Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lämmittimiä mennyt aika monta hajalle vuosien saatossa. Toiseksipelottavin lämmitinrikko tuli huomattua tänään, kun ihmettelin, miksi lämmittimet ei jaksa pitää akvaariota säädetyssä lämpötilassa.

Kolmesta lämmittimestä UUSIN, Eheim/Jäger, oli jotenkin hajonnut siten, että kun sähköjohtoa heilutteli, niin lämmitysvalo vilahteli. Äkkiä poistoon! (no on neljäs lämmitin, pohjalämmityskaapeli, mutta sitä nyt ei voi oikein laskea lämmön ylläpitäjäksi).

Rikkoontuneen tilalle oli pakko tilata sama malli, kun tarjolla olleisiin muihin merkkeihin en luota senkäänvertaa. Jägerhän on kuitenkin tunnettu parhaana, mutta entäs sitten Eheimin tultua kuvioihin...

Onkohan ulkoisia lämmitys-systeemejä, kun luulen että nuo sauvalämmittimet varmaan hajoavat aina ennenpitkää isojen plekojen tönimisestä, vaikka niissä olisikin muovinen suojahäkki päällä.

---------------------------

No, tarve aiheutti taas jälleen kerran sitten idean...

Mulla on lojunut nurkissa puretun jääkaapin toimiva kompressori ehjine putkistoineen, mutta en ole oikein keksinyt sille hyvää käyttöä, kun se on vähän liian tehoton tietokonesovelluksiin...

Nythän se sitten idea syntyi!

Se elementti, mikä on ollut jääkaapin sisällä, kiinnitän sen UPS:n kylkeen jäähdyttämään/lämpöä imemään, ja se takana oleva lämpöä luovuttava ritiläkkö, sen laitan vaakatasoon styroksilevyn päälle, ja ulkosuodattimet sen päälle. Jotakin sopivasti lämpöä johtavaa voisi sinne laittaa väliin. Sitten vaan kompura käymään termostaatilla. Mulla onkin sopiva akvaariokäyttöön tarkoitettu termostaatti, jossa tehot riittää tuolle kompuralle. Tulee kenties hieman halvempaa akvaarionlämmitystä samalla.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

Mä pelkään, että sulla tulee aikamoinen duuni saada toi lämmönsiirto aikaiseksi niin, että voit puhua taloudellisuudesta...

Jägerit saattaa hyvinkin olla vanhanpolven lämmittimistä varmatoimisimpia, mutta itsekin juuri muutaman kalan sellaisella hengiltä keitettyäni en oikein osaa niitä ylistää.
(Mainittakoon, että virhe oli minun, siinä mielessä, että laitoin liian tehokkaan sauvan lämmittämään väliaikaista säilytysakvaa muuton yhteydessä. Termari sit lopetti toiminnan ja lämmöt nousi 35°:een)

Kokeile noita edistyneempiä(?) vaihtoehtoja.
-Gone fishing-
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Tuo Finnexin lämmitin ois pätevän näköinen, mutta kun se ei valitettavasti käy suomalaiseen verkkovirtaan.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja en »

Niin, no. Meilä ei ole yhtään lämppäriä hajonnut noin 19v aikana, siis aquastabileita, Jägereitä, Tetraa... ja varmasti myös noin 5 muuta merkkiä joita en nyt tähän hätään muista. Onko totta et nyt myytävät lämppärit on niin huonoja että ne eivät kestä?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

AnnaS kirjoitti:^ Tuo Finnexin lämmitin ois pätevän näköinen, mutta kun se ei valitettavasti käy suomalaiseen verkkovirtaan.
No, titaanipuikkoja löytyy muitakin, myös eurojännitteeseen ja rasiaan sopivia.
-Gone fishing-
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sen, mitä tässä taloudessa on nyt ja ennen ollut lämppäreitä, ei Jagereiden kanssa ole ollut mitään ongelmia. Viimeisimmän akvan mukana tuli Hydor, joka oli kuulemma "uusi". Akvaa siivotessani sain kehyksiin koskiessani joka kerta pikku tällin ja syylliseksi paljastui Hydor. Vähän jo alkoi jännittämään, kun napsin kaikki sähkölaitteet pois päältä, laitoin niitä yksi kerrallaan takaisin päälle, käsi akvaan ja reunaa koskemaan. Tukka on suorassa edelleen, mutta Hydorilla pyyhkii huonommin. Se on mutkalla.

