Suuri muutos elämässäni

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

7330 kirjoitti:Muutin kotoa 19-vuotiaana, heti kun lukion jälkeen sain opiskelupaikan. Muutin yksityiselle vuokranantajalle aika kalliiseen asuntoon ja elin opintotuella ilman lainoja - eli todella vähällä. Vanhemmat kyllä sen verran auttoivat, että rahat riittivät juuri ruokaan ja muuhun pakolliseen. En silti kokenut, että kotoa pois muuttaminen olisi ollut erityisemmin raskasta tai stressaavaa. Pikemminkin nautin siitä, että sain itse päättää, mitä syön ja mihin päiväni käytän (eikä kyse ollut huonoista väleistä vanhempiin. Hyvin tultiin toimeen silloin ja edelleenkin). Ei ole vielä ollut ikävä takaisin.

Eli ei se omillaan asuminen ole pelkästään rankkaa ja stressaavaa. Se on myös vapauttavaa itsenäistymistä. [;)]
Nimenomaan, siis omillaan asuminenhan on parasta. Kun aikanaan muutin ekaan vuokrakämppään kotoa, niin en ole yhtään ainoata yötä nukkunut porukoilla senkoommin (eli noin vuoden -95 jälkeen) :D Jos tässä ylipäätäänkään oli minun kirjoitukseeni tarkoitettua vastinetta, niin varmuudenvaroiks tässä sanon, että tarkoitin itse sitä, että jos on maatalon elämään tottunut, niin päivätöissä käynti helposti voi olla aika puuduttavan tylsää.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

NesteHukka kirjoitti: että jos on maatalon elämään tottunut, niin päivätöissä käynti helposti voi olla aika puuduttavan tylsää.
Riippuu päivätöistä. :mrgreen:

Mutta muuta pois ja sassiin ennen kuin iskostuu mikään peräkammarin kyhjöttäjäpojan maine pahemmin päälle. Eivät ne vanhemmat varmastikaan täysin hylkää siinä vaiheessa kun lentää pesästä. Tai mistäs minä sitä nyt tietäisin, mutta perusoletuksena nyt kuitenkin etteivät. :mrgreen: Työelämässä nyt vaan on tiettyjä lainalaisuuksia työn saamisen kannalta, eli kukaan ei sinulle tule kotiin tarjoamaan mitään, ja KELAn päivärahaduunista ei kukaan saa itselleen vakityötä niin kauan kun on mahdollista teettä sama homma sillä ilmaiseksi työllistetyllä. Kerimäellä kerran kaupassa käyneenä ja kylää hiukan katsastelleena vuosittelisin sen työpaikka-alueen kasvattamista nyt ainakin parilla sadalla kilometrillä. Etenkin kun ilmaisesti nyt ei ole puolisoa ja/tai muuta perhettä joka sitoisi tiettyyn paikkaan. Kyllä Suomessa työtä tekijälle on, ettei se siitä ole kiinni, vaikka pienessä pitäjässä tietyn alan hommat saattaisivatkin olla aika heikoilla.

Ja jos ei muu auta niin KELA ei määrää missä ihmisen tulee asua jotta kelpaa kortistoon ja sosiaalietuuksiin. Tiedän yhden tapauksen jossa kaveri Nurmijärveltä muutti Raumalle halvemman elintason perässä vailla aikomustakaan etsiä mitään työtä. Todella kummallinen hiihtäjä ja täysi "vehje" jos minulta kysytään, mutta tuntui toimivan hänelle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Olen aina mieltänyt "miljiksen" naispuoliseksi eli peräkammarin pojan maine ei olisi uhkaamassa. :mrgreen: Voin tietty olla väärässäkin.
Kultakalat
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja iDock »

