Neuvokaas mua vähän lannottamisessa..

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kultis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:07, 11.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Neuvokaas mua vähän lannottamisessa..

Viesti Kirjoittaja kultis »

Elikkä tulin just ajatelleeks, et kuinka paljon mun kannattais lannottaa mun akvaarioo..
Akvaario on 128-litranen, kaloina 2 töyhtökääpiöahventa, 5 kirsikkabarbia, 13 neontetraa ja 2 partamonnii..
Kasveina mul on vesiruttoa, miekkakasvi, intian vesitähdikkiä, semmonen pieni "ruoho", kääpiökeihäslehtee jne. nimettömiä lajeja..

Tällä hetkellä vaihdan vettä n.40 litraa/viikko ja laitan Tetran Crypto -tabletin + JBL ferropol -lannotetta.. Molempia laitan ohjeen mukaan eli yks tabu ja nestettä yks sisäkorkillinen ja reilu puol ulkokorkillista..

Osas kasveista on vähän harmaata ja vihreetä "karvamaista" levää, mikä ei lähde irti mitenkään helposti ja sen lisäk erityisesti siin matalas "ruohossa" on sellast ohutta vihreetä kalvoo jossain osissa, jota on välil myös pohjassa..

Ei kai toi viimeksi mainittu ole sinilevää? Altaasta ei nouse outooo hajuu, mut jos otan sitä levää, (lähtee irti erittäin helposti) nii siin on joku haju, ei kuitenkaan hirveen pistävä tai paha..Toi kalvomainen levä on tullu vasta vähän aikaa sitte ja akvaario on ollu mul melkeen vuoden..

Tietääkseni en ruoki kaloi liikaa (2krt/päivässä, 1 paastopäivä/viikko).. Loisteputket (18W aquastar + gro lux) on molemmat alle vuoden.

Lannotanko kasveja liikaa vai missä on vika? Ja jos pitäis vaan yksinkertaisesti vähentää tota lannotusta, nii mikä ois hyvä "rytmi" ja "määrä"?
Nyt en tosin oo antanu kahteen viikkoon sitä nestettä juuri levän takia..

Siis voi olla, että toisen ihmisen silmään levää ei oo melkeen yhtään, mut erityisesti se kalvolevä mietityttää...

No taas tuli kyllä vähän pitkän puoleinen sepustus, mutta kiitos kaunis vastaajille..

Edit: Helpompi lukea, kun ei ole kaikki yhdessä pötkössä... Pehis
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Hmm... "haiskahtaa" vähän sinilevältä...

En mikään asiantuntija näissä kasviasioissa ole, mutta itse en ainakaan koskaan laita koko määrää lannoitetta,
mitä ohjeessa sanotaan.

Jos tuo mainitsemasi ohut vihreä kalvo on sinilevää, se on selvä merkki liiallisesta ravinteiden määrästä.
Eli lannoitetta ja/tai ruokintaa liikaa. Vaikea ehkä kertoa, mutta minkä verran annat sapuskaa kaloillesi
2 kertaa päivässä?

Tuosta lannoitteen annostelusta, kuinka usein ja kuinka paljon on aika paha mennä sanomaan. Joku laittaa ohjeiden
mukaan, toinen puolet siitä jne... Ehkäpä viisaammat kertovat enemmän...
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Juu, niinkuin Skroik sanoikin, niin levänkasvu on yleensä merkki liian ravinteikkaasta vedestä.

Itse lopettaisin nyt kasvien lannoittamisen kokonaan ja sitten jos levän saa häviämään, niin jatkaisin lannoitusta n. puolella siitä mitä ohjeessa sanotaan.
Jos puolet tuntuu liian pieneltä lannoitemäärältä, eli kasvit ei enää kasva hyvin, niin nostaa määrää sen verran, ettei levät kumminkaan ala uudestaan kasvamaan. Kyllä se tasapaino siitä aikanaan löytyy.

Tosin kasvien kasvuun nyt vaikuttaa lisäksi tietenkin valon määrä/laatu ja hiilidioksidi, mutta kumminkin...

Omiin altaisiini laitan lannoitetta puolet ohjeen suosituksesta ja ihan hyvin on kasvanut.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
kultis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:07, 11.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kultis »

Jos tuo mainitsemasi ohut vihreä kalvo on sinilevää, se on selvä merkki liiallisesta ravinteiden määrästä.
Eli lannoitetta ja/tai ruokintaa liikaa. Vaikea ehkä kertoa, mutta minkä verran annat sapuskaa kaloillesi
2 kertaa päivässä?
No jos annan hiutaleita, niin suunnilleen 5 hiutaletta tai jotain sinne päin.. Kuitenkaan mitään ei tipu pojalle.. En nyt pahemmin oo minuutteja ruokkiessa laskenu, mut ei ne kalat hirveen kauan syö kerralla... Sisko antaa ruokaa sen toisen kerran eli siitä en sitte osaa sanoo mitään.. Monnit saa 1-2 tablettii ja välil esim. tomaattii päivässä..

