Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Ostin käytetyn Eheim Professionel 2 -ulkosuodattimen. Myyjällä se toimi ilman ongelmia (näin omin silmin), mutta kun asensin sen akvaariooni, vesi ei kierrä sen läpi. Olen tehnyt seuraavat tarkistukset tästä keskusteluryhmästä löytämieni neuvojen perusteella (kiitos niiden kirjoittajille):

- Olen voidellut tiivisteen valkovaseliinilla, jotta suodattimen sisään ei pääse ilmaa.
- Olen ilmannut painamalla ilmauspainiketta.
- Olen tarkistanut, että siipipyörä pyörii.
- Olen tarkistanut, että letkuissa ei ole tukoksia.
- Olen muodostanut lapon eli irrottanut poistoputken ja asettanut sen sankoon lattialle. Silloin poistoputkesta virtaa vettä, mutta kun asetan sen takaisin akvaarioon, vedentulo lakkaa.
- Vipu, jonka avulla letkut yhdistetään tulo- ja poistoliitäntään, on painettu pohjaan saakka, eli letkujen venttiileitä ei ole tukittu.

Olen myös täyttänyt suodattimen vedellä ja käynnistänyt sen siten, että letkuja ei ole kiinnitetty paikoilleen. Tällöinkään siitä ei tule vettä ulos, jos käynnistän moottorin.

Olisiko kokeneemmilla antaa neuvoja?
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Oletko rassannut letkut kunnolla?Ihan tyyliin harja ja kova vesipaine lisäksi?`Eheimin ulkosuodattimet ovat melko herkkiä hiemankin likaantuneille letkuille. Letkut näyttävät päältä päin ok, mutta silti ne pitää rassata kunnolla. Virtaus pienenee helposti ja jopa loppuu.

Itse ruokin paljon kesäkurpitsalla, joten tuota rassausta pitää harrastaa kovin usein. Jos kunnollista puhdistussettiä ei ole, niin tyyliin siima, mutteri ja siiman päähän vanha urheilusukan pala tai mattosuodatinlevyn pala ajanee saman asian.

Itse usein joudun imaisemaan suihkuputken päästä, että virtaus sitten alkaa toimia, kun kyseessä on Eheimin rakkineet. JBL:ssä ei ongelmia useinkaan tämän suhteen:).

Olethan putsannut propelipesän hyvin ja itse propelin. Harjalla mieluusti. Pelkkä huuhtaisu ei riitä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Proffa kakkosia olen myös täyttänyt ihan letkuihin kaatamalla kannulla vettä jotta on varmasti täynnä. Liian tyhjänä vesi ei jaksa nousta letkuihin niin että jaksaisi alkaa pyörittää suodattimen toimintoja.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tuttu vaiva, molemmissa altaissa kyseinen pumppu.

Olen laittanut aina kaikki yllä mainitsemasi jutut valmiiksi, pumpannut sen minkä voinut ja sitten pyytänyt miestä imemään tuloletkusta virtauksen käyntiin. Muuten ei jaksa lähteä tulille! Ei siis jaksa startata vaikka on se pumppuominaisuuskin... Kunnon imu auttaa [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Proffa kakkosia olen myös täyttänyt ihan letkuihin kaatamalla kannulla vettä jotta on varmasti täynnä. Liian tyhjänä vesi ei jaksa nousta letkuihin niin että jaksaisi alkaa pyörittää suodattimen toimintoja.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Fisutar10 kirjoitti:Oletko rassannut letkut kunnolla?Ihan tyyliin harja ja kova vesipaine lisäksi?`Eheimin ulkosuodattimet ovat melko herkkiä hiemankin likaantuneille letkuille. Letkut näyttävät päältä päin ok, mutta silti ne pitää rassata kunnolla. Virtaus pienenee helposti ja jopa loppuu.
Tuota en ole tehnyt. Kerron kohta, auttoiko se.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Onko suodatinkorit paikoillaan? Pienikin este voi haitata..
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Suuret kiitokset kaikille vastauksista. Vaikka letkut vaikuttivat puhtailta, ne eivät olleet sitä. Edellinen omistaja antoi suodattimen mukana letkujenpuhdistustyökalun. Innostuin käyttämään myös suodattimen sisäosiin. Silloin huomasin, että siipipyörä kyllä pyörii mutta vain satunnaisesti. Sen ja pyöreän magneetin välillä ei ole mekaanista yhteyttä (ne eivät ole kiinni toisissaan), eli varaosaluettelossa

