Tunnustusten luolan OT

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Carnation »

bombo kirjoitti:Valvomaton ulkoilu on vaarallista kaupungissa muttei mielestäni niikään maalla.
Haha, miten niin? Siellähän ne supikoirat, ilvekset, ketut ja muut pedot varsinaisesti asuvatkin :D Puhumattakaan tonttiaan vartioivista hulluista aseistetuista ukoista.

Minusta kissojen pito vapaana on vastuutonta ja välinpitämätöntä. Itse en ainakaan uskaltaisi päästää kissaa vapaaksi, kun tietäisin miten monella tavalla siltä voi lähteä henki/ loukkaantua. Puhumattakaan tosiaan siitä, että miten se vanhingoittaa muita luonnoneläviä.
bombo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 09:45, 03.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja bombo »

Kissa pääsee puuhun turvaan ketuilata yms.

Meillä naapurit nauraisi jos taluttaisin kissaa, koirammekin on vapaana (paitsi jos menemme yli kilsan päähän).

Meillä on ollut kissa 12 vuotta ja hyvin on pärjännyt, voi olla että se on kissalle vaarallisempaa kuin olla ulkona vain talutuksessa mutta kissalle paaljon luonnollisempaa.

Enkä enää kiistele asiasta.
240l sekala
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Minun ei enää pitänyt osallistua tähän keskusteluun, mutta..

Tiedä sitten, mikä kenestäkin tuntuu pahalta. Onko parempi, että kissa elää koko ikänsä sisällä pienessä tunkkaisessa asunnossa ja saa vain haaveilla luonnonmukaisesta elämästä eikä koskaan tiedä, mitä talon ulkopuolella tapahtuu, vai sitten, että se saa elää vapaana ja onnellisena elämänsä ja kuolee nuorempana kun auto ajaa sen yli tai petolintu saalistaa sen?

Jälkimmäinen on minusta kissalle kuitenkin onnellisempi ja kivuttomampi vaihtoehto. Toisaalta taas se varmaankin pysyisi terveempänä ja siistimpänä sisällä ollessaan. Minä varmaan pitäisin kissani kuitenkin sisällä, koska pelkäisin kaiken maailman loistartuntoja ja muita :) No, en osaa sanoa kun en omista sitä kissaa.

Minulla on kokemusta lähipiirissä siitä, että koiran elinikää pidennettiin väkisin kymmenillä lääkkeillä, silloin kun se ei enää nähnyt eikä kuullut mitään ja sen karvat olivat lähteneet, osaksi siitä syystä, että se sairasti jotain itsensäverillepuremistautia. Jos ei sillä ollut pukua päällä, se söi itsensä verille. Se käveli päin ovia ja keinutuolin jalkoja, ja sen haju oli - unohtumaton. Ja sitä koiraa pidettiin tällä tavalla hengissä n. 6 vuotta. En tosin tiedä, liittyikö tämä tähän kovin paljon ja toivottavasti sellaisia ihmisiä ei enää olisi kovin paljon. Vaikka lemmikistä irti päästäminen tuntuu värmästi järkyttävältä, niin jos on yhtään eläinten ystävä niin täytyy osata ajatella asia eläimen kannalta parhain päin. Jos tämä oli liian kaukana aiheesta, niin tehkää tästä sitten joku Tunnustusten luolan Off-Topicin Off-Topic tai muuta. :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Butterflies kirjoitti:Minun ei enää pitänyt osallistua tähän keskusteluun, mutta..

Tiedä sitten, mikä kenestäkin tuntuu pahalta. Onko parempi, että kissa elää koko ikänsä sisällä pienessä tunkkaisessa asunnossa ja saa vain haaveilla luonnonmukaisesta elämästä eikä koskaan tiedä, mitä talon ulkopuolella tapahtuu, vai sitten, että se saa elää vapaana ja onnellisena elämänsä ja kuolee nuorempana kun auto ajaa sen yli tai petolintu saalistaa sen?

