Kokemuksia Juwel HeliaLux vs MultiLux?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
qoob
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:28, 28.10.2019
Sukupuoli: Mies

Kokemuksia Juwel HeliaLux vs MultiLux?

Viesti Kirjoittaja qoob »

Terve,

kotoa löytyy Lido 120 jossa MultiLux LEDit (Colour ja Day putket). Ihan tolkullisilta vaikuttavat, mutta tankissa on sen verran kasveja että haluaisin mahdollisuuden säätää valoa paljon korkeammalle. Nykyisissä putkissa on siis 14w per ja yhteensä Lumenit on 1290 + 1610 = 2900. Toinen valo on 9000K ja toinen 4425K.

HeliaLux Spectrum puolestaan on 29W 60cm koossa ja lumeneita 140/watt eli 4060. Sisältää sekoituksen 6500K ja 9000K LEDejä.

Hintaa 210 € ja jos haluaa hallita laitetta niin 170€ päälle, eli aika paljon fyrkkaa. Kysymys kuuluu, onko sen arvoista? Onko kenelläkään kokemuksia? Onko ero edes huomattava? Hinta-asiaan on varmaan hankala ottaa kantaa kun se on niin yksilöllinen juttu.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kokemuksia Juwel HeliaLux vs MultiLux?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mulla ei ole Juwelin ledeistä kokemusta, että varsinainen asiantuntija tässä nyt liikkeellä... :roll: Mutta mä voisin ajatella asiaa sitä kautta, että jos nyt hankkisi ensin kunnollisen (painepullo) hiilarijärjestelmän ja sitten jos kasvit ei kasva sen ja kunnon lannoituksen myötä mielestäsi riittävän hyvin, niin sitten nuo tehokkaammat ledit hankkia. Kun epäilen siis, että nuo tehokkaammat ledit vaativat kaverikseen hiilari lannoituksen, jotta niiden tehosta saa tavallaan kaiken irti.
qoob
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:28, 28.10.2019
Sukupuoli: Mies

Re: Kokemuksia Juwel HeliaLux vs MultiLux?

Viesti Kirjoittaja qoob »

Anniquu_ kirjoitti:Mulla ei ole Juwelin ledeistä kokemusta, että varsinainen asiantuntija tässä nyt liikkeellä... :roll: Mutta mä voisin ajatella asiaa sitä kautta, että jos nyt hankkisi ensin kunnollisen (painepullo) hiilarijärjestelmän ja sitten jos kasvit ei kasva sen ja kunnon lannoituksen myötä mielestäsi riittävän hyvin, niin sitten nuo tehokkaammat ledit hankkia. Kun epäilen siis, että nuo tehokkaammat ledit vaativat kaverikseen hiilari lannoituksen, jotta niiden tehosta saa tavallaan kaiken irti.
Tämä on kyllä ihan hyvä pointti - varmasti hiilari rajoittaa ennen kuin pieni päivitys valoissa. Valoista tuntuu olevan heikonlaisesti tietoa saatavilla ja jos ei ole useampaa omistanut niin hankalaa on sanoa onko riittävä. Kaipa ne kasvit sen sitten kertovat :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”