http://www.akvaarioon.fi/WebRoot/TP/Sho ... rof_GB.pdf

näkyvä osa 7656180 taitaa olla rikki. Vai kuuluuko siipipyörän ja pyöreän magneetin olla kiinni toisissaan? Jos kuuluu, tilaan uuden osan varaosana.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Millä tavalla kiinni toisissaan?
Mä sain yhden ulkosuodattimen puhaltamaan hyvin niin että otin viereen ämpärin ja tökkäsin suodattimen päälle ja ulostulo sitten siihen ämpäriin. Ja kun sain letkut täyteen töpseli irti ja pää takasin altaaseen ja töpseli seinään ja lähti..=D

Kuva

Kuva

Jos se on tän näköinen niin sitten se on ehjä. Jos se akseli sitten taas on poikki niin se pitää meteliä, rutinaa ja kolinaa.Roottorin toimivuuden voi testat yrittämällä pyörittää sitä äsin. Jos se ei pyörähdä ympäri se on ehjä ja jos taas pyörähtää niin silloin se on rikki.
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Quu007 kirjoitti:Millä tavalla kiinni toisissaan?
Akselilla on pyöreä magneetti ja siipipyörä. Ne koskettavat kyllä toisiaan, mutta niiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä, eli magneetin pyörimisliike ei välity siipipyörään kuin satunnaisesti.

Luulisi, magneetti ja siipipyörä olisi kiinnitetty toisiinsa, jotta siipipyörä pyörii magneetin pyöriessä eli käyttövoima välittyy siipipyörään. Oletan, että kyse on viasta eli että yhteys on katkennut esimerkiksi kulumisen vuoksi, mutta saatan olla väärässä.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Quu007 kirjoitti:Roottorin toimivuuden voi testat yrittämällä pyörittää sitä äsin. Jos se ei pyörähdä ympäri se on ehjä ja jos taas pyörähtää niin silloin se on rikki.
Olen vetänyt pyöreän magneetin ja siipipyörän erilleen tämän kuvan ottamista varten.
P1040625.jpg
P1040625.jpg (18.72 KiB) Katsottu 2664 kertaa
Jos painan ne kiinni toisiinsa ja tartun magneettiin, siipipyörä pyörii eli osa on rikki. Kiitos, Quu007! Tilaan huomenna uuden. Taitaa olla viisainta tilata samalla myös uusi akseli.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mikapo kirjoitti: Jos painan ne kiinni toisiinsa ja tartun magneettiin, siipipyörä pyörii eli osa on rikki. Kiitos, Quu007! Tilaan huomenna uuden. Taitaa olla viisainta tilata samalla myös uusi akseli.
Tarkistin oman Proffa 3:n propelin rakenteen, joka lienee samansuuntainen. Magneetti ja toinen osa propelissa ovat kiinni toisissaan (ei tuota rakoa). Kun otan kiinni sormella magneetista ja pyöritän siipipyörää, se pyörii vajaan kierroksen ja ottaa sitten kiinni ja tavallaan magneetin pyörittäminen sitten saa aikaan siipipyörän liikkeen. Mutta minun propelissani tosiaan on tuo vajaan kierroksen pyöriminen magneetin ja siipipyörän suhteen ennen kuin ottavat kiinni ja siipipyörä pyörii magneetin tahdissa.

Josku irronneen osan voi liimata Super Gluella. Tarkistin, että geelimäinen super glue sopii akvaariotarvikkeiden liimaamiseen, jos vain liima siinä pitää. Parasta toki tilata uusi osa, jos vanha ei toimi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Eipä kestä...näiden ulkosuodatinten kanssa olen paininut minäkin ihan kiitettävästi..=)..
Ja tänään olisi tarkoitus jatkaa putsaamalla eheim joku versio (eli proffa kakkonen)...=D..

