikka ruokaa annoin eilen ihan pikkiriikkisen.
Pakko varmaan huomenna hakea jostain uusi ilmapumppu..
Niin ja noista triopsien väreistä, mulla ainakin aikuiset ovat tummempia tai vaaleampia. Syötä vain monipuolista ruokaa ja oikeastaan aika paljon, koska nuohan kasvaa mieletöntä vauhtia. Eli ruokaa saa pukata ja allasta siivota tai vettä vaihtaa.. Mutta toki en tiedä jos vaalea väri johtuu jostain muusta.
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Kyllä se varmaan ihan jostain muusta, koska ruokaa se syö jopa enemmän kuin toiset mitä nyt olen nähnyt ja muutenki vikkelä ja semmoinen. Taitaa olla joku geneettinen virhe. Oho laskin äsken triopsit niin niitä oli 20 kpl! Omg taitaa jäädä toi 30 litrainenkin tankki pieneksi jos noi kaikki selviää.. Taidanpa siirtää kohta isoimmat ja johtoveteen tottuneet triopsit tohon 30l altaaseen, mutta pelkään kun tuol on toi pillisuodatin, että he hautautuvat sen alle :S
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi taas!
Sori Akaatto, huomasinkin että sulla on eri lajia. En osaa vastata tuohon värijuttuun.
Mulla nuo longicaudatukset ovat olleet joskus erin värisiä. Jotkut tummempia jotkut vaaleampia.
Kävin tänään ostamassa uuden ilmapumpun.. Katsotaan miten mun pikku asukkaat siihen suhtautuu..
Löysin tänään ihan pikkuisen triops poikasruokaa, joka oli pelastettu mun koiralta :roll:
Ja ainakin siellä kävivät useammat tarkkailemassa, tosin olen niitä tänään ehtinyt vain muutaman kerran katsella.
No, laitoin pari kierteistä ja ne ainakin tykkää :) .
No, lähden viritteleen ilmapumppua.. ei ole ennen ollut tuollaista.. katsotaan lentääkö vedet altaasta kattoon saman tien.

-------------------------------

Siis ei ole ollut ennen tuollaisen merkkistä ilmapumppua..
Melkoisen tehokas oli ja siirsinkin sen uuden sera air 110 tuohon mun 65 litraiseen altaaseen ja siitä otin tuon mouse m-101 ilmapumpun noille triopseille. Ovat niin pieniä että otin ilmastuskiven kokonaan pois ja nyt letkusta tulee hiljaisesti kuplia..
Tein letkuun vielä reijän, ettei ole liian kova ilmastus.
Silti hiekka lensi ja pikku triopsit uiskenteli ympäriinsä kun noita kokeilin..
Katsotaan miten pärjäävät huomenna.
Ilmastin oli silti pakko laittaa koska pinta alkaa "limottuun"
Seuraillaan..
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Siirsin 1 triopsin tohon 30l altaaseen ja kohta lähtee 2 muuta triopsia sinne myös ja sitten siirrän likaisessa vedessä olleet triopsit toiseen astiaan, jossa he totuttelevat uuteen veteen ja sitten vähän ajan päästä siirrän neki tonne 30l tankkiin. Olen huomannut semmosen jutun, että siellä astiassa missä en ole vaihtanut vettä nyt 2 viikkoon ja jossa levä kukkii ja vesi on vihreää niin kaikilla triopseilla on oikein tummat värit, mutta siellä missä vesi on kirkasta niin niil on tavallista vaaleammat värit. Uskoisin, että noi triopsit kestävät aika hyvin nitriitti ja muita piikkejä ja että viihtyvät hyvin likaisessa vedessä, koska luonnossakin niillä vesi on todella tummaa. Tossa 30l tankissa triopsien on varmaan vaikeaa löytää ruokaa.. Se yks triops jonka jo siirsin tonne niin viihtyy siellä pillisuodattimen päällä ja sen oikealla puolella johon vesi tippuu tosta pillisuodattimesta! Taitavat tykkää pienestä virrasta!
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