Jälkimmäinen on minusta kissalle kuitenkin onnellisempi ja kivuttomampi vaihtoehto. Toisaalta taas se varmaankin pysyisi terveempänä ja siistimpänä sisällä ollessaan. Minä varmaan pitäisin kissani kuitenkin sisällä, koska pelkäisin kaiken maailman loistartuntoja ja muita :) No, en osaa sanoa kun en omista sitä kissaa.
Kissat tuskin osaavat haaveilla jostain vapaudesta, luulisin? Ainakaan samalla tasolla kuin me ihmiset. Tostahan ei suinkaan ole mitään välimuotoa, kissa 16 neliön yksiössä tai vapaana pihalla 24/7.. Ööh.

Pitäiskö munkin päästää mun hevonen vapaaksi kirmaamaan pitkin pihoja? Jotta se olisi onnellinen..? :roll:

Mä en tosiaan ymmärrä miten jonkun mielestä se on parempi asia kissalle jäädä auton alle tai pedon syömäksi.. Auton kanssa kun törmää niin ei välttämättä kuole heti, eikä varsinkaan pedon kanssa (riippuu pedosta tietty). Ja tosiaan kuten Riveriana jo sanoi, kiinnipito koskee myös kissoja, ei pelkästään koiria.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

JA kyllähän se kissa vähitellen oppii raapimaan ovea kun tahtoo ulos ja toisinpäin. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
bombo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 09:45, 03.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja bombo »

Pullahiiri hevonen on nyt hiukan eri juttu, hevosille on sitä varten laitumet... [;)]

Nii olen myös samaa mieltä MA7xGEn kanssa esim. meidän kissa "kuopsuttaa"
ovea (yöllä jos joku ei tule avaamaan menee makarin ikkuna laudalle ja raapii ikkunaa :roll: ) joten sekin pääsee minne haluaa milloin vain.

Esim. meillä lähin yleinen autotie on n. 200m päässä ja lähin asfaltti tie 1 km päässä, kissamme pysyy aika lailla omalla tontillamme mutta kaikillahan näin ei ole mutta olen edelleen sitä mieltä että voimme pitää kissaamme vapaana.

Enkä edelleenkään halua riidellä asiasta! 8-)
240l sekala
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

bombo kirjoitti:Pullahiiri hevonen on nyt hiukan eri juttu, hevosille on sitä varten laitumet... [;)]
Ja kissoille ulkotarhat. Parhaissa näkemissäni on leluja ja tasoja, joita voi vaihdella paikasta toiseen, olivat sitten omakotitalon pihalla tai rivarin terassilla. Vaihtelevuus ja virikkeellisyyshän on täysin omistajan varassa.

Mitä tulee ulkoiluttamiseen valjaissa, niin ei kai se kivaa ole, jos se kylmiltään aloitetaan. Kissa pitää opettaa valjaisiin ihan siinä kuin hevonen satulaan. Muuten lopputulos on rodeokissa.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

En halua riidellä minäkään, harmi että viestini käänsi taas veistä haavassa.

No, yleisesti asia on niin, että maatiaiskissat pidetään ulkona hävittämässä rottia ja muita tuholaisia, siis yleisemmin kuin rotukissat (anteeksi että otin tämän aran rotu/maatiaskissa-asian taas puheeksi). Tosin, löytyy niitäkin ihmisiä, jotka pitävät maatiaisia sisällä ihan lemmikkinä, ja se ei ole minusta yhtään sen huonompi vaihtoehto. Sitä vain olen yrittänyt sanoa, että tuskin kukaan ostaa sitä 1200 siamilaista hävittämään tuholaisia ... Eli siinä se ero menee. Harmi että joku oli sen ymmärtänyt niin, että ostohinta olisi jokin mittari eläimen elämän tärkeydelle. :|

Sisäkissana minä pitäisin kissani, lähinnä koska varmaan ostaisin rotukissan (huom. minä en koe rotukissan ostamista mitenkään syntiseksi) mutta luulen kyllä, että se olisi onnellinen, jos saisi vapaana liikkua ulkona. Ja kyllähän kissa suht koht hyvin itseään puolustaa, eikä taida Suomessa juuri sen luokan petolintuja taivaalla kaarrella, jotka tosiaan jonkun kuusikiloisen kissan nappaisi .. :roll:

ja Riveriana, kissoille tosiaan ulkotarhat olis hyvä vaihtoehto! Saisivat enemmän tilaa ja ulkoilua, mutta vapaana olemisen vaarat minimoituisivat.

