Suuri muutos elämässäni

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Taidan tässä nyt hieman purkaa tuntojani. Isosisko soitti tässä jonkii aikaa sitten ja tuli puheeksi kotoa pois muuttaminen,
eli olen nyt 27 vuotta ja edelleen asustelen isin ja äiskän helmoissa ja käyn töissä lkäheisessä vanhainkodin keittiössä keittiö apulaisena
Kelan työttömyys päivärahalla, eli rahaa ei hirveesti tule kuukaudessa. Isosisko tässä patistelikin että pitäisi etsiä itelle kunnollinen työpaikka,
tällä nykysellä "palkalla" en kyllä varmaan tule elämään, jos tässä kotoa muutto tulee ajan kohtaseksi jossain vaiheessa, kotona en kuitenkaan varmaankaan loppu ikääni voi elää paapottavana. [:I] Pitäsi varmaan myös opetella rahankäyttö jotenkii järkevämmin, on tässä taas tullu törsättyä rahaa ihan ihan jonnin joutavaan,
tää rahan käyttö tuppaa olemaan sellasta, että jos minkä kivan jutun satun kaupasta löytämään niin se pitää saada vaikka kallis olisikin.

Välit vanhempiin on aina ollu oikeen lämpimät ja hyvät, eikä ne ole koskaan painostanu ketään meistä sisaruksista että pitäs muuttaa jo omilleen,
silti pikkusisko asuu jo omillaan, kun muutti Kuopioon opiskelemaan ja isosikolla on ollu kohta vuoden verran oma mies ja oma talo ja kaikki serkut kin asustelee jo
omissa kämpissä ja tuntuu että olen ihan viimenen joka on ruvennu tässä ajattelemaan kotoa muuttoa. Iso ja pikkusisko on ollu semmosia että ovat halunneet mahdollisimman aikasin muuttaa omilleen, mutta ite en ole millonkaan tuntenu tarvetta päästä omaan kämppään, mikäs tässä on asustellessa kun
saa valmiin ruoan ja muutenkii saa elellä melko vapaasti/huolettomasti. :| Toki olen tietysti koettanu olla isälle avuksi erillaisissa maatilan töissä, maatilalla kun asustellaan ja lypsykarjaa pidetään, mutta ei varmaankaa tekis pahaa opetella yksin asumista. Pitäs opetella maksaa vuokrat, sähköt, opetella ostamaan itelle ruokaa ja tekemään ruokaa, nykysin en juurikaan ruokaa valmista, vaikka ruokapuolella olen opiskellu. Nyt kun olen muutaman vuoden ollu tuolla vanhainkodin keittiössä töissä,
nii olen tässä ruvennu miettimään että ei tämä ruoka ala taida olla ihan minua varten, jotain muuta työtä olis varmaan kivempi tehdä. Meillä olisi siis tämä maatilakin tässä, mutta ei ole ollu mitään puhetta vanhempien kanssa että jatkasinko jossakin vaiheessa tätä tilan pitämistä. Tosin en tiedä kannattaako tämmösen pienen 10 lypsylehämän tilan pitäminen edes nyky aikana, enkä muutenkaan ole maanviljelystä hirmu kiinnostunu.

Pelottaa kyllä kuinka sitä tulee pärjäämään yksin laskujen ja muitten juttujen kanssa, vaikka vanhemmat ja sisarukset auttavat tietysti. :?
Toisaalta olis varmaan kiva juttu kun saisi elää vapaasti omassa talossa ja sais päättää ite omista asioista. :)

Ei tämä kotoa muutto ole nyt mikään nyt ja heti tapahtuva juttu, mutta jossain vaiheessa se tulee kyllä väistämättä eteen,
anteeksi nyt tämmönen hirveen pitkä sekava selostus, mutta oli pakko hieman kirjotella ajatuksia.
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja iDock »

Onko sulla mikä ammatti?

