Eheim professionel suodattimen pudistus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
am89
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 13:18, 14.10.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja am89 »

Hei!

Olen hankkimassa uuden 350 litraisen akvaariopaketin, johon on tulossa Eheim 2228 ulkosuodatin. Ulkosuodatin tulee akvaarion allaolevaan kaappiin. Olohuoneessa on parkettilattia ja mietin oletteko sijottaneet suodattimen johonkin muoviastiaan vuotojen varalle? Entä miten suodatin puhdistetaan ilman "vesivahinkoa"? Minulla on ollut aiemmin vain pieni akvaario sisäsuodattimella... 8O Jotkut tiivisteet pitää ymmärtääkseni huoltaa (vaseliinilla?) ja vaihtaa säännöllisesti. Miten itse hoidatte ulkosuodattimen pesun ja huollot? Kaikkia neuvoja ja vinkkejä kaivataan niin että selviän alusta ilman turhia mokia. [:I]
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla ei juuri tuota suodatinmallia ole, mutta kaksi Eheim Professional kakkosta löytyypi ja tuo toinen on ollut mulla jo iät ja ajat. Molemmat ovat muovilaatikoissa nykyään, aikasemmin oli vaan pyyhkeen päällä, nyt kun on mulla puun päällä tason alla, niin siksi laitoin muovilaatikoihin.

Koskaan ei tämä suodatin ole vettä päästänyt lattialle, on helppo putsata kun lukitsee vaan letkujen ja suodatinkannen lukot kun ottaa letkut pois, korit nostellaan yksitellen ja huuhdellaan töhnästä sekä lopuksi olen vielä pöntön huuhdellut lyhyesti töhnänlopuista/hiekasta. Korit takaisin paikoilleen, pöntön täyttö vähän vikan ritilän yläpuolelle ja kansi kiinni klipsellä. Näissä Eheimin malleissa, mitkä mulla , on on tuo pumppusysteemi tuossa kannessa. Tuota sun mallia en tunne.

Kaikenkaikkiaan ihan loistovehje ollut! :) Suodattimiin on tarjolla sellanen "spraypullo" pillillä (ostin Akvaariokeskuksesta viimesimmän), josta voi kätevästi kannen tiivisteisiin ja pieniin väleihin moottorikannessa laittaa huuhtelun ja kannenavauksen yhteydessä. Suodattimet huuhtelen parisen kertaa vuodessa, ellei nyt ole mennyt hiekasta tukkoon tai levistä (putket eniten, ne pystyy putsaa helposti suodatinputkille tarkotetuilla harjoilla, jotka pystyy pujottaa letkuihin kokonaispituudeltaan).
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Eheim 2228 on samanlaisesti putsataan kuin Eheim Professional kakkonen. Ainoa ero on hanasysteemi. Huoltokin on samanlaista.

1) Letkut voi puhdistaa niin usein kuin siltä tuntuu ja kun virtaus on heikentynyt.

2) Jos letkujen puhdistus ei auta enää ja virtaus ei parane, voi suodattimesta vaihtaa hienosuodatuslevyn (jos käyttää), jos senkään jälkeen ei auttanut niin sitten massat puhdistetaan.

Aina kun ulkosuodatin avataan, putsataan kannentiiviste ja hanatiivisteet, voidellaan vaseliinillä. Samalla voi myös roottoripesän putsata kun on kerran ulkosuodattimen avannut.

Huom. tiivisteiden vaihtoväli on 1,5-vuotta. Myös letkutkin kovettuu ja nekin voi vaihtaa kun tuntuu liian kovilta.
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Meillä on useita 2226/2228/2229 suodattimia.

Oliko nyt sinulle tuleva 2228 uusi vai käytetty? Jos käytetty vaihtaisin kannen tiivisteen samantien ja seuraavan kerran vuoden parin päästä.
Puhdistuksen yhteydessä kuten jo todettu kannen tiiviste ja hanayksikön tiivisteet voidellaan valkovaseliinilla. Vaseliinia ei ole tarkoitus laittaa tuubillista kerrallaan vaan vain sen verran kun mitä esim nyt huulirasvaa laitetaan... ohut kerros. itse otan tiivisteen irti ja laitan vaseliinin kauttaaltaan tiivisteen ympärille peukalo / etusormi otteella.

Uuden suodattimen mukana tulee eheimin pikkutuubi vaseliinia joka riittää kyseiselle suodattimelle joksikin aikaa.

Suodattimen huolto / putsaus:

1) Suodattimen irroitus
- töpseli irti
- hanat kiinni
- lukituskahva ylös ja hanayksikkö irti suodattimesta

2) Suodattimen pesu
- 2228:ssa on hyvä pestä myös kansiosa, jotta virtaus säilyy. Kannen läpi menee putki (reunassa kumitutti joka irroitetaan) johon kertyy moskaa. Tähän tarvitaan sopiva pulloharja
- Itse puran ja pesen jokaisen kannen osan erikseen. Niljakkuus pois ja lika.
- huuhtelen noin 25 asteisessa vedessä moskat irti suodatusmateriaaleista, käytän usein akvaariosta valutettua vettä ja saavia.
- pesen karkeammat suodatintyynyt myös 25 asteisessa vedessä

3) Suodattimen kasaus
- kansi kasaan (varo pyörijän akselia) ja muista se reunan kumitutti =)
- suodatusmateriaalit takaisin koreihin ja korit paikoilleen. Ole huolellinen siinä että korien väleissä olevat kumitutit (pyöreät) ovat kunnolla paikoillaan eivätkä ole rutussa.
- kannentiivisteen irroitus, putsaus, rasvaus ja paikalleenlaitto (saatat tarvita jonkun ruuvimeisselin tai jonkin tiivisteen irroitukseen, varo kuitenkin rikkomasta tiivistettä irroituksessa)
- kansi paikoilleen , huomaa taas että kannessa oleva imuputki osuu kohdalleen suodatinkorin kumitutin kanssa.

