Valukivet akvaarioon (pdf)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Mulla on yksi allas parvekkeella, joka on tehty kokonaan betonista :)
Varmuuden vuoksi pinnotin kaksikomponenttimuovilla, joka on tarkoitettu akvaarioihin ja elintarvikealtaisiin. Halpaa ja helppoa.

Pinnoittamaton betoni nostaa pH:ta ja kovuutta parisen vuotta, kunnes pinta on luovuttanut enimmät mitä irtoaa (betonin oma pH on luokaa 12).. Myöhemminkin siitä liukenee hiljalleen ja betoni itse hiilidioksidin vaikutuksesta karbonatisoituu.. Liukeneminen on aika vähäistä todellisuudessa. Jos betonin k-arvo on riittävä, elikkä ns. vesitiivistä betonia (K-40 tai enemmän), niin entistä vähemmän irtoaa mitään. Sellaiset kalat, jotka tarvitsevat erittäin pehmeää ja hapanta vettä eivät luultavasti menesty ilman suojaavaa kerrosta betonialtaassa, emäksiseen veteen soveltuvat ja kovuutta sietävät ei ymmärtääkseni reagoi betoniin mitenkään. Kuten ei me ihmisetkään niiden juomavesikaivojen kanssa.
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Soitin Uulatuotteen tekniseen tukeen ja kyselin noista pigmenttivärien myrkyllisyyksistä.
Henkilö jonka kanssa juttelin kertoi, ettei ainakaan hän voi taata etteivätkö nuo pigmenttivärit olisi haitallisia kaloille?

Mistä mahtaa olla peräisin tieto jonko mukaan nuo olisivat harmittomia vesieliöille?
Netistä löysin käyttöturvallisuustiedotteen jonka mukaan pigmentti maavärit olisivat (ilmeisen suurina pitoisuuksina) haitallisia vesieliöille, mutta
esim. grafiittiväri ei..?

Mitä värejä olette käyttäneet ja oletteko huomanneet mitään ongelmia taustojenne kanssa? (muitakin kuin väreihin liittyviä)

Itse yllätyin siitä, että ainakin tuota grafiitti väriä sai laittaa laastin sekaan ihan isolla kädellä että sai edes kohtuu tumman harmaata laastia aikaiseksi.
(Näin siis kotikitin kanssa, joka on varsin vaaleaa ilman värjäystä)
Olisin ostanut tuota oksidi mustaa, mutta sitä ei löytynyt kaupan hyllyltä.

Toinen asia joka jäi hieman epäselväksi on, että kuinka paksuja kerroksia olette valaneet kerralla? Sana ohut, tai paksu ei kerro aloittelijalle oikeastaan juuri mitään...
Kannattaako vetäistä alkuun esim parin millin kerros vai lähemmäksi 5mm vai kuinka? Tuo Sika laasti käyttäytyy epäilemättä hieman erilailla kuin kotikitti, mutta olisi edes
jotain vertailupohjaa... Entä kuinka paksulti tuota laastia tulisi olla valmiissa valukivessä, että se olisi varmasti riittävän kestävä jne..?

Olen nyt valanut muutaman pikkukiven, ja odottelen laastin kuivamista. Olisi tarkoitus värkkäillä akvaarion taustalle kunnon järkäle tausta, ja ennen siihen hommaan ryhtymistä
pitäisi saada tekniikka sille tasolle ettei homma kusahda käsiin jonkun laastin paksuuden tai myrkyllisen värin takia.
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Itse en ole ottanut väreistä tosiaan selvää, olen vain uskonut muiden täällä Aqua-webissä pyörineiden juttuja. Mutta oman kokemukseni perusteella en usko niiden olevan kovin myrkyllisiä. Yhdessä akvaariossani oli kotikitti-maaväriseoksella päällystetty styroksitausta 1,5 v., eikä vaikuttanut siltä,että jotain haitallista siellä olisi ollut. Plekotkin järsivät taustaa ahkerasti (söivät siis varmasti laastia, koska se kului pois styroksin päältä niiden jyrsimistä kohdista). Joka tapauksessa niitä värejä yleisesti omatekoisissa taustoissa käytetään. En muista mitä sävyjä niistä olen itse käyttänyt, mutta erilaisia punaisen, ruskean ja keltaisen sävyjä.