Vaikka sinua nuorempi olen, on minulla antaa sellainen ehdotus, että kun palkka tulee, kannattaa tehdä ihan paperille laskelmia omista menoista:
- Kuinka paljon tarvitsen rahaa yleensä välttämättömään elämiseeen? (eli siis ruoka, vuokra, vesi, sähkö, jne...)
- Muut tärkeät hankinnat (kuten vaatteet, netti, puhelin, harrastukset, jne...)
- Kuinka paljon minulle jää käytettävää muuhun huvitteluun? Esim. vaikka baari, ulkona syöminen, elokuvissa käymiset, jne.
Ja joka palkasta ottaa aina vaikka parikymppiä "sukanvarteen" säästötilille pahan päivän varalta.

Vähennät nämä palkastasi niin tulee tehtyä rutiininomainen budjetti ettei vahingossakaan elä yli varojensa.

Ainakin mitä isosisaruksilta on kuullut, tuolla ohjeella pärjäävät yksin asuessa hyvin pitkälle. Raportoivat myös, että alussa, kun on muuttanut asumaan pois, tulee noin kuukauden masennus- ja ikävöintiaika mutta sitten alkaa pärjäämään ja lopulta huomaa, ettei edes omaan kotiin kaipaakaan.

Aloita vaikka sillä, että vuokraat yksiön vaikkapa vanhempiesi lähialueelta. Tällöin voit tarvittaessa käydä kotona vaikka syömässä. Siis kun omat tuloasiat ovat kohdillaan.

Nooh, kirjoitettu nyt kuitenkin vaikka mitä minä olen täällä neuvomaan...
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 09:15, 18.04.2010
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Hei.
Monihan lähtee kotoa jo ammattikouluun mennessä. Jos aiot alan vaihtoa niin sekin voisi olla vaihtoehto? Itse kun muutin pois kotoa oli uusi "osoite" amiksen asuntola. Usein on helpompikin opetella asumaan omillaan kun opiskelee tai jos on töissä, varsinkin jos syystä tai toisesta päättää muuttaa toiselle paikkakunnalle. Töissä tai koulussa olessa tulee tietynlainen "päivärytmi" eikä jää sitten itsekseen öllötteöemään kun joutuu ihmisten kanssa tekemisiin.

Kelasta saatavilla tuilla pärjää. Opintotuki on pienempi kuin työttömyystuki ja lisäksi voi hakea asumistukea. Varmasti tuntuu tiukalta jos on tottunut vanhempien luona asumaan eikä asumisesta ole tarvinnut maksaa mitään. iDock tuossa jo antoikin hyvää vinkkiä siitä kuinka on helpointa pysyä selvillä mihin omat rahat riittää. Jos vaan katsoo että joo tilille on taas tullu rahaa, ei huolen häivää, voi todellisuus päästäkin yllättämään.

Ei se ruoan laitto niin vaikeeta oo, tosin aina ei onnistu mut sitten auttaa huumorintaju ja ketsuppi. :mrgreen: Kyl mä kysyn esim. isältäni miten se on jonkun ruuan tehny jos on tosi hyvää, tavallisesti saan melkosen tarkat neuvot ja jos joku jää mietityttään niin saatan vielä soittaa kotoa ja kysyä että laitankos tän nyt näin vai noin. Resepti kirjoja on myös kirjastossa ja reseptejä saa netistäkin. Voithan ruveta jo ennen muuttoo tekemään ruokaa äitisi apuna? Varmasti mielellään neuvoo.

Tälläisiä ajatuksia heräsi täälä. Rohkeasti vaan.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja iDock »

Juu - Ruoanlaitto ei loppujen lopuksi ole yhtään vaikeaa. Kun osaa vaikkapa puuron, tumman makaronin ja perunat keittää sekä jauhelihan paistaa, pääsee jo todella pitkälle. http://www.kotikokki.net :istä löytyy paljon monenlaisia reseptejä ihan yksinkertaisista perusresepteistä tasokkaampiin ja vaativampiin tuotoksiin. Tätä olen myös itse hyödyntänyt.

