Mattosuodatin sisäsuodattimesta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kikk@
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:03, 18.04.2005

Mattosuodatin sisäsuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Kikk@ »

Ajatuksena on ollut mattosuodattimen rakentaminen 160l altaaseeni. Vähän on käytännön ongelmia toteutuksessa.
*Olen miettinyt jos sen voisi tehdä jommastakummasta sisäsuodattimesta. Toinen on Dolphin F-2000, kierrättää 600l/h ja toinen Hydor Crystal R05 Duo II ja joka kierrättää 650l/h. Jälkimmäinen on kooltaan puolet pienempi joten olis ehkä siinä mielessä parempi. mutta onnistuuko homma käytännössä niin että otan kaiken ylimääräisen pois ja laitan vain pumpun maton taakse? Vai mitä kuuluisi tehdä?
*Pitääkö matto kiinnittää jotenkin altaaseen vai pysyykö se itse paikoillaan?
*Missä myydään mattoa? Tarvitsenko jotain lisätarvikkeita?
*Näytetäänkö jossain ihan vaihe vaiheelta suodattimen rakentaminen, vai mitenköhän se onnistuu avuttomalta naisihmiseltä? [:I]
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 21:48, 06.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Mulla pää täynnä samoja kysymyksia? Kuinka mattosuodati rakennetaan itse? [;)]
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Hauki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 08:33, 09.09.2004

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Minulla on 50x50 matto päädyssä kaarevana ilman mitään kiinnityksiä. Matossa on sitten paikka pumpulle ja siinäpä se :mrgreen: .
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Siis onko se matto pelkän hiekan tukemana? Pysyykö varmasti hyvin paikoillaan?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Me tehtiin alajärven yläasteen/lukion tiloissa olevaan n.250 litraiseen akvaarioon koko sivuseinän peittävä mattosuodatin. Sitä ei kiinnitetty millään vaan leikattiin matosta sopivan kokoinen palanen joka kiilattiin etu-ja takaseinää vasten,sekä pohjaa vasten. Taakse laitettiiin seran 1000l/h kierrättävä suodatin. :mrgreen:
Kikk@
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:03, 18.04.2005

Mattosudattimen teko-ohjeita edelleen kaipaan.

Viesti Kirjoittaja Kikk@ »

onko jollain kokemusta ajattelemastani mattosuodattimesta?
kijutu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:11, 19.08.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Äänekoski

Mattosuodattimesta

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Minulla on 70-litraisessa altaassa mattosuodatin, jonka pumppuna on Micronin sisäsuodatin. Matto (paksuus 3 cm) on käärittynä pumpun ympärille ja se ulottuu pohjasta yläkehykseen (=> "pisaranmallinen" mattosuodatin). Suodattimesta on poistettu sen oman suodatinpatruunan kotelo ja ulostuloputkeen on laitettu letku, joka on työnnetty suodatinmaton lävitse.

Kimmo
Kikk@
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:03, 18.04.2005

Pisaramallisen suodattimen kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Kikk@ »

Eli oletko liimannut maton reunat yhteen vai miten se pysyy oikeassa muodossaan? Pysyykö tämä "tötterö" myös hyvin paikallaan akvaariossa vai pitääkö kiinnittää jotenkin?
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Sisäsuodattimen käyttö mattosuodattimen pumppuna onnistuu mallista riippuen erinomaisesti tai sitten enempi-vähempi hankalasti. Ensimmäinen hankaluus voi tolla siitä, että pumppuun ei saa helposti letkua, jolla virtaus johdettaisiin maton etupuolelle. Esimerkkinä Eheimin pick-up -mallit. Toinen mahdollisesti riesaa aiheuttava asia voi olla imuaukkojen sijainti. Mattosuodattimen taakse kertyy vähitellen lietettä ja sen kuuluukin kertyä sinne. Alhaalta imevä sisäsuodatin imaisee lietteen helposti mukanaan.

Paras mahdollinen sisäsuodatin on varmaan sellainen, jossa pumppusta on helppoa irroittaa suodatinosa erilleen. Tällöin voidaan käyttää pelkkää pumppua ja saadaan maton taakse jäävä tila minimoitua. Parhaimmillaan pumppuosa on sellainen, että sille on helppoa tehdä mattoon kolo, esim. Eheim Aquaballit ovat tälläisiä. Merkkinä mainitsen Eheimin koska se on minulle tutuin, muitakin vaihtoehtoja on toki vaikka kuinka. Osa sisäsuodattimia on rakennettu niin, että ylhäällä olevassa pumppuosassa roottori jää paljaaksi ilman suodatinkoteloa. Tällöin pumppu ei tietenkään toimi.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
kijutu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:11, 19.08.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja kijutu »

Olen ommellut siimalla maton reunat toisiinsa kiinni ja tötterö pysyy sellaisenaan pystyssä nurkassa, koska sen halkaisija on nurkasta ("pisaran kärki") mitattuna n. 15 cm ja toisinpäin n. 10 cm. Ja sähköjohto tietysti pitää yläpäätä paikallaan, alareunaa hiekka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”