KaOl kirjoitti:No sitähän minä just, ettei tarviis olla koko ajan pohjaa siivoomassa tai vettä vaihtamassa...

Kuinka usein vaihdat vettä, vai lisäätkö vain haihtuneen tilalle?
Mä tuumailin kääpiöpallokaloja sinne, sopiskohan ne, mitä luulet...ja kuinka monta kun meidän toi on tosiaan tollanen 126l...hmmm...ku ei saa liian vähän olla, eikä liian montakaan. Ja, hitsi, nehän haluaa syödä kotiloita...onko sulle sattunut tuleen kotiloita siihen akvaan? Miten hoitelit pois?
Lisään tosiaan haihtuneen tilalle, viikoittain. Vaihdan parin-kolmen kuukauden välein ämpärillisen.
Vaihdoin alkuun vettä pari kertaa enemmän, noin puolet vedestä kuukauden välein. Molemmilla kerroilla tuli selkeä heijari tankin balanssiin, sameutta ja levää. Sittemmin on ollut tasaisempaa noilla vaatimattomammilla vedenvaihdoilla..
Kääpiöpallo sopisi mun mielestä tollaseen ihan hyvin.
Mun tankissa on pienenä pysyvä popula jotain määrittelemätöntä kotiloa. Se ei näytä kasvavan.
naatti kirjoitti:Haluaisiko joku selittää, miten tämä oikein pohjimmiltaan toimii? Ihan uusi tuttavuus. Vettä ei vaihdeta, akvaariossa jotain mutaa, paljon kasveja...?
Hyvin toimii.
Pyttyyn laitetaan tuuma-pari ravinteiltaan köyhää multaa. Itse käytin käytettyä kukkamultaa.
Mullan päälle laitetaan kalkkipitoista materiaalia, toiset käyttävät kalkkikiveä, toiset korallimurskaa. Notta vähän puskuroituu happamuutta vastaan.
Noiden päälle laitetaan hiekkaa, joka ei saa olla liian hienoa. Mulla on sellasta öbaut 3 mm mustaa soraa. Mustaa, koska vaalean soran päälle tuleva tauhka ei ole niin nättiä.
Akvaan laitetaan runsaasti kasveja.
Akvaan laitetaan kaloja.
Walstad sanoo hauskasti, että "en ruoki kaloja, vaan akvaariota", kertoessaan melko runsaasta yliruokinnasta. Akvaarion suuri hajottavien bakujen kanta tekee selvää ylimääräisestä ruuasta ja muuttaa sen kasveille sopivaksi ravinteeksi. Ja samainen bakteerikanta tuottaa veteen runsaasti hiilidioksidia.
Hauskaa hommaa.
En voi olla lisäämättä, että todellisuudessa tällaisen akvaarion sisältö ei ole kovinkaan kaukana siitä, mitä akvaariot olivat silloin joskus, kun niitä hoidettiin tavalla, joka nykyään nauretaan ulos. Ja kuulkaa hyvin toimii. Kokeilkaa!