Hyvä keino on tehdä riittoisampaa ruokaa pari kolme kertaa viikossa, jota sitten syö useamman päivän.
Perus-helppo resepti on näinkin yksinkertainen (ja kaiken lisäksi terveellinen):
- Tummaa makaronia
- Paistettua jauhelihaa
- herne-maissi-paprika- pakastetta

Keität makaronin pussin ohjeiden mukaan. Siivilöit makaronin kulhoon, sekoitat jauhelihan ja vihannekset. That's it.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Meillä on aika eri lähtökohdat mutta kirjoitan nyt itsekin omasta elämästäni.

Itse muutin 21-vuotiaana pois kotoa. Helsingissä kun asun, ei täältä kovin pienellä rahalla saa asuntoa, siis jos yksin halajaa asua. Muutin siis poikaystäväni kanssa yhteen, oltiin seurusteltu 2 vuotta. Saatiin kaupungilta kämppä, joka tarkoittaa siis halpaa asuntoa ilman takuuvuokraa. Hyvä kämppä saatiinkin, hyvä taloyhtiö ja rauhallinen, hyvien kulkuyhteyksien päässä.

Itse en ollut missään töissä vaan aloitin opiskelut ammattikorkeakoulussa samoin tein kun yhteen muutettiin. Mies opiskeli myös, joten elimme opintotuilla sekä vanhempien avustuksilla. Itselläni kävi niin, että vaihdoin koulua kun ensimmäinen ei tuntunut omalta ja sillä tiellä olen edelleenkin, vuoden päästä pitäisi valmistua. Mies valmistui tietotekniikan kandiksi ja on tehnyt paljon töitä opiskelujen ohessa. Nyt hän on täysipäiväisesti pelifirmassa töissä ja tiukan paikan tullen maksaa myös mun kuluja. Itse valmistun hoitoalalle, jossa työtä riittää mutta palkka ei ole kovin mahtipontinen. Mutta niinhän se on että ei ne suuret tulot vaan pienet menot..

Olen itse saanut elää ehkä vähän liian prameasti, kun vanhemmat ovat tukeneet ja tukevat vieläkin paljon tarpeen mukaan. Sain 17-vuotiaana hevosen synttärilahjaksi ja ilman vanhempiani ei sen pitäminen olisi mahdollista. Hevonen on siis vielä, 25-vuotiaana, hyvissä voimissa ja käytössä.

Se laskujen maksaminen ym. rahan hallinta on ihan helppoa varsinkin jos tosiaan kirjoitat ylös menot ja tulot. Minkäänlaisia pikavippejä tai vastaavia ei ikinä kannata ottaa, eikä ottaa tavaksi maksaa laskuja vähän myöhässä tai unohdella niitä. Ruuanlaitto on itselleni ollut aina helppoa ja olen lapsesta asti ruokaa tehnyt kotona, joten sitä en ole kokenut ongelmaksi. Enemmänkin kaipaan jotain kodin hengetärtä tänne imuroimaan.. ;)

Kyllä se siitä, tsemppiä vaan! Varmasti saat tukea ja neuvoja siskoiltasi tarvittaessa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Oppisopimuskoulutusta kannattaa myös harkita. Siinä saa palkkaa heti alusta asti. Kun se vanhainkoti on jo tuttu paikka, voisit kysyä sieltä mahdollisuutta kouluttautua lähihoitajaksi. Sillä alalla ei työt tulevaisuudessa lopu. Entäs joku muu kauneuden- ja terveydenhoitoalan tai pieneläinhoitajan koulutus?

Kannattaa vielä kartoittaa kotitilan mahdollisuudetkin. Kaikilla ei edes tuota mahdollisuutta ole, vaan on pakko hankkia kodin ulkopuolista työtä. Pelkällä pienellä lypsykarjalla ei oikein pärjää joten lisäksi tai sen sijaan pitäisi kehittää muuta toimintaa. Miten olisi emolehmien pito, työmäärä vähenisi ja aikaa jäisi muulle toimeentulon hankkimiselle? Maatalouslomittajan tai lähihoitajan hommat vaikka osa-aikaisena, luomutuotanto, majoituspalvelut (tosin tässäkin keittiöhommat), hyvinvointipalvelut, lemmikkien täysihoitola, vuohien, lampaiden tai kanojen pito, sijaisperheenä toimiminen...