^Minä taas olen olettanut hänen olevan miespuolinen (?)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kiksu kirjoitti:Voin tietty olla väärässäkin.
Se on hyvä varautua elämässä kaikkeen. :mrgreen:
Muistaakseni jossain joskus oli kuva jossa itse henkilö nimen takaa näkyi (lomakuva tms.) ja miespuoliselta, urokselta tai koiraalta ainakin näytti. :D
Niin ja vapaaehtoisena intin käyneen naisen ei ihan heti uskoisi arkailevan kotoa pois muuttamistakaan. Ihan stereotyyppinä ainakaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Aqualung kirjoitti:Kyllä Suomessa työtä tekijälle on, ettei se siitä ole kiinni, vaikka pienessä pitäjässä tietyn alan hommat saattaisivatkin olla aika heikoilla.
Jaa, no riippuu vähän alasta. [;)] Omalla alallani ei tunnu koulutusta vastaavaa työtä olevan tarjolla, vaikka tuttavapiirissä on ihmisiä, joilla on työnhakualueena koko Eurooppa. Ihmiset joutuvat työllistämään itsensä mitä kummallisimpiin alaa sivuaviin hommiin. Vaikka oma vikahan se on, kun moiselle alalle kouluttautui.

Mutta Miljoonakalan alalta luulisi hommia löytyvän, ja työkokemustakin luulisi noiden Kelan hommien jälkeen olevan riittävästi ollakseen vakuuttava työnhakija.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pysyn kannassani. Kyllä Suomessa työtä löytyy. Ei välttämättä juri siltä omalta alalta miltä haluaisi optimitilanteessa työllistyä, mutta kaikkien meidän on pelattava sillä pakalla joka on jaettu.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Aqualung kirjoitti:
Kiksu kirjoitti:Voin tietty olla väärässäkin.
Se on hyvä varautua elämässä kaikkeen. :mrgreen:
Muistaakseni jossain joskus oli kuva jossa itse henkilö nimen takaa näkyi (lomakuva tms.) ja miespuoliselta, urokselta tai koiraalta ainakin näytti. :D
Niin ja vapaaehtoisena intin käyneen naisen ei ihan heti uskoisi arkailevan kotoa pois muuttamistakaan. Ihan stereotyyppinä ainakaan.
En ole kuvaa nähnyt, mutta uskon jos on tunnistettu koiraaksi... vai miten se menikään? :D Ei ole ainoa kerta kun oletan jotain ja pitkän ajan päästä huomaan profiilista tai tekstistä että asia ei olekaan niin kuin olen luullut. Hankalia nämä jutut kun termistökin on niin sekava. [;)] Ja eikös siellä intissäkin saa valmista ruokaa niin kuin kotona?
Kultakalat
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Aqualung kirjoitti:Pysyn kannassani. Kyllä Suomessa työtä löytyy. Ei välttämättä juri siltä omalta alalta miltä haluaisi optimitilanteessa työllistyä, mutta kaikkien meidän on pelattava sillä pakalla joka on jaettu.
Juup, ei muuten löydy. Minulla on kaksi ja puoli ammattia, yhdellä alalla ei löytynyt töitä ollenkaan, toisenalan töitä tein vuokrapätkillä, niin kuin tämä puolikkaankin, sitten tuli 2008 taantuma. Siitä asti olen hakenut töitä, omilta aloiltani ja paljon muitakin, siivoomaankin olen liian vanha. Noh, sentään pääsin palkkatukitöihin, ihan itselle oudolta alalta, mutta käydään nyt siellä kun ei muuta löydy. Pääkaupunkiseudulle en perheen kanssa lähde, töitä siellä olisi muttei asuntoja. Ja kyllä, olen kolme vuotta hakemuksia lähetellyt melkein joka päivä, muutamassa haastattelussa olen käynyt, vaan eivät ota.
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja iDock »

^Huomaan että eri aloilla vaihtelee työllisyystilanne kuin yöllä ja päivällä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Täällä kun joku epäili miun sukupuolta, niin eli joo olen siis ukkeli,
tällänen kauhee mörkö http://kuvablogi.com/nayta/3307704/ bööö. :mrgreen:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Toistan varmaan itseäni naurettavassamäärin työuupumuksestani paasaten, mutta kun olin väärällä alalla. Siitä ei enää sen enempää, mutta se mitä tässä, nyt jo pitkäaikaistyöttömän arvonimen saatuani, olen koittanut parantua siitä työuupumuksesta, niin olen kyllä oppinut aika paljon elämästä, ja työelämästä. Ymmärrän nyt, että vaikka osaamiseni keskittyvätkin eri alojen erikoisuuksiin, niin nimenomaan minun silloin pitää yritä saada toimeentulo, pienikin, niistä kaikista, eikä vain yhdestä alasta.