Jouduin uutta lämppäriä odotellessani juoksuttamaan 200 wattista edes takas akvojen väliä ja se pelasi pirun huonosti pienemmässä, siis 250-litrasessa, josta Hydor oli poistettu. Ihmettelen, miten usein ihmisllä näkyy olevan liian tehokkaita lämppäreitä litroihin nähden. Ei ymmärrä, miksi, kun jo oma noin viikon kestänyt pakkokokeilu osoitti, ettei toimi ei.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Ihan vaan mielenkiinnosta että mitä lisäarvoa tommonen tikitaali ohjattu lämppäri titaaniputkessa tuo pitkäikäisyyttä kaipaavalle? Olen antanut itselleni kertoa että nuo mikroprosessoritikitaalit vaikuttaa lähinnä toiminnan tarkkuuteen ja käytön esteettisyyteen jos vilkkuvaloista ja teknisestä ulkonäöstä noin yleisellä tasolla on kiinnostunut. Epäilen lisäksi että siellä (mainostetun) titaaniputken sisällä on kuitenkin ihan vastaavat puhkipalavat vastuslangat kuin perinteisissä lasiputkissakin vai onko asiassa jotakin mikä meni ohi?

Itse asiaan ratkaisuksi ehdotan altaan lämpöeristystä ja suljettua valaisinkantta.Ei tarvi huonetiloissa lämppäriä ollenkaan...
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja jumase »

joppe kirjoitti: Itse asiaan ratkaisuksi ehdotan altaan lämpöeristystä ja suljettua valaisinkantta.Ei tarvi huonetiloissa lämppäriä ollenkaan...
Mitenkäs tällainen altaan lämpöeristys käytännössä toteutetaan? Vuorivillalevyjä akvaarion ympärille..?
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Rytoksia 10-30mm. pohjalle takalevyyn ja kylkiin. Päälle ja etulasiin ei. Lasia vasten taustakuvaa tai jätesäkkiä. Päälipuolelle jotakin esteettistä maun mukaan. Kiinnitys samoin. Itse käytin 1mm ps-muovilevyä ja kiinnitys siiististi teippaamalla.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

joppe kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta että mitä lisäarvoa tommonen tikitaali ohjattu lämppäri titaaniputkessa tuo pitkäikäisyyttä kaipaavalle?
Minä pidän ajatuksesta, että itse termostaatti ei ole bimetallia eikä sijaitse akvaariossa. Anturi toki sijaitsee.
Hankkisin paljon kivoja ulkoisia, vilkkuvia, kokonaan erillisiä termostaatteja ohjaamaan kaikkia lämmittimiäni, jos vain löytäisin sopivan värisiä.
Miksi?
Koska se tekisi minut hirmuisen onnelliseksi.

Ja koska esimerkiksi edellämainitussa kalakeitossa oli tekijänä minulle tuntemattomasta syystä jumittunut bimetalliläipäre.

Jos hetken mietit, saatat jopa tulla siihen tulokseen, että ehkä se vastuskaan ei tuolla metalliputkessa ole konstruoitu ihan samalla tavalla kuin se tyypillisesti on konstruoitu sähköeristeestä (lasi) tehdyssä putkessa.

Ja miksi siis titaani mieluummin kuin lasi?
Todella vaikea rasti.
-Gone fishing-
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä tällä kertaa. Mahdollisesti jopa järkeviä. Nyt kyllä oli selvästi yritystä....
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

Muistan toki kaikilla luennoillani kiittää sinun taitavaa pedagokiikkaasi tästä saavuttamastani aivan uudesta selkeän tietoisuuden tasosta.
-Gone fishing-
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Kiitos kunniasta. Mihin voin lähettää vaatimattoman palkkio pyynnön vaatimattomasta avusta...?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei sun ehkä kannata lähettää laskua.
Joku kuitenkin reklamoi sun palvelun joko väärästä myyntitavasta tai jarisarasvuoplagioinnista.

