Juwelin sisäsuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:06, 13.06.2007
Paikkakunta: Espoo

Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja akvaristi78 »

Tuossa rio 180 on tuo oma juwelin "pönttösuodatin" ja nyt siitä on jo 2 kertaa se moottori pamahtunut, ja olen yrittänyt saada sen pömpelin mutta ei onnistu, joten ajattelin olisiko kenellekään hyvää ideaa, jolla voisi hyödyntää tuota pömpelin tyhjää tilaa, saisiko sinne jotekin esim. kiertovesipumpun yms...
Kiitokset kaikille vastanneille.

Ps. vanhemmassa mallissa toimi moitteettomasti sisäsuodatin, mutta ainakin tässä uudemman mallin rio 180 tuo suodattimen moottori on lelu.
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:32, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin ?

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

Pömpeli pois kokonaan, ja Eheim 2048 tilalle ??? Tai jopa ulkopönttö 2217 ?

NIin minä teen ( 400L juwel), hitaasti virtaa, pirulinenputsata, 80 e´vuodessa maksaa ne vaahtomuovit.

LIsäksi toisessa kulmassa on Eheim 2217 niillä kaksois hanoilla varustettuna.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Juwelin sisäsuodatin ?

Viesti Kirjoittaja 111na »

akvaristi78 kirjoitti:ja olen yrittänyt saada sen pömpelin mutta ei onnistu,
Tämä on paljon myyty suosittu allas ja täällä on 'sata' kertomusta kuinka on irrotettu. Muistaakseni ohuella taipuisalla pitkällä veitsellä vetäen samalla sitä irti lasista. Eikö se ole pistemäisesti silikonilla kiinni?

Tietty sinun pitää saada joltakulta apua, jos ei silti onnistu. [;)]
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:32, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin ?

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

111na kirjoitti:
akvaristi78 kirjoitti:ja olen yrittänyt saada sen pömpelin mutta ei onnistu,
Tämä on paljon myyty suosittu allas ja täällä on 'sata' kertomusta kuinka on irrotettu. Muistaakseni ohuella taipuisalla pitkällä veitsellä vetäen samalla sitä irti lasista. Eikö se ole pistemäisesti silikonilla kiinni?

Tietty sinun pitää saada joltakulta apua, jos ei silti onnistu. [;)]
Kyllä , sen pisteen halkaisija on jotain 1.5 - 2 cm, ainakin 400L purkissa.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Juwelin sisäsuodatin ?

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Mahdollisimman ohut veitsi käy pöntön irroitus hommaan ja en tiedä onko kukaan hoksannu aikasemmin kertoa mutta ole todella tarkkana että et vahingossa jyystä akvaarion nurkasta silikoni saumaa irti.Vaikka monet kehuu sitä ihan helpoksi hommaksi mutta töitä siihen saa tehdä ihan kunnolla kun se pöntön ja lasin välissä oleva rako on tuskin 2mm ja sinne ei tahdo mahtua ohuinkaan fileerausveitsi kunnolla väliin.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Kävin kurkkaamassa tuota nimenomaista allasta ja siinä pönttö on kiinni neljällä silikonilätkällä per sivu. Suurin ongelma on se, että silikonit ovat todella ohuet verrattuna omaan Rio 400:seeni. Akvaristi78:n altaassa pöntön ja lasin välissä on parhaimmillaankin milli tyhjää, eikä jousta ei sitten yhtään. Filerausveistä on aivan turha yrittääkään tuonne väliin.. Itse olen suosinut Juweleissa siimaleikkausta, eli silikonitarrojen alle ujutetaan siima ja sitten "sahataan" niistä läpi. Tuossa altaassa edes se ei onnistu.