Joka päivä tulee uusia ideoita, ja olen myöskin, aikanaan utopistiselta tuntuvaa haavetta mukaillen, jo aika lähellä sitä, että voin alkaa tehdä viritystöitä moottorien sylinterinkansiin. Ainoa mikä enää puuttuu, on virtauspenkki, mutta se on kohta työnalla, kun nyt saan ensin CNC-plasmankin valmiiksi (imu ja pakosarjan laippojen tekoon).

Tiedän, että koska uskallan olla "liian eksentrinen" julkisesti, niin ei täällä minun näistä vakavista suunnitelmista kukaan varmaan usko sanaakaan, tai että onnistuisin edes jollakintavalla niissä. Sen työuupumuksen jäljiltä, uskokaa tai älkää, niin minä tässä se olen joka omaa pärjäämistäni eniten epäilen. ...siinä missä sitäkin, että tulen aina olemaan siinä pohjasakan maineessa... Lienenkö muuten sitten itseasiassa detritusta :D :D
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

NesteHukka kirjoitti:Toistan varmaan itseäni naurettavassamäärin työuupumuksestani paasaten, mutta kun olin väärällä alalla. Siitä ei enää sen enempää, mutta se mitä tässä, nyt jo pitkäaikaistyöttömän arvonimen saatuani, olen koittanut parantua siitä työuupumuksesta, niin olen kyllä oppinut aika paljon elämästä, ja työelämästä. Ymmärrän nyt, että vaikka osaamiseni keskittyvätkin eri alojen erikoisuuksiin, niin nimenomaan minun silloin pitää yritä saada toimeentulo, pienikin, niistä kaikista, eikä vain yhdestä alasta.

Joka päivä tulee uusia ideoita, ja olen myöskin, aikanaan utopistiselta tuntuvaa haavetta mukaillen, jo aika lähellä sitä, että voin alkaa tehdä viritystöitä moottorien sylinterinkansiin. Ainoa mikä enää puuttuu, on virtauspenkki, mutta se on kohta työnalla, kun nyt saan ensin CNC-plasmankin valmiiksi (imu ja pakosarjan laippojen tekoon).

Tiedän, että koska uskallan olla "liian eksentrinen" julkisesti, niin ei täällä minun näistä vakavista suunnitelmista kukaan varmaan usko sanaakaan, tai että onnistuisin edes jollakintavalla niissä. Sen työuupumuksen jäljiltä, uskokaa tai älkää, niin minä tässä se olen joka omaa pärjäämistäni eniten epäilen. ...siinä missä sitäkin, että tulen aina olemaan siinä pohjasakan maineessa... Lienenkö muuten sitten itseasiassa detritusta :D :D

Noh, sulla on sentään työuupumus, minulla tuli burn-out kotona, ihan oikeasti, kotona. Joo, en suosittele kenellekkään vuoden pätkänukkumista, joka toinen tunti heräät vauvojen huutoon, ja sitten tietenkin isommilla lapsilla oksennustaudit alkoi aina yöllä.... No vielä hengissä, minä ja lapset. Olin kolme vuotta taas, kotona, kyllä alkoi jo päässä sutimaan, varsinkin jatkuva rahapula, ei se liitonliksoilla niin vatuttanut.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja JJVi »

CNC-plasmankin
Kerropa tästä lisää. Millä ohjauksella meinasit tehdä ja millaiset lineaariliikkeet. Kuinka meinasit ratkaista plasmasta tulevat emc-ongelmat?
/jari
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja 7330 »

aquamarina kirjoitti:Noh, sulla on sentään työuupumus, minulla tuli burn-out kotona, ihan oikeasti, kotona.
Huh. Josko sitä itse oppisi omiensa sijaan toisten virheistä, ja jättäisi sekä ylityöuraputken että lapsikatraan hankkimatta. 8O

