Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutukseen?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutukseen?

Viesti Kirjoittaja jennali »

Heips! :) Minulle saapui tänään tuo kyseinen kasvi, ja sen siis pitäisi tykätä kasvaa matalana.. :) Eli kun tietysti automaattisestihan tämmöinen potissa pitkäksi kasvanut kasvi pyrkii pintaan, kun ei ole päässyt pohjaan kasvamaan alusta asti ja kiinnittymään "juurihapsillaan" pohjaan sitä mukaa kuin kasvaa pituutta.. Joten mietinkin siis sitä, että saakohan tuota tripartitaa nyt sitten pienien kivien avulla pitää maata vasten koko pituudessaan (siis juurtuisiko siihen niinkin), vai onko se ihan pakko istuttaa esim latvapistokkaita soraan tökkimällä tai vahtoehtoisesti leikata kasvi lyhyeksi ja istuttaa valmiit juuret pohjaan? Olisi nyt niin kaunis, ettei yhtään huvittaisi rueta sitä silppuamaan! :cry: Miten te olette istuttaneet sen omaan akvaanne? Kokemuksia, vinkkejä ja neuvoja kaivataan! :mrgreen: En taaskaan googlettamalla tai täältä etsimällä löytänyt tähän vinkkejä.. :cry:
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutuks

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Mulla on tätä akvaariossa, ja osittain on kasvattanut versoja pohjanmyötäisesti. Istuttaessa toi kasvi oli melkoinen "sotku", enkä jaksanut alkaa sitä selvittämään. Laitoin sen vaan pojaan ja osan versoista yritin saada pohjanmyötäisesti ripottelemalla hiekkaa koko kasvin päälle. Luulen, että mitä paremmin viitsit istuttaa niitä pitkiä versoja pohjan suuntaisesti, sitä paremmin se kasvi kasvaa halutulla tavalla. Toisaalta en usko, että tästä saa ihan sellaista matalaa etualan kasvimattoa aikaan, vaikka miten istuttais.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutuks

Viesti Kirjoittaja jennali »

Aurum kirjoitti:Mulla on tätä akvaariossa, ja osittain on kasvattanut versoja pohjanmyötäisesti. Istuttaessa toi kasvi oli melkoinen "sotku", enkä jaksanut alkaa sitä selvittämään. Laitoin sen vaan pojaan ja osan versoista yritin saada pohjanmyötäisesti ripottelemalla hiekkaa koko kasvin päälle. Luulen, että mitä paremmin viitsit istuttaa niitä pitkiä versoja pohjan suuntaisesti, sitä paremmin se kasvi kasvaa halutulla tavalla. Toisaalta en usko, että tästä saa ihan sellaista matalaa etualan kasvimattoa aikaan, vaikka miten istuttais.
Kiitos vastauksestasi! :) No ei ainakaan kovin helpolla tuolla saa kasvimattoa tosiaan aikaan! :roll: Eikä nyt tarvitse ihan matala ollakaan, vaikka edessä onkin.. Silloin vaan tosiaan hossotti kohti suoraan pintaan! :D Poistelin kasvista sitä "pottivillaa" ja samalla yritin säästää mahdollisimman paljon tuota ohuen ohutta juurta, mitä oli villan sisään kasvatellut. Hirvittävä homma! :roll: Samalla yritin saada siitä pitempiä versoja eroteltua ja sainkin muutamia! :roll: Setviessäni takkuja pelkäsin että katkon koko kasvin pilalle! :D No tosiaan muutamia versoja siis sain irti ja ne istutin maatavasten ja lopun tupon sitten levittelin mahdollisimman ohueksi ilmavaksi matoksi ( no ei siitä nyt niin ohuttakaan tullut, mutta ilmava ainakin! :D ) ja laittelin painoksi sellaisia lasi"kiviä".. Eli piti tehdä tommoinen kompromissi! :D Pätkiä en siis hirveästi raskinut, kun oli niin hyvän kokoinen mytty! :) Saas nyt sitten nähdä kuinka kasvin käy! :mrgreen:
Icecube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 20:18, 22.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutuks

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Tuo kyseisen kasvin irrotus siitä potista on kyllä tosiaan pienoinen haaste. Itse kulutin siihen varmaan yhtä paljon aikaa kuin kaikkien muiden kasvien irrotukseen yhteensä. :roll:
Itse haaveilin että kyseinen kasvi oli peittänyt osittain kantoa, mutta ei tuo oikein halua levitä, vaikka jossain väitettiin että leviää kuin rikkaruoho. :P Matalammaksi sitä saa kun vähän painelee kevyesti latvoja alas päin silloin tällöin(kasvi vähän niin kuin sotkeutuu itse itseensä) ja voisin kuvitella että pieni lyhennyskin auttaisi asiaa.
Omani istutin ensin karusti vain tökkäämällä koko nipun pohjaan, kun jouduin sitä siirtelemään alussa jonkin verran(mistä tuo otti nokkiinsa). Lopullinen istutus meni kutakuinkin niin että yritin istuttaa kasvia ikään kuin puoli kaariksi kannon haaran yli. Eli juuret esim. oikealle puolelle ja jostain kohtaa varsi hiekan alle vasemmalle puolelle. Tämä tosin meni sikäli pieleen että toiselta puolelta lähti kasvit irti aika kun ne varret oikein halunneet juurtua(ja monniset tuskin auttoivat asiaa...), joten nykyinen asetelma on melko toispuolinen kun en jaksanut uudelleen istuttaa varsia.
Tämän näköinen surkea pikku puska minulta löytyy. Latvoja tosiaan tulee silloin tällöin paineltua matalaksi, jos alkaa näyttää liian köynnösmäiseltä. Muuten yritän olla koskematta mahdollisimman vähän, kun tuntuu että tuo ottaa nokkiinsa aika herkästi. :roll:
Kuva
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutuks

Viesti Kirjoittaja jennali »

[quote="Icecube"]Tuo kyseisen kasvin irrotus siitä potista on kyllä tosiaan pienoinen haaste. Itse kulutin siihen varmaan yhtä paljon aikaa kuin kaikkien muiden kasvien irrotukseen yhteensä. :roll:
Itse haaveilin että kyseinen kasvi oli peittänyt osittain kantoa, mutta ei tuo oikein halua levitä, vaikka jossain väitettiin että leviää kuin rikkaruoho. :P Matalammaksi sitä saa kun vähän painelee kevyesti latvoja alas päin silloin tällöin(kasvi vähän niin kuin sotkeutuu itse itseensä) ja voisin kuvitella että pieni lyhennyskin auttaisi asiaa.
Omani istutin ensin karusti vain tökkäämällä koko nipun pohjaan, kun jouduin sitä siirtelemään alussa jonkin verran(mistä tuo otti nokkiinsa). Lopullinen istutus meni kutakuinkin niin että yritin istuttaa kasvia ikään kuin puoli kaariksi kannon haaran yli. Eli juuret esim. oikealle puolelle ja jostain kohtaa varsi hiekan alle vasemmalle puolelle. Tämä tosin meni sikäli pieleen että toiselta puolelta lähti kasvit irti aika kun ne varret oikein halunneet juurtua(ja monniset tuskin auttoivat asiaa...), joten nykyinen asetelma on melko toispuolinen kun en jaksanut uudelleen istuttaa varsia.
Heh.. Kyllä tosiaan tuo potin irrotus oli kuin pomminpurkamista! :D Eikä tuo istutus hommakaan mikään helppo ollut.. Piti olla nuo lasikivet käden ulottuvilla ja pikana heitellä niitä leijuvien varsien päälle! :roll: :D Mullakin kuparimonniset ja kääpiörihmakala yrittävät "kitkeä" jatkuvasti tuota minun kovalla työllä ja vaivalla istuttamaani kasvia.. :roll: Kumma tapa! :D Siirsin pikkusuokit pois tripartitan tieltä, niin eikös jo kääpiörihmakala niitäkin nyt vetele pois, ihan kuin olisivat rikkaruohoa (ja silloin kun istutin aiemmin nuo suokit, niin silloin niitä tonkivat ylös monniset! :D )! :roll: Pesää se ei ole rakentamassa, vaan jostain syystä se tykkää niitä vedellä nyt ylös, kun eivät tietenkään ole kerenneet vielä juurtumaan! :D Tosi elinvoimaiseltahan tuo tripartitasi näyttää. Jospa se kohta yllättääkin sinut ja rupeaa leviämään hulluna! :D Minulla alkaakin nyt intensiivinen kyttäys tuon kasvin kanssa, että miten rupeaa käyttäytymään..! :mrgreen: Tällä tavalla minä sen siis laitoin... Osa versoista istutettuna ja suurin osa painojen alla maata vasten... :roll:
Liitteet
hydrocolyte tripartita
hydrocolyte tripartita
pienennetty kuva.jpg (222.06 KiB) Katsottu 910 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Olisiko vinkkejä hydrocolyte tripartitan (japan)istutuks

Viesti Kirjoittaja jennali »

Heh.. Kuvaan sattui myös yksi linssiluteista.. Ihme kun ei kaikki olleet! :) Nimittäin aina kun otan kuvia akvaariosta, puna-aavetetrat tulee yleensä joukolla eteen, että ota mustakin kuva!! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”