Aksolotli

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Aksolotli

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Haaveissa olisi aksolotlin hankinta. Ollaan perehdytty olentoon ja sen vaatimuksiin. Akvaarioharrastusta on takana jo pitkään, mutta kokemusta tähän asti vain kaloista. Nyt olisi muutamia kysymyksiä akso-harrastajille.
Mistä akso kannattaa hankkia? Löytyykö suomalaisia kasvattajia? Onko kukaan tilannut aksoaan eläinkaupan kautta, kestääkö akso kuljetusta?
Onko hyviä käytännön vinkkejä akvaarion sisustukseen, akson hoitoon ja ruokintaan. Vaativuus vähän hirvittää, mutta kiinnostava tämä ötökkä tosiaan on.
Oletteko syöttäneet aksollenne pilkkimiseen tarkoitettuja kärpäsen toukkia, kastematoja kuulemma tykkää syödä.
AuSu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 19:28, 30.03.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Aksolotli

Viesti Kirjoittaja AuSu »

Hei!

Mielestäni herppi netissä oli juuri myynnissä jonkun itse kasvattamia poikasia, kannattaa kurkistaa sinne kauppatorille. Erittäin paljon ja laadukasta tietoa aksoista löydät caudata.org sivustolta jos vaan englanti sujuu ollenkaan, ja siellä on suomalaisiakin joten voit viestitellä vaikka yv:llä (= suomeksi :) kun löydät jonkun aksoharrastajan. Herpin kauttakin ehkä löytyy mutta se on mun mielestä hiljaisempi palsta mitä salamantereihin tulee. Itse en aksoista tiedä mitään, paitsi että ne on syötävän söpöjä :) (ja harmi kyllä liian isoja mihinkään mun pönttöön, vaikka vanhoista asukkaista joskus aika jättäiskin)
Sumusuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 09:43, 17.01.2016

Re: Aksolotli

Viesti Kirjoittaja Sumusuu »

Heippa,

Kuten Ausu sanoikin herppi.netissä on tosiaankin tällähetkellä yksi myynti-ilmoitus: http://keskustelu.herppi.net/forum/132-myydään/?page=1. Facebookissa kannattaa myös liittyä suomalaiseen Aksolotlit -ryhmään, siellä ilmotellaan paljon kodinvaihtajista, ja osa poikueistakin myydään vain sitäkautta. Tällä hetkellä sieltä löytyy ihan viimesimmistä postauksista pari 2014 syntynyneestä kodinvaihtajasta sekä pari wildia viimesyksyn poikueesta. Jotkut eläinkaupat helsingissä (itiksessä oon nähny muutamaan otteeseen) myyvät, mutta usein kasvattajia kalliimmalla ja huonokuntoisempina. Suomalaisia poikueita mun kokemuksen mukaan tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, varmaan noin nelisen vuodessa (ja kodinvaihtajia tuntuu näkyvän noin kerran parissa kuukaudessa). Suosittelisin siis ottaamaan akson ihan joltain kasvattajalta. Wild typet jää yleensä vikana pyörimään käsiin, sen takia nyt ilmotuksia selaillessa saattaa tuntua että niitä on jotenkin paljon, mutta kyllä suomesta saa suhteellisen helposti myös leukistisia. Melanoideja, coppereita ja albiinoita saattaa joutua vähän odottelemaan, mutta kyllä niitäkin on :) eläinkaupan kautta tilaamisesta tai "postituskestävyydestä" en valitettavasti osaa sanoa mitaan.

Akvaarion sisustuksessa taipuisin melkein suosittelemaan muovikasveja. Aksot tykkää hämärästä, ja aiankin täällä on nyt vuosi yritetty löytää kasvia, joka tossa pimeähkössä nurkka-altaassa menestyisi. Joskin ajattelin jatkaa yritmistä vielä, mutta voin vaikka tulla raportoimaan jos saan jonkun joskus menestymään. Ruokinnasta sellainen että jos opetat syömään kädestä vain liikehtivää ruokaa, niin eivät enää suostu syömään pohjalle heitettyä (ainakaan täällä), eli se on sitten ruuan heiluttelua nenän edessä koko loppu elämä, eikä vain nopea sapuskan heitto akvaan onnistu :D myöskään (ulkomaisia) minimiallassuosituksia en lähtisi tottelemaan, koska käytössä näyttävät ihan liian pieniltä.

Mä en hyvällä tahdollakaan sanoisi noita vaativiksi, eli sitä ei kannata pelätä :) pari vuotta sitten mulle tuli ensimmäiset, ja jouduin opettelemaan ihan kaiken alusta asti. Siis lähtien siitä miten akvaario kypsytetään, mitä tippatestit on, jne. Eli sä olet varmaan jo nyt paljon pidemmällä kuin mä silloin. Tänne tuli heti alkuun kaksi luovutusikäistä (10cm), jotka nätisti ovat kasvaneet nyt noin 30 senttisiksi. Pienet on haastavampia, mutta vain koska ruokkia pitää useammin. Pääasiassa akson hoito on kuitenkin tosi helppoa. Suomessa akavan lämpötila on pysynyt mulla just oikeissa lukemissa ilman jäähdytystä/lämmitystä (jos tulee tosi kuuma kesä, niin silloin toki saatetaan vähän jäähdytystä tarvita), ovat tosi possuja ruuan suhteen eli syövät mielellään kaiken mitä nokan eteen kannetaan (joskin täällä edelleen, kunhan se kiemurtelee). Kastematojen viljely on myös tosi helppoa, muoviastia nurkkaan ja kerran kuussa kun muistaa kastella ja heittää sekaan vähän perunankuoria (tai vaikka et aina muistaisi) menestyvät. Kärpäsentoukista en osaa sanoa, kun en ole koskaan kokeillut, mutta luulen että vois toimia. Tosi monet syöttää myös lähinnä pelkkiä pellettejä. Niitä saa kätsysti netistä tilattua. Myös järvikalaa/muita ei suolaisen veden eläviä voi antaa.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Aksolotli

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Kiitos vastauksista. Mukavaa, kun viitsitte kertoa omia kokemuksia akso-arjesta. Juuri näitä vinkkejä ja kokemuksia esim, hoidon vaativuudesta toivoin. :D
Meillä on ollut akvaarioita jo pitkään, mutta helppoja perusfisuja, joten vaativana mainostettu akso vähän hirvittää. Mukava kuulla, että hyvällä perushoidolla selviää. Siihen meillä kalojenkin kanssa panostetaan. Pari päivää sitten saatiin palkinto säännöllisestä hoidosta ja akvan maltillisesta kansoituksesta. Huomattiin aamulla, että yhden akvaarion sähköpistoke oli lähtenyt irti seinästä. Kellokytkimen mukaan oli irronnut jo illalla, ilmeisesti kissat iltavillissään saaneet irroitettua. Ei muuta kun pesemään suodatinta ja vaihtamaan vettä. Kalat alkoivatkin virkistymään ja säikähdyksellä selvittiin. Onneksi akva oli perus puhdas, kalat terveitä ja niitä sopiva määrä. Pöpöt eivät ilmeisesti päässeet lisääntymään hurjasti ja kalat kestivät rasituksen.
Tarkoitus on aloittaa aksoharrastus hyvin valmistelleen ja maltilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”