Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-anzzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 01:11, 01.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja -anzzu »

Itse ostin lemmikkieläintä hinkuvalle pikkuveljelleni joululahjaksi triops longicaudatuksia mulletoi.comista. Laitettiin sitten osa munista lasiastiaan jossa oli pirkkalähdevettä :> Toukkia kuoriutui ensin kaksi ja myöhemmin useampi lisää, mutta jostakin syystä nämä kaksi ensimmäistä olivat seuraavana päivänä enään jäljellä... Ne ensimmäiset triopsit näytti jo ihan niinkun aikuisilta triopseilta ja muut oli vielä toukkia, eli ei ole epänormaalia että ne söivät lajitoverinsa?? No lisää ei ole kuoriutunut vaikka munia vielä kelluukin veden pinnalla :S Ja nämä kaksi ekaa posottavat kasvamaan ;D Olen toiminut kasvatusohjeiden mukaan ja vesikin on jotain about. ~24-26.
Ajattelin sitten kun nuo triopsit ovat kasaneet 8:n päivän ikäisiksi siirtää ne isompaan 40l. altaaseen jossa on n. 5 senttiä puhdistettua ilmapuhallushiekkaa:) Altaassa on myös paljon akvaariokoristeita luolia ja sen tapasia, jonne triopsit voi sitten mennä halutessaan piiloon, esim. kuorta vaihtaessaan.
Luin myös yhdeltä sivulta että pelkkään vesijohtoveteenkin triopsot voisi totuttaa kunhan sen puhdistaa vedenparannus aineella.. Kelpaako tällainen vesi oikeasti triopseille? Oletteko testannut. Siitä oli tämän topan alkuvaiheillakin puhetta :) En jaksanut koko keskusteluu selata^^ Kauankos noiden triopsien kuoriutumisessa maksimissaan kestää? Meinaan kun osa noista munista kelluu edelleen tuolla kulhon reunoilla :D Syökö vanhemmat triopsit ne heti ja minkäikäisinä nuo vanhemmat kannattaisi siirtää isompaan altaaseen? Yritän totutella niitä tohon puhdistettuun kraanaveteen vettä vaihtaessa. Vastailkaa :DD

MUOKS:// AARGHH!! Viimeksi tänne topaan kirjoiteltu melkeen kolme kuukautta sitten -.-" Pliis vastatkaa!! :DD
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Täällä 30-vuotias triopsi-fani:)
Hyvin mulla kasvaneet ja laita vaikka yv:tä mulle yksittäisistä kysymyksistä.
Tälläkin hetkellä 2 aikuista triopsia polskuttelee keittiön altaassa;)
Uskon että useampikin olisi selviytynyt jos tilaa olisi ollut enempi, nämä oli siis mun omien triopsien munista tulleita poikasia.. Paljon munia tulossa;)
Olen poikaset saanut kasvamaan ihan hanavedelläkin (asun siis oulun kempeleessä, aika pehmeää täällä..)
Saa laittaa viestiä. Hassuja kavereita ovat!
Heli
helijokirinta@hotmail.com
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Seademus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 18:08, 26.02.2008

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Seademus »

Ei nyt varsinaisesti tälle alueelle kuulu, mutta hukkasin Triopsien kasvatus ohjeet joten voisikos joku viisas antaa hieman neuvoja
Entinen sivu http://webbisivu.com/Triops.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen sivu http://triops.ucoz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietoa, vinkkejä ja tarinoita Triopseista. Avattu 25.1.2009

Just
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja patu »

Kelaappa hieman ylöspäin, sieltä löytyy hyvät ohjeet.
Seademus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 18:08, 26.02.2008

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Seademus »

Juu, itelläni on sellanen 2,9 litraa oleva mini terraario. Sopiikos se kuinkas monelle aikuiselle triopsille, vaikka en nyt ajatellutkaan niitä siinä kasvattaa.

