Eheim Biopower

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Serketa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 18:32, 07.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Eli, hankin uuden suodattimen akvaan, Eheimin aquaball biopower 200. Pariin kysymykseen tarttis tarkennusta/vastausta.

1. Joku oli kirjoittanut niistä palleroista joita ainakin keskimmäiseen osioon suodattimessa laitetaan. Mulla on siis 3-osainen suodatin... Pitääkö _ylimmässäkin_ niitä olla? Minusta kun siellä oli samantyyppinen "sisus" kuin alimmassa.. En ole varma miksikä sitä nimitetään. (Olen todella näistä termeistä pihalla..)

2. Suodattimen "siivous": eli irrotetaanko vain alaosa ja sitä (sisusta?) huuhdotaan kraanavedessä ja sitte osa paikalleen ja akvaan takas?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja narm »

Ylimpänä on se sellainen vaahtomuovihässäkkä.Siivotessa peset myös sen...se on ainakin minulla aina pahiten tukossa. Lisäksi peset sen alimman vaahtomuovipatruunan .Itse olen lisäksi huuhtonut ne missä niitä "palleroita".
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 17:00, 07.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Itse mietiskelen tätä biopoweria ja aquaballia. 180l altaassa nyt muutama kiilakylki (vanhuskodissa), 7 omppupoikasta ja partamonni ja mietin, että kumpi lienen parempi. Sinisilmiä sinne on tarkotus ostaa parvellinen eli jotain 10 kappaletta, niin mietin että onko liene sitten toimiva tuo biopowerin 160-240l altaaseen tarkotettu?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja narm »

Mun mielestä parempi tuo aquaball
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 17:00, 07.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Onnistuin löytämään aquaballista vaan 200l asti olevan.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Meillä on 63-litraisessa Biopower 200. Valmistajan mukaan tuo on vähän ylimitoitettu malli meidän pyttyyn, mutta mielummin sitä pelaa vähän varman päälle ;) Kerran parissa viikossa ollaan huuhdeltu nuo patruunat, aika paljon p*skaa tuo kerää, mutta pahemmin ei ole päässyt tukkeutumaan. Ulkosuodatin ehkä olisi noin pieneen akvaarioon jo todellista hätävarjelua, joten mielestäni tuo Biopower ajaa asiansa ihan hyvin biologisena suotimena. Ajatuksissa olisi tosin pistää mekaaninen suodatin kaveriksi, mutta jos kalasto jää neljään yksilöön, niin ehkä ei sitten ;)

54-litraiseen hankittiin Biopower 160. Jos joskus tulee isompi allas, niin sellaiseen varmaan hankitaan ulkosuodatin, mutta pikkupytyissä Biopowerit varmaan menee ihan mainiosti :)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja narm »

mc82 kirjoitti:Meillä on 63-litraisessa Biopower 200. Valmistajan mukaan tuo on vähän ylimitoitettu malli meidän pyttyyn, mutta mielummin sitä pelaa vähän varman päälle ;) Kerran parissa viikossa ollaan huuhdeltu nuo patruunat, aika paljon p*skaa tuo kerää, mutta pahemmin ei ole päässyt tukkeutumaan. Ulkosuodatin ehkä olisi noin pieneen akvaarioon jo todellista hätävarjelua, joten mielestäni tuo Biopower ajaa asiansa ihan hyvin biologisena suotimena. Ajatuksissa olisi tosin pistää mekaaninen suodatin kaveriksi, mutta jos kalasto jää neljään yksilöön, niin ehkä ei sitten ;)

54-litraiseen hankittiin Biopower 160. Jos joskus tulee isompi allas, niin sellaiseen varmaan hankitaan ulkosuodatin, mutta pikkupytyissä Biopowerit varmaan menee ihan mainiosti :)
Juu pikkupytyssä,mut ei edes 180 litrasessa.Ei hyvä ollenkaan,koko ajan saa olla pesemässä,kun on tukossa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Lisää kokemuksia kiitos! Tulee nimittäin kohta useamman suodattimen osto. Ajattelin pieniä 112ltr. altaita suodattaa pienillä kulmamatoilla, joiden sisällä joko pallo, tai biopower. Tukkeutumisvaaraa ei juuri olisi, sillä matto kerää kuitenkin suurimman osan töhnästä. Puhdistus väli olisi myös pitkä molemmilla, sillä puhdistaisin vuorotellen?