No juu, millään näistä ei pääse rikastumaan, mutta jos tämän tapaisista voisi kehitellä jotain. Joka kunnassa taitaa olla elinkeinoasiamies tms. jolta voi saada vinkkejä mitä palveluita alueella vielä tarvittaisiin ja miten suunnitelmien kanssa pääsisi alkuun. Yksi hyvä puoli sinun kotitilalla asumisessasi olisi se, että vanhempiesi ikääntyessä he voisivat asua pidempään kotona ja pystyisit toimimaan heidän omaishoitajanaan.
Kultakalat
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kiitoksia kaikille kamalasti hyvistä neuvoista/vinkeistä ja kirjotuksista, lisää saa laittaa tulemaan.

Tässä kirkonkylällä on useampikin vuokra-asunto vapaana joten kovin kauaksi ei tarvitsisi lähtee asustelemaan,
tuosta ammatista sen verran, että kävin 3 vuotta keittiöpuolen ammatti koulua, kotitalous ja kuluttajapalvelujen perus tutkinto nimikkeellä.
Armeijan käytyäni olen ollu töissä tähän saakka tuolla Kelan työttömyys tuki jutulla.
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja iDock »

^Elikkä sinulla siis on paperit ammatista?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ööh joo siis, löytyy miulta nuo ammatti koulun päättö todistukset.
iDock
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 16:03, 09.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja iDock »

Löytyykö tuolle ammattinimikkeellesi töitä Kerimäeltä?
Meinaan, että jos vaikka Savonlinnasta saisi paremman työpaikan ja mahdollisesti isompaa palkkaa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ei täältä Kerimäeltä taida kovin hyvin näitä keittiö hommia löytyy. En tiedä ottasivatko tonne vanhainkodin keittiölle vaikituiseks työn tekijäksi,
ainakii nytten ovat aina joka syksy ottaneet tosi mielellään töihin. Unohtu ihan mainita, että kesän olen aina ollu seurakunnalla samalla Kelan jutulla töissä
rippileireillä olen ollu talonmiehenä/keittiössä/siivojana. Yhtään en kyllä osaa tällähetkellä oikeesti sanoa mikä työ kiinnostas kaikeen eniten
ja olen kyllä ollu ihan tyytyväinen nykyisissä työ paikoissa ja molemmissa on miusta kyllä pidetty tosi paljon, en tiijä. :( :|
pekkuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 14:31, 09.05.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja pekkuli »

Juupa juu, mikäs se tämä sivusto onkaan ... Aqua-Web ... että silleen ...
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Ei näitä Off-Topicceja ole kenenkään pakko tulla lukemaan. :)
kuutti86
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 23:26, 17.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sjk

Re: Suuri muutos elämässäni.

Viesti Kirjoittaja kuutti86 »

pekkuli kirjoitti:Juupa juu, mikäs se tämä sivusto onkaan ... Aqua-Web ... että silleen ...

Juu ja osio on "Off-Topic". Mielestäni on hyvä, että purkaa tuntojansa, vaikka sitten tänne aw:hin ennemmin kuin hautoo niitä omassa päässään.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen myös ymmärtäny, että täällä keskustellaan kaikesta EI akvaarioon liittyvästä.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja narm »

