Kardinaalikala - kokemuksia?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mwarsell
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 21:55, 23.06.2013

Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mwarsell »

Hei,

Onko kellään näitä kaloja? Millaisia ovat? Millaisia kokemuksia?
Haikala8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:00, 07.08.2015
Sukupuoli: N/A

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Haikala8 »

Kyllä löytyy. Vilkkaita ja antaa muiden kalojen olla rauhassa sekä kovia syömään. Minulla ne on 20 asteisessa vedessä.
mwarsell
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 21:55, 23.06.2013

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mwarsell »

Kovia syömään?

Maistuvatko muiden kalojen munat myös? Varmaankin?
mwarsell
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 21:55, 23.06.2013

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mwarsell »

Mietin, että minulla on tuo sewellia tankki tuossa, ja siihen sopisi tosi kivasti uimaan tuonne yläosaan kardinaalikaloja. Vesiarvot, lämpötilat, virtaukset yms. sopivat yhteen sewellian kanssa.

Mutta syövätkö ne sewellian poikasia/munia? Tietääkö kukaan?
mwarsell
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 21:55, 23.06.2013

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mwarsell »

Pakko näitä oli hakea. Olivat möllöttivät aluksi vain altaan yhdessä kohdassa, mutta nyt tekevät vaikka mitä temppuja. Mitä muuten sellainen tumma väritys näillä tarkoittaa? Jotain reviirikiistoja?
hannina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 20:35, 10.02.2008

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hannina »

Mulla oli joskus kardinaalikaloja ja niistä tuli kyllä lempparikalojani. Poikasiakin tekivät 200 litran altaassa itsekseen ilman mitään toimenpiteitä :) Poikasilla oli upea neonsininen raita, ne selvisivät pintakasvilluseeden seassa aikuisiksi. En muista, että ne mitenkään kovasti olisivat syöneet.. Eivät häiriköineen vaan olivat kivoja. Ostoslistalla ovat taas, kun on allas tullut hankittua uudelleen. Suosittelen.
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Syövät ainakin omia mätimuniaan, sanoisin onneksi. Olen nähnyt näitä herkutteluhetkiä silloin tällöin, kun on ollut kutupuuhia. Yhtään poikasta ei ole vielä ilmestynyt. Ehkä sitten joskus, kun saan kasvit vähän paremmin kukoistamaan. Ovat uteliaita ja rohkeita, yksi naaras tulee usein nyppimään ihoa, kun teen akvaariossa jotain. Joskus kun tulemme kotiin vähän myöhemmin, niin kokoontuvat heti lähelle pintaa " nyt noi tuli ja saadaan ruokaa."
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Kardinaalikala - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Itse hankin myös ensinmäistä kertaa 10kpl parven näitä kaloja.
Hirveän uteliaita ovat, tuleevat heti lasin eteen kyttäämään jos menen niitä katsomaan,
ja tosiaan ovat kovia syömään.
Plus ovat todella kestäviä kaloja, ja minun mielestä myös kauniita. Helppo aloittelian kala siis.
Itse odottelen kun akvaarion kasvit kasvaa ja saan sinne hankittua lisää kasveja,
että jos innoituisivat kutemaan. Kuulemma erittäin helppo kala kutemaan.
Itsellä akvaarion lämpötila on 22 astetta, kun kavereina on kuparimonneja pohjalla.

Oon lukenu monista eri lähteistä ja kirjoista että kardinaalikala kestää isojakin lämpöeroja, 20-28 astetta.
Mutta itse suosin mielellään viileämpää vettä, eipähän tarvitte lämmitystä laitella. 8-)

Ja toinenkin hauska yksityiskohta on miten erilähteissä lukee että ei syö omia mätiään,
ja toisessa lukee sitten että syö. Ehkä jos syöttää näitä kaloja kylläisyyten asti, niitä ei kiinnosta mädit?
Paha vielä sanoa, kun eivät ole innostuneet vielä kutu puuhiin.
Havuja p*rkele!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”