Noh, tämä keskustelu ei oikein taida johtaa mihinkään :D Mutta, kuitenkin mukava lukea eriäviä ja asioita avartavia mielipiteitä. [;)]
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Katettu, virikkeellinen, riittävän tilava ulkotarha on ehdottomasti kissalle paras vaihtoehto. Sen saa myös somistettua kauniiksi, ettei häiritse silmää. Esim. omilla kissoillani oli raapimapuina isojen omenapuiden latvuksia (karsittiin anopin omenapuita) ja verkkoja myöden kasvoi paikka paikoin kiipeileviä köynnöskasveja, jotka myös tarjosivat varjoisia paikkoja (erilaiset kärhöt esim. ovat loistavia).
Älkää pliis inhimillistäkö eläimiä liikaa. Eläin ei osaa kaivata sellaista mitä sillä ei ole koskaan ollut. Koko ikänsä sisällä elänyt kissa katselee kyllä mieluusti ohilenäviä lintuja ikkunasta, mutta ei se sinne ulos kaipaa jos ei ole sinne päässyt koskaan (tää kuuluu samaan sarjaan kuin surkeilut siitä miten partamonnilla tahikka jollain muulla reviirikalalla pitää olla "kaveri", koska se muuten tuntee olonsa yksinäiseksi :x )
Kettua ja supia pääsee puuhun karkuun jos ehtii, mutta huuhkajaa ei sitten enää pääsekään. Enkä löisi vetoa minkin ja kissan keskinäisestä ottelustakaan...ainakaan kumpikaan ei ehjänä lähde siitä.
Onneksi on se laki, ni meidän ei tarvitse miettiä mitä tehdä. Asia on jo valmiiksi meidän puolesta pohdittu. Kissat kiinni (joo, maatilalla navettakissan ymmärrän. En mä sillekään hurraata huuda, mutta jos se pidetään siellä hyvin tiivistetystä ja turvalliseksiajatellussa navetassa/muussa eläinsuojassa/ladossa,niin siellä sillä on ihan oikea tehtävä ja kissa lienee pienimpiä ekoriskejä tuhoeläinten hävittämiseen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Oikeesti muuten kumma juttu nämä kissat. Laki kieltää monta juttua aina kännissä ajamisesta eläinrääkkäykseen ja murhista veropetoksiin, ja niistä kyllä ollaan samaa mieltä, mutta miten niin tää laki kissojen kiinnipidosta muka koskisi itseä häh?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mä en edes tiennyt että tämmöine laki on olemassa. :) Siis, eikö sitä saa missään pitää vapaana, edes taajama-alueen ulkopuolella? Uskomatonta :) No, hyvä että asiasta on päätös.
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Ja onneksi alkoi ravustuskausi... :mrgreen:
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Maisu »