Juu tänne saa kyllä kirjoitella kaikesta mistä itse haluaa :) .
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Tuota, kyllä sillä Kelan rahallakin pärjää, jos on pakko... pitää vaan menoja karsia. Mutta joo, sitä ihmettelen miksi aina kelan rahalla siellä töissä pitää käydä, eikö se ole päiväraha + ateriakorvaus ? Onko siellä muiden alojen töitä saatavilla ? Tai vaikka lähikunnissa ? Mutta joo, eipä tuo nykyään mikään ihme ole, että 27-vuotias asuu kotona, kun ei ole rahaa muuttaa, juuri pätkätöiden takia.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nii no jos totta puhun niin en ole juuri hirveesti ole näitä vakituisia työpaikkoja miettiny, tämä nykynen Kelan tarjoama työ juttu on ollu nii helppo
tapa käydä töissä, vaika palkka nyt ei järin kummonen olekkaan Empä toisaalta kotona asuessani ole joutunu hieveesti rahoja kuluttamaan ns. järkevään,
mitä nyt olen vanhempien autoon bensat ostanu ja sillon tällön käyny kaupasta ruokaa hakemassa, muuten menee rahat suurimmaksi osaksi tähän akvaario harrastukseen ja muuhun "turhuuteen" Tuossa kävin yks ilta kattomassa tuolta MOL sivuilta noita työ paikkoja, mutta eipä siellä näyttäny olevan kun kokin
ja pitsan paistajan paikkoja. Pitäs varmaan kysyä tuolta nykysestä työ paikasta että olisko sinne mahdollista päästä sitten jossain vaiheessa vaikituiseksi ja mimmosta palkaa sieltä mahdollisesti saa.
en-ni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:26, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja en-ni »

Kannattaa hankkia ensin "kunnon työ" ja sitten muuttaa. Raha-asioiden jatkuva miettiminen ja laskeminen on henkisesti välillä tosi raskasta, ja kelan ja työkkärin kanssa vääntäminen vielä vaikeampaa, sossusta puhumattakaan. Itse olen osa-aikaisella töissä vakituisella suhteella ja olen saanut asumistukea pienten tulojeni takia, joka nyt evättiin koska aloitin iltakoulun.. Tässä nyt mietityttää millä se ensikuun vuokra oikein maksetaan.. Oppisopimus olisi tarkoitus etsiä jossain vaiheessa, kunhan koulu etenee. Se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta itselle. Saa palkan, työkokemuksen ja työn, joka mahdollisesti jatkuu valmistumisen jälkeenkin.
Rahan käytöstä sen verran, että saan kaksi palkkaa kuussa. Ensimmäinen (2vko palkka) on yleiseen tuhlaamiseen ja toinen palkka (+asumistuki) on vuokraan ja laskuihin.
Opintoraha ja asumistuki( joka on opiskelijalla max.205e) ei riitä mihinkään. Terv. 2vuotta opintorahalla asunut (onneksi oli säästöjä).
Opintorahahan olisi tarkoitus sitoa indeksiin 2014, silloin sillä ehkä selviää.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

miljoonakala84 kirjoitti:Nii no jos totta puhun niin en ole juuri hirveesti ole näitä vakituisia työpaikkoja miettiny, tämä nykynen Kelan tarjoama työ juttu on ollu nii helppo
tapa käydä töissä, vaika palkka nyt ei järin kummonen olekkaan Empä toisaalta kotona asuessani ole joutunu hieveesti rahoja kuluttamaan ns. järkevään,
mitä nyt olen vanhempien autoon bensat ostanu ja sillon tällön käyny kaupasta ruokaa hakemassa, muuten menee rahat suurimmaksi osaksi tähän akvaario harrastukseen ja muuhun "turhuuteen" Tuossa kävin yks ilta kattomassa tuolta MOL sivuilta noita työ paikkoja, mutta eipä siellä näyttäny olevan kun kokin
ja pitsan paistajan paikkoja. Pitäs varmaan kysyä tuolta nykysestä työ paikasta että olisko sinne mahdollista päästä sitten jossain vaiheessa vaikituiseksi ja mimmosta palkaa sieltä mahdollisesti saa.
No joo, harvemmin mitään vakituista työtä on tarjollakaan. Mutta nykyään saa kahdeksassa kuukaudessa kerättyä liitonliksat, joten pätkätyökin kannattaa, itsellä meni (oli silloin 10 kk tuo keräily aika) pätkätöillä liitonliksat, olihan se parempi kuin kelan liksa sen 500 pv. Mutta minkäs teet, tuli tämä nykyinen lama, ja ei muutenkaan elektroniikka-alalla töitä ole tarjolla (kiinassa taitaa olla), niin tipahdin sitten kelan liksoille.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ehkä tässä nyt kuitenkii jatkan jonkii aikaa tällä kelan jutulla tätä työn tekoa, ei kait tässä omaan kotiin muutossa tarvii mitään hengen hätää pitää vaikka isosiko kovasti painostaskii. :mrgreen:
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja narm »

