Sylinterimattosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

Minä tein tuollaisen pisaramallisen mattosuodattimen 5cm paksusta hienosta matosta. Sisällä eheimin compact 1000 kiertovesipumppu. Räpelsin kasaan, kun kerran noita mattosuodattimia niin kovasti kehutaan. Suodatin oli 225L akvaariossani reilut 3kk ja petyin kyllä koko hommaan. Ensinnäkin se vie ihan älyttömästi tilaa, toiseksi suodatuskyky oli aivan mitätön. Roskaa ja höttöä leijui ympäri akvaariota ja vesi oli jatkuvasti likaisen oloinen. Ruma ja tehoton. Ja mitoituksen tein olevinaan oikein J.Järven sivun ohjeiden mukaan.

Jokin aika sitten ostin Fluvalin 4+ sisäsuodattimen ja poistin mattosuodattimen kokonaan käytöstä. Nyt on vesi kirkasta ja kaloilla enemmän tilaa uiskennella.

En kyllä ikinä enää laita mitään mattohökötyksiä altaaseeni. Eikä hintakaan mitään älyttömän paljon halvempi lopulta ole. Jos matto ja pumppu maksoivat yht. 37,90e ja Fluvalin suodatin 57,90e, niin sen 20e kyllä maksaa ihan siitä ilosta, että vesi on puhdasta. Sitäpaitsi vedenkiertokin on huomattavasti tehokkaampaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tässä tosin se pieni ero että perus sisäsuodatin toimii enemmän roskankerääjänä kun taas mattomalli panostaa biologiseen suodatustehoon.

Itselläni ei ainakaan leiju röhnää altaassa jossa ainoana suodatuksena kulmamallin mattoviritys. Tosin ei kalastokaan siitä raskaimmasta päästä ole. Pienille kaloille ja ravuille ainakin ihan ehdoton.

Ja mitä tulee turpeeseen siellä kirkasvesitilassa niin mikä nottei. Itselläni on maton takana jemmassa lämppäri, pikku turvepussukka ja loppu tyhjä tila on vielä täytetty biopalleroilla. Pumpulla siis rei'itetty letku jotta ottaa vettä koko maton korkeudelta. Muuten ryystää vaan pinnasta jos täyttää koko tilan sälällä kuten minä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

No onko sitten niin, että jokin pieni mattosuodatin ajaisi lisäksi asiansa biologisena suodattimena? Eli kannattaisiko laittaa pienempi viritys ihan vain siksi, että tuota biologista suodatintakin altaassa olisi?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No onhan siellä nyt se sora/hiekka kasvit ja muu sisustus jonka kaiken pinnalla sitä bakteeristoa elää, että eipä kai se nyt välttämätöntä ainakaan ole. Onhan sitä vuosikausia harrasteltu ilman mitään mattojakaan. [;)]

Itse säästin silkkaa rahaa hyödyntämällä vanhan pumpun omaan mattooni + pääsi kokeilemaan uutta ja askartelemaan. Tosin omien kokemusten pohjalta mulla tulee vastakin olemaan jonkinlainen matto kaikissa ammeissa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

Tulee vain sellainen olo, että onnistuin tekemään jotain totaalisesti väärin, kun kaikki kehuu tuota mattosuodatinta maasta taivaaseen ja minulla on siitä pelkästään huonoja kokemuksia. :?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Voipi ollakin. Itse pidän esimerkiksi pisaramallisesta tai viilletystä eniten, koska sitä ei tarvitse huoltaa mitenkään (!) lähes vuoteen, kunhan pumppu on hyvin pienellä. Samalla on biologinen suodatus tehokkainta. Lisäksi pitää kuitenkin olla toinen, tehokkaampi pumppu erikseen, jolla aikaansaadaan kova virtaus rikkomaan vedenpinta esimerkiksi reikäputken avulla. Kolmas tärkeä etu on, ettei ulkosuodatinta enää tarvita lainkaan, mikä pitää mölyt ja veden akvaarion sisällä myös ongelmatapauksissa, sekä rahat omassa taskussa. Kaloilla on tietysti hiljaisempaa, jos käyttää ulkosuodinta ja, kunhan akvaario ei häiritse omaa yöunta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”