DIY biologinen suodatin (amazonium.net)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

DIY biologinen suodatin (amazonium.net)

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Selasin netissä näitä DIY-suodattimia, koska minulle tällainen pienimuotoinen virittely on hauska osa akvaarioharrastusta. Tällä pullosuodattimella on saatu näppärästi ja halvalla pieneen sisäsuodattimeen biologinen osa jatkeeksi. Sisäsuodatin toimii esisuodattimena ja siihen itse laittaisin ainoastaan vanua, joka pestään reilusti melko usein. Pulloon laittaisin ainoastaan erilaisia kovia rakeita ("makaroneja", laavakivimurskaa, sintrattua lasia) Voi laittaa sekaisinkin näitä kaikkia. Nuo vanut ja vaahtomuovipalat menevät kuitenkin tukkoon jossain vaiheessa ja niiden puhdistaminen tulee olemaan hankalaa. Mutta muuten uskon toimintaan 100 %, eikä ne biologiset suodatinmateriaalit toimi yhtään sen paremmin, jos niillä on kalliit merkkimuovikuoret ympärillä. Itselläni on käytössä biologisena suodattimena pullosuodatinviritys ja nitriittti pysynyt poissa. Olkoon mikä tahansa viritys tai kallis merkkisuodatin, niin mikään ei takaa tasapainoa, jos esim. ruokinta on liiallista ja/tai kaloja on liikaa.
Löytyy googlaamalla DIY aquarium bio filter amazonium.net

Pienenä menetyksenä pidän sitä, että tämä hidastaa veden kierrätystä, jos tämä on ainoa suodatin pienessä akvaariossa. Sen voi korjata stream-pumpulla. Pitää kakat liikkeessä, eivät painu pohjalle vaan joutuvat suodattimeen. Tämä muistutuksena lähinnä teille, jotka vasta tutustutte akvaarion hoitoon. Ei siitä ole kauankaan, kun itse olin "siis mikä hiton stream-pumppu, 8O häh?
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY biologinen suodatin (amazonium.net)

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Ps. Tämän piti mennä DIY-osastolle. Ehkä en itse pysty sitä siirtämään?
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: DIY biologinen suodatin (amazonium.net)

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Satuin selailemaan erästä vanhaa viestiketjua, jossa käsiteltiin suodatusta, virtausta ja hapetusta. Tässä ketju: viewtopic.php?f=27&t=222511

Noh, sieltä johti linkki toiseen mielenkiintoiseen artikkeliin: http://plecoplanet.com/?page_id=829 Tässä sivuttiin biologisen suodatuksen tehoon vaikuttavia tekijöitä. Mm. sitä, että biologinen suodatus ei useinkaan toimi täydellä kapasiteetilla (suodatusmassan määrään nähden), koska massa ei likaantumisen vuoksi hapetu kunnolla. Tämä esittelemäsi DIY-suodatin kuulostaa toimivalta. Siinä on ensinnäkin hyvä esisuodatus, joka on helppo puhdistaa tarpeeksi usein. Toisekseen ehdotit, että suodatusmassa kannattaa olla sellaista, jonka saa tarvittaessa huuhtaistua. Lisäksi yllä olevan linkin artikkelissa sanotaan näin:
For maximum residence time and effect, unless you have a “wet and dry” or bio-wheel filter it would be advantageous if the filter intake picks up both the bubbles and oxygenated water, and feeds them straight into the filter where they will provide much needed oxygen to the nitrification process.
Tarkoittaneeko tämä, että suodattimeen kannattaisi syöttää ilmakuplia? Tässä mallissahan se olisi nimenomaan mahdollista. Ilmakuplat eivät haittaisi moottorin toimintaa, koska ne syötettäisiin vasta sisäsuodattimen jälkeen ilmastushanan kautta (joka monissa sisäsuodattimissa onkin valmiina). Myöskään tukkeentuva esisuodatusvanu ei estäisi niiden kulkua. Biologiseen suodatusmassaan syötettäisiin siis sekä hapekasta, että mekaanisen suodatuksen läpikäynyttä vettä. Kuulostaa optimaaliselta? :mrgreen:

No tällaista pohdintaa täällä tänään. :roll:
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY biologinen suodatin (amazonium.net)

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Pintuliini kirjoitti:Tarkoittaneeko tämä, että suodattimeen kannattaisi syöttää ilmakuplia? Tässä mallissahan se olisi nimenomaan mahdollista. Ilmakuplat eivät haittaisi moottorin toimintaa, koska ne
Ajattelin itse myös tätä ilman syöttöä tähän malliin, jos laittaisin sellaisen akvaarioon. Oma 1,5 litrainen pullosuodattimeni toimii ilmapumpulla ja siinä biologisen materiaalin ("makaroneja", laavamurskaa ja sintrattua lasia) läpi kulkee siis ilmakuplia ja vanulla esisuodatettu vesi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”