Päädyt vielä maksupuolelle kurat niskassasi.
-Gone fishing-
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Aina kannattaa koittaa. Joku voi maksaa tyytyväisenä,vahingossa tai tyhmyyttään. Idolisi menestys lienee malliesimerkki jälkimmäisestä tai viimeisimmästä...
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei ole ihan mun ominta aluettani, mutta uskon sanaasi.
Varmaan teitä naurattaa molempia matkalla pankkiin.
-Gone fishing-
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Juu tässä on naurettu jo hetken aikaa....
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Yleisin syy lämmittimen ylikuumenemiseen on, että lämmittimen termostaatti on vedenpinnan yläpuolella. Toinen yleinen syy on, ettei lälmmitimen termostaattia ole kaliproitu.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jaa, kerrotko lyhyesti kuinka tuollainen normaali sauvalämmitin kalibroidaan.
/jari
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja nötter »

Minä elän sellaisessa uskossa, että lämmittimien pitäisi olla riittävän tehoiset nostettavaan lämpötilaan nähden. Eli jos huone missä akvaario on on kovin paljon viileämpi, kuin haluttu akvaarion lämpötila, pitäisi lämmittimien olla jopa tehokkaampia kuin valmistajan suositus. Koen laitteiden/mootoreiden toimivan pidempään, kun ne eivät joudu jatkuvasti olemaan täysillä. Tästä syystä olen itse päätynyt kahteen jäger 300W molempiin päihin 530l akvaariossa. Tästä saattaa löytyä yksi mahdollinen syy lämmittimien hajoamiseen.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Kyllä minun mielestäni järger on paras lämmitin ja kestävin. ainakin täällä on kestänyt jo 5 vuotta 35cm isopurjeen ja yli 20cm hyperaktiivisen sulkaripsimonnin ja rengasripsarin kolhimista ilman minkäänlaisia vikoja. Käytän myös projektin lämmittimiä pikku kipoissa jne "vara" lämmittimenä. Mutta tiedäppä tuosta mikä kestää ja mikä ei. Itsepäisesti itse olen huomannut että lämmitimen paikka merkkaa paljon isopurjeelleni, jos sen siirtäisi kannon taakse että se ei näkyisi sieltä, niin 2 tunnin päästä on isopurje sen jo siirtänyt ties minne, mutta kun sen laittaa etureunaan niin hopla hopla tsatsasaa! Hää ei välitä mitään koko lämmittimestä. Mutta kukin taplaa tyylillään. [;)]
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Itse olen ratkaissut asian sillain, että mulla on lämppäri laitettu ihan normisti ja erillinen termostaatti rasia, joka on laitettu pari astetta sitten korkeemmalle lämmölle. Eli, jos lämmittimen termostaatti hajoaa se lämmittää altaan pari astetta enemmin, kunnes toinen termari katkaisee koko virran pistorasiasta. Sitä on helppo seurata ihan rasian omasta lämpötila-asteikoista ja jos sattuu käymään niin, että vesi lämpiää likaa, rupeaa tuo rasian anturi huutamaan ja katkaisee virran, kunnes lämpö taas laskee tarpeeksi 8-) .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jaakkim kirjoitti:Itse olen ratkaissut asian sillain, että mulla on lämppäri laitettu ihan normisti ja erillinen termostaatti rasia, joka on laitettu pari astetta sitten korkeemmalle lämmölle. Eli, jos lämmittimen termostaatti hajoaa se lämmittää altaan pari astetta enemmin, kunnes toinen termari katkaisee koko virran pistorasiasta. Sitä on helppo seurata ihan rasian omasta lämpötila-asteikoista ja jos sattuu käymään niin, että vesi lämpiää likaa, rupeaa tuo rasian anturi huutamaan ja katkaisee virran, kunnes lämpö taas laskee tarpeeksi 8-) .
Mulla oli just tällainen ratkaisu, mutta käänteisesti. Jägerin lämmitin oli säädetty 30 asteeseen, ja ulkoinen termostaatti piti lämpötilaa 28 asteessa.