Sen kanssa se on aina yhtä taistelua mutta yleensä mä voitan..;)
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Kiitos vielä kerran kaikille hyvistä neuvoista. Suodatin toimii nyt hienosti, kun vaihdoin siihen uuden siipipyörän/roottorin ja varmuuden vuoksi myös uuden akselin.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

Heräsin juuri meteliin, ulkosuodatin Eheim Professionel 2 - viikko sitten ostamastani 530-litraisesta akvaariosta pitää kauheaa ääntä.
Saimme sen poikani kanssa ok toimimaan tuolloin akvaarion muuton yhteydessä.
Nyt näin yöllä väsyneenä tutkien, ei mene vettä ja pitää kolinaa/rutinaa.
Haluaisin mennä nukkumaan ja jatkaa ihmettelyä aamulla, mutta voinko/uskallanko jättää metelöivän ulkosuodattimen päälle?
Vai olisiko turvallisempaa ottaa töseli aamuksi asti irti?
Aivan kuin siellä kolisi jokin tai roottori ei pääse pyörimään, voisiko sinne olla mennyt kesäkurpitsan kuoripala tukkimaan jonkin? vai tämä samainen osa mennyt rikki kuin viestiketjun aloittajalla.

PS. Anna-Marjatta: voinko soitella sulle huomenna? laitan tästä vielä yv:n sulle
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

otin töpselin irti ja lähden nukkumaan ja säädin sisäsuodattimen tehokkaammalle pyöritykselle.
toivottavasti kalat elossa aamulla... kaloina isopurjepleko, 4 partamonniurosta ja panssarimonni

ainakin tässä viestiketjussa vuorokauden poissa olosta ei ollut haittaa.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=38234
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

suodatin nyt avattuna ja tuo siipipyörä kaivettuna esille.
DSC01533.JPG
DSC01533.JPG (68.85 KiB) Katsottu 2486 kertaa
Tämä ulkosuodatin on merkiltään 2028 ja tuo siipipyörä näyttää hieman erilaiselta kuin tässä viestiketjussa aiemmin.
alempi päätytappi jäi sinne roottoriosan pohjalle (kait?)
ja tuollaista rakoa en tähän saa aikaan, mutta kun pyöritän ropelia se pyörii - eli onkohan tuo osa sitten rikki vai ei?
eli kuuluuko tässäkin mallissa jäädä pyörimättä, kun rakoakaan ei ole?
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

taisi olla onneksi vain ilmaa, letkujen kunnollinen rassaus ja testaus ensin kylpyhuoneessa - ja alkoi toimia + ilman äänekästä "korinaa".
Outoa, että sitä voi viikon ok käymisenkin jälkeen yllättäen tulla ja muuttua äänekkääksi.
Toivottavasti tuo siipiratas ei ole sitten kohta hajoamassa, voisi sellaisen varmaan hankkia varulta varaosaksi jos on kuluva osa.
Kävin ostamssa apteekista myös valkovaseliinia, jota laitoin tiivisteeseen.
amj
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 20:47, 18.04.2010

Re: Eheim Professionel 2: vettä ei tule

Viesti Kirjoittaja amj »

PiudeH kirjoitti:taisi olla onneksi vain ilmaa, letkujen kunnollinen rassaus ja testaus ensin kylpyhuoneessa - ja alkoi toimia + ilman äänekästä "korinaa".
Outoa, että sitä voi viikon ok käymisenkin jälkeen yllättäen tulla ja muuttua äänekkääksi.
Toivottavasti tuo siipiratas ei ole sitten kohta hajoamassa, voisi sellaisen varmaan hankkia varulta varaosaksi jos on kuluva osa.
Kävin ostamssa apteekista myös valkovaseliinia, jota laitoin tiivisteeseen.
Koska suodattimeen on vaihdettu kannentiiviste? Jos kannentiiviste on vanha, niin se ei ole enään tiivis, vaan sitä kautta voi päästä ilmaa suodattimeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”