Kerran käytiin jo burn-outin lähellä opintojenkin puolesta: puursin kahden kuukauden jakson niin kovilla ylikierroksilla, etten tainnut arkina nukkua yksiäkään oikeita yöunia. Täysi päivä yliopistolla, kotiin opiskelemaan, päiväunet, lisää puurtamista, pari tuntia unta yöllä ja taas kahdeksalta yliopistolle... Nykyinen minä olisi kyllä jo laittanut asioita tärkeysjärjestykseen ja jättänyt jotain pois, mutta eihän sitä silloin voinut. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

JJVi kirjoitti:
CNC-plasmankin
Kerropa tästä lisää. Millä ohjauksella meinasit tehdä ja millaiset lineaariliikkeet. Kuinka meinasit ratkaista plasmasta tulevat emc-ongelmat?
Ohjelmana Mach3, Digilent chipkit Uno32 mikrokontrollerina (Arduino yhteensopiva), tuon perässä askelmoottoriohjaimina 1 per moottori Sparkfun Easydriver 4.4 shieldit, moottoreina mercury motor SM-42BYG011-25.

Tämä ei ole minun suunnittelema resepti, vaan erään netistä löytyneen toimivan projektin perusteella valittu osat ja ohjelmat.

Minulla ei ole minkäänlaista CNC-koulutusta, joten pitää mennä netistä löytyvien ohjeiden, mututuntuman ja oman osaamisen yhteistoiminnalla. Softapuoli on itselleni tässä se vaikein asia. Muilta osa-alueilta on paljon korjaus ja protoilukokemusta.

Kiitos kuitenkin kun muistutit mahdollisista EMC-ongelmista, koska se ei tullut minulle mieleen edes. Projektiin käyttämäni käsivarainen plasma on EMC- sertifioitu, joten lieneekö tuo sitten kuitenkaan mikään ongelma?
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja JJVi »

NesteHukka kirjoitti:
JJVi kirjoitti:
CNC-plasmankin
Kerropa tästä lisää. Millä ohjauksella meinasit tehdä ja millaiset lineaariliikkeet. Kuinka meinasit ratkaista plasmasta tulevat emc-ongelmat?
Ohjelmana Mach3, Digilent chipkit Uno32 mikrokontrollerina (Arduino yhteensopiva), tuon perässä askelmoottoriohjaimina 1 per moottori Sparkfun Easydriver 4.4 shieldit, moottoreina mercury motor SM-42BYG011-25.

Tämä ei ole minun suunnittelema resepti, vaan erään netistä löytyneen toimivan projektin perusteella valittu osat ja ohjelmat.

Minulla ei ole minkäänlaista CNC-koulutusta, joten pitää mennä netistä löytyvien ohjeiden, mututuntuman ja oman osaamisen yhteistoiminnalla. Softapuoli on itselleni tässä se vaikein asia. Muilta osa-alueilta on paljon korjaus ja protoilukokemusta.

Kiitos kuitenkin kun muistutit mahdollisista EMC-ongelmista, koska se ei tullut minulle mieleen edes. Projektiin käyttämäni käsivarainen plasma on EMC- sertifioitu, joten lieneekö tuo sitten kuitenkaan mikään ongelma?
Plasma aiheuttaa varsinkin syttyessään ongelmia, ainakin fanucin ohjauksella oleva cnc-kone kyykähti aina kun plasma syttyi servojen lähellä. Toki askelmoottorit /askelmoottoriohjaimet eivät välttämättä ole niin herkkiä. Jotkut ovat jopa joutuneet laittamaan ohjauksen eri huoneeseen kuin itse polttimen. Tuossa cnc-koneessa johon käsiplasma oli laitettu, polttojälki oli huomattavasti huonompi plasmalla kuin kaasulla. Tiedä sitten pitäisikö siinä olla joku aktiivisäätö joka säätää päätä syttymisen jälkeen kauemmas.
Kannattaa laittaa sinne laitteen alle vesipeti, vähentää ihan merkittävästi leikkauskäryjä.
Mach3:seen pohjautuva ohjaus täälläkin on työn alla, tosin vasta liikeakseleiden suunnittelu menossa.
/jari
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