Mulla on yhdessä 120ltr. altaassa ollut testissä tuollainen mattoviritys, mutta siihen imeen veden ulkosuodatin. Ensin vettä kierrätti matossa 600ltr./h pieni kiertovesipumppu. Mattoa ei kyllä tarvitse puhdistaa, kuin pari kertaa vuodessa. Tuo liete, mikä kulmaan kertyy voisi kyllä imeytyä sisäsuodattimeen? Olisiko ajatuksia?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

On olemassa sellainen tuote joka auttaa tuohon ongelmaan...
Tämä menee mainoksen puolelle, mutta kyllä uusia ja hyviä tuotteita kannattaa jollain tapaa mainostaakin.

MICROBE-LIFT/ Gravel & Substrate Cleaner

* Tarjoaa nopean ja luonnollisen lietteen ja mudan poistamisen
* 80% nopeampi kuin bakteerituotteet yksinään
* Vähentää ja sitoo ravinteita mukaanlukien fosfaatit
* Orgaaninen ja mikrobeihin perustuva
* Luonnollinen ja syövyttämätön

Vuosien kehityksen tuloksena syntynyt Gravel & Substrate Cleaner nopeuttaa hitaasti hajoavan materiaalin biologista hajoamisprosessia.
Kun orgaaninen kiinteä aines (kasvien osat, kalanruoka ja ulosteet) kertyy akvaarion pohjaan se alkaa hajota vapauttaen myrkyllisiä kaasuja ja sivutuotteita ympäristöönsä. Nämä kaasumaiset sivutuotteet saattavat vaarantaa kalat, meren elävät ja kasvit.

MICROBE-LIFT/ Gravel & Substrate Cleaner hajottaa pohjan orgaanisen lietteen ja mudan vähentäen tai poistaen kokonaan haitallisia kaasuja ja auttaa samalla kirkastamaan akvaarion veden.

MICROBE-LIFT/ Gravel & Substrate Cleaner sisältää luonnollisia selluloosa aineksia, valittuja biologisia kiihdyttimiä ja erityisiä mikrobeja jotka ovat yhdessä todistetusti tehokkaita akvaarion lietteen vähentäjiä. Gravel & Substrate Cleaner auttaa myös selkeyttämään likaista akvaariovettä pienistä leijuvista partikkeleista.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

84-litraisessa pörrää tällä hetkellä Eheimin Pickup 2010 ja on riittänyt vallan mainiosti. Ainoa rasittava puoli tuossa on, että siihen ei saa asennettua suihkuputkea, joten uusi suodatin on suunnitteilla. Olen katsellut tuota Eheimin Biopower-sarjaa ja melkein jo päädyin siihen kunnes luin tämän ketjun läpi. Onko nyt niin, että Biopoweria ei kannata hankkia? Vai miten on ihmisille kokemusta karttunut kuluvan vuoden aikana tuosta vempeleestä?
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Substral »

Itse en ole vieläkään saanut ostettua tuollaista, sillä ei ole tullut tarvetta hankkia uutta sisäsuodatinta kun vanhat toimivat hyvin. Mutta mitä olen noita tuttujen altaissa katsellut ja kysellyt, niin oikein toimiva peli. Pitää vain kirkkaana mielessä, että biopalloja ei pestä jatkuvasti vaan vasta niiden tukkeutuessa. Alimmassa lokerossa oleva perusvaahtomuovi sen sijaan puristellaan puhtaaksi viikon tai parin välein, riippuen miten se tukkeutuu. Normihuollossa voi ottaa ainoastaan alimman lokeron irti ja jättää suodattimen muuten pörisemään altaaseen. Ja kun moottoria haluaa putsailla, voi biopallokorit halutessaan jättää altaaseen odottelemaan (kunhan ei sotke hiekkaan). Erinomainen valinta biologisen suodatuksen tehostamiseen altaassa, johon ei ulkoista tai mattosuodatinta halua syystä tai toisesta laittaa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Substral kirjoitti:Erinomainen valinta biologisen suodatuksen tehostamiseen altaassa, johon ei ulkoista tai mattosuodatinta halua syystä tai toisesta laittaa.
Tämän takia juuri. Ulkoinen suodatin ei tuohon altaaseen millään sovi kun on sillä lailla sijoitettu. Suunnittelin jossain vaiheessa mattosuodattimen rakentamista, mutta tuo tuntuu niin paljon helpommalta vaihtoehdolta.
MrDeWalt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 18:39, 19.09.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja MrDeWalt »

