Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Hyvä suodatin 60 litraiseen, kasvipainoitteiseen altaaseen. Kevyt kalasto.

Taitaa olla aika, jolloin sitä pakotettuna joutuu tämän päivän uuden tekniikan armoille ja minulla ei ole siitä minkäänlaista käsitystä. Siitä on pitäneet rautaiset ikivanhat Eheimit huolen.

Tällä hetkellä siellä vielä pyörii kaksi näitä aquaballeja:
https://www.carousell.sg/p/eheim-aquaba ... -42552310/

Puhaltavat ristiin vastakkaisista takakulmista, toinen ylös, toinen alas, keskellä hiilarinsyöttö, joka jää näiden pyörteeseen. Käy vain hermoon nuo roottorin muoviset akselit, jotka napsuu millin väännöstä poikki, taas on molemmat kolmessa osassa ja toinen pitää siksi ärsyttävää röhinää. Muutenhan nämä toimivat vielä ihan unelmasti.

Voihan joku PellePeloton tietysti tehdä mulle akselit, jotka kestävät ja ostan ne pois. Silloin en luovu noista vieläkään [;)] .

Noin pienessä olisi kiva päästä yhdellä suodattimella, mutta mikä. Ei ärsyttäviä ääniä. Ei vaakatasossa leuhuttavia kasveja. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan.

Toivottavia ominaisuuksia mm. pieni koko, säädettävä puhallusteho ja suunnattava puhallus.
Viimeksi muokannut toukopouko, 22:27, 29.01.2021. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
KattiKala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 12:20, 11.04.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja KattiKala »

Mä liputan noiden aquaballien puolesta. En oo parempia löytänyt, huonompia vaan. Just heitin 2 ikivanhaa pois, kun oli johtojen päällysmuovit karanneet juuresta jäykkyyttään. Muuta vikaa niissä ei ollut, joten vaihdoin lennossa uudet samanlaiset tilalle. Yhtään akselia en oo noista poikki saanut, joten sitäkään ongelmaa en ole huomannut.
600, 350, 180 ja 60 ja 30 litraa vettä. Lotraamista vuodesta -94.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Joo, minä olen saanut noita eräänkin kappaleen poikki. Menee usein siinä kohtaa kun sihtaan luukkua roottorin suojaksi ja koitan saada muovitapit, röörin ja tikut kohdilleen. Ehkä olen liian hösö, ja niinhän olen.

Mutta hyvät on pallerot. Käy ja kukkuu. Nämä viimeisimmät tikut ovat kyllä jo vanhat. Vanhemmat kuin suodattimesi :D . Olisiko Eheim tehnyt jotakin akseleiden laadulle? Omat `pallini´ on tuolta ennen vuotta 2010. Ja tikkuja on mennyt :roll: .

On kyllä sääli, että sitä joutuu heittämään toimivan pelin siksi pois, että johto ei enää kestä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja doradi »

Kaksi iäkästä Aquaballia eri "akvapalleroa" on palveluksessa täälläkin ja lisäksi yksi palleron irtopumppu mattosuodatinpumppuna. On minustakin erittäin rautainen sisäsuodatin ja tuo pumppu on niin varma, että vaikka se on aivan onnettoman muotoinen mattosuodattimeksi, niin käytän silti. Pumpun pysähtymisiä, roottori- ja akselirikkoja on vähän verrattuna Eheimin Compactiin ja Eccoihin joita muut huushollin pumput enimmäkseen on. Eccoissa on selvästi jotain maanantaikappaleita jotka pysähtelee, vaikka kaikenkaikkiaan on kohtuullinen peli, Compactissa puolestaan on eri koot tosi erilaisia; kolmesatanen on hyvä, isommat ei niinkään. Ja erilaisia mökäämisepisodeja etenkin Compactilla tuppaa myöskin ilmetä.

No mutta asiaan. Mun käyttöön parhaat sisäsuodattimet pienempiin altaisiin on olleet Seran F-sarjan simppelit vehkeet. Niitten paras puoli on toimintavarmuus ja se, ettei sukiksia tarvi erikseen pelastaa suodatinta putsattaessa, kun eivät pääse suodattimeen sisään. Patruunat on pitkäikäisiä ja olen leikkonut niitä itsekin mattosuodatinlevyjen jämistä; sillä pääseekin suurimmasta ongelmasta eli siitä, että patruunat on aika hienoa vaahtomuovia ja tukkeentuu kohtuuvauhtia. No toki helppo pestä, mutta kun leikkaa patruunan karkeammasta matosta, niin vielä helpompaa. Kaksi Seraa taitaa olla käytössä tällä hetkellä, en muista että mitään sisuskalua olisi ikänä tarvinnut uusia niihin. Pienemmät Serat on ehkä hieman huomaamattomampia pikkualtaassa kuin akvapallero.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvä suodatin pieneen altaaseen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nämä minun palleroni ovat ne kaikkein pienimmät ja tuolloin niihin ei saanut jatkettua lisälaatikoita, ne on tuollaiset minarit ja sellaisina pysyvät.

Tässähän saattaa käydä nyt jopa niin, etten palloja hylkääkään, ostan nyt kokeeksi jälleen parit tikut ja jatkan elämääni näiden kanssa kunnes kuolo meidät erottaa. Tuo räminä ottaa ärsyttää. Nuo tikut ei ole mitenkään halpoja, se tässä potuttaa, mutta jos tänäpäivänä olisi jo vähän jämäkämpiä kuin männä vuosien.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”