JJVi kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:
JJVi kirjoitti:
CNC-plasmankin
Kerropa tästä lisää. Millä ohjauksella meinasit tehdä ja millaiset lineaariliikkeet. Kuinka meinasit ratkaista plasmasta tulevat emc-ongelmat?
Ohjelmana Mach3, Digilent chipkit Uno32 mikrokontrollerina (Arduino yhteensopiva), tuon perässä askelmoottoriohjaimina 1 per moottori Sparkfun Easydriver 4.4 shieldit, moottoreina mercury motor SM-42BYG011-25.

Tämä ei ole minun suunnittelema resepti, vaan erään netistä löytyneen toimivan projektin perusteella valittu osat ja ohjelmat.

Minulla ei ole minkäänlaista CNC-koulutusta, joten pitää mennä netistä löytyvien ohjeiden, mututuntuman ja oman osaamisen yhteistoiminnalla. Softapuoli on itselleni tässä se vaikein asia. Muilta osa-alueilta on paljon korjaus ja protoilukokemusta.

Kiitos kuitenkin kun muistutit mahdollisista EMC-ongelmista, koska se ei tullut minulle mieleen edes. Projektiin käyttämäni käsivarainen plasma on EMC- sertifioitu, joten lieneekö tuo sitten kuitenkaan mikään ongelma?
Plasma aiheuttaa varsinkin syttyessään ongelmia, ainakin fanucin ohjauksella oleva cnc-kone kyykähti aina kun plasma syttyi servojen lähellä. Toki askelmoottorit /askelmoottoriohjaimet eivät välttämättä ole niin herkkiä. Jotkut ovat jopa joutuneet laittamaan ohjauksen eri huoneeseen kuin itse polttimen. Tuossa cnc-koneessa johon käsiplasma oli laitettu, polttojälki oli huomattavasti huonompi plasmalla kuin kaasulla. Tiedä sitten pitäisikö siinä olla joku aktiivisäätö joka säätää päätä syttymisen jälkeen kauemmas.
Kannattaa laittaa sinne laitteen alle vesipeti, vähentää ihan merkittävästi leikkauskäryjä.
Mach3:seen pohjautuva ohjaus täälläkin on työn alla, tosin vasta liikeakseleiden suunnittelu menossa.
Ei minullakaan ole sen pitemmällä ja tuota vesipetiä itsekin ajattelin, kun tänään aiheesta juttelin isäpuolen kanssa. Hän oli Aliko Automationilla töissä, ja vesileikkureista ja plasmoistakin kokemusta, vaikkakin särmärit ja levyleikkurit oli tutumpia. Tosin 50 ampeerin plasma on sitä kolmanneksi pienintä teholuokkaa, niin ei luulisi sen olevan niin paha EMC säteilijä, mitä joku 400 ampeerin... :) Mulla on tarkoitus myöhemmin käyttää tuota samaa ohjausta, kun siinä on ne kolme moodia, myös jyrsimen ja sorvin kanssa, mutta siihen joudun katsomaan varmaan järeämmät stepperit ja ohjaimet. Jos huvittaa näistä projekteista vaihtaa kokemuksia, "projektipäiväkirjaa", niin jatketaan juttelua sitten mieluummin sähköpostin puolella. kampura.otsaan@gmail.com (pitäs kai vaihtaa osoitetta, kun tars selittää tää sisäpiirin vitsi, miksi tuo sähköpostiosoite on tuollainen. :D )

