Akvaarion pohjan valinnasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aurora32
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 17:04, 20.03.2019
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion pohjan valinnasta

Viesti Kirjoittaja Aurora32 »

Olen lueskellut paljon, kuinka suurin osa täällä kirjoittavista suosii hiekkapohjaa ja ei edes ymmärrä, miksi joku valitsisi soran. En ole mikään kunnon akvaarioharrastaja, jolla olisi kymmeniä eri akvaarioita, mutta lukeudun varmaan keskivertoon akvaarion omistajista. Mulla on ollut noin 15 vuotta akvaario ja aivan alussa vaaleahko hiekkapohja, josta en tykännyt ollenkaan. Ymmärrän sen olevan luonnollisempi, mutta ei todellakaan vaivattomampi. Vuorokaudessa siivouksesta virtaus on kerännyt kalojen sotkut tiettyyn paikkaan, mutta valitettavasti ne ei imeydy suoraan suodattimeen, vaan pohjalla näkyy aina jossain määrin sotkua. Parhaimmat harrastajat tietysti suuntaavat virtauksen avulla sotkut jonkun kasvin suojiin, mutta se puolestaan on sellasta, että sama kun asunnossaan lakaisisi roskat huonekalujen alle. Pohjaa ei ehkä tarvitse imuroida lapolla, mutta sitä on siitä huolimatta möyhittävä, koska haju on muuten kurja. Tuohon aikaan en tiennyt kierteissarvikotiloista, joten en ole varma kuinka hyvin ne auttavat, mutta ainakin ne lisääntyvät yhtä vauhdikkaasti kuin roskakotilot, joten en usko, että kotiloihin piiloutuva pohja olisi kovin kaunis, varsinkin kun ne ei pysy ainoastaan pohjassa, vaan roikkuvat lasissa ja kasvillisuudessa. Ja vaikka se on alussa pesty kuinka huolella tahansa, hiekka pöllyää ainakin niin kauan kun se ei ole aivan pakkaantunutta, joten sain aina akvaarion siivottua odotella veden kirkastumista.

Kyse on tietysti vain mun kokemuksesta, joten ehkä olen ollut vain todella huono akvaarioharrastaja noihin aikoihin. Mutta omasta kokemuksesta johtuen olen mieltynyt sorapohjaan. Nytten kaipaisin pohjaan vaihtelua ja haluaisin vaihtaa sen. Olen mieltynyt Englannin jokisoran pyöreään ulkomuotoon (pienin koko) ja sävyyn, mutta se vissiin nostaa pH-arvoa melko paljon.. Onko olemassa mitään vastaavanlaista ei-kalkkipitoista soraa? Mulla on nyt suurimmaksi osaksi kovan veden kaloja, joten pikkunen nousu ei haittaisi. Nouseeko pH edelleen kuukauden, puolen vuoden, vuoden, vuosien päästä vai loppuuko sen vaikutus pH-arvoon joskus? En haluaisi sitoutua siihen, että pH olisi korkea niin kauan kun jokisoraa olisi pohjassa. Vähentyykö vaikutus, jos pohjalla takana olisi sitä paljon suosittelemaanne hiekkaa (kasvienkin vuoksi) ja vain päällä jokisoraa vai olisiko vaikutus aivan sama, on sitä kuinka paljon tahansa? Toivottavasti joku osaisi neuvoa.:)
pioni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 19:03, 07.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarion pohjan valinnasta

Viesti Kirjoittaja pioni »

Itellä webberin hiekat enkä oo koskaan joutunut siivoamaan pohjaa.
Pohjalla liuta monnisia ja hyvä virtaus.
En oo 2 vuoteen nähnyt kakan kakkaa tai muutakaan likaa pohjalla.
Jos siirtää esin kasvia niin hiekka puti puhdasta ei mitään pölyä vaan puhdasta hiekkaa.
Akvaario on kristallin kirkas.
Eli ainakin mulle aivan ehdoton .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”