Joo, onhan tuo ohut-paksu -vertailu melko epäselvää. Ohuella tarkoitan jotain paria milliä, paksulla yli puoli senttiä. Ties mitä muut sitten tarkoittavat. Oma taustani on siis 100 x 37 suunnilleen, ja paksuutta kohdasta riippuen varmaan 0,5 - 1, 5 cm. Laastihan tahtoo valua muhkuraisessa pohjassa, mutta toisaalta paksuimmat kohdat tulevat kuitenkin olemaan uloimpina. Reilusti suuremmasta taustasta tekisin paksumman, ja laittaisin sisään varmuuden vuoksi sitä verkkoa. Siis jos tekisin sen kotikitistä. En ole kokeillut Sikatoppia, joten siitä en voi sanoa mitään. Ja kotikitistä ei taida kannattaa suurta tehdä, kun se tulee niin kalliiksi. Luin vasta täällä Aqua-webissä jutun, että joku on käyttänyt tavallisia betonituotteita jo iät ja ajat akvaariossa, ja hänen mielestään ne eivät ole sen myrkyllisempiä kuin nuo. Voihan se olla mahdollista, että muut eivät ole muuta kokeilleet. Betonituotteitahan nuokin ovat, tosin Sikatoppi juomavesialtaisiin tarkoitettua.

Loppujen lopuksi joudut kuitenkin kokeilemaan itse, enemmän tai vähemmän. Voithan kokeilla, saatko valamasi kiven kuinka helposti hajoamaan. Täytyyhän se normaalia kopistelua kestää. Ainakin omat kiveni ovat kestäneet hyvin kopistelua ja siirtelyä, vaikka ovat osittain melko ohuita, n. 0,5 cm.

T: Päivi
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Kuorin eilis iltana ensimmäisen kiven "paketista" ja tulos oli huomattavasti parempi kuin uskalsin toivoa.
Laastin levittämisessä nimittäin meinasi olla ongelmana tuo tarttuvuus, kun laasti tahtoi tarttua sormeen/siveltimeen ym levittimeen
huomattavasti hanakammin kuin itse muottiin :frown: (Näin siis ensimmäisessä kerroksessa).
Toinen laastikerros oli jo huomattavasti kivuttomampi levittää. Johtui varmastikkin osaltaan siksi, ettei minulla ollut tukimuottia tuossa apuna,
ja muotin reunat oli melko lepsuja silikoni vahvistuksista huolimatta...

Noh jokatapauksessa lopputuloksesta tuli siis odotettua parempi; Kaukaa katsottuna näyttää ihan kiveltä. 8-)
Väri jäi kyllä hieman epäluonnolliseksi (turhan vaalea), ja seuraavaan isompaan valuun aion lisätä jotain tummaa/mustaa pigmenttiä reilummin.

Aikomuksena olisi vielä tehdä tuon ISON kalliotaustan lisäksi ainakin yksi iso kanto tuolla tekniikalla. Olisi jo valmiiksi katsottuna iso kellotunut ja
runsaasti erilaisia koloja ja onkaloita omaava kannonkäppyrä...

On tämä akvaarioharrastaminen hauskaa ja monipuolista toimintaa! :mrgreen:
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Projekti jatkuu...
Saavissa on likoamassa nuo pari pienempää stenua ja jätti kantoon on vetäisty ensimmäiset maitoliima kerrokset kankaineen.
Pikkuisen hirvittää miten tuo maitoliimamuotti lähtee tuosta kannosta irti kun siinä on aikas paljon halkeamia ja syvennyksiä.
Isommat reiät paikkasin muovailuvahalla jottei liima valu ihan holonaan minne sattuu. Tuo kikka olisi pitänyt hiffata jo aikaisemmin.

Kalliotausta projektikin etenee pikkuhiljaa; Kävin juuri pöpelikössä hakemassa muotin tukimuotteineen kotiin.
Tuo tukimuotin teko lähes pystysuoraan kallioseinämään osoittautui varsin haasteelliseksi, mutta onnistui aikas hyvin kun äkkäsin
käyttää uretaanivaahdon kanssa normaalia lakanakangasta; Kangas muotin päälle---> uretaania kankaan päälle ---> kangasta taas
uretaanin päälle jne... Aika ohkaisella uretaani kerroksella sai "liimattua" tuon kangashärdellin kohtuu tukevaksi paketiksi.
Olisi siinä ollut taas marjanpomijoilla huuli pyöreänä jos sattuivat paikalle :mrgreen:
Aika monta päivää tuo projekti tuolla metsikössä oli kaikenkaikkiaan ja sai onneksi olla ihan rauhassa ilman ilkivaltaa :)

On minulla ihan kysymyskin: Mitähän värisävyä kannattaisi käyttää tuossa kannossa? Ilmeisesti jotain tumman ruskeaa?
Ehdotuksia otetaan vastaan.