-----

Ne vesileikkurit on kyllä komeita... Kuulemma 20mm rosterilevy meni komeasti vielä ilman mitään hiekkaa yms. kuluttavaa materiaalia lisäämättä. 0,2mm suuttimesta kolminkertaisella äänennopeudella tuleva vesisuihku... Siihen ei auta sormen osua kun se on sitten siellä altaan pohjalla :D
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Teemme näin, todennäköisesti ennen joulua pitäisi kampe olla valmiina.
/jari
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Akvaristien jutustelut kuulostavat varmaan maallikon korviin samanoloisilta kuin edellä käyty keskustelu. :mrgreen:
Kultakalat
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kiksu kirjoitti:Akvaristien jutustelut kuulostavat varmaan maallikon korviin samanoloisilta kuin edellä käyty keskustelu. :mrgreen:
Heh, tulee mieleen ensimmäinen viikko töissä kun perjantaina kahvihuoneessa tuli joku isompi pomo (sieltä bisnespuolelta) luennoimaan siitä että missä mennään...

Sieltä tuli kaikki "beeämweet ja hooiiveet ja änämteet" mitä vaan voi olla. Lyhenteitä meinaan riitti senverran, ettei kukaan tiimissä ymmärtänyt hölökäsen pöläystä koko powerpoint esityksestä selostuksineen. Se se vasta sitten onkin oma maailmansa, johon lähemmälle tutustumiselle sanon "ei kiitos!". :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Sillä varmaan oli noi kaikki ja se halusi avautua? :D
Kultakalat
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tervehdys kaikille, ajattelin tässä hiukan lisää purkaa sydäntä ja kertoo että missä mennään.
Elikkäs kun miula loppu viimenen Kelan työttömyys päivärahalla tehty työharjottelu Kerimäen seurakunnalla
ja oltuani syyskuun lomalla, miula alko syyskuun viimesellä viikolla kiinni työ elämään koulutus
jonka järjesti Spring House oy ja sain paikan työkkärin kautta.
Koulutusta on nyt kestäny 2 kokonaista viikkoa ja koulutukseen sisältyy seuraavanlaisia asioita.

- Koulutuksen orientointi ja lähtökartoitus.
- Muuttuvat työmarkkinat, ammattiala- ja koulutusvaihtoehdot.
- Työnhakuvalmennus teemme aktiivista työnhakua koulutuksen ajan.
- Sähköinen työnhaku, työnhaun asiakirjat.
- Vuorovaikutustaidot, toimiminen ryhmässä sekä soveltuvuusarviointi.
- Työhaastattelussa menestyminen, oman osaamisen markkinointi.
- Henkilökohtainen urasuunnitelma ja sen mukaisen toiminnan käynnistäminen.

Näinä kahden viikon aikana on tullu selväksi CV:n tai ansioluettelon tekeminen, sekä työ hakemuksen tekeminen.
Meillä on myös parin kuukauden pitunen työharjottelu jakso joka miula tapahtuu kahdessa eri paikassa.
Ensimmäinen harjottelu paikka on vanhassa tutussa keittiössä vanhainkodilla ja toinen harjottelu paikka on siivous puolella.
Siivous puolen valitsin ihan sen takia että pikkasen kiinnostas tietää että olisko miusta ihan koko päiväseksi siivoajaksi siivous ammattiin.
Olen tässä jo jonkii aikaa miettiny että onko tämä keittiö ala kuitenkaan sitten se miun juttu, koska ruoan laitto suuremmalle ihmis määrälle
tuntuu jotenkii ööh vaikealle. Kun olin Kelan palkoilla työharjottelussa tuolla keittiössä, niin en juurikaan ruokaa tehnyt vaan olin suurimman osan ajasta tiskissä
ja paikkoja siivoamassa. Ruoan laitto puoli rajottu lähinnä perunoiden pilkkomiseen ja omenien kuorimiseen käsipelissä.
Voisin sanoa että miule sopisi oikeen hyvin että laitoskeittiössä olisin vaan tiskissä suurimman osan ajastani.

En tiedä uskaltaako täällä kysyä semmosta, onko täällä siivoojan työtä tekevää ihmistä, että onko siivous puolen hommat semmosia että palkka riittää elämiseen
ja vuokran maksuun, jos ja kun tässä jossain vaiheessa omaan vuokra kämppään muutan?

