Makeat ledit

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Koomikko kirjoitti:Mitä minä kirjoitan on minun omia kokemuksi. En kirjoita muiden kokemuksia omina niin kuin joku saattaa täällä kirjoittaa ja on kirjoittanutkin. Samalla muiden kertomuksia muutetaan faktoiksi ja varmasti paikkansa pitäviksi. Näitä harrastajien kokemuksia kun tulee tarpeeksi niin vasta useamman kirjoittajan kommemteista kannattaa tehdä sellainen yhteenveto ja päätellä siitä sitten mikä pitää paikkansa ja tehdä sen perusteella omat valinnat. Yhden kirjoituksiin ei kannata aina luottaa ei minun eikä muunkaan. Itsekkin liian hätäsesti ostanut valaisimia tämän keskustelun perusteella ja muutama hyväksi kehuttu valaisin on ollut sutta ja sekundaa. Valaisimia on kehuttu kertoen omista kokemuksista jotka ovatkin sitten muiden kirjoituyksia netistä eikä itsellä ole ollutkaan mitään tietoa asiasta.
Mutta näihin ledivaloihin sopii vanha sanonta jos haluaa halvan ja hyvän ledvalaisimen on ostettava molemmat.
Heska kirjoitti:Amerikkalaisten ja eurooppalaisten valmistajien on korkeampien tuotantokustannusten takia keskityttävä kalliimpiin malleihin ja jätettävä kiinalaisten haltuun halpisledvalaisimet kun eivät voi kilpailla niissä.
Et vaihtoehdot joko halpa kiinalainen tai kallis eurooppalainen/USA:lainen, mut kyllä noi DSunY kiinalaisista laadukkaammasta päästä jo on ja ulkolaisilla foorumeilla saaneet paljon positiivisia kommentteja.
Missähän kohtaa Koomikko olen kehunut sulle että minulla on DSunY-valaisin, minulla on oma tekemät akvarioledvalot kuten olen useaan kertaan kertonut ja suosittelen kaikille rakentamaan ledvalot itse jos vain mahdollista?
Sulla taitaa olla ongelmia lukemisen ymmärtämisen kanssakin?
Halvan ja hyvän ledvalaisimen saa kyllä itse rakennettua jos ei ole tumpelo, ei millään pahalla. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mistä Heska päättelee että hänestä ja hänen kirjoituksista puhutaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Koomikko kirjoitti:Mistä Heska päättelee että hänestä ja hänen kirjoituksista puhutaan.
No ketähän muuta yrität tällä kertaa negata, kirjoituksista suurin osa on pelkkää negaa, voisit muuttaa tunnariksi NegaMikko?
Ole mies äläkä pelle ja sano suoraan jos asiaa niin muutkin tekee!
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :mrgreen:
Nyt ei edes puhuttu DsunY valaisimesta.
Ei täällä nimeltä tarvitse ketään mollata. Itse yrittänyt muuttaa tapoja etten mene henkilökohtaisuuksiin. Muiden kannattaisi yrittää samaa.
Henkilökohtaisuuksiin meneminen ja muiden käyttäjien tahallinen ärsyttäminen ehdottomasti kielletty.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Täytyy sen verran kommentoida tuohon Heskan aikaisempaan viestiin ettei ledien rakentelu onnistu tumpelolta. Yritän murtaa tätä myyttiä ja olen Heskan opastuksella tilannut tarvittavat vermeet ledvalaisimen rakentamiseen. Katsotaan muutaman viikon päästä oliko Heska oikeassa :).
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Laitetaan tännekkin kysymys. Mistä voi tilata noin 200cm pitkän rungon led valaisimelle, edullisesti tietenkin. Alumiininen "heatsink" jäähdytysrivastolla.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Ummikko täällä hei.

Akvaarioharrastus oli muutaman vuoden tauolla ja sinä aikana LEDit muuttuivat kuumimmaksi hotiksi, monimetallien näköjään jäädessä jo aika vähälle huomiolle. Onnistuin hankkimaan itselleni pitkään havittelemani "lyhyiden ihmisten altaan", eli 200 cm x 39 x 41, viimeinen on korkeus. Käytännössä siis pitkä ja kapea allas ihmiselle, jolle kasvit ovat ykkösasia. Altaan mukana tuli sen mittainen T8-loistevalaisin. Nyt yritän kehitellä siihen niin budjettiystävällistä ja samalla tehokasta LED-valaistusta kuin mahdollista. (I want to believe!) Pari yötä on mennyt asiaa opiskellessa, mutta vannon ja vakuutan, että olen tässä vaiheessa kyvytön kovinkaan monimutkaisiin DIY-taidonnäytteisiin. For Dummies-ohjeilla voin saada Kiinan ihmeistä jotain aikaiseksi, mutta sitä ennen pitäisi näyttää ihan kuva kerrallaan, että mitä pitää hankkia.