No pakko kai taas kirjotella, kun kukaan muu ei kirjottele ettei tää ketju kuole! Nyt mulla on edelleen 3 astiaa mutta siinä 30l altaassa on nyt 4 triopsia, yhessä pienemmistä astiassa on myös 4 triopsia, jotka totuttelee hanaveteen ja toisessa pienessä astiassa on muut noin 13 triopsia. Mittasin isoimman triopsin niin mitta näytti ilman pyrstöä noin 1cm. Triopsit vaihtavat ahkerasti kuorta joka päivä. Pistin kärpäsen toukan triopseille, mutta ne pelkää sitä. Tänään siinä isommassa altaassa triopsi kokeili maistella kotiloa, mutta kotilo selvisi onneksi. Teen sillee, että kun noi 4 triopsia tottuvat hanaveteen niin siirrän nekin 30l altaaseen 4 triopsin seuraksi ja pienestä astiasta 13 triopsia siirrän tohon toiseen pienempään astiaan ja pistän totuttelemaan ne hanaveteen ja sit siirrän ne tonne 30l altaaseen. Taitaa tulla vähän ahtaaksi siellä!
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Mulla kävi toissa yönä joku kato tuolla altaassa. Illalla siellä uiskenteli vielä varmaan melkein parikymmentä triopsia, mut seuraavana aamuna eli eilen oliskohan siellä 5. Vaihdoin melko reilusti vettä toissapäivänä et oisko siihen joku sitten närkästynyt. Ja meillä keittiössä oli eilen aamulla 14 astetta lämmintä, eli en tiedä onko tuolla jotain tekemistä? Tai terran vieressä istuvat 3 kissaa :roll:
No, 5 triopsia on sopiva joukko kasvattaa isoksi, ettei tule ahtaat paikat kun ovat niin touhukkaita.
Kovia ovat syömään ja vaihtamaan kuoria.
Mites teillä muilla nuo lämpötilat?
Mulla päivisin on noin 21-22 ja tosiaankin nyt pakkasten aikoihin keittiössä laski yöksi jopa 14 asteeseen, pidinkin viime yön valot päällä koko yön ja aamulla oli 20 asteista vesi. Onneksi alkaa lauhtumaan niin täällä sisälläkin tarkenee :D
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hejoki kirjoitti:Moi!
Mulla kävi toissa yönä joku kato tuolla altaassa. Illalla siellä uiskenteli vielä varmaan melkein parikymmentä triopsia, mut seuraavana aamuna eli eilen oliskohan siellä 5. Vaihdoin melko reilusti vettä toissapäivänä et oisko siihen joku sitten närkästynyt. Ja meillä keittiössä oli eilen aamulla 14 astetta lämmintä, eli en tiedä onko tuolla jotain tekemistä? Tai terran vieressä istuvat 3 kissaa :roll:
No, 5 triopsia on sopiva joukko kasvattaa isoksi, ettei tule ahtaat paikat kun ovat niin touhukkaita.
Kovia ovat syömään ja vaihtamaan kuoria.
Mites teillä muilla nuo lämpötilat?
Mulla päivisin on noin 21-22 ja tosiaankin nyt pakkasten aikoihin keittiössä laski yöksi jopa 14 asteeseen, pidinkin viime yön valot päällä koko yön ja aamulla oli 20 asteista vesi. Onneksi alkaa lauhtumaan niin täällä sisälläkin tarkenee :D
Heli
Hei sulla vissiin olikin triops longicaudatus lajia? Longicaudatukset kestävät jos lämpötila tipahtaa 18 asteeseen tai nousee 30 asteeseen mutta toi kuulostaa jo liian alhaiselta lämpötilalta!! Noiden longicaudatusten lämpötila pitää olla jonkun 18-30 asteen väliltä noin 24c on hyvä. Suosittelen sinulle hankkimaan mielummin cancriformikset, koska sulla on noinkin alhainen lämpötila kotona. Ja semmoinen kyssä et oliko ne 15 triopsia vain hävinnyt jonnekkin vai oliko ne näkyvissä siellä astiassa kuolleena?
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Joo, longicaudatuksia mulla.. Omia poikasia.
Ja löytyivät kuolleina altaasta.
Meillä tuon lämmön kans ollu ongelmia tänä talvena mutta pitäisi alkaa oleen ainakin kohta kunnossa.. ja nythän alkoi lauhtumaankin.
No, eilen sitten uusi katastrofi. Kissat ilmeisesti oli puskenut tai jotain lampun ihan terraan kiinni ja altaassa 33 astetta ja kaikki oli
kuollut :(
Vaihdoin illalla vettä viileämmäksi ja aamulla kun katsoin oli muutama uusi poikanen kuoriutunut.
Melkoista söhellytä näköjään tällä kertaa. :roll:
Laitoin toiseen purkkiin vähän uutta hiekkaa ja vettä, katotaan mitä niille saan tehtyä jäätyykö vai paistuuko tällä kertaa.
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Tänään sit se väritön triopsi niin muni hiekkaan! Näin ku se kaiveli innoissaan ja huomasin sillä olevan munia. Sitten pitkän yrityksen jälkeen se kaivautui päätä myöten hiekkaan ja, kun se lähti pois niin munat olivat kadonneet! Mikä olisi parempi tapa ottaa munat nyt siitä kohasta mihin se muni vai merkata se kohta munituksi ja sit ottaa hiekat ku triopsit ovat kuolleet? Eilen laskin mun triopsit niin kaiken kaikkiaan niitä on noin 22 kpl:ta.