"Erehdyin" hankkimaan 110 litraiseen altaaseen vain sen pienimmän BioPowerin.. Onkohan 160:llä ja 200:lla muuta eroa kuin toinen biomassasäiliö? Meinaan jos lisäsäiliön joskus hommaisi. Tehontarve kummallakin näyttää olevan 6W. Ko. allas vasta kypsymässä..
kristiinav
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 08:58, 28.04.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja kristiinav »

Minulla on Eheim Biopower 180l akvaariossani. Viime aikoina olen joutunut putsaamaan sen kahdesti viikossa - käytän ilmakuplitusta ja kuplat lakkaavat aina 3 pv:n päästä tulemasta. Olen vaihtanut ne vaahtomuovisuotimet ja nyt kiinnostaisi tietää, mistä tiedän, milloin pitää hankkia uusi kuulia niihin kahteen muuhun osaan? Olen kuulat huuhtonut aina putsauksen yhteydessä.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja rybka »

Tuolla alkeiden puolella oli samasta asiasta juttua tänään... Minulla on myös BioPower 240 (toisen sisäsuodattimen kanssa) ja olen huomannut saman ongelman. Sitä "kuplatinta" en itse käytä, mutta suodattimen virtaus ylipäänsä heikkenee jo viikossa. Ainakin se ohut vaahtomuovipyörylä siellä yläosassa tuntuu tukkeutuvan hetkessä. Liekö ihan vain tyyppivika :frown: ?

En usko, että niitä kuulia vaihtamalla ongelma poistuu mihinkään, eiväthän ne mene varsinaisesti tukkoon. Päin vastoin, siellä pitäisi olla sitä hyvää bakteeristoa, joka tietysti häviää, jos kuulia lähtee vaihtamaan uusiin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Minäpä en ole huomannut juurikaan tuollaisia virtauksen heikkenemis ongelmia biopowerin kanssa joka itselläni siis 160. Eipä ole kertaakaan mennyt tukkoon asti vaikka käyttäisikin useamman viikon putkeen. Syötän tuohon suodattimen ilmastuspuoleen hiilidioksidia ja kyllä sekin sieltä tulee ulos niinkun pitääkin. Ylin suodatinpatruuna on kyllä vihoviimeinen viritys mielestäni ja se onkin se joka tuota tukkoon menoa varmasti aiheuttaa. Vaihdoin itse sen karkeampaan versioon parin kuukauden jälkeen ihan vain varmistaakseni ettei se pääse tukkoon asti. Biopalloja en ole pessyt, kun kerran koko suodatitmen käyttöiän aikana (vuoden verran). Pesen ne vaahtomuovipatruunat ainoastaan siivouksen yhteydessä. Näin pysyy se bakteerikantakin siellä biopalloissa eikä tule huuhdottua sitä joka kerta pois puhdistuksen yhteydessä.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja rybka »