MA7xGE kirjoitti:JA kyllähän se kissa vähitellen oppii raapimaan ovea kun tahtoo ulos ja toisinpäin. [;)]
Jep, ja silloin laitetaan kissalle valjaat ja itselle kengät, otetaan flexi käteen ja mennään sen kissan kanssa ulos. Jos naapurit nauravat niin mikäs sen mukavampaa kuin että tulevat niin vähästä iloisiksi.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Meillä oli joskus kissa ja se pääsi ulos kun tahtoi jne. Asuttiin omakotitaloalueella ja siellä oli useita muitakin kissoja vapaina. Yhden naapurin muistan jota kissat häiritsi paljon, koska ruokki lintuja ja oravia.. ymmärrän hyvin kyllä..Kissamme kuoli 17 vuotiaana sairauteen, ei jäänyt onneksi auton alle.. mutta onnellista sen elämä varmasti oli. Juostiin yhdessä metsässä ja samoiltiin kallioilla. Juoksi aina vastaan kun iskä tuli autolla pihaan, odotti että tuleeko mökiltä ja tuo kalaa :). Paljon kivoja muistoja, kesäauringossa lötköttelyä nurmikolla. Sen yksi lempipaikka oli kielojen keskellä, johon se haudattiinkin. Ja tää on kyllä melkein kummitusjuttu, mutta siihen kissan haudalle ilmestyi vaaleanpunaisia kissankäpälöitä mystisesti yhtenä kesänä. Kukaan ei ollut niitä siihen siirtänyt ja pihassa oli äidin mukaan vain valkoisia. :)

Mä olen myös tuon tilavan ulkotarhan kannalla. Ihan vapaana ei todellakaan kerrostaloalueella eikä tiheästi asutulla omakotialueellakaan. Ainakin jos naapurustossa on vastustajia. On liikaa riskejä: liikenne, kissavihaajat ja muut. Raitista ilmaa kyllä kissoille soisin, että jossain muodossa, hihnassa tai partsilla tmv. Kokonaan sisällä tuntuu kyl kurjalta kissan puolesta vaikka onnellisia nekin varmaan on kunhan on paljon silitystä ja kehräystä :). Täälläkin näkee tämän tästä miukuleita ja siten ei ole varma onko kadonnut vai ei. Yhden kerran soitin varmuudeksi kaulapannassa olevaan numeroon yhen kissan kohdalla ja yksi kissa tuli meille pation ovesta viime kesänä. Onneks oli hamsterien dunien luukut kiinni!
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja hippikala »

*kiittää nöyränä Marin aplodeista*

Ai niin juu, eihän se Minun Kissa tai Minun Koira tosiaan koskaan mitään tee. Mutta itsekin tosiaan mokasin tämän kanssa kun en tajunnut, että pelkkä petoeläimen läheisyys voi säikäyttää pesivät linnut. Ja aika paljon tuli keväisiä järvenrantoja kuljettua.... [:I] Vaikka oli lähellä pysyvä koira, niin kyllä se saattoi kadota silmistä johonkin puskaan, eikä siinä montaa sekuntia tarvita kun on jo pesää häiritty. Tiedänpähän nyt, että ne koirat todella pidetään hihnassa pesimäkaudella, oltiin miten metsässä ja maalla tahansa!

Lemmikkieläinten ruuan eettisyys on hiertänyt jo pidemmän aikaa, mutta todellakin, alkuperää on todella hankala tietää! Mites se menikään, eikös rakas EU suunnitellut, ettei edes alkuperämaata saisi merkitä koska se "estää vapaata kilpailua" :twisted: . Niin että millä perusteella ne ostopäätökset pitäisi sitten tehdä, jos asiakkaalle ei saa antaa rehellistä tietoa siitä, mitä tuote sisältää? Kaikkein parastahan olisi tietysti ostaa ihan vaan suomalaista luomua raakana, siitä ainakin tietäisi mitä se sisältää. Jos haluaa kokeilla, niin kannattaa googlettaa suomalaisia lampoloita, aika moni myy säilykkeenä lampaanlihaa eivätkä ne kilohinnat ole minusta yhtään sen kummempia kuin virallisten ruokienkaan. Ja tietysti pitää muistaa (joillekin kovasti ahdistava) vaihtoehto, eli hevosenliha. Suomessa kun yksi pahimpia eläinten hyvinvointiin liittyviä ongelmia on se, ettei hevosia meinaa saada missään asiallisesti hengiltä, ainakaan hätätapauksissa. Teurastamot eivät vastaanota ja jos vastaanottavat, niin niihin on tsiljoonan kilometrin matka jne. Suomessa lienee satoja vanhoja ja kipeitä hevosia ties missä pihan perukoilla ihan vaan siksi, ettei tiedetä mitä niille tekisi, naapurin metsästäjä ja suuren pakastimen omistava koiraharrastaja olisi monessa tapauksessa pelastava enkeli. Ja kyllä, olen itse hevosihminen, olen ollut mukana hevosen lopetuksessa ja syöttäisin myös oman hevoseni koirille. Itse asiassa yksi motiivi maalle muuttamiseen onkin juuri toive siitä, että saisi myös lihansyöjille itse tuotettua ruokaa (linnut, ylimääräiset vuohet, ehkä lampaat). Ja kuinkahan monta ihmistä työllistyisi lampaankasvattajiksi Suomessa, jos vaikkapa vain 10 000 koiranomistajaa sitoutuisi ostamaan koirilleen suomalaista lammasta....