Kuvia olisi kiva laittaa jossain vaiheessa, mutta mitenköhän tuo mahtaisi onnistua?
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Moro!

Voi hitsi vieköön, että hoksasit sen muovailuvahan! Aloitin nimittäin itsekin sen kalliomuotin teon, ja siinäkin kalliossa oli joitakin melko syviä uria, vaikka muka valitsin melko tasaisen kallion. Ei tullut muovailuvaha mieleenkään. Luultavasti muottiini tulee joitakin pieniä reikiä. Olipa kyllä hyvä vinkki.

Minä kyllä käyttäisin jotain melko tummaa ruskeaa siinä puussa. Tai ehkä jopa uurteet mustalla. Aion itsekin tehdä puumuotteja joskus, mutta täällä ei puita juuri ole, joten sen saa unohtaa. Tai ainakaan ei ole tarpeeksi suuria ja hienoja.

Kuvia tänne Aqua-webbiin saa lisättyä aika helposti, mutta ensin sinun täytyy siirtää niitä nettiin jollekin sivustolle. Minä käytän ilmaista Photobuketia. Tuolta jostakin keskusteluosiosta löytyy ohjeita, mutta muistaakseni painetaan ensin tuota yllä olevaa Img-nappia, ja liitetään Photobuketissa kopioitu kuvan osoite keskimmäisten sulkeiden väliin. Kokeillaanpas:
Kuva

Kyllä vain, noin se toimii.

Itselläni kävi kauhea katastrofi, kun kävimme kalaretkellä. Päätimme mennä yhdelle jyrkänteelle kalalle, ja kävin hakemassa kamerareppuni, jotta voisin napata kuvan pojastani virvelöimässä. Laskin repun reunan lähelle, ja samassa huomasin sen olevan auki (poika oli kaivellut sääskimyrkkyä), mutta se oli myöhäistä. KOPS ja PLUMPS! Harvoin olen yhtä kauhistuneena katsonut, kun joku tavara putoaa. Kamera saatiin ylös, mutta se on entinen. Onneksi eivät muut objektiivit ja videokamera pudonneet. Ei kai siinä, pitää ostaa entistä parempi kamera :mrgreen: ...
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Pahoitteluni Räähkälle rikkoutuneesta kamerasta :roll:
Itselläkin meinannut käydä noin muutamaan otteeseen. Vaan onpa tosiaan hyvä syy ostaa uusi ja ehompi laite tilalle. [;)]

Kanto on nyt sitten valettu ja uiskentelee läheisessä jorpakossa. Tiedä sitten minkälaisia järvi öttiäisiä siihen pesiytyy... :|
Väriksi valitsin oksidi ruskean (tumma). Valinnan varaa ei juuri paikallisessa väriliikkeessä ollut ja tilaamaankaan en malttanut ruveta.
Muuten ihan ok väri, mutta joutui laittamaan todella runsaasti että väristä tuli enempi ruskea kuin tumman harmaa. Melko tumman harmaalta tuo vaikuttaa vieläkin, mutta josko sävy muuttuisi "kannon" liottua viikonpäivät vedessä. Väri/laasti kerroksesta tuli pikkuisen turhan ohkainen mutta täytyy varovaisesti toivoa ettei partamonni alias Styranki jyrsi kylkeen heti useamman millin uria.

Isoin moka mikä tuli tehtyä tuossa projektissa oli, että irroitin valun (muotteineen) taustatuesta liian aikaisin. Valu ei ollut ilmeisesti kerinnyt kovettua riittävästi (ja jouduin lisäksi käyttämään huomattavaa voimaa tuossa irroituksessa johtuen erinäisistä syvennyksistä ja koloista) ja pärähti halkeamille useammista kohdista. [}:)]
Noh uudet PAKSUT valukerrokset tukineen halkeamien päälle ja paketista tuli loppujenlopuksi varsin jämäkän oloinen. Taitaa olla paksuimmista paikoista ainakin 4 senttiä paksu! Kotikittiäkin meni varmaan 5-6 kiloa! Mutta on tuo kyllä sitten sen verran ISO, että nykyiseen 300 litraiseeni tuota on ihan turha yrittää sovitella... Vaan ihan lähitulevaisuudessa hankinnassa onkin vähintään 550 litrainen. 8-)

Ai joo, yksi vinkki olisi vielä; Käytin tuon valkovaseliini/lakkabensiini yhdistelmän sijasta ihan tavallista oliiviöljyä. Irtosi muotti aivan yhtä helposti kuin tuon vaseliinisotkunkin jäljiltä, ja on ainakin apteekin vaseliineihin verrattuna "pikkuisen" halvempaa. Tiedä sitten aiheutuuko tuosta jotain ongelmia jälkeenpäin..? Taisi joku toinenkin mainita ruokaöljyn käytöstä jossain aikaisemmassa viestissä, joten kiitokset sinne suuntaan.