-tombba-, tarkoittanet ylimmällä suodatinpatruunalla juuri sitä ohutta vaahtomuoviläikärettä moottoripesän alapuolella? Mitähän, jos tuon kiusankappaleen ottaisi kokonaan pois... Alin vaahtomuovipatruuna käyttäytyy asiallisesti, ei tukkeudu muutamassakaan viikossa. Palloja en minäkään ole pessyt, huuhtaissut vain nopeasti pari kertaa haalealla vedellä koko suodattimen läpi (siis niin, etten ole irrotellut osia toisistaan).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

rybka kirjoitti:-tombba-, tarkoittanet ylimmällä suodatinpatruunalla juuri sitä ohutta vaahtomuoviläikärettä moottoripesän alapuolella? Mitähän, jos tuon kiusankappaleen ottaisi kokonaan pois... Alin vaahtomuovipatruuna käyttäytyy asiallisesti, ei tukkeudu muutamassakaan viikossa. Palloja en minäkään ole pessyt, huuhtaissut vain nopeasti pari kertaa haalealla vedellä koko suodattimen läpi (siis niin, etten ole irrotellut osia toisistaan).
Juu juurikin sitä moottoriosan pientä suodatinhärpäkettä. En näkisi mitään syytä miksei sitä voisi ottaa pois kokonaan, mutta korvasin itse sen tosiaan karkealla mattosuodattimen palalla ja sen jälkeen ei tuota tukkeutumisongelmaa ole ollut. Voi olla, että moottoriosaa joutuu putsailemaan vähän enemmän jos ottaa pois sen ylimmän suodatuspatruunan, mutta eipä sen luulisi olevan mikään suuri ongelma. Mielummin putsailen moottoriosan vaikka kerran kuukaudessa, kun putsaan sitä alkuperäistä hienorakenteista suodatuspatruunaa kerran viikossa tai enemmänkin. Nyt kuitenkin omalla kokoonpanolla putsaan suodatinta kerran pariin viikkoon, kun on nykyään ulkosuodatin apuna ja suodatusta sen seurauksena erittäin reippaasti.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja rybka »

Jees, kiitti vinkistä, pitääkin kokeilla tuota mattosuodattimen palasta.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja cercer »

En kykene käsittämään moottoriosan putsauksen tekniikkaa ohjeista huolimatta. Pääsen niin pitkälle että saan luukun auki ja näen metallihärpäkkeen mutta millä sitä sitten putsataan? Ainoastaan pientä limoittumista vasta havaitsin muttei sekään lähde pelkällä vesisuihkulla ja sormella. Harjataanko jollain ja mistä kaikkialta?
Möykky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 13:53, 30.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Millaista ääntä teidän Biopowerinne pitävät? Itse pistin eilen akvaan 160:sen ja se pitää selkeää rutinaa. Mietin, onkohan tuo rutina asiaan kuuluvaa vai kannattaisiko viedä vaihtoon viallisena? Fluval 2+ verrattuna ainakin tuo minun Biopower rutisee kuin mikäkin.
80L inkkarila <3
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Möykky kirjoitti:Millaista ääntä teidän Biopowerinne pitävät? Itse pistin eilen akvaan 160:sen ja se pitää selkeää rutinaa. Mietin, onkohan tuo rutina asiaan kuuluvaa vai kannattaisiko viedä vaihtoon viallisena? Fluval 2+ verrattuna ainakin tuo minun Biopower rutisee kuin mikäkin.
Äänetön ainakin minun 160 mallini on.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja cercer »

Meillä rutisee 240 kovastikin joskus, auttaa kun vetää töpselin seinästä ja laittaa takaisin. Liekö jää jotain ilmaa johonkin. Muutoin ollut ihan hiljainen, uutenakin.
Möykky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 13:53, 30.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Selvä, eli äänetön pitäisi olla. Näköjään tuo rutina oli minullakin uudenkarheutta, oltuaan kaksi vuorokautta päällä suodatin pitää enää vain tavallista käyntihuminaa. Eipä ollutkaan siis vikaostos, jes! :) Muuten olinkin oikein tyytyväinen suodattimen ominaisuuksiin, ja mielestäni suihkuputki ja diffuusori ovat iso plussa kun tulevat mukana pakkauksessa. Suihkuputki kierrättää pintavettä mukavasti.
80L inkkarila <3
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Eheim Biopower

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kyllä se oikein toimiessaan on hiljainen suodatin. Yhden Aquapallon olen takuuseen vienyt juuri tuon ritisevän äänen takia. Moottorihan noissa on vastaava.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”