Varsinaisista valmisruuista olen katsellut zooplussan valikoimaa, Saksassahan luomutuotanto on niin paljon pidemmällä, että siellä riittää luomun "roippeita" myös eläintenruokiin. Yarrahin kissanruuat ovat niin mehevän näköisiä että niitä tekisi melkein itse mieli maistaa! Mutta tässähän ei auta muu kuin lähettää asiakaspalautetta kerran toisensa jälkeen ja kysyä, kysyä ja taas kysyä, että mikä on raaka-aineen alkuperä, mistä maasta se tulee, onhan yhtiönne tietoinen siitä, että olisimme valmiita ostamaan tuotteitanne mikäli niiden raaka-aineet tuotettaisiin eettisesti jne. Toki tässä helposti törmää siihen harha-ajatukseen että "maailmassa ei riitä ruoka jos tuotetaan luomua!" mutta asiahan on päinvastoin, luomu nimenomaan tuottaa enemmän ravintoa kuin tehoviljely (tästä on lukemattomia tutkimuksia, tehoviljelyn puolella oleva iso bisnes ei vaan halua että niistä paljon puhuttaisiin). Mutta helppoja vastauksiahan tähän ei ole tällä hetkellä olemassa, se on minusta jo paljon, että ostaa suomalaista tai EU-alueella tuotettua (voi olla jotenkin valvonnasta varma), puhumattakaan sitten siitä, että valikoi nimenomaan eurooppalaista luomua tai suomalaista lähituotantoa. Tai no sekin on minusta paljon, että tekee edes omat ruokaostoksensa noilla periaatteilla vaikka sitten lemmikeistä vähän vielä luistaisikin! :D Mutta siis tässähän kannattaa muistaa rahan vaikutus, se ei haittaa jos itse syö vähän lihaa ja päätyy kerran vuodessa ostamaan jotain argentiinalaista häränfilettä mutta ostaa sitten samalla sadoilla euroilla eläinten ruokaa tuntemattomista tuotanto-olosuhteista. Eli raha ratkaisee, kuten aina, valitettavasti!

Riveriana on kyllä oikeassa, laki vaatii ihmisiä takaamaan elukoilleen "turvalliset" olosuhteet ja eläimen jättäminen valvomatta yli 12 tunnin ajaksi on rikos. Kuinkas moni kissa kulkeekas ties missä yli 12 tuntia joka yö? :twisted: Ai niin, mutta jos naapurit nauraa niin sitten toki kannattaa viis veisata eläimistään. Sori! Näinhän me ajattelemme, ihan yleisesti, aika monesta muustakin asiasta. Että mitä ne naapurit ajattelee jos... Aika moni asia olisi tässä maailmassa paremmin, jos unohtaisimme, mitä naapurit ehkä ajattelevat ja ajattelisimme sen sijaan ihan omilla aivoillamme. Eihän tämä maailma muutu miksikään, jos aina pelätään naapurien tai kavereiden tai muiden salaperäisten voimien paheksuntaa... Toinen hyvä lainkohta on se, että petoeläimiä ei saa pyydystää elävällä syötillä. Jos pihalla pitää pikkukoiraa (alle 50kg) yötä päivää narun päässä, susi syö sen ja sillä perusteella susi otetaan hengiltä, niin eikö se silloin ole elävällä syötillä metsästystä? :twisted:
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Suorastaan nerokas viesti, hippikala! Maria lainatakseni: *aplodeeraa* :)
hippikala kirjoitti: Eihän tämä maailma muutu miksikään, jos aina pelätään naapurien tai kavereiden tai muiden salaperäisten voimien paheksuntaa...
Ehkä ei ollut tarkoitus, mutta kieltämättä tälle kohdalle repes. :D
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