Onkohan spottimalliset paras valinta? Vai pitkä? Paljonko allasta lyhyempi se voi olla olematta tehoton?

Voin myös mennä led-valot.net-myymälään, joka on parin kilsan päässä, mutta haluaisin tietää jotain ennen kuin astun liikkeeseen.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Moi,

Tässä oma viritelmä noista "kiinan ihmeistä", jos haluat tarkempaa tietoa niin voin johdotukset vaikka yv:nä.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 8#p7249779
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sinuna lala lähtisin siitä että mietit ja laskeskelet ensin paljonko tulevat kasvisi tarvitsevat valotehoa ja riittääkö pelkkä 6500K led-valo vai haluatko esim. punaista ja sinistäkin valoa lisäksi tai muita sävyjä? Ja riittääkö että valot menevät ajastimella päälle ja pois halutessasi vai haluatko auringonlaskuja ym. hienouksia?
Ja sen mukaan sitten valitsemaan joko sopivaa kaupallista valoa tai rakentelemaan riippuen budjetista ja osaamisesta(kannattaa kaverienkin osaamista hyödyntää).
Halvimman hinta/tehosuhteen saa itse rakentamalla joko ledeistä tai moduuleista, sitten vaihtoehto led-työvalot(hinta/teho suht edullinen) tai vaihtamalla loisteputkien tilalle led-putket tai sitten kaupalliset akvaarioledvalot, joissa kiinalaiset halvimpia ja siitä ylöspäin muut.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Pitäydytään edelleen tosi vahvasti sillä For Dummies-tasolla. :D Jos vaihtaisin vain putket tuohon T8-valaisimeen, niin paljonko valoteho käytännössä nousisi? Vai nousisiko?

En ole kiinnostunut auringonlaskuista ja ukonilmoista, valot saa toimia ajastimella ja räpsähtää päälle kun on tarvis. Tai toki ilta-auringot ja muut hienoudet kiinnostaa, mutta on oltava realisti. Toivon niin paljon tehoa kuin lompakko kestää, mitä se opiskelevalla yyhoolla tosin ei paljon kestä... Toivon, että ledivalaistus olisi vähemmän tasainen ja kliininen kuin loisteputket, mutta tiedostan, että en tule saamaan monimetallien kauneutta kuitenkaan. Monimetalleissa hidastaa sähkönkulutus, ei muu.

Valot on mahdollista laittaa altaan päälle roikkumaan, tai ne on mahdollista laittaa lepäämään. Valojen tulisi kuitenkin olla sellaiset, että ei silmään satu, kun katsoo. Tuttavapiirissä ei oikein ole äkkiseltään ajateltuna ihmisiä, joille tämä olisi tuttua puuhaa, mutta kartoitan sitäkin.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onko sinulla nyt 2 x 58W 1500mm pitkät T8-loisteputket?
Loisteputket vaihtamalla led-putkiin esim 30W ei lumenit nouse, ainoastaan sähkönkulutus pienenee ja putken kestoikä.
Jos haluat enemmän tehoa kuin nykyiset putket niin vaihtoehdot, oma rakennetut( esim. 4x50Wattia) tai 4kpl 50W led-työvaloja tai sit kallein vaihtoehto kaupalliset akvaario ledvalot.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Kiitos! Juuri tuollaisia rautalankaselityksiä kaipaan. Kyllä, siinä on se 2x 58W tällä hetkellä. Mietin myös sellaista mahdollisuutta, että lisään lediä alumiinisella asennuslistalla tuon valon lisäksi, mutta sitten iskee jo vähän sellainen hohhoijaa, että ehkä samalla vaivalla voisi keksiä jotain parempaa. Vai voisiko?