Tässä nyt vaan tuo lämmitin hajosi siten, että sinne ilmeisesti pääsi vettä sisälle, tai jotakin sähköjohtoon liittyvää, koska lämmitysvalo syttyi välkkymään lämmitintä heilutellessa ja melkoisen ritinän saattelemana.

Lämmitin on puoli vuotta vanha, niin että takuuseenhan tuo menisi, jos muistaisin mistä se on tilattu, ja jaksaisin reilun parinkympin takia etsimään kuitteja ja postittelemaan.

Mulla on 12 vuodessa hajonnut:

Sera 300W (vastus katki)
250W lämmitin, tuntemattomampaa merkkiä (vastus katki) (oli pitkäikäinen lämmitin)
Jäger 50W (termostaatti jumissa lämmitykselle ja lopulta räjähti)
Jäger 300W (sähköeristys pettänyt tms)
Jäger 80W (vastus katki)

Suurena yllätyksenä 10 vuotta vanha Hydor 300W ulkosuodattimen letkujen väliin tuleva lämmitin on tässä joukossa siis pitkäikäisin, koska toimii edelleen. Toinen toimiva lämmitin on tällä hetkellä jo melko hyvään ikään ehtinyt Jäger 150W. Ei kuitenkaan lähelläkään tuota 10 vuotta.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuplavarmennuksella mennään täälläkin.
Sauva säädettynä 26 asteeseen ja kontrolleri josta sauva saa sähkönsä on säädössä 25,5 astetta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Onko enää sellaista kun "kestävä lämmitin"?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

hx kirjoitti:
joppe kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta että mitä lisäarvoa tommonen tikitaali ohjattu lämppäri titaaniputkessa tuo pitkäikäisyyttä kaipaavalle?
Minä pidän ajatuksesta, että itse termostaatti ei ole bimetallia eikä sijaitse akvaariossa. Anturi toki sijaitsee.
Hankkisin paljon kivoja ulkoisia, vilkkuvia, kokonaan erillisiä termostaatteja ohjaamaan kaikkia lämmittimiäni, jos vain löytäisin sopivan värisiä.
Miksi?
Koska se tekisi minut hirmuisen onnelliseksi.

Ja koska esimerkiksi edellämainitussa kalakeitossa oli tekijänä minulle tuntemattomasta syystä jumittunut bimetalliläipäre.

Jos hetken mietit, saatat jopa tulla siihen tulokseen, että ehkä se vastuskaan ei tuolla metalliputkessa ole konstruoitu ihan samalla tavalla kuin se tyypillisesti on konstruoitu sähköeristeestä (lasi) tehdyssä putkessa.

Ja miksi siis titaani mieluummin kuin lasi?
Todella vaikea rasti.
Bimetalli... kyseisellä tekniikalla löytyy suomesta varmaan satoja tuhansia, ellei peräti miljoonia vanhojakin lämpöpattereita, jotka aina vaan toimivat. Kysymys kuuluukin, että miksi ne eivät kestä akvaariolämmittimissä niin hyvin...
Kiinnostuin itse Fluval E-sarjasta, mutta näemmä niitten kanssa on ollutkin paljon ongelmia.

...ja en vertaisi titaani vs lasi, kysyisin ennemmin, miksi titaani, eikä haponkestävä teräs? Kai titaani kuitenkin on kalliimpi materiaali.
Aqualung kirjoitti:Tuplavarmennuksella mennään täälläkin.
Sauva säädettynä 26 asteeseen ja kontrolleri josta sauva saa sähkönsä on säädössä 25,5 astetta.
Mulla on oikeastaan triplavarmistus :) Meillä on Elisa Vahtikoira palvelu, niin otin siihen mukaan lämpötilahälyttimen ja asensin sen akvaariokäyttöön. Olen säätänyt sen niin, että hälytys laukeaa, jos lämpötila menee alle 26 tai yli 30. Turhia hälytyksiä ei ole tullut, niin voisi kokeilla vähän kireämpääkin tresholdia.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”