Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Up, plussia tai miinuksia?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Vastaan itse itselleni:

Plussia:
- Helppokäyttöisyys ja -puhdistettavuus
- Toukat ja munat erottaa toisistaan helposti
- Voi kytkeä "sarjaan" useampia suppiloita.

Miinuksia:
- Muovi on heikkolaatuista. Pudotessa osat rikkoutuvat helposti. Piti ostaa toinen tötterö kaveriksi.
- Ilmapumppu on paska. Liian kevyt ja "juoksee" siten itsekseen. En käytä enää tuota pumppua.
- Vuotoja voi esiintyä mystisesti. Hana toimii joskus hieman epävarmasti.
- Korkea hinta joissakin kaupoissa.
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Hmm... vuodot ei kiva. Helppokäyttöisyys taas ois suuri plussa. Kuoriutuuko artemia, jos tuota pitää pimeässä kylppärissä? Muistelen lukeneeni, että kuoriutumisen käynnistyminen vaatisi valoa.

Maistuuko artemia kaloille paremmin vai huonommin kuin grindalit?
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Eikö kukaan muu ole testannut tätä?

Taidan laittaa seuraavaan kissanruokatilaukseen myös tämän, kun parempaakaan en ole keksinyt. Limsapulloviritykset ei houkuttele. Eikä tuo hinta niin paha ole, etteikö voisi kokeilla. Toivottavasti ne on harrastanu tuotekehittelyä ja korjannut viat. Zooplussalta saa muuten kissoille superhyviä Applawsin annospussiruokia isommissa pakkauksissa, suosittelen! Siis kissojen mielestä superhyviä ja kyllä ne mun silmään oikealta kanalta ja tonnikalalta näyttää (toisin kuin moni muu).
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Eipä sitä koko laitetta kannattane hankkia. Ilmapumppu on kuitenkin aivan paska, ilmaletku on lähes ilmaista ja siivilä samoin. Jos tilaa tämän:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

Siihen tarvitaan enää:
- ilmapumppu, ilmaletku ja takaiskuventtiili
- siivilä
- Munia ja merisuolaa

Nyt jos tarkoituksena on syöttää vain juuri kuoriutunutta artemiaa, ei valolla ole nähdäkseni merkitystä. Ne kuoriutuvat kyllä suolavedessä ilman valaistustakin. Melko lämmin paikka tuottaa parempia tuloksia. Artemia on aivan ykkösruoka pienille kaloille ja varsinkin poikaskasvatuksessa korvaamaton.

Täältä saa sitä munaa kaikkein edullisimmin:

http://fish.aquaristic.net/en/Feeding/A ... 456-g.html

Suolana olen käyttänyt Meiran karkeaa merisuolaa (1rkl / 0,5litraa). Siihen voi sitten laittaa niitä munia 0,5-1 teelusikkaa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Entä jos on tarve syöttää muutakin kuin juuri kuoriutunutta artemiaa? Toimiiko pullokasvatus tässä tarkoituksessa?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

kerttu kirjoitti:Entä jos on tarve syöttää muutakin kuin juuri kuoriutunutta artemiaa? Toimiiko pullokasvatus tässä tarkoituksessa?
Tuollainen pullo tai suppilo on kasvatustarkoitukseen liian pieni. Ne olisi siirrettävä tilavampaan asumukseen, jossa myös pitäisi olla ilmastus. Lisäksi artemiaa tulisi ruokkia 12 tunnin kuluttua kuoriutumisesta. Tässä suhteessa auringonvalo tai valaistus voi olla hyödyllinen, koska ne lisäävät levän määrää vedessä. Lisäksi valon avulla saadaan artemia pintaan, jos on tarkoitus vaikkapa puhdistaa kasvatusaltaan pohjaa. Minä en ole kasvatusta harrastanut. Kerran kokeilin, mutta ilmeisesti ruokin liikaa ja vesi pilaantui. Tällainen lienee yleistä. Täytyy taas kokeilla joskus.
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Hups, vaarallinen paikka tuo aquaristikshop. Puteli sai parin sadan matkaseuralaiset. 8O Tietääpähän, miksi mennä töihin taas huomenna.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja Angara »