Ehkä silikonit antaisivat hieman periksi, jos vedenpinnan laskisi ylimpien silikonitarrojen alapuolelle ja antaisi niiden kuivua? Sitten irrottaisi ylimmät ja saisi vipuvartta alempien irroittamiseen.. Irrottaminen oli sen verran viheliäisen näköinen urakka, että suosittelin rakentamaan Juwelin pöntöstä biologisen sisäsuodattimen kiertovesipumpulla ja muutamalla litralla verkkopussitettua kevytsoraa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Kinkkiseltä hommalta kuullostaa. Olet varmastikin oikeassa tuossa ajatuksessa suodattimen muokkaamisesta ja siihen voisi soveltua kiertovesipumpuksi esim. Eheim 1046 jonka imuun voi laittaa 12/16 letkun suoraan massojen "läpi" suodattimen pohjalle ja tukkii samalla sen juvelin pumpun kiinnityskohdan. Tällä tavalla säästyy vaivaa ja suodatin hoitaa hommansa edelleen mallikkaasti.
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:33, 23.08.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Itse irroitin juuri kyseisen värkin noin viikko sitten ja allas oli tuliterä. Hieman tiukassahan se oli, mutta pienellä mattoveitsellä terää kädellä varovasti taivuttaen sen saa sahattua irti. Homma kesti 10min ja tein sen altaan olesse melkein täynnä vettä. Kun saat ensimmäisen irti niin muut alkaa hieman joustamaan joten homma helpottuu. Hieman voimaa saa käyttää kun sen terän sinne ensimmäisen täpän läheisyyteen vie. Eli suosittelen käyttämään pientä ja tuliterää mattoveistä, niin homma pitäisi hoitua.
240L Malawi
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin ?

Viesti Kirjoittaja narm »

111na kirjoitti:
akvaristi78 kirjoitti:ja olen yrittänyt saada sen pömpelin mutta ei onnistu,
Tämä on paljon myyty suosittu allas ja täällä on 'sata' kertomusta kuinka on irrotettu. Muistaakseni ohuella taipuisalla pitkällä veitsellä vetäen samalla sitä irti lasista. Eikö se ole pistemäisesti silikonilla kiinni?

Tietty sinun pitää saada joltakulta apua, jos ei silti onnistu. [;)]
Ei muuten lähe irti...lähes sama allas kyseessä(rio 240) ja ei onnistu. Kympin saa se,joka sen irti saa oikeesti ja niin ettei naarmuta/riko allasta [;)] !! Ei mene väliin veitset ym.muut (ainakaan meidän).
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja sani »

Mä olen poistanut suodattimen kolmesta juwelin altaasta (joista kahdessa vedet ja kalat sisällä poistamisen aikana). Jos veitseä yrittää työntää ylhäältä, niin ei takuulla onnistu. Yleensä sen saa ujutettua vain sivulta ja vain siitä kohtaa missä ne silikoonitäpit on. Ja veitsen pitää olla taipuisa ohut fileerausveitsi. Ensin irrotetaan uloimmat silikoonit ja vasta sitten pääsee käsiksi muihin.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja narm »

No tervetuloa :mrgreen: 8-) !
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja sani »

narm kirjoitti:No tervetuloa :mrgreen: 8-) !
Jos asuisin lähempänä, niin tulisin näyttämään taitoni [;)] Noista kolmesta altaasta joista puhuin, kaksi oli omiani ja yksi kaverin allas johon näytin taitojani...

Akvaariokeskuksessahan ne irroittavat pyynnöstä niitä suodattimia (siis jos ostaa sieltä juwelin). Sieltä voisi ehkä kysellä lisävinkkejä.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja narm »

No sieltä se onkin ostettu, mutta en tajunnu sitä silloin ja en edes itse päässyt mukaan hakemaan ,kun oli muuta ajateltavaa...vauva kun päätti tulla just silloin maailmaan ,4 viikkoa etuajassa-yllätys,yllätys,just kun oli sopinut sille viikolle kaikkea :mrgreen: .
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja narm »

Edelleen tyhmä pönttö altaassa ja tarjous voimassa 8-) .
Itse en irti saa ja ei tuosta miehestä ole sitä irroittelemaan...
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:32, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

poistin eilen veden vaihdoyhteydessa ko laatikon... .lopulisesti !!!!
nyt altaa pörisee ehemi 2217 ja 2048 !

Jihuu sanoo fisut kun hieman enemmän on uinti tilaa !

Silti... lottovoittoa odotellessa... sitten... uusi kivitalo & se suunnitellaan hirmuisen akvaario systeemin ehdoilla !!!