Mulla ei ole rahallisesti mahdollisuutta harrastaa kamalasti kokeiluja, eli jos jollakin on niitä työmaavaloja, ledinauhasta itse tehtyjä ja ties mitä vaihtoehtoja, niin kuva ois enemmän kuin kiva. Selasin kyllä ketjun läpi, mutta siltikin.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Voi lala olla, että olet jo huomioinutkin tämän, mutta valaistus on halpaa hupia ravinteisiin (ml hiilarisysteemit) verrattuna, etenkin jos ei saa käsiinsä jauhemaisia ravinteita, mikä ei aina ole mahdollista.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Toki toki, se on tullut tutuksi jo aiemmin. :)
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Paitsi että siinäkin taitaa jotkut uudet tuulet puhaltaa sitten vuoden 2013. Missä nykyään mennään niiden kanssa? Tai no tämä olisi kyllä ihan toisen ketjun aihe jo, mutta kun nyt tuli puheeksi ja loppuketju muutenkin meni lähinnä tappeluksi.
paukar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:29, 11.01.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja paukar »

kyllä suurinosa myös noitten kalliimpien eurooppalaisten ja usalaisten valaisinten osista tulee kiinasta tai muista halpatuontimaista. Monet myös kootaankin halpatuontimaissa, voitot vaan on paremmat. Esim. All AquaRay products are designed and assembled in the UK. Siis kootaan englannissa komponentit melkovarmasti samasta paikasta kuin kiinassa kootutkin. Ihmisillä vaan on usein mielikuva tuotteesta joka on kallis niin sen täytyy olla hyvä. Onhan tee se itse miehen työpöytäkin jonkin asteinen kokoonpanotehdas. :) Kuten usein oon sanonu että hullu ei oo se joka pyytää vaan se joka maksaa.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Siksipä kiinnostaakin kaikki oikoreitit halvempaan.

Kävin tänään ihan muissa asioissa Bauhausissa, mutta katsastin mielenkiinnosta pikapikaa valaisinosastonkin. Miksi 6500K Led-hyllyvalo ei käy? Kysymys voi olla ihan typerä, tiedän, mutta mietin vaan, että sellainen on halvempi kuin akvaariokäyttöön tarkoitetut ledit.

En löytänyt Baukkarista tai Honkkarista lainkaan työmaavaloja yli 4000K.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Kyllähän tuokin 6500k käy mutta lisäksi on hyvä katsoa myös mikä on ledin teho eli watti/led, jos on kovin alhainen, esim 0,1w/led valo ei riitä pohjaan asti ja kasvit ei viihdy/tulee leväongelma, ledin tehon pitäisi olla vähintään 0,5w/led, sekin on rajoilla.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... ed+työvalo

tuolta löytyy edullisia 6000-6500K led työvaloja ainakin ja liike Tampereellakin,
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Ja kun minä siellä just viime viikolla kävin. :D Ois kannattanut kävellä koiranruokahyllyä pidemmälle. (Vuokrasin peräkärryn sieltä akvaarion siirtämistä varten ja samalla tässä suosittelen muillekin. Vain 20€/vrk pitkä kuomukärry!) Pitää siis piipahtaa ensi viikolla.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Jos päätyy hankkimaan työvaloja akvaarioon kannattaa ensin ostaa yksi jos ei saa valaisinta kokeiltavaksi. Kokeilee ensin yhdellä ja toteaa sitten onko tehoa tarpeeksi ja miellyttäääkö sävy silmää. Itse ainakin petyin työvalaisimen tehoon sekä sävyyn. Värit katosivat kaloista ja kasveista. Ihan kuin olisi siirtynyt väritelkkarista mustavalkoiseen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Käväisin tänään Puuilossa, mutta myyjä ei osannut sanoa työvalojen johdottamisesta sisäkäyttöön yhtään mitään. Yritti selvitelläkin asiaa, mutta ei siitä tullut hullua hurskaammaksi. Koska itse ymmärrän noista lähes yhtä paljon kuin sika uudesta portista, niin totesin, että antaapa olla nyt tällä kertaa. Budjettiledivalojen metsästäminen jatkuu yhä.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei siinä tarvita kuin poweri joka muuttaa 230VAC 10-30VDC:ksi ja tehoa vähintään sama kuin ledvalon teho. :P
Ja kytkeminen hyvin yksinkertaista.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

Puhut mordoria.

Youtubekin opetti lähinnä, että halppisledivalaisimet eivät anna lähellekään sitä mitä lupaavat. Luovutan.
lala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 20:44, 19.08.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja lala »

No enpä luovuttanutkaan, vaan kysyn näkemystä ja toivottavasti kokemusta, että onko tällaiset ihan diipadaapaa?

http://www.aliexpress.com/item/10pcs-0- ... 9.7.XZpZP4
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”