hippikala kirjoitti:Jos pihalla pitää pikkukoiraa (alle 50kg) yötä päivää narun päässä, susi syö sen ja sillä perusteella susi otetaan hengiltä, niin eikö se silloin ole elävällä syötillä metsästystä? :twisted:
Tästä olen samaa mieltä. Niinhän siinä kävi, että monessa paikassa, joissa oli susia napsimassa pihakoiria, ihmiset kyllästyivät lopulta ja sudet saivat muuttaa "sisämaahan". Todennäköisesti noin metrin verran.

Hevosenlihasta olen samaa mieltä. Kuinka moni heppavanhus on lykätty "ylläpitoon" kun asiallinen lopetus on tehty kertakaikkisen kuttumaisen vaikeaksi toteuttaa. Olisi hyvä, jos sen lihan saisi fiksusti käyttöön. Sitäpaitsi hevosenliha sopii monille yliherkillekin koirille, vaikka aina pitääkin kokeilla erikseen sopiiko se sille omallekin koiralle.

Vaikka luomu onkin hyvä asia, niin jostain syystä myös lähiruoka on noussut omassa ideologiassani tärkeäksi. Maidotkin ostan niin, että on lähimmällä meijerillä pakattuja, yms.

Mutta tuo on kanssa jo OTn OT :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Maisu »

hippikala kirjoitti:Ja kyllä, olen itse hevosihminen, olen ollut mukana hevosen lopetuksessa ja syöttäisin myös oman hevoseni koirille.
Miksi syöttäisit hevosta koirille etkä söisi itse? http://fi.wikipedia.org/wiki/Hevosenliha
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Eikös ihmisravinnoksi kelpaava liha tarvitse olla tarkistettua tms? Jos naapuri sen elukan teurastaa, sen voi lykätä pakkaseen ja syöttää koirille ilman tarkistuksiakin. Näin ainakin olen ymmärtänyt.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onko yksityiskäyttöön tulevan hevosenlihan oltavakaan tarkastettua? Ja mistä tämä "naapuri" tähän tuli, miksi oletat ettei eläintä lopetettaisi teurastamossa ihan normaalein tarkastuseläinlääkärin valvomin toimenpitein?
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Riveriana kirjoitti:Eikös ihmisravinnoksi kelpaava liha tarvitse olla tarkistettua tms? Jos naapuri sen elukan teurastaa, sen voi lykätä pakkaseen ja syöttää koirille ilman tarkistuksiakin. Näin ainakin olen ymmärtänyt.
Miksi pitäisi olla ? Et kai oikeasti kuvittele, että metsästäjät vievät sorsansa, jäniksensä, metsäkanalintunsa tai hirvensä tarkastettavaksi ? Eivät vie, syövät ilman mitään tarkastamisia, koirakin saa sitten palkkansa. Niin, en käsitä miksei hevosta voisi itse lopettaa ja pistää lihoiksi ja tehdä vaikka metwurstia siitä itselleen jos haluaa. Mekin saada joka vuosi esim. hirvenlihaa, joko paistina tai säilykkeenä, ei ole kukaan sairastunut, eikä ole kukaan tarkistanut niitä lihoja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ootte sotkeneet kaksi asiaa. Jos se eläin myydään ihmistenruoaksi, sen täytyy olla tarkastettua (ja tietysti asianmukaisesti teurastettua). Omaan käyttöön, tahikka eläintenruoaksi saapi sitten ottaa (ja vissiin eläintenruoaksi myydäkin) tarkastamatonta lihaa, joskin edelleenkin sen teurastuksen on oltava asianmukaisesti ja ammattitaitoisesti tehty.
Yksi kaveripariskunta kasvattaa erilaisia kaneja melko runsaita määriä (ihan siis näyttelyttävät ja se kasvatus on harrastus). Kanit ovat kuitenkin sen verran tuotteliaita että ihan kaikki poikaset eivät mene kaupaksi ja ne joilla ei ole jalostuksellista arvoa listitään sitten eväiksi itselle ja koirille. Olen harkinnut itsekin koirillani maistattavani ja samoin mieheni veli rupesi juurikin lammasfarmariksi, joten sieltä voinemme käynneillämme ostaa lammasta koirille kuivaruoan vaihteluksi. Barffauksesta en tiedä tarpeeksi että uskaltaisin koirani kokonaan sille siirtää ja tuo kuivaruoan syöttäminen on reissatessa ja koiria hoitoon jonnekin tarjottaessa aika paljon vaivattomampi vaihtoehto (on ihan riittävän vaikeaa saada 4 elikon laumalla hoitopaikka muutenkin, ilman että ruokailusta tekee vielä yhden lisämutan).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