Sellainen kuja mikä on sealifessä, ja akvaariosta sitten tulee myuös uima-allas LOL
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Substral kirjoitti:Ehkä silikonit antaisivat hieman periksi, jos vedenpinnan laskisi ylimpien silikonitarrojen alapuolelle ja antaisi niiden kuivua? Sitten irrottaisi ylimmät ja saisi vipuvartta alempien irroittamiseen.. Irrottaminen oli sen verran viheliäisen näköinen urakka, että suosittelin rakentamaan Juwelin pöntöstä biologisen sisäsuodattimen kiertovesipumpulla ja muutamalla litralla verkkopussitettua kevytsoraa.
Silikoni ei kuivu sen enempää ilmassa. Eli veden laskemisesta ei ole hyötyä. Itselläni myös pumpun kanssa jatkuvasti ongelmia ja olenkin jo tilannut ulkosuodattimen. Saattaa olla, että irrotan Juwelin pöntön, mutta ajattelin ensin katsoa saisiko ulkosuodattimen jotenkin integroitua siihen. Tiikerinuoliaiset ovat asuttaneet pöntön alla olevan tyhjän tilan, joten niille pitää ensin rakentaa uusi koti. :?
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Silikoni ei kuivu sen enempää ilmassa. Eli veden laskemisesta ei ole hyötyä.
Kyllä kai se helpompi on työstää, kun näkee mitä tekee. Muutenkin laskisin veden.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Deicide kirjoitti:
Silikoni ei kuivu sen enempää ilmassa. Eli veden laskemisesta ei ole hyötyä.
Kyllä kai se helpompi on työstää, kun näkee mitä tekee. Muutenkin laskisin veden.
Toki. Tarkoitin vain, että silikonin lujuuteen se ei vaikuta.

----------------------------------

Kirjoittaja mnbvcxz » 13:40, 04.03.2010

Siimalla sen saa helposti irti. Käytin punottua kalastussiimaa, jonka pujotin alakautta pöntön ja lasin väliin. Sitten vaan vedin siimaa ylöspäin samalla liu'uttaen sitä edestakaisin. Punottu siima toimii "sahana" ja leikkaa silikonin helposti. Irrotin pöntön vasta puoliksi, koska uusi suodatin ei ole vielä tullut. Kannattaa kokeilla. Itse käytin 10kg siimaa. [;)]
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Itsekin olen huomannut tuon siimasahauksen tehokkaaksi keinoksi, eikä varmasti naarmuta lasia. Toisin kuin teräsveitsien kanssa leikkiessä voi käydä, jos on ottanut vähän suunnitteluvaiheessa simaa.. Itsekin mietin että voisi tuon Rio 400:n sisäpöntön ottaa irti, mutta toisaalta voisi vain laittaa ulkosuodattimen imuletkun tuonne sisäpöntön pohjalle, vaahtomuovi tai kaksi päälle ja ehkä vanulevykin kunnolliseksi esisuodattimeksi ja ulkosuodattimen ulostulo tuohon sisäpöntön normaalista ulostulosta.. Saisi ulkosuodattimelle teoriassa ikuisen vaihtovälin, kun kaikki vähänkään isompi juuttuisi jo tuohon esisuodattimeen. Tiedä sitten jaksaako asialle tehdä mitään niin kauan kuin tuo Juwelin oma suodatin toimii.. Ehkä sitten kun siitä aika jättää!
Eiköhän tämä ollut tässä..
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Ihanaa. Pääsin vihdoinkin Juwelin lelusuodattimesta. Nyt on tehokas ulkosuodatin ja akvaario on kuin uusi. Näin kirkasta vesi ei ole ennen ollut. Kalatkin ovat pirteämpiä eikä tarvitse joka viikko putsata limaa ja huoltaa.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Juwelin sisäsuodatin?

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Eilen irrotin Juwelin 300 suodattimen. Aluksi ajattelin, että olisi kovinkin työläs operaatio, mutta yllätyin, kuinka suhteellisen helpolla se kuitenkin lähti irti. Pitkän ohuen leipäveitsen sain ujutettua suodattimen ja lasin väliin, joilla sain silikonin irti. Loput silikonit rapsutin leväraapalla lasista, enkä saanut edes naarmuja aikaiseksi. Tuli melko kivasti tilaa altaaseen ja huomattavasti kivemman näköinenkin on, kun ruman pömpelin tilalla on kasveja :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”