Kiitokset vielä Räähkälle tuosta kuvapankki vinkistä. Laitan kuvia tulemaan jos myrsky tms steroiditaskurapu ei kiikuta tuota kantoa aavalle ulapalle kotipesäkseen... [;)]
Ristiturpa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 01:13, 14.09.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää..

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Ristiturpa »

Tuohon muotti hommaan voisi olla kovasana rakennushommista tuttu vedeneriste jota pesuhuoneessa laatoituksen alle pannaan! 2-3 sively kerralla saavuttaa jo aikas kestävän "kumi" pinnan!
en-ni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:26, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja en-ni »

Itse tein akvaarion taustan lasikuidusta, epoksista, autopakkelista ja määväreillä värjäsin. Perjantaina kun jätin kouluun kuivuun viimestä epoksikerrosta niin oli tosi hyvän näkönen. Huomenna selviää millainen siitä on tullut epoksin kuivuttua.
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kaapin perältä löytyi muutama litra vedeneristysmassaa.
Kokeeksi sivelin sillä yhden rypsiöljyllä sivellyn kivenmokkulan.
Mömmö on jotain neopreenipohjaista, joten luulisi olevan lujaa ja sitkeää.
Purkit olivat kyllä n. 5 vuotta vanhoja, joten tuskin massa on enää parhaassa iskussaan.

Metästä kävin repimässä ylös tervaskannon juntturan.
Siitäkin on tarkoitus koittaa ottaa muotti, miten muut ovat kantojen kanssa onnistuneet?
Ne kun on vähän ikävän mallisia.
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Itsekkin harkitsin tuon vedeneristysmassan käyttöä, mutta ei "rohkeus" riittänyt.
Mielenkiinnolla jään odottelemaan kokemuksianne.
Itsellä suurin ongelma tuon oman tervaskantokäkkyrän kanssa oli se, että muotin irroitus vaiheessa puusta irtosi aika paljon tavaraa (eli jäi kiinni muottiin).
Kanto oli pinnaltaan ihan suht kova ja kiinteän oloinen, joten tuo tuli pienenä yllätyksenä.

Valetusta kannosta tuli kuitenkin tosi aidon näköinen. Värivalintani ei mennyt ihan nappiin, mutta muuten olen tosi tyytyväinen lopputulokseen.
Vielä kun saisi hankittua sen isomman akvaarion johon tuo mahtuisi, niin näkisi miltä se näyttää kunnon valoissa ja ympäristössä...
Noh kerkiääpä kunnolla likoamaan nuo haitalliset aineosat.
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja 009 »

Tuo kokeilemani vedeneristysmassa ei toiminut, ei ollut niin elastista kuin maitoliima.
Litku oli kyllä n. 5 vuotta vanhaa, ja purkissa luvataan käyttöaikaa 1 vuosi valmistuksesta, joten tuskin oli enää kaksisessa iskussa.

Kannon pesin painepesurilla rankalla kädellä, joten kaikki lahonnut irtoaines lähti kyllä pois.
Lopputulos on todella rosoinen ja uurteinen, ja hirvittää millä ihmeellä tuosta saa ehjänä muotin pois..
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja hx »

Vedeneristysmassat kovetuvat kyllä kaikki melkoisen koviksi. Niihin on kuitenkin tarkoitus saada ihan kiinteällä laastilla laatoitus kiinni. Jos ne pysyisivät kovin kimmoisina, irtoaisi laasti kaiketi aika helposti ajan ja rasituksen kanssa.
Ihan vaan mielipiteenä siihen, että tuo olisi johtunut massan ikääntymisestä...
-Gone fishing-
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Sassi »

009 kirjoitti:
Kannon pesin painepesurilla rankalla kädellä, joten kaikki lahonnut irtoaines lähti kyllä pois.
Lopputulos on todella rosoinen ja uurteinen, ja hirvittää millä ihmeellä tuosta saa ehjänä muotin pois..
Kannattaa varmaankin kokeilla johonkin piiloon jäävään kohtaan ensin ennenkuin levittelee liimat koko kantoon.
Itse mietiskelin jälkeen päin, olisiko kannattanut levittää ensin rypsiöljyä puun pintaan (imeytyy puuhun) ja laittaa liimat sen jälkeen puunpäälle.
(Tätäkin kannattanee kokeilla ensin pienemmässä mittakaavassa).
Jos puussa on kovin syviä halkeamia tai koloja, niin suosittelen tilkitsemään ne ensin esim muovailuvahalla. Helpottaa pikkuisen irroittamista...
Arachne
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 01:01, 14.10.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Arachne »