4) Suodattimen käynnistys
- laite paikoilleen
- hanayksikön tiivisteiden voitelu vaseliinilla
- hanayksikkö kiinni suodattimeen ja lukituskahva alas
- avaat hanayksikön ja toivot että lappo käynnistyy... jos suodatin ei täyttynyt vedellä otetaan poistoputkesta levitin irti ja imaisu poistoputkesta.
- töpseli seinään kun suodatin on täynnä vettä

Vettä saattaa vuotaa putsauksen yhteydessä lähinnä hyvin pieniä määriä hanayksiköstä. Mikäli suodatinta joutuu kallistamaan ilman hanayksikköä vettä voi tulla enemmän. (ahdas allaskaappi esim... 2228 on aika korkea). Olen pitänyt kahta ikivanhaa froteepyyhettä akvaariokäytössä ja kuivannut niillä vedet pois samantien.

Sitä valkoista vanua ei ainakaan meillä ole käytetty, se menee tukkoon hetkessä ja on muutenkin ihan turha. Suodatin toimii paremmin ilman sitä =)

Tarkkuutta akselin, kumituttien ja hanayksikön kiinnityskahvan kanssa. Jos jotain hajoaa... niin se on joku noista kolmesta.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
am89
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 13:18, 14.10.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja am89 »

Kiitos kaikille neuvoista! :) Kyseessä on tosiaan uudempi malli. Tuon eväkkään tekstin tulostan ja pistän seinälle, kiitos vaivasta! :roll:
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Ollos hyvä vaan... =)
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja yepp »

Mites, kannattaako käytetty suodatin pestä ja rassata oikeen urakalla? Ostin siis vähän isomman ulkosuodattimen tuohon 200l altaaseen, niin aloin miettimään vaan, että voiko suodattimen mukana tulla jotain ongelmia edellisestä altaasta, jos siellä sellaisia on ollut? Suodatinmassat varmaan kannattaa kans pestä huolella, ennen kuin laittaa omaan altaaseen suodattimen pörisemään?
40+140+530 litraa
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minä en olisi kovin huolissani suodattimen massojen mukana tulevista ongelmsta, vaan pikemminkin päinvastoin. Jos uusi akvaariosi on kypsymätön, saat todennäköisesti käytössä olleen suodattimen mukana terveen bakteerikannan. Suodattimessa on tyypillisesti karkeasuodatuslevy (Eheimissa sininen karkea vaahtomuovi) ja hienosuodatuslevy (valkoinen pumpulilta näyttävä, mutta epäorgaanista ainetta oleva levy) ja niiden lisäksi bakteerien kiinnittymiseen tarkoitettuja aineita (rakeilta tai makaroneilta tai salaojaputken pätkiltä näyttäviä kikaleita).

Karkeasuodatin ja hienosuodatin ovat vaihdettavaa tavaraa. Erityisesti hienosuodatin kannattaa vaihtaa joka puhdistuksen yhteydessä eikä sitä saa kunnolla puhtaaksi pesemällä. Karkeasuodattimen voi pestä pari kolme kertaa ja käyttää uudestaan. Sen sijaan bakteerialustoja ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan. Niitä ei pidä myöskään "jynssätä", vaan huuhdella varovasti haalealla vedellä.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim professionel suodattimen pudistus

Viesti Kirjoittaja yepp »

Juu siis akvaario ei ole uusi, olen nyt vaan tuota vajaa kuukaisi sitten ostamani akvaarion suodatusta päivittämässä vähänä tehokkaammaksi. Akvaario siis oli jo aikaisemmin pitkään käytössä ollut, eli se teki vaan "muuton" meille. Akvaario on edellisellä omistajalla ollut terve, eikä itsellänikään nyt ole ongelmia ollut, niin miettisin vaan että onko mahdollista että käytetyn suodattimen taikka massojen mukana jotain ongelmia tulisi.

Suodatin tosiaanki tulee postin kautta tyhjennettynä, niin eipä siellä taida juuri eläviä bakteereja enää asustella. Suodatus on päivittymässä nykyisestä sisäsuodatin parista eheim biopower + hydor chrystalista -> eheim 2224 + eheim biopower (sama biopower, mutta tulossa toinen esisuodatusmoduuli sihen).

Kypsän suodattimen puhdistamisesta olen juu lukenut ja opiskellut, mutta juurikaan ei löytynyt juttua että kannattaako mitään "erikoisempaa" tehdä kun ostaa käytetyn suodattimen.
40+140+530 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”