Miekkakasvi "kukkimaan"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Miekkakasvi "kukkimaan"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mitä luulette onnistuisikohan seuraavanlaine viritelmä kannustaa miekkakasvini (luulen että se on Rusomiekkakasvi E. osiris) kukkimaan ja tuottamaan adventiinitaimia?

1. istutan sen kukkaruukkuun jossa on soraa ja pohjalannoitetta
2. asetan komeuden kukkaruukkuineen akvaarioon siten, että kukkaruukun yläreuna on veden pinnan tasossa.
3. Päälle kansilasi ja valaisin (putkena 60cm. aquastar)



-Sami-

Muokattu - Sami on 20/11/2001 13:49:02
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Käsittääkseni kanattaa kokeilla seuraavasti:

Kasvi vain ilman ruukkua pohjaan. Ja eikä pidä peitinlasieja ollenkaan. Ja jos kaikki olosuhteet (valaistus, vesi, ravinteet...) ovat kunnossa, niin kyllähän niitä versoja alkaa tulla.
Tosin minulle kyllä on tullut toisella miekkakasvilla versoja vaikka peitinlasit ovatkin lleet päällä.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

"Pohjakasvatusta" olen jo jonkin aikaa kokeillut - mutta tuloksetta, vaikka kaikkien tekijöiden pitäisi olla kunnossa.

Muistaakseni miekkakasvit ovat suokasveja, eli periaatteessa niiden kasvatuksenhan pitäisi onnistua vedenpinnan yläpuolella, ellei peräti paremmin kuin vedessä. Pitääkö paikkansa ?

-Sami-
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Muistaakseni miekkakasvit ovat suokasveja, eli periaatteessa niiden kasvatuksenhan pitäisi onnistua vedenpinnan yläpuolella, ellei peräti paremmin kuin vedessä. Pitääkö paikkansa ?
Näin minun käsittääkseni on, miekkakasvithan tuottavat "kovempia" lehtiä jos ne saavat kasvaa vedenpinnan yläpuolella.

Muistaakseni melalehdetkin kasvavat "paremmin" osittain vedenpinnan yläpuolella ja tuottavat myös kovempia lehtiä.

Vaihtoehtona on tietenkin että istuttaa kasvin lasikippoon jonka täyttää osittain vedellä, kannen kun pitää päällä niin kosteuskin pysyy vaadittavan korkealla.


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Voi jösses...

Nyt tuli itsekin luettua mitä tuli kirjoiteltua:
miekkalehti

lieneeköhän se sellainen miekkakasvin ja melalehden risteytys

Siis tosiaan otsikossa piti lukea: miekkakasvi "kukkimaan"
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Duoda duoda. Mistään nyt tarkistamatta ja pelkkien vanhojen harmaiden aivosolujeni varassa muistelen, että juuri E. osiris on sellainen laji joka ei kasvata laisinkaan lehtiä veden pinnan yläpuolelle jos kasvi on vedessä. Eli siis tekee lehtiä joko pelkästään ilmaan tai veteen, ei molempiin yhtä aikaa.

Mitä kukitukseen tulee niin se onnistuu kyllä hyvin vedessä kasvatetulla kasvillakin. Miekkakasvit vaativat melkoisen pitkän
sopeutumisajan uuteen ympäristöön, mikä voi antaa tottumattomalle käsityksen ettei kasvi voi hyvin ja sille pitää tehdä jotain -> uusi sopeutumisaika alkaa -> taas tehdään jotain kun ei vieläkään voi hyvin... Kohtuudella ravinteita pohjahiekkaan ja kohtuudella hyvää valoa, minulla esimerkiksi on putkina Philipsin sävyjä 840 ja 865 eikä kukkimista voi (tai voinut, sillä siirsin kasvin juuri toiseen altaaseen) estää.



-maisu-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Duoda duoda. Mistään nyt tarkistamatta ja pelkkien vanhojen harmaiden aivosolujeni varassa muistelen, että juuri E. osiris on sellainen laji joka ei kasvata laisinkaan lehtiä veden pinnan yläpuolelle jos kasvi on vedessä. Eli siis tekee lehtiä joko pelkästään ilmaan tai veteen, ei molempiin yhtä aikaa.
Voi hyvin olla mahdollista, sillä se on (ainakin mulla) melko matala n. 30 cm, eikä se siten pääse vedenpintaa puhkomaan 40 cm korkuisessa akvaariossa.

Nyt siis olisi tarkoitus kokeilla sen sopeutumista pinnan yläpuoliseen elämään.
Mitä kukitukseen tulee niin se onnistuu kyllä hyvin vedessä kasvatetulla kasvillakin. Miekkakasvit vaativat melkoisen pitkän
sopeutumisajan uuteen ympäristöön, mikä voi antaa tottumattomalle käsityksen ettei kasvi voi hyvin ja sille pitää tehdä jotain -> uusi sopeutumisaika alkaa -> taas tehdään jotain kun ei vieläkään voi hyvin...
Hmmm...

Mikäköhän on tämä "melkoisen pitkä" sopeutumisaika?
Kuukausia... vuosia ?

(Eli missä vaiheessa voi nakata mahd. elottomalta näyttävän miekkakasvin pois )
Kohtuudella ravinteita pohjahiekkaan ja kohtuudella hyvää valoa, minulla esimerkiksi on putkina Philipsin sävyjä 840 ja 865 eikä kukkimista voi (tai voinut, sillä siirsin kasvin juuri toiseen altaaseen) estää.
Tyhmä kysymys, siis puhutaanko nyt samasta lajista ja kukkiko/tuotti adventiinitaimia POHJASSA ?





-=Sami=-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mikäköhän on tämä "melkoisen pitkä" sopeutumisaika?
Kuukausia... vuosia ?

(Eli missä vaiheessa voi nakata mahd. elottomalta näyttävän miekkakasvin pois )

Kuukausia, jopa puoli vuotta.
Tyhmä kysymys, siis puhutaanko nyt samasta lajista ja kukkiko/tuotti adventiinitaimia POHJASSA ?


Minä puhun E. osiriksesta. Kyllä laji kukkii ihan veden alla kasvaessaan, pohjaan istutettuna. Kukkavarsi on hyvin vahva ja kukat tietysti pyrkivät pinnan yläpuolelle. Pikkutaimia muodostuu yhtä lailla veden alla kuin päälläkin olevaan kukkavarteen.



-maisu-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”