------------------------

Ja sitten vielä tiedustelisin että mitenkäs tuo ilmakivi tsydeemi oikein toimii, en oo nääs käsittäny :?
Entinen sivu http://webbisivu.com/Triops.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen sivu http://triops.ucoz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietoa, vinkkejä ja tarinoita Triopseista. Avattu 25.1.2009

Just
Seademus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 18:08, 26.02.2008

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Seademus »

Triopsin munat ollu ihan kohta vedessä sen 24 h eikä mitään näy, toivottavasti mikää ei menny pieleen.
Entinen sivu http://webbisivu.com/Triops.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen sivu http://triops.ucoz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietoa, vinkkejä ja tarinoita Triopseista. Avattu 25.1.2009

Just
Seademus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 18:08, 26.02.2008

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Seademus »

Noh jatkuu taas mun yksin puhelu... Niin milloinkas vauvoille voi lisätä lähdevettä lisää kun ne on nyt 3 päivää vanhoja.
Entinen sivu http://webbisivu.com/Triops.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen sivu http://triops.ucoz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietoa, vinkkejä ja tarinoita Triopseista. Avattu 25.1.2009

Just
toptop
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 19:56, 19.03.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja toptop »

http://triopsfinland.gooforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hepa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 09.05.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Liityin tänne just. :) Tällä hetkellä mulla on 2 kolme viikkosta triopsia. :D Onkos täällä ketää?

---------------------------

http://www.triops95.suntuubi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hepa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 09.05.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Miten tehdään kotitekonen ravinnepussi? Pitääkö siis kerätä vanhoja puunlehtiä ja silleen..? Mutta pitääkö niitä liottaa? Lähteekö niistä ne ravintoaineet pois jos niitä liottaa, pitääkö liottaa ollenkaan?
Hepa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 09.05.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Löysin jo ohjeen:D Eikö täällä käy muita kuin mä? Alussa täällä oli kunnon keskustelu, nyt yksinpuhelu..:(
Hepa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 09.05.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hepa »

03.06.2009 11:41 - Myytti on murrettu!

Tämä tapahtui 2.6.2009

Katselin vauva-altaaseen. Huokaisin ja ajattelin: Täältä ei taida kuoriutua toukan toukkaa.. Katsoin 21 litraista triopsallastani josta olivat kaikki asukkaat jo kuolleet. Allas oli peitetty foliolla. Kurkkasin sinne altaaseen tarkistaakseni mikä siellä on levätilanne. Sitten huomasin sen. Olin pökertyä. Pikkuinen triops ui siellä! Otin äkkiä kaikki foliot pois altaan ympäriltä ja otin vauva-altaan lampun valaisemaan 21 litran allasta. Katsoin tarkkaan. 1..2..3..4.. 4 pientä n.3 millistä triopsia! Ihme! Nyt on monta myyttiä murrettu. Väitetään, että triopsit eivät kuoriudu jos altaassa on enemmän kuin 1 litra vettä. Altaassa jossa oli tapahtunut syntymän ihme oli vettä yli 15 litraa! Niin, ja väitetään että triopsit eivät voi kuoriutua alle 22 asteisessa vedessä. Veden lämpötila oli 19 astetta! Ja tietysti, väitetään että triopsit eivät kuoriudu hanavedessä, eivät edes kloorittomassa! Meidän hanavedessämme ei ole klooria, ja tuo 21 litrainen allas on täynnä hanavettä! Tuli monta myyttiä murrettua. Tämän kirjoittaessani nuo pienet triopsit ovat arviolta 3 vuorokautta vanhoja! Nimesinkin pikku triopsit näin: Adam, Jamie, Grant ja Tory, TV ohjelman Myytinmurtajat päähenkilöiden mukaan:) Ja kommenttia kiitos!
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

No tuli tosiaankin monta myyttiä murrettua. Meilläkin oli luokassa pari vuotta sitten triopseja mutta kaikki kuolivatkin sitten ensimmäisen viikonlopun jälkeen. :roll: Vetenä käytettiin keupasta ostettua lähdevettä. Itse en ole sen jälkeen innostunut triopseista ja taidan tästedeskin pitäytyä noissa "norm" makeanveden kaloissa. [;)]
Karvaisia otuksia talo täynnä.
Cherry_Juice
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 23:12, 12.07.2009
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Cherry_Juice »

Hey! Olen vallan ihastunut näihin pikku haisuleihin! Mulla on 3l pallokulho. Mietiskelin että mahtuuko sinne 2-3 tripsonia? :o
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Heips!

Viesti Kirjoittaja line »

Uutena tulokkaana luin ketjua alusta saakka, ja olin jo kauhuissani, että tää on ihan vanhentunut ketju, mutta luojan kiitos, oli -09 vielä tullut viestejä. =D Onkohan harrastajat hävinneet kokonaan?

Itse innostuin vasta parisen viikkoa sitten, eli mulletoi.comista tilasin setin (Longicaudatus). Kuoriutuivat supernopeasti - 13 tunnissa, kolmen litran pikkuakvaan, ja niitä oli alussa n. 11 kpl. Nyt 30l akvaariossa pyörii ja hyörii neljä 8 päivän ikäistä Triopsia, jotka näyttävät voivan hyvin. :) Äsken näin kuorenvaihdon, ja näköjään kaksi kellui jo vedessä, eli ruoka on maistunut vintiöille!