Minulla on toiminut artemiankasvatuksessa seuraavanlainen prosessi. Se edellyttää, että artemian munat (tarkkaan ottaen kystat) ovat hyvälaatuisa ja prosessi toteutetaan orjallisesti. Munien laatua ei voi tietää muutoin kuin kokeilemalla. Mutta jos on saanut hyvän erän, tämä on suosikkikeinoni. Se riittää hyvin pienimuotoiseen viljelyyn.

1. Puolen litran muovipulloon pannaan suppilon kautta 1 1/2 ruokalusikallista karkeaa suolaa ja veitsenkärjellinen artemian munia.
2. Pullon lasketaan hanasta jääkylmää vettä niin että pulloon jää noin 1/4 ilmatila.
3. Pullo suljetaan tiiviisti ja ravistellaan, kunnes suola on liuennut. Tähän menee aikaa, mutta välillä voi pitää puolenkin tunnin taukoja.
4. Pullo pannaan lämpimään paikkaan odottamaan.

12 - 48 tunnin kuluessa artemioita kuoriutuu ja ne ovat käytettävissä. Olen käyttänyt kolmen pullon patteria niin, että vuorokaudessa kuluu yksi pullo.

Kun munat ovat kuoriutuneet, panen voimakkaan taskulampun osoittamaan pullon pohjaa ja lappoan poikasia kavinsuodattimeen, jonka kuuhtelen hyvin ja huljutan akvaariossa nin että munat leviävät veteen. Munankuorista ja kuoriutumattomista munista en välitä. Tämän teen muutaman kerran päivässä tai niin kauan kuin munia riittää.

Jonkin verran paremman tuoton olen saanut sillä, että alkuvaiheessa puhallan pumpulla ilmaa kylmään seoksen, jolloin suola liukenee nopeammin. Melun ja sotkuisuuden takia en kuitenkaan ole käyttänyt tätä.

Tämän prosessin etuna on halpuus ja siisteys.

Haittapuolena on, että siinä kuluu munia hukkaan, koska kuoriutumisaste ei ole niin hyvä kuin perinteisissä menetelmissä. Tämä ei ole kuitenkaan ollut minulle kovin merkittävä tilanne, koska ostan munia isoissa erissä, joten tässä huonomman hyötysuhteen taloudellinen haitta ei ole suuri, ja avattu purkin munien laatu joka tapauksessa heikkenisi, joten on sama missä vaiheessa hävikki tapahtuu.

Suurisuuntaisempaa viljelyä varten olen käyttänyt kolmea sarjaan kytkettyä KDA Artemia Incubatoria http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... or/238100/. Tämä on myös huonolaatuisille munille sopivampi laite kuin ylinnä kuvattu. Hyötysuhde on parempi kuin puteleissa.

Muuten pullojen täyttö on suurin piirtein sama, paitsi että suolaa panen 2 rkl. Olen joskus lisännyt myös pienen murun pesusoodaa jokaiseen erään pH:n nostamiseksi. En ole mitannut, mutta saanti näyttäisi tuolloin nousevan hieman, munalaadusta riippuen. Haittapuolena on ratkaisun meluisuus ja sen vaatima tila.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Käyttökokemuksia JBL Artemio Set:istä

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kiitos, kun jaksatte kirjoitella ohjeita! Jostain syystä artemian viljelystä ei aiemmin löytynyt täältä ihan noin selkeää selitystä.

Mulla olis 20-litrainen nano jossa voisin kasvatella artemiaa suuremmaksikin, mutta tuskin uhraan sitä koska kasvit ei varmaan suolassa pärjäisi. Käykö jokin kolmelitrainen muoviboksi pillisuodattimella tarkoitukseen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”