maisu kirjoitti:Onko yksityiskäyttöön tulevan hevosenlihan oltavakaan tarkastettua? Ja mistä tämä "naapuri" tähän tuli, miksi oletat ettei eläintä lopetettaisi teurastamossa ihan normaalein tarkastuseläinlääkärin valvomin toimenpitein?
Naapuri tuli tuosta viestistä, jossa ensimmäiseksi puhuttiin hevosenlihasta. Naapurin metsästäjä.

Toisekseen, jos joka teurastamoon kaikkina aikoina niitä hevosia saisi, niin eihän se sillloin olisikaan mikään ongelma, eihän?
annek
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 12:09, 18.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja annek »

Mari kirjoitti: Barffauksesta en tiedä tarpeeksi että uskaltaisin koirani kokonaan sille siirtää ja tuo kuivaruoan syöttäminen on reissatessa ja koiria hoitoon jonnekin tarjottaessa aika paljon vaivattomampi vaihtoehto (on ihan riittävän vaikeaa saada 4 elikon laumalla hoitopaikka muutenkin, ilman että ruokailusta tekee vielä yhden lisämutan).
Meillä kissat syövät noin 80% VauhtiRaksun ja Murren Murkinan lihoja, eli BARFfia, mutta olen opettanut eineksillekin kun ovat tosiaan kätevämpiä esim reissussa. Tosin silloinkin käytän mielummin märkäruokia kuin raksuja, kuivapapanat eivät nyt vaan ole sopivaa kissanruokaa vaikka päällään hyppisi. Koirat on vähän eri juttu, ne kun taitavat tajuta juoda tarpeeksi ihan automaattisesti.

Ja yritän ostaa heppaa tosi usein, juurikin noista kysyntäpoliittisista syistä. (Tämä on nyt meillä kolmas kissapentue joka kasvaa lähes yksinomaan raakalihalla, tietty luu/kalsiumtäydennystä unohtamatta, aikuiset ovat tällä menneet kohta 10 vuotta, eli ei se mitään rakettitiedettä ole.) Mutta hoitajille tosiaan helpompi lyödä kouraan eineksiä kuin pyytää raivaamaan tilaa pakkasestaan elukoiden eväille :mrgreen: .

Ja en aio sanoa mitään lemmikkien, niin kissojen kuin koirienkaan valvomattomasta ulkoilusta, alkaa taas raivostuttamaan jo pelkkä ajatuskin. Eilen illalla taas kuuntelin kissatappelun ääniä tuolta pihalta kun Idiootit ja välinpitämättömät laiskahanurit tuuppaavat lemmikkinsä pihalle hommaamaan virikkeitä elämäänsä sensijaan että itse vaivautuisivat niitä järjestämään [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”