Tulkaa ihmeessä kirjoittelemaan lisää. :) Mä oon onkinu tietoa sieltä ja täältä, ja onneksi löysin tän sivuston. =D

----------------------------

Niin - unohdin mainita, että eilen illalla 18.00 pistin vauvapurkkiin uuden satsin, mutta ei ainakaan vielä oo havaittavissa mitään liikettä... toivottavasti sieltä tulisi edes muutama.

On tää hassu harrastus! Mä jäin heti koukkuun, ja mieskin käy joka amu ekaks tsekkaamassa vintiöiden tilanteen. =D

- line
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja line »

Tuntuupa pahasti siltä, että yksikseni saan kumminkin täällä kirjoitella. :(
4 Triopsiani sai vedenvaihdon, pistin reilusti hanavettä, jossa oli vedenparannusainetta mukana. Kaadoin ison kiven päälle liruttamalla veden, ja näähän vaan tykkäs! Uivat siitä monta kertaa läpi ja viihtyivät siinä kuplaryöpyssä. :D

Oli kiva kattoa, kun tuossa sakissa on yks ihan täys pelle. :D Se kun näkee jonkun hahmon huoneessa, ja varsinkin akvan lähellä, se aloittaa sellasen volttientekosarjan siinä yhdessä nurkassa, että pelkään sen menevän kohta solmuun. :D Pikkuakvassani ei näy liikettä vieläkään, on 26 tuntia nyt siitä, kun laitoin ne! Kauankohan kandee ootella, ois kiva kuulla muiden kokemuksia? Ellei ala tapahtumaan, on mulla pussi oottamassa kyllä - en aio nyt luovuttaa, kun näiden veijareiden makuun pääsin!

Huhuuuu! Tulkaa kirjottelemaan edes joku! :(

-------------------------

Kuluttelenpa aikaani tässä ja kokeilen saanko piilokuvani tänne! Tämä on nimeltään: Etsi kuvasta Triopsi?
Kaivaa niin, että ei näy kun osa, ja sora hämää loput. :D
Triops 003.jpg
Triops 003.jpg (33.12 KiB) Katsottu 11128 kertaa
Kamerani ei oo häävi näköjään, mutta en viitsi hakea isännän parempaa zoomia. Yrittelen saada aikaan parempia kuvia, kunhan nyt näen, tuleeko tänne yhtään ketään?
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja line »

Tulin kertomaan että vauvalassa oli kuin olikin jo yksi ihan miniminitriopsin näköinen, ja kaksi ihan pikkuruista...ovat eri päivinä ilmeisesti kuoriutuneet :D Kolmeen saattaa jäädä, ja mietinkin, laitanko uuden pussin perään....???? Nyt kun olis joku kommentoimassa [:I]

Tein itse lapon käyttäen puista varrastikkua, apteekista ostamaani suolentyhjennyspussia, ja pätkän rautalankaa. Eipä ollut aito, mutta yllättävästi se toimi kuten pitikin. Olin laittanut ilmeisesti liikaa ruokaa akvaan, kun vesi oli niin sameaa, vaikka sen ihan hiljan vaihdoin. Nyt Triopsit pääsi evakosta ämmpäristä siivottuun "huusholliins! :D
Kyllä ruoka näköjään ainakin maittaa, kun taas oli kuoria siellä sun täällä, eli eillisestä jo huomaa itsekin, että kasvettu sitä taas on........
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja line »

Pidänpä yksinpuhelua jälleen :(
En malttanut tuijottaa melkein tyhjää akvaa, ja laitoin kuitenkin toisen pussillisen munia pikkuakvaan, ja nyt siellä menee kolme JO Triopsin näköistä, ja ainakin yksi toukka, nykivästi, eli kyllä sinne muutama tulee lisääkin ihan taatusti.