------------------------------------

Kirjoittaja Akaatto » 17:00, 28.02.2010

Samalla triopsilla joka muni tänään aiemmin niin sil ilmestyi uudet munat!
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei taas! Väritön triops niin jaksaa vaan munii! Heti kun se munii niin noin tunnin päästä sil ilmestyy taas munat.. Tänään kävin ostamassa triopseille korallihiekkaa kun sitä vanhaa alko olla niin vähän, että triopseille oli vaikea kaivaa sitä. Toi väritönki triops yritti munii, mutta ei päässy päätä myöten hiekkaan joten piti auttaa sitä. Pistin letkulla sen päällä hiekkaa niin se muni sinne. Ostamani korallihiekka on nyt altaassa ja triopsit kaivelevat innoissaan sitä. Väritön ehti jo muniakki sinne. Tässä sit kuva siitä värittömästä triopsista jolla mittaa on noin 2cm ja normaalista triopsista http://img521.yfrog.com/i/triops003.jpg/ ja http://img707.yfrog.com/i/triops011.jpg/ Toi väritön näyttää ihan triops longicaudatukselta, mutta miksi se sit ei kasva muita nopeammin jos se tosiaankiin on se (?)
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Oletko aina käyttänyt tuota korallihiekkaa?
Itse olen käyttänyt ihan bilteman hienoa hiekkaa kun tykkäävät kaivella.
Hyvin tai oikeastaan todella runsaasti tullut munia. Hauskintahan noissa monesti on että ne kaivelevat hiekkaa mielettömästi. Viimeksi kun otin hiekkaa pois noin 4 dl , sain reilusta ruokalusikallisesta jo paljon poikasia.
Pystyvätkö ne kaivamaan tuota ollenkaan? Näyttää aika isoilta mollukoita..
Vai onko se niin kevyttä?
Nostaako veden kovuus arvoja tms. Ja tarviiko noi cancriformikset kovempaa vettä tai jotain erinlaista?
Ja ainakin tuo eka kuva on mielestäni longicaudatus..
Meillä on pikkuisia sinttejä, mennyt aika nyt akvaarioihin enempi. Mutta toki toivon edes muutamia aikuis alongicaudatus vipeltäjiä :D
Terkuin
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hejoki kirjoitti:Moi!
Oletko aina käyttänyt tuota korallihiekkaa?
Itse olen käyttänyt ihan bilteman hienoa hiekkaa kun tykkäävät kaivella.
Hyvin tai oikeastaan todella runsaasti tullut munia. Hauskintahan noissa monesti on että ne kaivelevat hiekkaa mielettömästi. Viimeksi kun otin hiekkaa pois noin 4 dl , sain reilusta ruokalusikallisesta jo paljon poikasia.
Pystyvätkö ne kaivamaan tuota ollenkaan? Näyttää aika isoilta mollukoita..
Vai onko se niin kevyttä?
Nostaako veden kovuus arvoja tms. Ja tarviiko noi cancriformikset kovempaa vettä tai jotain erinlaista?
Ja ainakin tuo eka kuva on mielestäni longicaudatus..
Meillä on pikkuisia sinttejä, mennyt aika nyt akvaarioihin enempi. Mutta toki toivon edes muutamia aikuis alongicaudatus vipeltäjiä :D
Terkuin
Heli
Kyllä toi korallihiekkaa näytti tänään kelpaavaan kun ehti 2 munapussiaki tyhjentää.. Jostain olen kuullut että toi korallihiekkaa nostaa joo tota kovuutta ja se ois hyväksi noille triopseille. Ja en oo ennen käyttänyt, koska tää on mun eka kasvatuskerta niin alus oli ihan akvaariokaupan hiekkaa, mutta ostin sitä niin vähän, että oli pakko ostaa tota korallihiekkaa ja tyhjentää akvaario vanhasta hiekasta. Niin se vähän näyttää suurelta rakeiselta, koska triopsit ovat vaan noin 2cm pitkiä.. Niin munkin mielestä taitaa olla longicaudatus, mutta miksiköhän kasvaa sit samaa vaihtuu kuin cancriformikset? Tosin olen huomannut vaan, että toi (longicaudatus) munii, mutta cancriformiksil en ole huomannut vielä munapusseja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”