Vähän OT kait mutta onko kukaan kokeillut tuota Fimo massaa akvaarioon, onko tietoa irtoaako siitä 'myrkkyjä'?

http://www.askartelupuotipia.com/?p=tuo ... =24&sID=01
Tpenttil
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:50, 06.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Noormarkku
Viesti:

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja Tpenttil »

Yksi mahdollinen muottiaine olisi Vinamold. Se on silikoonimaista muottiainetta jonka sulamispiste on noin 170c. Sulatus onnistuu siis ihan kattilassa hellalla, mutta koko ajan pitää sekoitella. Höyryjen vuoksi suosittelen hyvää ilmastointia tai suojanaamaria. Olen itse tehnyt vinamoldista erilaisia muotteja betoni- ja kipsivaloksiin. Vinamoldiin voi myös laminoida esimerkiksi lasikuitua ja monia muita materiaaleja. Aine on sikäli kätevää, että kun olet tehnyt yhden muotin voit käytön jälkeen sulattaa sen uudestaan ja tehdä taas uuden muotin. Vinamoldia saa suomesta joistakin liikkeistä, mutta on melko kallista(googlettamalla löytyy kaupat ja myös suomenkielisiä ohjeita). Olen itse tilannut täältä http://www.tomps.com/ ja samasta paikasta saa myös lateksia sekä erilaisia muottisilikoneja.
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mua kiinnostaisi tietää, miten nuo valukanto projektit on onnistuneet?

Mulla on suunnitelmissa toteuttaa vedenalainen kuusimetsä [;)] Eli tarkoitus on tehdä valutekniikalla puunrunkoja. Miten se käytännössä onnistuu, on vielä vähän mietinnän asteella... Sylinterin mallinen valukappale ei liene kaikkein yksinkertaisin toteutettava.
johabba
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:53, 09.04.2011
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja johabba »

Noniin, aloittelijan pää alkaa olla ihan pyörällä, joten kysyn nyt vielä kerran..

Mitkä materiaalit valitsen, jotta ne ovat turvallisia eivätkä vaadi kummallisia muovitelttasaunakikkailuja kovetusta varten? Kaapistani löytyy nyt syystä tai toisesta sinne eksyneitä materiaaleja: polyuretaanivaahtoa, ohjeessa mainittua sikalaastia, uulan pigmenttejä, rainbow'n vauvanpyllytalkkia, lasikuitumattoa, sukkahousunpätkiä, polyesterihartsia ja kovetetta.
Kiillon Maitoliimaa ei enää EU-säädösten vuoksi kuulemma valmisteta, sen sijaan lateksimaitoa ainakin saa Punanaamio -liikkeestä Tampereelta (hinta n. 22€/0,5 litraa) ja Helsingin Aprillista tilaamalla.

Käykö siis tuo polyesterihartsi lakan sijaan, siitä olen lukenut kommentteja suuntaan ja toiseen. Onko epoksihartsi turvallisempi vaihtoehto? Voiko polyesterihartsilla/epoksihartsilla kiinnittää pigmenttejä valmiiseen 3D-taustaan? Akvaariolakkaa en ole mistään saanut tai onnistunut edes tilata, sen tilalle siis mietin noita hartseja.
johabba
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:53, 09.04.2011
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja johabba »

Joo, nyt luovutan. Kaikki meni hyvin kunnes tukimuottihommat menivät totaalisesti p*rseelleen. Harmittaa kovasti.

Joten kuka lainais mulle muotteja? Tampereen/Hämeenlinnan tienoilta mielellään :D
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

paljonko tollasten tekeminen maksaa siis niiku aikeet ja materiaalit, että tuleeko kalliiksi?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
adaina
Member
Member
Viestit: 277
Liittynyt: 15:58, 23.05.2003
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja adaina »

Olen tullut tilanneeksi hartsivalua varten kamoja tällaisestä firmasta: http://www.silcom.fi/. Jotkin noiden tuotteista kävis varmaan hyvin myös akvaariokoristeiden tekoon...
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Valukivet akvaarioon (pdf)

Viesti Kirjoittaja paul »

Ylläpidolle tiedoksi, että linkit ei enään toimi aloitusviestissä eli tämä ketju ei ole enään ajankohtainen
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”