Eilen annoin jauhelihaa, ja suututtaa, kun vesi oli kirkasta ja nyt sen sais taas vaihtaa, murrr - enpä anna tuollaista höytyväistä safkaa enää, kun nyt sitä lilluu koko akvassa!
Komeesti oli kolme kuorta isojen puolella aamulla. Vielä ainakaan ei oo kuorenvaihdon yhteydessä tullut ongelmia :D

Mun pelletriops tulee usein ihan kiinni seinään, kun naputtelen ja oon siinä lähellä....ensin komeat voltit, ja sitten se yleensä tulee ylhäälltä alas liukuen seinämää pitkin, ja tietysti ylösalaisin, kuinkas muuten!!! jolloin saan ihailla sitä altapäin...voi sitä jalkojen määrää, ja jos tuo todella on sen purukalustoa, mitä siellä näin, ei kyllä aikuisen Triopsin altaaseen tekis mieli sormeensa laittaa :P
line
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:35, 26.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja line »

Mä en varsinaista päiväkirjaa halua pitää, joten olkoon tää nyt viimenen kirjotukseni, kun enhän mä täällä itsekseni halua höpötellä!!
kaikkea hyvää kaikille! - line + 6 Triopsia
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Onkohan Triopsien munia tulossa TAS:in huutokauppaan?
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

No ompas täällä ollut hiljaista! Minulle lähetti yksi nimeltä mainitsematon henkilö (en tiedä saanko sanoa sen nimeä) niin triopseja ja pistin ne astiaan kuoriutumaan. Nyt ne sitten kuoriutuvat niin tietäiskö joku, että onko olemassa mitään ainetta tai ruokaa ja jne mikä sisältäis pieneliöitä mitkä olisi hyödyllisiä noille pikkutriopseille, koska luulen ettei tossa hiekassa ole riittävästi noille noit pieneliöitä? Noita on sentään noin 7kpl tuolla. Ja vielä semmonen juttu miten saisin lisättyä happea sinne astiaan, koska osa triopseist ui aika lähellä pintaa ja mulla on pelko, että ne kuolevat? Voinko sekoittaa vettä esim lämpötilamittarilla, joka on siellä astiassa? No pitää toivoa vaan parasta, että noi selviää!!
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei taas! Triopsien poikaset tuntuvat vaan lisääntyvän. Nyt niitä on astiassa noin 11kpl, kun viimeksi niitä oli jotain 7. Ne ovat jo 4mm pituiset ja väriäkin alkaa tulla ja näyttävät jo triopseilta. On siel viel triopseja, jotka ovat vielä toukka asteessa, kun liikkuvat silleen hitaasti, nykivästi ja ovat aika pieniä. Huomenna vois kokeilla antaa noille ruokaa tai sit ootan vielä pari päivää. Riippuu ihan, että miltä noi näyttää huomenna. Onkos kaikki lopettanut Triopsien kasvattamisen?
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei triopseja tänään oli, kun laskin niin astiassa noin 14 kpl! Siirsin 2 triopsia toiseen astiaan, jossa on hiekkaa ja näyttävät viihtyvän siellä hyvin. Annoin myös porkkanaa ja näyttävät sitäkin nakerrellen. Jostain syystä triopsini kasvuvauhti on todella hidasta. Riippuu varmaan siitä, että niitä on astiassa niin paljon eivätkä saa ruokaa niin paljon ja toi laji myös Cancriformis.. Mut mitä oon lukenut triopsien kasvatuspäiväkirjoja niin heillä triopsit kasvoivat nopeammin. No kuitenkin vielä kaikki hyvin enkä ole vielä huomannut kuolluita triopseja yhtään. Lisäsin myös toiseen astiaan, jossa on 2 triopsia niin vähän seepiansuomua jos se vaikka auttaisi jotenkin kasvamisessa ja kilven muodostumisessa(?) Onpa täällä muuten hiljaista! Rapujen kasvattajia on aika monta, mutta miksi triopsien kasvattajia on niin vähän? Vai eikö nää triopsien kasvattajat uskalla kirjoittaa tänne? :D Olen lukenut tän koko ketjun läpi, niin olihan täällä joskus näitä kasvattajia, mutta nyt näyttävän kuolleen tai jotain!
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Tänään huomasin, että 3 triopsia heitti henkensä! Täytyy vain toivoa, ettei kaikki kuole, jotta ne munisi munia ja vois kasvattaa uudestaan.

----------------------------------

Kirjoittaja Akaatto » 21:32, 13.02.2010

Huomasin nyt illemmalla astiassa nykivästi uivan ilmeisesti lihavan Triops toukan! Onpa outoa, että se kuoriutui vasta nyt ja, kun astiassaki on nyt noin 4l vettä.. Toivottavasti sille riittää ruokaa, jotta se selviää.
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Apua yks triops tappo toisen triopsin.. Yritin pelastaa sen, kun näin, että yks triops mussuttaa toista, mutta oli liian myöhäistä ;( En ajatellutkaan, että mun cancfiromisit alkavat syödä toisiaan..!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”