Aattelin nyt, et ens viikol antaisin ruokaa kerran päivässä ja jättäisin lannotteet vähäks aikaa pois, nii jos se vaikka sitten auttais siihen sinilevään..

Ei varmaan vaikuta hirveesti tohon levään, ku meen huomenna ostaa sille töyhtökääpiö naaraalle kaverin, että se vähän piristyis...

No joo.. Kiitti neuvoista.. Niin muuten.. Onkos nyt helpompi lukee?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

No joo.. Kiitti neuvoista.. Niin muuten.. Onkos nyt helpompi lukee?


Huomattavasti. Ihmettelen vain, että miksi joka lauseen väliin pitää vähintään kaksi pistettä laittaa? Ei tuo nyt minua ainakaan häiritse, mutta mietin vain, että onko sillä jokin syvällisempi merkitys...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Huomattavasti. Ihmettelen vain, että miksi joka lauseen väliin pitää vähintään kaksi pistettä laittaa? Ei tuo nyt minua ainakaan häiritse, mutta mietin vain, että onko sillä jokin syvällisempi merkitys...
No.. ööh.. se.. tuota.. on.. sitä.. kuuluisaa.. supi.. suomalaista.. suorasukaisuutta.. *kengänkärjet koskettavat tosiaan, toisen kantapään tehdessä ulospäin vipatusta polvien kolinan säestämänä ja katsee suunnattuna kohti varpaannokkia* **

Ei saa kiusata, se on vain eräs tapa ilmaista itseään.
kultis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:07, 11.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kultis »

Huomattavasti. Ihmettelen vain, että miksi joka lauseen väliin pitää vähintään kaksi pistettä laittaa? Ei tuo nyt minua ainakaan häiritse, mutta mietin vain, että onko sillä jokin syvällisempi merkitys...
No.. ööh.. se.. tuota.. on.. sitä.. kuuluisaa.. supi.. suomalaista.. suorasukaisuutta.. *kengänkärjet koskettavat tosiaan, toisen kantapään tehdessä ulospäin vipatusta polvien kolinan säestämänä ja katsee suunnattuna kohti varpaannokkia* **

Ei saa kiusata, se on vain eräs tapa ilmaista itseään.
Jaa-a.. Sitä ei moni tiedä ja harva arvaa.. Päähän pinttyny tapa mistä ei pääse eroon kirveelläkään.. *laskee kuumeiseti pisteiden lukumäärää ja rupeaa miettimään lisää lauseita yli jääneille*

Tai no voihan sen mun puolest syvällisyytenäki tulkita, sehä on suorastaan positiivista!

Mitä mä oon tääl lukenu muit aiheit, nii vastaukset liitty välil kyllä ihan muuhun, ku alkueräseen kysymykseen.. No ei välii.. Ellei joku sitte keksi pisteiden lukumäärälle ja sinilevälle jotain yhteistä.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Mitä mä oon tääl lukenu muit aiheit, nii vastaukset liitty välil kyllä ihan muuhun, ku alkueräseen kysymykseen.. No ei välii.. Ellei joku sitte keksi pisteiden lukumäärälle ja sinilevälle jotain yhteistä.


Heh, eihän nämä topikit pysy ikinä varsinaisessa aiheessa, jos vastauksia on enemmän kuin 2-3...
Jos ensimmäinen viesti on ollut vaikka sinilevästä, niin en hämmästyis yhtään, jos viimeinen käsittelisi Etiopian säätilannetta...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Aattelin nyt, et ens viikol antaisin ruokaa kerran päivässä ja jättäisin lannotteet vähäks aikaa pois, nii jos se vaikka sitten auttais siihen sinilevään..
Palataan takaisin aiheeseen.

Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Voisit lisäksi tehdä pari ylimääräistä veden vaihtoa ja tietysti
nyppiä levää pois sitä mukaa, kun ilmestyy......
kultis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:07, 11.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kultis »

No pitää kokeilla.. Jos ei häviä, ni on kyllä ihme!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Voisiko se olla viherlevää tai punalevää?
Partamonnit ainakin mutustelevat viherleviä ja leväbärbit taas punaleviä. Kannattaa kokeilla myös leväbarbia. Nimittäin jos se on punalevää.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kokeileppa vaihtaa vettä kaksi kertaa viikossa 1/4 osaa kerralla. Sillä mulla hävisi levät :)

t: Jani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”