Tässä Kerimäellä olisi semmonen 30 tai 40 nelijön kokonen rivitalokämppä jonka vuokra olis muistaakseni 400 euroa kuussa.

Ammatin suhteen toinen vaihtoehto voisi olla ihan kiinteistö puolen hommat, esim. joku ulkona tapahtuva siivous tai vastaava.

Isosisko ehdottaa myös kahvila puolen töitä, mutta siinä pelottaa semmonen homma että olen hirveän huono raha-asioissa
ja esim. semmonen juttu kun jos tuote maksaa vaikkapa 6,30 ja asiakas maksaa 20 euron setelillä, niin kuinka paljon annan rahaa takasin.
Tässä illan mittaan olen jonkii verran Isosikon kanssa opetellu tätä rahasta takasin anto hommaa ja isosisko anto miule muutaman raha lasku tehtävän,
joitten suorittaminen tuntu kyllä tosi hankalalta. Päässä lasku on semmonen juttu joka sujuu hyvin hyvin huonosti.

Kamala että pelottaa ihan hirveästi, että miten miun mahtaa tulevaisuudessa käydä. :(
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olen aikoinaan lukion ohella tehnyt iltaisin siivoojan töitä ja ainakin noin iltaisin siitä sain kivasti rahaa iltalisineen. Kannattaa siihen palkkaluokkaan tästä työstä tutustua.
Noita laskutehtäviä kannattaa harjoitella, mutta jos ne tuntuvat sinulle liian vaikeilta tai ahdistavilta, ja niistä tilanteista voisi tulla ylitsepääsemätöntä stressiä niin en vielä sellaiseen työhön lähtisi, ainakaan vielä.
Tsemppiä.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Ei koko elämää tarvitse kerralla uusiksi laittaa. Tärkeintä on asettaa tavoite ja kulkea sitä kohti määrätietoisesti pienin askelin. Jos vaikka tavoitteena on omaan kotiin muutto, niin aloitat kumoamalla yksi kerrallaan niitä mörköjä, joita vielä on sinun ja lapsuudenkodista muuton välillä. Teet hankintoja, jotka tähtäävät oman kodin hankintaan, opettelet taitoja, joita siellä saattaisi myös tarvita.
Samoin työelämässä. Aseta tavoite, jota kohti kuljet. Palkka ei mielestäni ole se pätevin kriteeri alan valintaan, sillä alalla kuu alalla on lopulta mahdollista edetä ja tienata hyvin. Ja pienempipalkkaistakin työtä jaksaa kyllä tehdä, jos se on muuten mieleistä. Kenelläkään ei ole töissä aina kivaa. Harva aloittaa huipulta, mutta ahkerimmilla on aina mahdollisuus sinne kiivetä.

Ei kai ole oikeaa ikää muuttaa pois kotoa, mutta oikeasti, moni heistä, jotka aloittivat peruskoulun kanssasi yhtä aikaa, ovat sen jo tehneet. Ja todennäköisesti siitä ihan hyvin selvinneet. Molella ikäiselläsi on myös jo jälkikasvua, jonka pitävät hengissä siinä sivussa. Vaikket heti osoitetta vaihtaisikaan, ota nyt hyvä mies sentään vastuu omasta elämästäsi omiin käsiisi. Vaikka asuisitkin isän ja äidin kodissa, on sinulla mielestäni aikuisena ihmisenä velvollisuus tehdä vähintään se 1/3 talon töistä (niin sisällä kuin ulkonakin) ja maksaa 1/3 ruokakunnan menoista. Siinä sitä samalla oppii taloudenpitoa, kun kääri hihat ja ryhtyy puuhaan. Ja ehkä jäätiin kotitilallesi lopullisesti asumaan, eihän se mitään tavatonta ole. Kunhan teet sen aikuistuneena, ruokakunnan täysimääräisenä jäsenenä etkä ikuisena elättinä.
Pese koneellinen pyykkiä jo tänään :D
Onnea matkaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”