loisteputki vilkkuu

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaape70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:43, 13.01.2014
Sukupuoli: Mies

loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Jaape70 »

Hei
mahtaako vika olla itse putkessa , jos se alkaa vilkkua ? vai voiko vika olla sytyttimessä tai kuristimessa ?
ihmettelen vain, kun olen viimeisen 2kk aikana vaihtanut 3 kertaa putken, kun edellinen alkanut vilkkua...
kyseessä Aquastabil valokansi, jossa 4 kpl T8 putkia, olikohan 30W / kpl
ja näistä yhdessä ja samassa, on tuo vilkkuminen toistunut putken vaihdon jälkeen nyt lyhyessä ajassa,
vilkkuminen on kyllä aina poistunut, kun olen toisen putken vaihtanut, mutta pienessä ajassa jo siis 3 kertaa vaihdettu, ei kai voi olla normaalia..

onko vastaavasta kokemusta ?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kuivaa putken kannat ja se, mihin ne tulee. Joskus hapettuu paikat ja pieni rassailu on minulla auttanut vastaavissa ongelmissa. Juwelissa sellaista vikaa joskus....Tietysti pistoke irti, ettei tule rapsuja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
leo-n
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 02:33, 18.03.2007

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja leo-n »

Kuulostaa ihan sytytin ongelmalta. Oletko vaihtanut sytytintä putken vaihdon yhteydessä. Putket vaihdetaan aina sytyttimien kera.
Jaape70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:43, 13.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Jaape70 »

leo-n kirjoitti:Kuulostaa ihan sytytin ongelmalta. Oletko vaihtanut sytytintä putken vaihdon yhteydessä. Putket vaihdetaan aina sytyttimien kera.
En ole vaihtanut sytytintä, mutta voiko vika tosiaan olla siinä , kun aina putken vaihdon jälkeen toimii moitteetta jonkin aikaa, luulisi heti uudellakin putkella olevan vilkkumista, jos vika olisi sytkässä..

Täytyy nyt sytytintäkin sitten kokeilla vaihtaa... vai mitenköhän kuristimen viallisuus ilmenee ?

Myös Fisuttaren kirjoittamaa keinoa voisin kokeilla
leo-n
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 02:33, 18.03.2007

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja leo-n »

Kyllä huonoilla sytyttimillä voi saada valon syttymään. Mutta jos käy niin että näissä sytyttimissä ei tapahdu kaksoismetallikärkien avautumista, jolloin loisteputken päät lämpiävät päistään lämmitysvastuksen vuoksi liikaa ja mustuvat. Sytyttimen tarkoituksena on avautua nopeasti, jolloin kuristimeen muodostuu korkea jännite purkaus, joka saa loisteputket syttymään.
Kuristimen vika ilmenee siinä että virta ei kulje ollekaan ja valaisin on eloton. Kuristimet yleensä palaavat, joten kyllä sen huomaa tummumisena.
Jaape70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:43, 13.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Jaape70 »

palatakseni vielä tähän, niin millainenkohan operaatio olisi vaihtaa kokonaan LED valaistus tuohon valokanteen ?
ilmeisesti löytyy sellaisia LED valoja, jotka käy suoraan vanhan T8 putken tilalle..?
onko kokemuksia ?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: loisteputki vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Onkos valokansi ja valaisin kuinka vanhoja? Ja onko tuossa mallissa niin, että kun yksi putki sammuu, muutkaan ei toimi? Itse en ole muuten vaihtanut koskaan akvaariovalaisimiin sytyttimiä. Lienevät kuitenkin sen verran nuoria virityksiä. Toisaalta yksi Giantin valaisin on 20 v. ja mielestäni toimii ihan yes, ja sytyttimiäkään ei vaihdettu.

Paljon mahdollista tuo sytytinongelma, kuten mainittiin toki.

Led on kyllä varteenotettava vaihtoehto, jos joutuu korjailemaan....

http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... er/628500/ Tulee Juwelin valokanteen kaverille testiin ja minulle myös myöhemmin, jos testi antaa riittävän hyvän tuloksen. Tuon mallin etu lienee, että akvan sisällä valaisee laajasti, akvan puolelle ripustettuna tullee hajavaloa, koska ulkokuori on kaarevasti muotoiltu. Täällä oli juttua tästä ledistä aiemmin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”