Ei se pidemmän päälle kannata (Kelan rahoilla olla). Itse livistin kotoo pois heti kun täytin 18v. ja hyvin oon elämässäni pärjännyt 8-) .
Sitä kun jaksaa hakea töitä ni varmasti löytyy tai oletko ajatellut oppisopimusta vaihtoehtona ?
Kun valmistuu ja saa sen oikean työpaikan niin on helpompi muuttaa omilleen.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

narm kirjoitti:Ei se pidemmän päälle kannata (Kelan rahoilla olla). Itse livistin kotoo pois heti kun täytin 18v. ja hyvin oon elämässäni pärjännyt 8-) .
Sitä kun jaksaa hakea töitä ni varmasti löytyy tai oletko ajatellut oppisopimusta vaihtoehtona ?
Kun valmistuu ja saa sen oikean työpaikan niin on helpompi muuttaa omilleen.
No me ollaan narm vähän "jäävejä" vissiin tässä asiassa, kun ollaan melkein kakaroina lähdetty kotoa pois (itse 19 vuotiaana, aiemmin olisi lähtenyt jos olis asunto löytynyt). Mutta toisaalta, olisi siellä ollut melkein täyshoito, pyykit vaan koriin ja ne löytyi puhtaina kaapista, ruokaa oli aina kaapissa vaikkei itse kaupassa ollut käynyt jne.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Harkitse tarkoin, sillä et ehkä pidäkään siitä elämästä, mitä tuosta ympäristöstä lähtiessäsi on vastassa. Olet hyvin onnekas, koska voit valita. Minä olin niin nuori kun isä kuoli, että en voinut alkaa tilaa hoitamaan (tokalla luokalla koulussa). Mitä enemmkän vuosia kului, niin sitä vaikeammaksi kääntyi se, että voisin aloittaa tilanpidon, kun tilan koneet ja kuivurit ja muut auttamattoman vanhentuneita ja niillä työskentely todella työlästä, plus siihen vielä sekin ettei viljelystä enää jää mitään käteen, muutakun tekemisen ilo. Minulle olisi ollut kutsumusammatti, mutta kun ei vilja kelpaa ihmisille, niin pitäkööt tunkkinsa. Elättäköön sitten minut Kelan kautta kun ei työn kautta kelpaa.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suuri muutos elämässäni

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Muutin kotoa 19-vuotiaana, heti kun lukion jälkeen sain opiskelupaikan. Muutin yksityiselle vuokranantajalle aika kalliiseen asuntoon ja elin opintotuella ilman lainoja - eli todella vähällä. Vanhemmat kyllä sen verran auttoivat, että rahat riittivät juuri ruokaan ja muuhun pakolliseen. En silti kokenut, että kotoa pois muuttaminen olisi ollut erityisemmin raskasta tai stressaavaa. Pikemminkin nautin siitä, että sain itse päättää, mitä syön ja mihin päiväni käytän (eikä kyse ollut huonoista väleistä vanhempiin. Hyvin tultiin toimeen silloin ja edelleenkin). Ei ole vielä ollut ikävä takaisin.

Eli ei se omillaan asuminen ole pelkästään rankkaa ja stressaavaa. Se on myös vapauttavaa itsenäistymistä. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”